Relaties
Kampeerder
12-10-2025 om 19:56
Koopt jouw partner zijn eigen zooi?
Gisteren wipte mijn moeder even binnen terwijl ik net een hele berg was zat te vouwen. Ze wees een paar sokken aan en vroeg of dat herensokken waren en waar ik die dan gekocht had. Waren misschien ook mooie sokken voor mijn vader. Het waren inderdaad sokken van partner maar geen idee waar hij ze gekocht had. Dat bevreemde mijn moeder nogal want waarom moest partner zijn eigen sokken kopen dan? Toen ik vertelde dat hij ook zijn eigen ondergoed, shampoo, douchegel en scheerspullen kocht vond ze dat maar raar. Was toch een kleine moeite voor mij om dat mee te nemen als ik toch voor mijn eigen spullen bij Kruidvat of Hema was?
En ja, dat doe ik ook wel eens. Ik vraag als ik ga of hij nog iets nodig heeft, maar ik houd niet bij wat er mogelijk op is.
Hoe doen jullie dat? Mijn ouders zijn 80+, ik ben nog net 60- en partner is 60. (Voor het geval dat nog verschil zou kunnen maken.
Peiling
Koopt jouw partner zijn zooi zelf?
Fiorah
13-10-2025 om 17:28
Wij kopen allebei voor onszelf en allebei voor ons kind. Natuurlijk nemen we iets voor de ander mee als die erom vraagt, maar ik heb geen idee wanneer zijn deo op is en andersom.
Kampeerder
13-10-2025 om 17:58
Tjilp schreef op 13-10-2025 om 15:52:
'Gisteren wipte mijn moeder even binnen terwijl ik net een hele berg was zat te vouwen.'
Doet jouw man dat niet?
![]()
'
In theorie kan hij alles wat huishouden betreft. In de praktijk doe ik iets meer huishouden, en klust man iets meer.
Ik zat was te vouwen hij was bezig een muurtje te stucen. Kan ik prima mee leven.
SuzyQFive
13-10-2025 om 17:59
9/10 ieder onze eigen spullen. Soms als we tegen een ‘aanbieding’ aanlopen ook voor elkaar. Wij latten dus ook handiger als we het ieder zelf doen. Maar als mijn shampoo bij hem op is, of zijn badschuim bij mij dan kopen we het vaak wel voor elkaar.
Miepjecody
13-10-2025 om 18:08
Ginevra schreef op 13-10-2025 om 15:49:
[..]
Eh, vanwaar schiet je zo uit je slof tegen mij?
Kampeerder snapte kennelijk niet wat MMcGonagall bedoelde, en ik probeerde het uit te leggen. Misschien lag dat niet op mijn weg en had MMcGonagall dat zelf moeten doen, maar goede bedoelingen en zo.
Ik had het niet tegen jou, ik reageer op het verhaal
Tjilp
13-10-2025 om 19:45
Hoezo ‘zooi’? Taal doet ertoe. Vind t niet zo aardig klinken. Ik ervaar wasgoed en toiletartikelen niet als ‘zooi’ maar als deel van iemands leefwereld. Dat ervaar je extra sterk als iemand die je na staat langdurig (of voorgoed) elders is. Ik weet dat de tranen in m’n ogen schoten toen ik in het studentenhuis van zoon z’n shirtjes stond op te vouwen. Ik denk over dochter na als ik haar blouse strijk. Denk aan de acties van kleinzoon als ik het zoveelste gat in z’n broek repareer - slechte kwaliteit, die jeans van tegenwoordig. En ik herinner me hoe raar het voelde toen ik, tijdens vakantie van m’n buren, de overhemden van haar thuisgebleven zoon streek. De geur van een buitenstaander.
Die ‘zooi’ is meer dan sokken ondergoed shampoo of wat ook.
En om de vraag te beantwoorden: ik koop geregeld spullen voor m’n man, zonder hem erbij (ook wel samen, maar hij heeft daar totaal geen lol in).
