Relaties
Julienne3
23-02-2026 om 12:07
Partner liegt over kleine dingen, waarom?
hi,
Ik weet niet zo goed wat ik moet.
Mijn vriend (29) en ik (28) zijn al iets meer dan een jaar samen. We wonen apart en zien elkaar niet zoveel omdat hij veel weg moet voor werk en weekends veel met vrienden is.
Mijn vriend heeft in het verleden wel vaker gelogen en 'vergeet' vaak dingen te melden. Ik heb het hier met hem over gehad en dit zou hij niet meer doen.
Nu wil hij graag gezond leven en probeert dit heel overtuigend te bewijzen. Nu bak en kook ik bewust zelf gezonde dingen als brood, maaltijden zonder suiker en vet etc. voor hem en daar zit veel tijd in. Ik heb gezegd dat hij dan ook alcohol en frituur moest afkappen omdat dit averechts gaat werken.
Hij herhaald vaak 'Kijk hoe goed ik het doe' en 'ik heb zo gezond gegeten en drink alleen maar Spa blaauw'.
Nu vond ik laatst in mijn huis bonnetjes, die waren gevallen uit zijn tas denk ik.. van zijn dagen weg. Ik wilde niet kijken maar ik wist niet van wat het was. In een oogwenk zag ik veel staan voor een etentje van twee personen. Voorgerechten waar je u tegen zegt, hoofdgerechten die onder het kopje snackbar vielen en best wat alcohol voor een maandag. Maar geen Spa blauw hoor. Zo ook de overige dagen.
Het is zo iets kleins en ik geef hem zelfs gezond eten mee voor die dagen omdat ik er liefde en moeite in heb gestopt maar blijkbaar is hij niet, en alweer, eerlijk tegen mij. Ik vraag mij dus af waar hij dan nog meer niet eerlijk over is en vind dit moeilijk om 'alweer' op te brengen. Omdat hij dan vind dat ik zeur en niet vertrouw op hem.
Ik heb er op deze manier niet zoveel zin meer in en hij houdt stug vol dat hij oh zo gezond doet.
Ik voel me in de zeik genomen, heeft iemand ervaring met een partner die ook om kleine dingen liegt? En zoja, wat doe je daar aan?
Nicole123
24-02-2026 om 09:05
Je eist van hem dat hij stopt met alcohol en frituur?
Je geeft voor wanneer jullie niet samen zijn hem gezond eten mee?
Je checkt wat er op zijn bonnetjes staat aan eten en maakt daar een issue van?
Ben je zijn vriendin of zijn moeder?
Tureluur
24-02-2026 om 09:09
Ik weet niet over wat voor dingen hij nog meer liegt, maar bij dit soort dingen rondom eten zou ik zelf denken: dat is aan hem dus boeiend. Misschien schaamt hij zich.
duizel
24-02-2026 om 09:50
zou jij op hem afknappen als hij niet voor gezond eten zou gaan? Kan het zijn dat hij het alleen voor jou doet en niet voor zichzelf?
Nehalennia
24-02-2026 om 10:30
Ik vind het echt verbijsterend dat men zich verdiept in de redenen waarom deze man liegt en de verantwoordelijkheid daarvoor bij TO legt. Hij is degene die liegt en zich niet uitspreekt, en het is een volwassen man. Als liegen zijn uitvlucht is als het hem te heet onder de voeten wordt dan blijft dit zo.
duizel
24-02-2026 om 11:59
Nehalennia schreef op 24-02-2026 om 10:30:
Ik vind het echt verbijsterend dat men zich verdiept in de redenen waarom deze man liegt en de verantwoordelijkheid daarvoor bij TO legt. Hij is degene die liegt en zich niet uitspreekt, en het is een volwassen man. Als liegen zijn uitvlucht is als het hem te heet onder de voeten wordt dan blijft dit zo.
Ik denk dat er meestal twee kanten aan een verhaal zitten. Praat het niet goed dat deze man zich niet uitspreekt. Helemaal niet zelf, zou ik ook niet blij van worden.
Ik denk wel dat het goed is je te verdiepen in de andere kant om weer dichter bij elkaar te komen, mocht je daar nog voor open staan. Deze TO maakt niet zelf al de beslissing om te stoppen met de relatie, anders was dit topic niet nodig of met andere inhoud. Haar vraag in de topictitel is letterlijk 'waarom?' Dan is het toch goed om naar mogelijke verklaringen te kijken.
Het kan ook zijn dat hij het oprecht wil, gezond eten en drinken. Maar dat het niet lukt om de verleidingen te weerstaan. Hij schaamt zich daar misschien voor of is bang voor je reactie enz enz. Zou kunnen, we weten het gewoon niet.
Meesje
24-02-2026 om 12:06
De vraag is: partner liegt, waarom? Mensen proberen daar antwoord op te geven. Ze keuren verder het liegen niet goed. Maar hee, verbijsterend inderdaad; forummers die proberen antwoord te geven op de vraag die gesteld wordt.
Ginevra
24-02-2026 om 15:55
Hij is degene die liegt en zich niet uitspreekt,
En TO is degene die hem als een moeder controleert en zijn bonnetjes naloopt. Moedergedrag lokt kindergedrag uit. En kindergedrag lokt moedergedrag uit.
"als jij niet liegt over je eetgedrag hoef ik jouw bonnetjes niet te controleren"
"ja maar als jij me niet zo op mijn huid zit over wat ik wel en niet mag eten hoef ik ook niet stiekem te doen".
We kunnen hier gaan zitten pluizen wat nou eerst kwam, de kip of het ei, maar feit is dat het een dynamiek is waarin rollen elkaar versterken. Zowel de transactionele analyse als de Roos van Leary geven daar nuttige inzichten over.
