Relaties
thinkso
30-09-2025 om 13:04
Schoonmoeder overleden, zus laat niets weten
Het is inmiddels al een aantal dagen geleden sinds mijn schoonmoeder is overleden. Ze had een spierziekte waar ze uiteindelijk aan overleden is. Op een app met sterkte (na overlijden) heb ik sinds haar overlijden niets meer van mijn zus en haar vriend gehoord. Zij kenden haar ook. Zo zagen ze elkaar regelmatig op verjaardagen. Op de dag van de crematie niet maar nu dagen later ook niets. Ook mijn schoonvader heeft niets van ze gehoord. Ze hebben wel een uitnodiging gekregen voor de crematie. Geen app, geen kaart, geen bloemen, geen bezoek.
Ik ben boos, teleurgesteld en verdrietig. Of verwacht ik teveel van mijn zus? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je er niet aan denkt. Wat zouden jullie doen? En hoe denken jullie hierover?
Broadway
30-09-2025 om 13:12
ik verbaas mij niet meer over de bizarre manieren waarop mensen waarvan je dacht dat ze bij je inner circle hoorden kunnen reageren op dingen.
thinkso
30-09-2025 om 13:13
Broadway schreef op 30-09-2025 om 13:12:
ik verbaas mij niet meer over de bizarre manieren waarop mensen waarvan je dacht dat ze bij je inner circle hoorden kunnen reageren op dingen.
Nou, inderdaad. Ik had toch anders verwacht. Ze is sowieso nooit echt betrokken/steunend bij levensgebeurtenissen van ons (bijvoorbeeld toen ik zelf een tijd erg ziek was) maar toch valt het me vies tegen.
Peaches
30-09-2025 om 13:15
Heb je veel contact met je zus? Een goede band? Dan vind ik het wel raar.
Als je haar normaal alleen ziet op verjaardagen, is dit wel een beetje wat je kunt verwachten denk ik.
Armband
30-09-2025 om 13:15
ik vind niet dat je teveel verwacht. Ze kenden haar en zijn zelfs uitgenodigd voor de uitvaart. Dan vind ik t niet meer dan normaal dat je hierop reageert, dus of de uitvaart bijwonen of een kaart sturen met condoleance naar jouw schoonvader en wellicht naar jou en je man/ vriend.
Misschien toch contact opnemen en vragen waarom ze niet heeft gereageerd. Dat dit jou pijn doet.
thinkso
30-09-2025 om 13:16
Peaches schreef op 30-09-2025 om 13:15:
Heb je veel contact met je zus? Een goede band? Dan vind ik het wel raar.
Als je haar normaal alleen ziet op verjaardagen, is dit wel een beetje wat je kunt verwachten denk ik.
De band was vroeger goed maar de laatste jaren minder goed, mede doordat zij op voor mij belangrijke momenten er niet was. En ik er andersom wel altijd was voor haar.
Grindelwald
30-09-2025 om 13:21
Heel raar dat ze niet op de rouwkaart gereageerd hebben. Maar wat Broadway zegt. Het is soms bizar hoe mensen reageren. Blijkbaar mag totaal geen verwachtingen meer hebben.
madee
30-09-2025 om 13:22
Ik dat je op dit moment even te veel van hen verwacht. Het staat toch iets verder van hen af dan voor jou. Niet iedereen kan gelijk reageren of vrij krijgen voor een uitvaart. Post met oprechte deelneming komt vaak ook nog in de weken na het overlijden.
Evenzogoed voor jou wel verdrietig dat je zus er niet zo voor je is als wat je nodig hebt. Gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder, sterkte 🕯️
Diezijnvanmij
30-09-2025 om 13:29
Rationeel gezien snap ik niet dat dit het moment is dat je op je zus gaat focussen. Je schoonmoeder is overleden, je hebt verdriet en er zullen meer mensen met verdriet achterblijven. Richt je daarop. Kom met hen samen om dit te verwerken.
Je zus kiest er in deze voor om er niet te zijn voor jou en je schoonfamilie. Dat is goed om te weten (ook al wist je dat dus al, geef je aan). Maar daar hoef je nu niets mee.
Gecondoleerd en ik wens je heel veel sterkte met het verlies dat jullie geleden hebben.
Broadway
30-09-2025 om 13:33
thinkso schreef op 30-09-2025 om 13:13:
[..]
