Relaties Relaties

Relaties

Moeite met acceptatie gender?


Ik vind hier meelezen wel leerzaam en inzichtgevend!

Ben eens gaan nadenken nav de trans-discussie die hier nu loopt. Vanuit mn werk ben ik een aantal keer in aanraking geweest met trans personen. Heb daar steeds gevraagd hoe ze aangesproken wilden worden. Dat gaf ook wel eens een error in mijn kop. Zoals de transvrouw die voor mij uitzag, bewoog en praatte als een man, met die uitzondering dat ze lippenstift droeg. Ze wilde mevrouw genoemd worden. Heb ik netjes gedaan, maar bleef een inspanning. Heb meerdere keren van de transmensen als commentaar gekregen dat ze zich bij mij zo prettig voelden. Waarom? Omdat ik 'gewoon normaal' deed. Niet heel voorzichtig, fluwelen handschoenen en oh wat ben jij bijzonder, maar zoals ik tegen iedereen ben. Juist dat liet ze zich geaccepteerd voelen

Ik denk dat mijn weerstand tegen non-binaire personen iig voor een deel komt omdat ik vooralsnog alleen 'de schreeuwerds' ken. Die op mij vaak overkomen als aandachttrekkers. Zie ons eens speciaal zijn. En nu willen we ook een speciale aanspreekvorm. En ik reageer primitief met weerstand daarop. Terwijl ik bij transmensen dus netjes mijn communicatie aanpas. Dus wellicht dat ik dat ook kan leren bij non-binairen. Zou ik wel graag de 'normale' variant leren kennen. Niet alleen de artistieke dwarsliggers  

Alhoewel ze dan wel even moeten gaan denken aan welke vorm. Want hun/hen. Sja.

@Meesje Maar is dat hen/hun echt zo erg? Ja, het is wennen weet ik uit ervaring, maar ik weet ook dat het went.
Al kun je altijd voor die/diens gaan, wat prima Nederlands is Doe ik ook nog meestal, omdat het natuurlijker voelt.

Hoewel ik de schreeuwerds soms ook vermoeiend vind, snap ik het ergens wel. Als je continu tegen weerstand en afwijzing aanloopt. Mensen vooral schreeuwen dat je je aanstelt en normaal moet doen of dat je niet bestaat, dan ga je op den duur ook zelf schreeuwen om gehoord te worden. Vaak zit er een hoop pijn en frustratie achter. Maar dat schreeuwen werkt vaak helaas weer averechts.

Ik denk dat als je een rustig gesprek aan zou gaan met hen en ziet wat er onder het geschreeuw zit, dat ze ook minder hard gaan schreeuwen. Nu is het een vicieuze cirkel van afwijzing en pijn, die door beide schreeuwende groepen in stand gehouden wordt. En hoe harder de één schreeuwt. Hoe harder de ander dat ook weer gaat doen, om maar gehoord te worden.

Ik denk dat het ook belangrijk is dat transgenders vooral realistisch zijn en van te voren goed zouden moeten beseffen dat ze door een groot deel van de mensen nooit als echte vrouw of man gezien zullen worden. Dat klinkt hard maar is wel de realiteit en ik denk dat dit ook niet snel zal veranderen. Dan lees ik dat sommige mensen achteraf erg teleurgesteld zijn maar dan denk ik van ben je nou echt zo naief dat je dat van te voren niet in had kunnen schatten.

Drietje schreef op 10-04-2022 om 10:33:

[..]

Dat vind jij. Maar daar is beslist geen consensus over. Er is juist consensus over het tegendeel: geslachtsdelen bepalen je gender, alleen maakt de natuur daar wel eens een fout in en dat zijn deels de mensen waar het hier om gaat.

Ehm, not. En het is geen fout van de natuur, maar een variatie. Naar om zoiets weg te zetten als een fout.

watertoren schreef op 10-04-2022 om 11:36:

Ik denk dat het ook belangrijk is dat transgenders vooral realistisch zijn en van te voren goed zouden moeten beseffen dat ze door een groot deel van de mensen nooit als echte vrouw of man gezien zullen worden. Dat klinkt hard maar is wel de realiteit en ik denk dat dit ook niet snel zal veranderen. Dan lees ik dat sommige mensen achteraf erg teleurgesteld zijn maar dan denk ik van ben je nou echt zo naief dat je dat van te voren niet in had kunnen schatten.