TO is degene die om raad komt vragen, dus kennelijk wil zij iets veranderen in die dynamiek. Maar je kunt moeilijk verwachten dat de ander eerst verandert voordat jij dat doet. Ongeacht of het redelijk is of niet, maar de enige die je kunt veranderen ben je zelf. Dus is het niet zo gek dat mensen advies geven op datgene waar zij invloed op kan uitoefenen, namelijk haar eigen gedrag.
yette
24-02-2026 om 18:25
Als het verder een leuke en gezonde man is, zou ik ervoor zorgen dat hij zich niet langer beter voor hoeft te doen dan hij is door gezellig een zak borrelnoten en wat biertjes voor hem in huis halen.
Zeespiegel
24-02-2026 om 21:35
Julienne3 schreef op 23-02-2026 om 12:18:
[..]
Hij wil dat graag om te laten zien dat hij het juiste doet..
Waarom? Heeft hij een reden om dit te bewijzen? Maak je het uit als hij niet afvalt ofzo?
rionyriony
25-02-2026 om 08:54
yette schreef op 24-02-2026 om 18:25:
Als het verder een leuke en gezonde man is, zou ik ervoor zorgen dat hij zich niet langer beter voor hoeft te doen dan hij is door gezellig een zak borrelnoten en wat biertjes voor hem in huis halen.
Je kan daarbij ook wat lekkere macademianoten geven zonder dat je zegt dat ze gezond zijn. Niet gezond voor je portemonnee overigens. En cashews. Er zijn ook lekkere gezonde dingen. En als hij maar 10% macademia's, pistaches of cashewnoten eet dan scheelt dat toch 10% van de iets minder gezonde borrelnoten in volume.
Zo kan je toch iets van je plan uitvoeren zonder dat het stotend is. Misschien trekt je dat een beetje over de streep?
Ik zie hier ook staan: AH paprika borrelnoten, momenteel in de reclame; nutriscore C. Ik zie er meer in de C score. Oh dat is allemaal van het huismerk. Slim van AH. https://www.ah.nl/zoeken?query=borrelnoten
Ysenda
25-02-2026 om 09:23
rionyriony schreef op 25-02-2026 om 08:54:
[..]
Je kan daarbij ook wat lekkere macademianoten geven zonder dat je zegt dat ze gezond zijn. Niet gezond voor je portemonnee overigens. En cashews. Er zijn ook lekkere gezonde dingen. En als hij maar 10% macademia's, pistaches of cashewnoten eet dan scheelt dat toch 10% van de iets minder gezonde borrelnoten in volume.
![]()
Zo kan je toch iets van je plan uitvoeren zonder dat het stotend is. Misschien trekt je dat een beetje over de streep?
Ik zie hier ook staan: AH paprika borrelnoten, momenteel in de reclame; nutriscore C. Ik zie er meer in de C score. Oh dat is allemaal van het huismerk. Slim van AH. https://www.ah.nl/zoeken?query=borrelnoten
Wel ongezouten en opgebrand die noten anders is het weer gewoon ongezond.
En ongezouten en ongebrand doe je niet ongemerkt er tussen.
rionyriony
25-02-2026 om 09:49
Ysenda schreef op 25-02-2026 om 09:23:
[..]
Wel ongezouten en opgebrand die noten anders is het weer gewoon ongezond.
En ongezouten en ongebrand doe je niet ongemerkt er tussen.
Dat gezouten zit toch wat meer aan de buitenkant bij noten; daarom smaken ze snel zouter terwijl het wel meevalt met het totale gehalte. Bij brood/pizza zit het erin; da's veel erger! Maar wie weet mag hij die zes gram per dag. Als je geen probleem met je nieren hebt. En niet iedereen heeft of krijgt dat. De meesten niet. De laatste inzichten schijnen meer in het voordeel van zout te komen had ik de indruk.
Met ertussen bedoelde ik het totale aanbod op tafel.
Er is geen duidelijke scheidingslijn m.i. tussen gezond en ongezond. Er zijn richtlijnen om bepaalde waarden gemiddeld niet te overschrijden. En ik vind een prettig huwelijk ook wat waard. 
TO's man hield al van haar, anders had hij dat gezonde niet zo lang geslikt en had hij bemoeienis geweigerd en meer eigen beslissingsruimte geclaimd. Kennelijk had hij daar al geen erge bezwaren tegen.
Ysenda
25-02-2026 om 10:10
rionyriony schreef op 25-02-2026 om 09:49:
[..]
TO's man hield al van haar, anders had hij dat gezonde niet zo lang geslikt en had hij bemoeienis geweigerd en meer eigen beslissingsruimte geclaimd. Kennelijk had hij daar al geen erge bezwaren tegen.
To's man? Ze hebben een jaar een relatie en wonen niet samen en zien elkaar niet veel. Zie openings post.
MRI
25-02-2026 om 10:18
TO: ik zou het even aanzien. Kijken of hij op meer fronten liegt. Het kan zijn dat hij op het gebied van eten zijn autonomie wil behouden maar ergens toch vindt dat jij gelijk hebt vwb gezondheid en daarom niet eerlijk is. Stop je met zijn eetgedrag te bemoeien. Laat hem de helft van de tijd koken misschien? Maar als hij op meer fronten liegt, kan het duiden op een serieuzer probleem in je relatie.
Ysenda
25-02-2026 om 10:41
ik zou me groen en geel ergeren als mijn partner met wie ik een jaar een relatie heb, niet mee samen woon en ook niet vaak zie, zich als mijn moeder met mijn eet gewoonten zou bemoeien. Ik heb al een moeder dat is voldoende.