Relaties Relaties

Relaties

Partner liegt over kleine dingen, waarom?

Inderdaad, om tafel en open en eerlijk zijn naar elkaar. Jij wil iemand die gezond leeft. Hij wil dat zijn maar dat lukt niet. Kan jij hem accepteren zoals hij is? Of is het gewoon geen match?
Jullie gelijkwaardigheid is ver te zoeken. Zie hem voor hem voor wat hij is. Stop met zijn moeder te zijn. Stop met zijn eten te verzorgen. Kijk dán wat er over is van jullie relatie.

Je bent pas één jaar samen en je hebt al een paar keer bedenkingen over zijn eerlijkheid gehad. Je voelt je zelfs in de zeik genomen en bent bang om als zeur weggezet te worden als je het aankaart. Klinkt niet als een fijne liefdevolle relatie. Als je nu al niet onbekommerd gelukkig met hem bent hoe is het dan over een paar jaar.

Zou voor mijzelf op een rijtje zetten of hij echt zo leuk is en jouw moeite en aandacht waard. Hoe vind jij de rest van jullie relatie, ben je daar helemaal tevreden over.

Gelukkig wonen jullie niet samen en dat zou ik voorlopig ook niet gaan doen. 

Is dit serieus?
Gaat dit echt over een gezonde volwassen relatie?

Mannen liegen over eten, vrouwen verzwijgen nieuwe kledingstukken of de prijs daarvan. Als jij hem geen beperkingen zou opleggen of hem overlaadt met zogenaamd goede adviezen, hoeft hij niet stiekem te doen als hij ongezonde dingen eet.

Onvolwassen pleasergedrag, wordt niet beter, ik zou het uitmaken.

Over wat heeft hij nog meer gelogen dan?

Zijn probleem dat ie op restaurant gaat en eender wat eet.
Maar ik zou stoppen met mijn tijd te steken in allerlei speciale zaken koken voor hem.
Zeker als jullie niet samenwonen en elkaar sowieso al veel te weinig zien.

En na een tijd zou ik ook stoppen met hem op zijn woord te geloven en denken "het zal wel". Waarna de relatie over een half jaar of wat waarschijnlijk strandt.

Je gaat mij overigens écht niet wijsmaken dat als hij zeer regelmatig tijdens de weekends met vrienden op stap is hij echt alleen op spa blauw leeft. Dat geloof ik van minuut 1 sowieso al niet.

Marty1984 schreef op 23-02-2026 om 17:44:

Zijn probleem dat ie op restaurant gaat en eender wat eet.
Maar ik zou stoppen met mijn tijd te steken in allerlei speciale zaken koken voor hem.
Zeker als jullie niet samenwonen en elkaar sowieso al veel te weinig zien.

En na een tijd zou ik ook stoppen met hem op zijn woord te geloven en denken "het zal wel". Waarna de relatie over een half jaar of wat waarschijnlijk strandt.

Je gaat mij overigens écht niet wijsmaken dat als hij zeer regelmatig tijdens de weekends met vrienden op stap is hij echt alleen op spa blauw leeft. Dat geloof ik van minuut 1 sowieso al niet.

Dat denk ik ook niet, ik denk dat hij stiekem ook Spa rood drinkt. 

Hij voelt kennelijk geen ruimte om helemaal zichzelf te zijn omdat hij op een bepaalde manier van je moet leven. 

Kan ook zijn dat hij het leuk vindt om dingen apart van jou te beleven, of dat hij zijn fantasie heel boeiend vindt. Hij weet dat jij dat vermoedelijk niet wil en waarom zou hij daar tegenin gaan als alles opgelost is als hij doet alsof? Het kan ook een gevoel van macht geven om dingen stiekem te doen. Als kind deelde ik ook niet alles met ouders en vrienden. 

Als iemand die ik liefheb tegen me zou liegen en het gaat niet om een geheim cadeau voor mij wat zou ik dan denken? Het eerste denk ik: ik geef hem niet genoeg ruimte om zichzelf te zijn. Ik zou het erover hebben, niet zeggen dat hij heeft gelogen, maar samen onze relatie evalueren. De uitkomst hangt ervan af of ik gelukkig kan zijn met zijn nieuwe open ik. Dat zeg ik natuurlijk niet van tevoren anders is het iets dreigends. 

