Relaties Relaties

Relaties

Moeite met acceptatie gender?


letterkoekje schreef op 10-04-2022 om 20:49:

Ik weet niet of Philippe Geubels bij jullie goed bekend is. Eén van de grootste komieken van België. Heeft een mooie reportage gemaakt in het kader van zijn programma 'Taboe'. (Programma waarin hij mensen met allerlei soorten problemen aan het woord laat en die hij later uitnodigt op zijn zaalshow waarin er wordt gelachen met dat bepaalde taboe.) Bijgaande link is over genderdiversiteit en is een hele mooie reportage.

Taboe - Aflevering 7 (Seizoen 2) | VRT NU

Laat maar eens weten wat jullie ervan vinden.

Het was toen wel op Nederlandse tv te zien en ik vond het goed en grappig maar ik ben ook van mening dat er echt overal grappen over gemaakt kunnen worden.Ik wilde het programma even terug kijken maar de link werkt bij mij niet.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-04-2022 om 22:44

Lollypopje schreef op 10-04-2022 om 20:52:

[..]

Die is helaas buiten België niet te zien, want ze willen een verificatie en dat lukt niet met een Nederlands telefoonnummer.

Wel jammer, want ik heb wel korte stukjes van het programma gezien en het kwam mij over als een heel mooi en integer gemaakt programma.

Misschien lukt het hier. Veertien dagen gratis te proberen, niet beschikbaar in België dus kan niet testen. 

https://www.videoland.com/series/500114/taboe

Oh, da's jammer dat die link voor jullie niet werkt. Hoe kan dat nu?

Ik vind ook dat je over veel grappen moet kunnen maken, maar het hangt wel van de intentie en context af.

Lach je met hen, of om hen?  Doe je het vanuit respect en acceptatie of vanuit neerkijken en belachelijk maken?

Die tweede groep dat vind ik geen humor en respectloos. Die eerste groep, dat is wat Geubels doet en juist daarom is wat hij doet zo raak en wordt het gewaardeerd door de mensen over wie hij die grappen maakt.

In het programma Lang leve de liefde zitten 2 personen  waarvan 1 pan is, en de ander non binair, de non binaire persoon had een ex die genderfluid was. Diegene die pan is versprak zich meermaals, noemde zichzelf hij en herstelde het in hen. Toen het gesprek over trouwen ging zei ze ja leuk in een trouwjurk, herstelde zich weer en zei oh nee in een trouwpak.
Ik zal wel ouderwets, bekrompen zijn of weet ik wat , maar hier ben je mij kwijt , ik zie 2 onzekere jonge meiden die het zelf ook niet precies meer weten.

Wat is een pan nu weer? 

majorette2005 schreef op 15-04-2022 om 09:33:

In het programma Lang leve de liefde zitten 2 personen waarvan 1 pan is, en de ander non binair, de non binaire persoon had een ex die genderfluid was. Diegene die pan is versprak zich meermaals, noemde zichzelf hij en herstelde het in hen. Toen het gesprek over trouwen ging zei ze ja leuk in een trouwjurk, herstelde zich weer en zei oh nee in een trouwpak.
Ik zal wel ouderwets, bekrompen zijn of weet ik wat , maar hier ben je mij kwijt , ik zie 2 onzekere jonge meiden die het zelf ook niet precies meer weten.

Ik heb de aflevering niet gezien, maar het leest alsof ze zelf nog zoekende zijn naar wat past. En daar is niks mis mee. Behalve dat het misschien niet handig is om op tv te doen. 

Ik ken diverse volwassen nb mensen voor wie daarmee alles op hun plek viel. Het fijne dat er nu meer bekend over is, is dat jongeren misschien minder lang hoeven te zoeken naar waarom ze zich anders voelen op dit gebied. En als due ouder en zekerder worden van zichzelf zullen ze hopelijk ook ontdekken dat gender en genderexpressie niet exact hetzelfde hoeft te zijn. Dat je als man een jurk mag dragen en dat je als nb dus ook gerust een trouwjurk aan mag, al voelt dat nu misschien nog alsof dat niet hoort.


majorette2005 schreef op 15-04-2022 om 09:33:
Diegene die pan is versprak zich meermaals, noemde zichzelf hij en herstelde het in hen. 

Hier ben je mij kwijt, waarom zou je over jezelf spreken in de derde persoon? Ik probeer te bedenken wat je dan over jezelf zou zeggen en hoe dan? Als ik over mezelf spreek gebruik ik toch echt gewoon ik, mij en mijn.

redbulletje schreef op 15-04-2022 om 09:36:

Wat is een pan nu weer?

Een ding om aardappelen in te koken.

majorette2005 schreef op 15-04-2022 om 09:33:

In het programma Lang leve de liefde zitten 2 personen waarvan 1 pan is, en de ander non binair, de non binaire persoon had een ex die genderfluid was. Diegene die pan is versprak zich meermaals, noemde zichzelf hij en herstelde het in hen. Toen het gesprek over trouwen ging zei ze ja leuk in een trouwjurk, herstelde zich weer en zei oh nee in een trouwpak.
Ik zal wel ouderwets, bekrompen zijn of weet ik wat , maar hier ben je mij kwijt , ik zie 2 onzekere jonge meiden die het zelf ook niet precies meer weten.

Als je als panseksueel identificeert, heeft dat toch niks met je aanspreekvorm óf je kleding te maken? Weet je zeker dat het echt versprekingen waren?

