Relaties Relaties

Relaties

Vriend vreet hele dag door

felija schreef op 22-02-2026 om 11:29:

[..]

Maar is dat dan juist niet het probleem? Dat het normaal is geworden om bijvoorbeeld twee snickerijsjes te eten al toetje? Dat het bij ons huidige levensstandaard is geworden om meer te eten/snaaien dan we nodig hebben?

Het is jouw mening dat het eten van twee snickersijsjes een probleem is. Vooralsnog worden mensen nog steeds ouder dan voordat de snickersijsjes bestonden. 

Poezie schreef op 22-02-2026 om 11:37:

[..]

Het is jouw mening dat het eten van twee snickersijsjes een probleem is. Vooralsnog worden mensen nog steeds ouder dan voordat de snickersijsjes bestonden.

Defensief is wel echt jouw middle name of niet?

Nehalennia schreef op 22-02-2026 om 11:44:

[..]

Wat is er defensief aan?

Ze reageert gewoon op een mening die inmiddels al tig keer is herhaald.

Nehalennia schreef op 22-02-2026 om 11:44:

[..]

Dat valt toch mee ?

Poezie schreef op 22-02-2026 om 11:37:

[..]

Het is niet goed voor je, zoveel eten en snaaien en ja, dat is wel degelijk een probleem, maar kennelijk mag dat niet worden benoemd. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht, het aantal mensen met diabetes type 2 stijgt enorm. Dat legt een druk op de gezondheidszorg en dat is niet om iemand een schuldgevoel aan te praten, ik ben ook niet roomser dan de paus, maar het zijn wel de feiten. Maar die willen we liever niet onder ogen zien.

felija schreef op 22-02-2026 om 11:30:

[..]

Ik zou dat van mijn man accepteren. Waarom is dat een no go? Zoiets moet toch gewoon bespreekbaar kunnen zijn?

Ja? Als je man een keer een gesprek met je voert over gezond eten: prima! Ik hoop dat iedereen dat accepteert en daar een goed gesprek over wil voeren.

Maar als je man 4x per week begint; jemig ben je nou alweer aan het vreten? Waarom eet je niet wat meer aardappels in plaats van weer allerlei ijsjes? Je bent echt een vreetzak hoeveel chocola kun je op op een dag? 

Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat leuk vinden 

Je moet trouwens tegenwoordig wel van steen zijn om alle verleidingen te kunnen weerstaan en zelfbeheersing te hebben. Die gigantische overvloed aan ongezond eten. De voedselindustrie is de lachende derde in dit verhaal.

[..]

Maar is dat dan juist niet het probleem? Dat het normaal is geworden om bijvoorbeeld twee snickerijsjes te eten al toetje? Dat het bij ons huidige levensstandaard is geworden om meer te eten/snaaien dan we nodig hebben?

Is het een probleem?

Twee snickerijsjes an sich niet. Op welk moment van de dag ook niet. 

2 dozen snicker ijsjes is ook geen probleem. Ga je niet dood aan, kom je ook niet direct van aan of geeft overgewicht.

Het is een complex systeem want elk element is op zichzelf geen probleem maar als geheel is het wel een probleem.

De hele dag door grazen is ook geen probleem op zichzelf.

Dat maakt dit zo lastig.

Alleen snickerijsjes is niet gezond want je mist essentiële voedingsstoffen op lange termijn. Maar als je binnen je calorieën budget blijft kun je er zelfs mee afvallen.

Het aanbod aan voedingsmiddelen is veel groter, de reclame overal, en we hebben het geld en de tijd. En een brein dat een paar milennia achter is gebleven.

Obesitas is van alle tijden onder de rijken der aarde, en zelfs met de laagste inkomens in nl horen we bij de rijken der aarde.

Betekend dat dat je het gesprek er over niet aan moet gaan? Zeker niet, maar dan wel met respect voor de autonomie van een volwassen persoon. Een kind kun je sturen een volwassene niet. En taalgebruik is een belangrijk onderdeel van je boodschap. Als je begint over vreetgedrag dan komt het deel dat je je zorgen maakt niet meer aan, daar zul je mee moeten beginnen.

[..]

Daar kun je (zoals we hier zien) inderdaad een discussie over voeren. Waarschijnlijk is dat wel een probleem. Maar als je dat gesprek gaat proberen te voeren met iemand die net meerdere ijsjes heeft gegeten dan kan ik je verzekeren dat dat gesprek niet gaat zoals je had gewild/gedacht. 

felija schreef op 22-02-2026 om 11:50:

[..]

Het is niet goed voor je, zoveel eten en snaaien en ja, dat is wel degelijk een probleem, maar kennelijk mag dat niet worden benoemd. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht, het aantal mensen met diabetes type 2 stijgt enorm. Dat legt een druk op de gezondheidszorg en dat is niet om iemand een schuldgevoel aan te praten, ik ben ook niet roomser dan de paus, maar het zijn wel de feiten. Maar die willen we liever niet onder ogen zien.

Van mij mag men het best benoemen. Maar dat hoeft niet in de term 'vreten'. Zeker niet als je zogezegd goede bedoelingen hebt, wat mij betreft haal je dan zélf je goede bedoelingen wel een beetje onderuit. We hebben het over defensief en gevoelig, maar ik zie mensen net zo defensief en gevoelig reageren als je niet direct zin hebt om op die ultragezonde trein te springen. Alsof dat persoonlijk wordt opgevat. 

CharlieB schreef op 22-02-2026 om 12:17:

[..]

