Relaties Relaties

Relaties

Huissleutel

vraagje?  Ik heb twee kinderen die al het huis uit zijn, nu twijfelen we of we ze een sleutel van het ouderlijk huis zullen geven. Ze willen het zelf wel, maar ik weet het niet. Komen ze te pas en te onpas binnen wandelen. Wat is jullie mening hierover ? 


Herfstappeltaart schreef op 13-01-2023 om 08:00:

Ik krijg het gevoel dat er in dit topic enorm langs elkaar heen gediscussieerd wordt.

Het topic leert mij dat je echt op twee totaal verschillende manieren naar deze vraag kunt kijken; die waarin je uitgaat dat de ander je privacy respecteert en die waarin je zorgt dat je zelf je privacy bewaakt. 

Want omdat ik uitga van de intelligentie van ouders en kind, en hun vermogen de juiste keuzes te maken, hebben ze de sleutel zonder opmerkingen. Ik reken op hun eigen inzicht wanneer het logisch is dat je langskomt, wanneer je even een appje vooraf stuurt of wanneer je achteraf uitlegt dat je er bent omdat je partner je ex werd die nacht. 

Anderen, zoals jij en bakblik, behoeden hun privacy, hechten wellicht meer waarde aan decorum, waardoor ze heel expliciet maken dat iedereen alleen na een berichtje welkom is. Want stel je voor dat je schoonzoon je pyjamabroek ziet. 

Betekent dit dat de mensen uit de eerste groep geen berichtje krijgen? Nee hoor, want kind en ouders snappen het wel en laten vaak iets weten. Betekent ook niet dat de mensen uit de tweede groep hun kind buiten zetten of geen sleutel geven. 

Maar als je vraagt naar het waarom van die sleutels, gaat het meestal niet over wat je deelt, maar wat het verschil maakt. Dat is niet hetzelfde als langs elkaar heen praten. 

Biebel schreef op 13-01-2023 om 08:35:

[..]

Het topic leert mij dat je echt op twee totaal verschillende manieren naar deze vraag kunt kijken; die waarin je uitgaat dat de ander je privacy respecteert en die waarin je zorgt dat je zelf je privacy bewaakt.

Want omdat ik uitga van de intelligentie van ouders en kind, en hun vermogen de juiste keuzes te maken, hebben ze de sleutel zonder opmerkingen. Ik reken op hun eigen inzicht wanneer het logisch is dat je langskomt, wanneer je even een appje vooraf stuurt of wanneer je achteraf uitlegt dat je er bent omdat je partner je ex werd die nacht.

Anderen, zoals jij en bakblik, behoeden hun privacy, hechten wellicht meer waarde aan decorum, waardoor ze heel expliciet maken dat iedereen alleen na een berichtje welkom is. Want stel je voor dat je schoonzoon je pyjamabroek ziet.

Betekent dit dat de mensen uit de eerste groep geen berichtje krijgen? Nee hoor, want kind en ouders snappen het wel en laten vaak iets weten. Betekent ook niet dat de mensen uit de tweede groep hun kind buiten zetten of geen sleutel geven.

Maar als je vraagt naar het waarom van die sleutels, gaat het meestal niet over wat je deelt, maar wat het verschil maakt. Dat is niet hetzelfde als langs elkaar heen praten.

Nou sorry maar jij leest niet goed. 

Ik ga er ook van uit dat kinderen en anderen intelligent genoeg zijn om te weten wanneer het sturen van een appje of ander bericht handig is.  Nu ze hier nog wonen niet,  het is ook hun huis. 

Als ze later op zichzelf wonen zijn ze altijd welkom maar op bepaalde momenten is het handig dat je even wat laat horen als je onderweg bent. Dat heb ik meermaals verteld hier,  lees maar na. 

Bakblik schreef op 13-01-2023 om 09:22:

[..]

Nou sorry maar jij leest niet goed.

Ik ga er ook van uit dat kinderen en anderen intelligent genoeg zijn om te weten wanneer het sturen van een appje of ander bericht handig is. Nu ze hier nog wonen niet, het is ook hun huis.

Als ze later op zichzelf wonen zijn ze altijd welkom maar op bepaalde momenten is het handig dat je even wat laat horen als je onderweg bent. Dat heb ik meermaals verteld hier, lees maar na.

Dat is precies wat ik zeg dus. Ik ga er vanuit dat ze slim binnenkomen en geef daarom de sleutel bij voorbaat mee. Slim binnenkomen = als ze weten dat ik thuis be, er iets is of als het op een afwijkend tijdstip is en ze iets hebben laten weten. Of niet, maar dan is er vast een goede reden voor. Dat is mijn vertrouwen in diegene die ik de sleutel geef. Plus mijn gemis aan ‘voor het oog van het kerkvolk’;  ik vind het prima dat mijn dierbaren mij op zaterdagochtend in joggingbroek en hondenshirt zien. Willen ze me in de steigers zien, dan komen ze maar op een ander moment terug of geven me 15 minuten waarin ze zelf thee of koffie pakken. 