Panseksueel is zo'n term waarvan ik eerst dacht: huh, waarom nog een term, da's toch hetzelfde als bi? Maar pan houdt voor zover ik weet in dat je op 'iedereen' kunt vallen, dus ook op iemand die non-binair is, of transgender zonder volledige geslachtsveranderende operatie, of hermafrodiet, of dus cis man of cis vrouw. Waarbij biseksueel ervanuit gaat dat je op cis mannen en vrouwen valt.

Fiorah schreef op 15-04-2022 om 21:42:

[..]

Als je als panseksueel identificeert, heeft dat toch niks met je aanspreekvorm óf je kleding te maken? Weet je zeker dat het echt versprekingen waren?

Panseksueel is zo'n term waarvan ik eerst dacht: huh, waarom nog een term, da's toch hetzelfde als bi? Maar pan houdt voor zover ik weet in dat je op 'iedereen' kunt vallen, dus ook op iemand die non-binair is, of transgender zonder volledige geslachtsveranderende operatie, of hermafrodiet, of dus cis man of cis vrouw. Waarbij biseksueel ervanuit gaat dat je op cis mannen en vrouwen valt.

Dit dus.

En zelfs al zou die persoon zich verspreken, het niet weten of in de war zijn, dat hoort ook bij opgroeien, volwassen worden. Prijs jezelf gelukkig dat jij er geen ervaring mee hebt en laat een ander zijn/haar/het/hun leven leiden. 

mij valt ook op dat nu met name de meiden zich massaal als non-binair of trans identificeren - ergens denk ik toch dat er ongeveer evenveel jongens als meisjes zouden moeten zijn, die voelen dat ze biologisch in een verkeerd lichaam werden geboren ?
en juist meisjes hebben toch al heel erg de ruimte met laagdrempelig experimenteren met diverse kleding/haarstijlen ? Dus ik zou dan eerder verwachten dat de jongens meer ruimte zouden innemen om te experimenteren met non-binaire expressie in make-up of kleding.
is dat dan omdat jongens de stap nog niet durven te zetten ? op meer maatschappelijke weerstand stuiten ? of is het juist dat meisjes hun maatschappelijke vrouwenrol dusdanig onaantrekkelijk vinden dat dat vooruitzicht hun benauwd ?

helaas is het not-done om daarover in gesprek te willen gaan blijkbaar - het wordt al meteen als kritiek of onbegrip gezien als je het daarover zou willen hebben; terwijl het van mij uit puur interesse is en ik verder iedereen respectvol tracht te benaderen

@Poekiewiki Misschien ook omdat het van meiden misschien toch eerder geaccepteerd is. Bij mannen is seksualiteit ook veel binairder. Je bent hetero of homo, waarbij veel bi of flexibele mannen zich uit schaamte vooral hetero zullen noemen. Misschien is dat bij gender net zo, je bent man of je bent vrouw. Zit je er tussen ben je verwijft en daarbij passende nare opmerkingen. Dus dan is het makkelijker om in binaire hokjes te blijven denken. Tenzij je al heel alternatief bent en toch nergens bijhoort.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

21-04-2022 om 08:00

Lollypopje schreef op 20-04-2022 om 13:46:

@Poekiewiki Misschien ook omdat het van meiden misschien toch eerder geaccepteerd is. Bij mannen is seksualiteit ook veel binairder. Je bent hetero of homo, waarbij veel bi of flexibele mannen zich uit schaamte vooral hetero zullen noemen. Misschien is dat bij gender net zo, je bent man of je bent vrouw. Zit je er tussen ben je verwijft en daarbij passende nare opmerkingen. Dus dan is het makkelijker om in binaire hokjes te blijven denken. Tenzij je al heel alternatief bent en toch nergens bijhoort.

Ik denk dat meiden in de puberteit meer hun onzekerheden internaliseren. Ze zijn enorm onzeker over hun lichaam. Dat uit zich in allerlei moeite doen voor hun uiterlijk tot anorexia. Ik denk dat dit zeker een rol speelt bij het genderissue, want zoals meerdere mensen al schreven: ik had me vroeger ook meer een jongen gevoeld. Ik klom in bomen, zag eruit als een jongen en deed aan fietscross. Toen ik borsten kreeg wilde ik die vooral verbergen. Als deze discussie toen had gespeeld had ik misschien ook wel tot de genderhype gehoord. Maar in die tijd was ik vooral heel onzeker en na de puberteit is dat overgegaan en ik voel me prima in mijn vel en draag jurken  .

Jongens daarentegen externaliseren over het algemeen meer. Spijbelen, drinken teveel, jatten een straatnaambord of steken een conifeer in de fik. Die zijn ook wel onzeker over hun lichaam, maar niet op de manier van de meiden. Ze willen eerder meer spieren en grotere piemels. 

Ik denk dat het daarom logisch is dat meer meiden op die leeftijd twijfelen aan hun gender en ik denk ook dat je daar enorm alert op moet zijn. Want zo makkelijk is het niet meer om toch van transitie af te zien als je er eenmaal mee bezig bent. 

De puberteit is een hele kwetsbare periode, dat zie ik overal om mee heen. Met de huidige sociale media nog veel lastiger dan vroeger, toen wij jong waren. 

Vroeger waren er meer mannen dan vrouwen die zich bij genderklinieken meldden. Misschien is de verhouding nu gelijk getrokken, wanneer je het over alle leeftijdsgroepen bekijkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.