Ik denk dat het van de situatie afhangt. Als ik ergens een transman of transvrouw zou ontmoeten en er wordt niet meer van me verlangd dan er een babbeltje mee te maken of in ander opzicht sociaal mee te verkeren, prima. Zeker als de operatie goed is uitgevoerd en iemand er ook echt als man/vrouw uit ziet, zich zo gedraagt, zo spreekt, geen enkel probleem. Seksueel zou ik er niets mee hoeven/willen/kunnen. Een man die zijn broek uittrekt en er blijkt dan toch een vagina uit te komen, nee, dank je.

Dus ik denk dat veel transmensen in het dagelijkse openbare leven wel in hun nieuwe vorm kunnen functioneren (want eerlijk is eerlijk, bij sommigen is het niet of nauwelijks zichtbaar dat ze eigenlijk van het andere geslacht waren), maar met name relationeel en seksueel toch vaak tegen een muur op lopen, en ik zou niet weten hoe dat op te lossen.

Pejeka1 schreef op 10-04-2022 om 11:52:

[..]

Ik denk dat het van de situatie afhangt. Als ik ergens een transman of transvrouw zou ontmoeten en er wordt niet meer van me verlangd dan er een babbeltje mee te maken of in ander opzicht sociaal mee te verkeren, prima. Zeker als de operatie goed is uitgevoerd en iemand er ook echt als man/vrouw uit ziet, zich zo gedraagt, zo spreekt, geen enkel probleem. Seksueel zou ik er niets mee hoeven/willen/kunnen. Een man die zijn broek uittrekt en er blijkt dan toch een vagina uit te komen, nee, dank je.

Dus ik denk dat veel transmensen in het dagelijkse openbare leven wel in hun nieuwe vorm kunnen functioneren (want eerlijk is eerlijk, bij sommigen is het niet of nauwelijks zichtbaar dat ze eigenlijk van het andere geslacht waren), maar met name relationeel en seksueel toch vaak tegen een muur op lopen, en ik zou niet weten hoe dat op te lossen.

Nee klopt helemaal... ik denk ook dat daar ook een stukje van de pijn zit. Ze kunnen dan uiterlijk helemaal als man of vrouw eruitzien en dit ook 100% zijn maar ik denk dat het vinden van een relatie en daarmee ook de echte acceptatie van een ander gender het lastigste is. 

Een transvrouw zal denk ik lastig aan een cis man kunnen komen qua relatie. Vriendschappen zijn geen probleem maar het seksuele gedeelte lijkt mij erg lastig. Evenzogoed een transman met een cis vrouw. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-04-2022 om 12:52

Huisje schreef op 10-04-2022 om 11:38:

[..]

Ehm, not. En het is geen fout van de natuur, maar een variatie. Naar om zoiets weg te zetten als een fout.

Het biologische doel van alle levende wezens op aarde is voortplanting. Dus biologisch gekeken is het wel echt een foutje van de natuur. 

Miraval schreef op 10-04-2022 om 12:18:

[..]

Nee klopt helemaal... ik denk ook dat daar ook een stukje van de pijn zit. Ze kunnen dan uiterlijk helemaal als man of vrouw eruitzien en dit ook 100% zijn maar ik denk dat het vinden van een relatie en daarmee ook de echte acceptatie van een ander gender het lastigste is.

Een transvrouw zal denk ik lastig aan een cis man kunnen komen qua relatie. Vriendschappen zijn geen probleem maar het seksuele gedeelte lijkt mij erg lastig. Evenzogoed een transman met een cis vrouw.

Misschien minder hoop vestigen op geboren mannen en vrouwen maar in de transvijver gaan vissen als ze seks of een relatie willen? 

Drietje schreef op 10-04-2022 om 12:52:

[..]

Het biologische doel van alle levende wezens op aarde is voortplanting. Dus biologisch gekeken is het wel echt een foutje van de natuur.

Echt? Joh. Heb je nou echt niet in de gaten hoe fout het is wat je zegt? Iets met klok en klepel? Het is jouw mening hè, geen feit. Wetenschappelijk gezien valt er heel wat op jouw mening af te dingen. Dat je die mening bent toegedaan is niet waar ik over val, maar wel het gegeven dat je die mening als een feit brengt en dat je dat doet met een stelligheid die niet gerechtvaardigd wordt door enige onderbouwing. 

Het lijkt me toch wel een foutje van de natuur dat mannen geboren worden in een vrouwenlichaam en visa versa. Die hebben toch het 'foute' lichaam gekregen.