Van mij mag men het best benoemen. Maar dat hoeft niet in de term 'vreten'. Zeker niet als je zogezegd goede bedoelingen hebt, wat mij betreft haal je dan zélf je goede bedoelingen wel een beetje onderuit. We hebben het over defensief en gevoelig, maar ik zie mensen net zo defensief en gevoelig reageren als je niet direct zin hebt om op die ultragezonde trein te springen. Alsof dat persoonlijk wordt opgevat.

Ook als reachtie op schoondochter: Het klinkt snel belerend, inderdaad, alsof je het tegen een kind hebt. Het is de toon die de muziek maakt, dat is zeker waar! Hoe zou je dat dan het beste kunnen aanpakken?

felija schreef op 22-02-2026 om 12:20:

[..]

Ook als reachtie op schoondochter: Het klinkt snel belerend, inderdaad, alsof je het tegen een kind hebt. Het is de toon die de muziek maakt, dat is zeker waar! Hoe zou je dat dan het beste kunnen aanpakken?

Ik zou het eigenlijk niet weten! Het maatschappelijke, hoog-over gesprek hierover is een stuk makkelijker dan het gesprek 'op de persoon'. 

Bij mij hielpen al dat soort opmerkingen en goedbedoelde gesprekken nooit. Pas toen ik er zelf klaar mee was ben ik mijn eetpatroon gaan aanpassen en 30 kilo afgevallen. Ik denk de informatie makkelijk toegankelijk hebben als iemand er wel aan toe is die op te zoeken.

Niet drammen vooral. Een keer benoemen wat je ziet, wat er wellicht helpen kan en dan toch bij de ander laten. Eten, hoeveel, wanneer, wat, is zo persoonlijk dat feedback daarop ontvangen echt keihard persoonlijk aan kan komen.

Mick87

Mick87

22-02-2026 om 12:26 Topicstarter

Joszy schreef op 22-02-2026 om 11:51:

[..]

Ja? Als je man een keer een gesprek met je voert over gezond eten: prima! Ik hoop dat iedereen dat accepteert en daar een goed gesprek over wil voeren.

Maar als je man 4x per week begint; jemig ben je nou alweer aan het vreten? Waarom eet je niet wat meer aardappels in plaats van weer allerlei ijsjes? Je bent echt een vreetzak hoeveel chocola kun je op op een dag?

Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat leuk vinden

Er wordt hier klakkeloos vanuit gegaan dat ik zo het gesprek aanga met mijn partner. Maar dat doe ik helemaal niet. Zoals ik al schrijf: ik schrijf hier van me af. Maar er worden meteen vind ik hele nare aannames gedaan. Tot aan hem een andere partner gunnen aan toe.

Ik voer het gesprek wel eens met hem. En zeg dan dat ik me zorgen maak. Zijn eetgedrag, veel suikerrijke ultrabewerkte tussendoortjes. En zeg dan dat al die suikerpieken negatieve impact kunnen hebben ook zeker gezien zijn huidproblemen. Hij geeft dan ook wel min of meer toe dat het inderdaad niet verstandig is. Laatst schrok hij zelf ook toen bleek dat zo'n bakje magnum ijs al 800 kalorieën heeft. En hij probeert vaak te minderen en neemt dan nog een boterham of wat fruit in plaats van ijs. Ook snapt hij mijn zorgen wel. Maar een grote gedragsverandering is er niet. En dat is uiteindelijk aan hem. Neemt niet weg dat het mij wel eens stoort en ik me er zorgen om maak. 

Herkenbaar, vriend kan ook ongezonde keuzes maken die hij eigenlijk niet hebben kan. Heb het er weleens met hem over gehad. Het bleek dat zijn perceptie van gezond eten heel anders ligt. Hij was overtuigd dat hij best gezond at. En nog, zijn idee van lekker veel groente is echt anders dan mijn idee van veel groente. 
Uit bloedonderzoek bleek dat het inderdaad te vet was allemaal, dat hielp, nu eet hij een stuk gezonder. 

Schoondochter schreef op 22-02-2026 om 12:24:

[..]

Ik zou het eigenlijk niet weten! Het maatschappelijke, hoog-over gesprek hierover is een stuk makkelijker dan het gesprek 'op de persoon'.

Bij mij hielpen al dat soort opmerkingen en goedbedoelde gesprekken nooit. Pas toen ik er zelf klaar mee was ben ik mijn eetpatroon gaan aanpassen en 30 kilo afgevallen. Ik denk de informatie makkelijk toegankelijk hebben als iemand er wel aan toe is die op te zoeken.

Niet drammen vooral. Een keer benoemen wat je ziet, wat er wellicht helpen kan en dan toch bij de ander laten. Eten, hoeveel, wanneer, wat, is zo persoonlijk dat feedback daarop ontvangen echt keihard persoonlijk aan kan komen.

Ja, dat kan ik me heel goed voorstellen. Wat goed dat je zoveel bent afgevallen!! 

Het is ook een fabel, heb ik onlangs gelezen ( eigenlijk een open deur), dat je zomaar even kunt afvallen als je maar wil en voldoende doorzettingsvermogen hebt. Dat is een enorme dooddoener en nodeloos kwetsend, het is zoveel gecompliceerderder dan dat. Alsof iedereen die het niet lukt om af te vallen dan dus niet voldoende doorzettingsvermogen heeft of zelfs lui zou zijn. 

Ik krijg ook wel meer inzicht van jouw antwoord. Het is echt lastig om het er op persoonlijk vlak met elkaar over te hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.