Daar zie ik geen bezwaar in. En het zou zomaar kunnen dat onze zonen &dochters in het gat springen dan ontstaat als ik buiten beeld zou raken, mentaal of fysiek.
Bolmieke
13-10-2025 om 19:50
Zooi heeft voor mij geen negatieve klank maar dat kan regionaal verschillend zijn natuurlijk
Fiorah
13-10-2025 om 20:15
Ik vind zooi ook onsympathiek klinken dus het zal inderdaad wel regio gebonden zijn.
Kampeerder
13-10-2025 om 20:24
Bolmieke schreef op 13-10-2025 om 19:50:
Zooi heeft voor mij geen negatieve klank maar dat kan regionaal verschillend zijn natuurlijk
Voor mij ook niet, sorry voor wie dat wel zo is.
Marty1984
13-10-2025 om 20:28
Bolmieke schreef op 13-10-2025 om 19:50:
"Zooi" staat hier in de buurt zo'n beetje voor "rommel". "Dat is hier een puinzooi," oftewel "het hele huis is bezaaid met rommel" en "ruim die troep snel op voor ik erover val".
Het is hier dus absoluut niets positiefs.
De term "zijn eigen spullen" is toch echt veel positiever.
Kampeerder
13-10-2025 om 20:32
Marty1984 schreef op 13-10-2025 om 20:28:
[..]
"Zooi" staat hier in de buurt zo'n beetje voor "rommel". "Dat is hier een puinzooi," oftewel "het hele huis is bezaaid met rommel" en "ruim die troep snel op voor ik erover val".
Het is hier dus absoluut niets positiefs.
De term "zijn eigen spullen" is toch echt veel positiever.
Maar ik bedoelde niet al zijn spullen, meer al die dingen die je nodig hebt maar die niet leuk zijn om te kopen. Ik word niet enorm blij van nieuwe sokken of nieuw ondergoed. In nieuwe kleding kan ik mezelf heel mooi of gelukkig voelen. Met nieuw ondergoed is de volgende dag hetzelfde als de vorige.
Marielaveau
13-10-2025 om 20:49
Knutselkei schreef op 12-10-2025 om 20:06:
Ik koop voor manlief alles. Anders zou hij echt in vodden rondlopen, maakt m niks uit... en mij wel. Ouderwets? Ja vast en zeker. Maar dat interesseert me niet
hier ook

Poezenmeisje
13-10-2025 om 21:18
Man vraagt mij wel eens: "Welke vind je leuker? Deze of deze?" Van die Nepalese harembroeken...
Nou, de ene vind ik lelijk en de andere nog lelijker. Vodden met lappen erop genaaid. Alsof je Flappie of Pipo in het circus bent.
Het erge was: de verkoopster gaf me gelijk, maar er was een markt voor, dus verkocht ze die dingen.
😆
Tjilp
13-10-2025 om 21:36
ha, ik ken iemand die op een lastige dag bewust leuke sokken aantrekt. Bij voorkeur nieuwe, maar daarmee kun je niet aan de gang blijven.
Herfstappeltaart
14-10-2025 om 08:20
Tjilp schreef op 13-10-2025 om 21:36:
ha, ik ken iemand die op een lastige dag bewust leuke sokken aantrekt. Bij voorkeur nieuwe, maar daarmee kun je niet aan de gang blijven.
Happyapple
14-10-2025 om 10:20
PhilDunphy schreef op 13-10-2025 om 15:12:
Toen mijn schoonmoeder mij ooit aansprak omdat ze vond dat ik het overhemd van mijn man niet goed had gestreken, heb ik dan ook hard gelachen.
Oh echt he. Hier dus ook. Ik zeg dan mag je het of zelf weer gaan doen of je leert het hem nog maar een keer. Maar ik haat strijken en strijk dus helemaal niks.
Zijn onderbroeken en deo wil ik best meenemen uit de winkel als ik er toch ben, maar het is niet mijn verantwoordelijkheid en omgeving neemt hij ook tampons mee bij de boodschappen als ik die nodig heb.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.