Meesje schreef op 10-04-2022 om 13:09:

Het lijkt me toch wel een foutje van de natuur dat mannen geboren worden in een vrouwenlichaam en visa versa. Die hebben toch het 'foute' lichaam gekregen.

Daar kan ik nog inkomen, maar wat Drietje zegt gaat niet alleen daarover. Haar stelling voert veel verder en (daar gaan we weer, sorry) is kwetsend voor de personen die het aangaat. 

Voor de liefhebbers: journalist Wouter van Noort publiceert regelmatig over natuurwetenschappelijke ontdekkingen, beschouwingen en vooral: de schoonheid en de schijnbaar oneindige diversiteit en variatie van de natuur. Als ik dat lees en zie (zijn artikelen gaan vaak vergezeld van prachtige foto's) dan vraag ik me af waarom 'we' alles zoveel mogelijk willen beperken tot goed en fout, volgens de regels vs uitzondering. Waarom alles voorzien van een moreel label?


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-04-2022 om 13:43

Meesje schreef op 10-04-2022 om 13:09:

Het lijkt me toch wel een foutje van de natuur dat mannen geboren worden in een vrouwenlichaam en visa versa. Die hebben toch het 'foute' lichaam gekregen.

Exact hoe ik het bedoel. Zo voelen ze het zelf ook anders is een geslachtsverandering ook niet nodig. 

Drietje schreef op 10-04-2022 om 13:43:

[..]

Exact hoe ik het bedoel. Zo voelen ze het zelf ook anders is een geslachtsverandering ook niet nodig.



Geldt dat dan ook voor onvruchtbare vrouwen met een kinderwens
Foutje van de natuur en ook zij zitten dan in een verkeerd lichaam?

Huisje schreef op 10-04-2022 om 13:19:

[..]

Daar kan ik nog inkomen, maar wat Drietje zegt gaat niet alleen daarover. Haar stelling voert veel verder en (daar gaan we weer, sorry) is kwetsend voor de personen die het aangaat.

Voor de liefhebbers: journalist Wouter van Noort publiceert regelmatig over natuurwetenschappelijke ontdekkingen, beschouwingen en vooral: de schoonheid en de schijnbaar oneindige diversiteit en variatie van de natuur. Als ik dat lees en zie (zijn artikelen gaan vaak vergezeld van prachtige foto's) dan vraag ik me af waarom 'we' alles zoveel mogelijk willen beperken tot goed en fout, volgens de regels vs uitzondering. Waarom alles voorzien van een moreel label?


Het gaat niet zozeer om moreel, het gaat erom dat we als mensen denken alles beter te weten dan de natuur. En, zoals hiervoor al gezegd, natuurlijk is het doel van vrouwelijke en mannelijke personen de voortplanting van de soort.

Door de hele natuur heen zie je ook dat levende wezens daardoor een vaste rol in het geheel hebben. De vrouwtjesmerel broedt en behoedt het nest, de mannetjesmerel sleept voedsel aan en houdt ongewenste indringers weg. Probeer die vogels maar eens zo ver te krijgen dat ze die rol omdraaien dan. Lukt niet. Het is de natuur, het zit in hun genen.

Je kunt een vrouw 20 keer opereren, maar het wordt nooit een echte man. En omgekeerd. Je kunt er iets van maken dat op het eerste gezicht op een man lijkt, maar dat is zo ongeveer het uiterste wat je kunt bereiken.

Je hebt op dit moment die show op TV van die twee die zich allebei hebben laten ombouwen. De man is vrouw geworden, de vrouw is man geworden. Louise heet die ene geloof ik. Maar ik zie nog steeds een man in een jurk met pumps aan, en een vrouw in mannenkleding, want die vrouw heeft nog steeds een jongensgezicht en die man nog steeds een vrouwengezicht.

Dan nog vind ik dat ieder moet doen waar hij/zij zich goed of beter bij voelt, en ik zal de laatste zijn om daar moreel iets van te vinden, maar neem het me niet kwalijk als ik een "vrouw" zie van meer dan twee meter lang en pumps maat 48, dat ik onder dat uiterlijk nog steeds ook een man zie.

Beertjelief schreef op 10-04-2022 om 13:48:

[..]


Geldt dat dan ook voor onvruchtbare vrouwen met een kinderwens
Foutje van de natuur en ook zij zitten dan in een verkeerd lichaam?

Nee die zitten niet in een verkeerd lichaam maar ja ik denk wel een foutje in de natuur eerlijk gezegd.... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.