Nou, inderdaad. Ik had toch anders verwacht. Ze is sowieso nooit echt betrokken/steunend bij levensgebeurtenissen van ons (bijvoorbeeld toen ik zelf een tijd erg ziek was) maar toch valt het me vies tegen.
je moet zelf bedenken of je de energie erin gaat steken om dit te bespreken. de kans dat het iets verbetert is ongeveer nul.
ik heb ook zo'n zus. zolang het over haar gaat is het enthousiasme grenzeloos, gaat het niet over haar dan kun je, als je geluk hebt, een "nice zus!" of "Balen zus!" krijgen en dat is het dan.
op facebook/instagram groots uitpakken met #family na een gezamenlijk etentje ofzo, maar vervolgens privé op een verjaardag gewoon niets laten weten.
Meesje
30-09-2025 om 13:48
Ik ben zelf ook niet zo attent. Als ik uitgenodigd wordt voor een uitvaart zal ik natuurlijk wel reageren. Maar verder heb ik niks met de schoonfamilie van mijn broer. Dat zijn voor mij vreemden (die ik niet erg aardig vind ook nog) die ik een paar keer per jaar bij mijn broer 'moet' zien. Dus waarschijnlijk zou ik mijn broer en zijn vrouw sterkte wensen, maar verder ook niks. Mss na een tijdje nog eens vragen hoe het gaat aan broer en zijn vrouw. Maar de weduwnaar zou ik ook vergeten wrs. Mijn broers schoonfamilie is verder geen familie van mij
Kersje
30-09-2025 om 14:00
Gecondoleerd met je schoonmoeder!
Je hebt een appje gekregen van je zus, maar had meer verwacht. Je schreef dat jullie band de laatste jaren al minder goed was, dus ik denk dat je je verwachtingen zal moeten bijstellen, hoe lastig misschien ook.
Ook al kende jouw zus jouw schoonmoeder, verder heeft ze er natuurlijk geen band mee ofzo, dus had zij ook geen vrij gekregen van haar werk om de crematie bij te wonen (mocht dit van toepassing zijn geweest). Wel had zij op zn minst een kaartje kunnen sturen naar je schoonvader, maar dat is mijn persoonlijke mening.
mana_sutiyuq
30-09-2025 om 14:04
Je zus kwam niet zonder jullie bij hun op visite of je schoonouders bij je zus op visite? Beter gezegd: zij hadden niet een band buiten die verjaardagen bij jullie waar ze elkaar zagen?
Dan is dit wel wat je kunt verwachten. Ik verbaas me er over dat ze uitgenodigd zijn voor de crematie eigenlijk. Want dat verwacht ik niet van mensen die ik alleen bij verjaardagen bij mijn familie zie.
Dan krijg je zo'n kaart en stuurt een kaartje terug, of een appje, nou dat laatste hebben ze gedaan.
Ik zou voor de crematie ook geen vrije dag opnemen. Mijn manager ziet me aankomen: ik heb een crematie van 1 van de schoonouders van mijn zus ik wil een dag vrij: o, had je een speciale band dan met ze? Nou nee, ik zag ze bij de verjaardag van mijn zus. Ik denk dat mijn manager toch even zijn wenkbrauwen zou hijsen.
Als de band met mijn sibling goed zou zijn dan zou ik misschien nog een keer bellen maar die band is er ook niet bij jullie. Ik denk dat je te veel verwacht.
Marty1984
30-09-2025 om 14:05
Ik zou die kaart ter kennisgeving ontvangen maar helemaal niet eraan denken dat ik echt op de begrafenis verwacht word. Ik ben immers geen familie en het is ook niet dat ik de deur platliep bij die vrouw.
En ik heb dus al een app naar mijn zus gestuurd.
Hoogstens informeer ik een half jaar later of op een volgend verjaardagsfeestje eens hoe het met de achtergebleven weduwenaar gaat. Maar daar ben ik dus nu ook nog niet mee bezig.
Je legt je eisen-pakket dus behoorlijk hoog voor iemand die ik nauwelijks ken.
mana_sutiyuq
30-09-2025 om 14:25
Kersje schreef op 30-09-2025 om 14:00:
Wel had zij op zn minst een kaartje kunnen sturen naar je schoonvader, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dat kan natuurlijk alleen als het adres bij deze zus bekend was. Post naar een correspondentie adres wordt niet beschouwd als rouwpost en kan er meerdere dagen over doen om aan te komen.
En misschien heeft ze er wel aan gedacht maar nog geen tijd gehad om een kaartje te kopen en dan ook nog ergens een postzegel op te scharrelen en dat ding in een steeds schaarser wordende brievenbus te doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.