Mijn man paste zich altijd aan wat voor gezonds ik hem wou voorzetten, wat ontzettend lief was als je bedenkt hoe goor dat soms was. Maar dat deed hij gewoon. Kwam uit ongerustheid, niet omdat mijn wil wet was. Dat lag me niet zo. Ook mijn hond dronk alles waarvan ik dacht dat gezond was braaf op. O.a. salie, met wat honing erdoor. Hielp niet; het dier hield zijn lekke hartkleppen. 

Als mijn man had gezegd: "nee sorry meid, ik begrijp dat dit  voortkomt uit ongerustheid maar we zullen er iets anders op zien te vinden want dit spul trek ik niet" dan was het wat mij betreft ook prima geweest.

Ik zou je willen adviseren vooral naar jullie onderliggende dynamiek te kijken waarin jij verzorger/moeder speelt en je partner het kind. 
Want je vent klinkt als een grote kleuter, en jij klinkt als een verongelijkte moeder. Is dit een dynamiek die jij wilt in je relatie? Als het antwoord nee is zou ik uit de moederrol stappen. Dus niet meer koken. En heel eerlijk, ook niet op een forum vragen wat jij kunt doen om je vriend zijn gedrag te veranderen. Je hoeft je man niet op te voeden. Je hebt het er al eerder met hem besproken, hij zou het anders doen maar heeft het niet gedaan. En als jij er weer over begint ben jij een zeur. Tot zover zijn respect voor jou..

Ik zou m ongeveer zo insteken naar vriend;

'Lieve Henk, we hebben eerder met elkaar besproken dat jij soms liegt over dingen of deze vergeet te vertellen. We hebben besproken dat ik dat niet fijn vind. Ik denk dat ik onvoldoende heb laten weten wat dit voor mij betekent. Het is namelijk zo dat er voor mij in mijn leven en in een volwassen liefdesrelatie geen ruimte is voor oneerlijkheid. Mocht dit voor jou anders zijn dan kan dit natuurlijk, maar betekent dit dat we bij nader inzien toch geen match.'

En heel belangrijk, dit zeg je maar 1 keer, en dan ook alleen als je bereid bent daarna weg te lopen. 
Maar iets zegt me dat Henk zelf niet lang zal blijven plakken als je hem niet meer pampert🤔.

Sterkte TO, ik wens je het beste

”Hij vertelt dingen niet” tot aan “hij liegt keihard”, je hebt hem gevraagd dat niet meer te doen en hij doet het weer. Tja wat doe je daaraan? Als jij je grens hebt aangegeven en hij overschrijdt die opnieuw. Wat doe je dan? Hij zal het keer op keer blijven doen. Pas je je grens aan uit liefde voor hem, of behoud je die grens, uit liefde voor jezelf? Jouw keuze. Als je voor je grens kiest, is de consequentie de relatie beëindigen. 

Moet hij van jou gezond leven of komt het uit zijn koker? 

Ik krijg het idee dat je vriend alleen maar gezonder wil gaan eten als het hem makkelijk wordt gemaakt. Hoe gemotiveerd is hij? Heeft hij zelf (makkelijke) recepten opgezocht zodat hij zelf zijn eten klaar kan maken? 
Misschien liegt hij er over omdat jij voor dat eten hebt gezorgd, er moeite insteekt om hem op weg te helpen. Waarom laat je hem niet zelf uitzoeken hoe hij gezond kan eten?

Meesje schreef op 23-02-2026 om 14:17:

Klinkt alsof ie indruk op jou wil maken of probeert te voldoen aan jouw eisen. Mss met elkaar een open gesprek voeren? Niet in de vorm van 'jij liegt', maar; wat wil jij eigenlijk? Kunnen jullie kijken of dat bij elkaar past.

Over een paar jaar kun je anders een topic maken als; mijn vriend is een vreetzak. Zoals dat andere dat nu loopt. Alhoewel het bij jou dan 'liegende vreetzak' is waarschijnlijk (maar genuanceerd en vanuit bezorgdheid natuurlijk he)

Nou zeg dat wel, hoe toevallig kan het zijn....?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.