Jij wil dat specifiek benoemd hebben, dat ze het vooraf melden omdat het verkeerd uit kan komen. Privacy noemde je dat toch, omdat je anders in je pyjama op de bank zou zitten? Anderen vinden dan dat ze om die reden dus geen sleutel geven, want zij kunnen  of willen er niet op vertrouwen dat mensen slim binnen komen.

En dat is het verschil; vooraf vertrouwen dat mensen met sleutel er goed mee om gaan. Of niet en controle willen over wanneer ze op bezoek komen. De derde stap (zoals ik al zei dat jij dat niet bent) is dan de sleutel terugvragen.  Of niet geven, want dan weet je zeker dat ze er nooit onverwachts zijn. 

Het een is niet beter dan het ander, het is alleen een andere benadering van de mensen om je heen. En dat was precies wat to vroeg volgens mij, of het raar is dat ze haar kinderen niet de sleutel geeft. 

Mijn dochter komt zelden langs, dus ik zou me een hoedje schrikken als ik opeens onaangekondigd gerommel hoor terwijl ik alleen thuis ben. Mijn dochter appt uit zichzelf, "Ik kom zo even langs", als de moderne uitvoering van "Vollek!"

Biebel schreef op 13-01-2023 om 11:43:

[..]

Dat is precies wat ik zeg dus. Ik ga er vanuit dat ze slim binnenkomen en geef daarom de sleutel bij voorbaat mee. Slim binnenkomen = als ze weten dat ik thuis be, er iets is of als het op een afwijkend tijdstip is en ze iets hebben laten weten. Of niet, maar dan is er vast een goede reden voor. Dat is mijn vertrouwen in diegene die ik de sleutel geef. Plus mijn gemis aan ‘voor het oog van het kerkvolk’; ik vind het prima dat mijn dierbaren mij op zaterdagochtend in joggingbroek en hondenshirt zien. Willen ze me in de steigers zien, dan komen ze maar op een ander moment terug of geven me 15 minuten waarin ze zelf thee of koffie pakken.

Jij wil dat specifiek benoemd hebben, dat ze het vooraf melden omdat het verkeerd uit kan komen. Privacy noemde je dat toch, omdat je anders in je pyjama op de bank zou zitten? Anderen vinden dan dat ze om die reden dus geen sleutel geven, want zij kunnen of willen er niet op vertrouwen dat mensen slim binnen komen.

En dat is het verschil; vooraf vertrouwen dat mensen met sleutel er goed mee om gaan. Of niet en controle willen over wanneer ze op bezoek komen. De derde stap (zoals ik al zei dat jij dat niet bent) is dan de sleutel terugvragen. Of niet geven, want dan weet je zeker dat ze er nooit onverwachts zijn.

Het een is niet beter dan het ander, het is alleen een andere benadering van de mensen om je heen. En dat was precies wat to vroeg volgens mij, of het raar is dat ze haar kinderen niet de sleutel geeft.

Laatste reactie op jouw. 

Je legt mij worden in de mond die IK niet gebruikt heb

Als je iets beweert dat ik gezegd zou hebben controleer dat dan even. Ik wordt en beetje moe van deze manier van discussiëren. 

Bakblik schreef op 13-01-2023 om 09:22:

[..]

Nou sorry maar jij leest niet goed.

Ik ga er ook van uit dat kinderen en anderen intelligent genoeg zijn om te weten wanneer het sturen van een appje of ander bericht handig is. Nu ze hier nog wonen niet, het is ook hun huis.

Als ze later op zichzelf wonen zijn ze altijd welkom maar op bepaalde momenten is het handig dat je even wat laat horen als je onderweg bent. Dat heb ik meermaals verteld hier, lees maar na.

En weer scheelt dit mij typen. Echt Biebel je zit er naast. Je leest niet goed.

Bakblik schreef op 13-01-2023 om 12:03:

[..]

Laatste reactie op jouw.

Je legt mij worden in de mond die IK niet gebruikt heb

Als je iets beweert dat ik gezegd zou hebben controleer dat dan even. Ik wordt en beetje moe van deze manier van discussiëren.

Ik ook. Ik stop er dus mee.

Biebel ik vind het echt heel bijzonder hoeveel ideeën en waarden jij achter het wel of niet delen van een sleutel hangt. Alsof daar altijd zoveel betekenis achter zit :')

Ik heb wel de sleutels van mijn ouders (en zij van mij), maar gebruik deze zelden, want ik bel altijd aan ook al vinden zij dit niet nodig en hoef ik ook nooit van tevoren aan te geven als ik langskom. Voor mij is dit vanzelfsprekend namelijk, net zoals ik ook altijd eerst vraag of ik drinken/appel/whatever mag pakken. En altijd krijg ik het antwoord ‘natuurlijk, dat hoef je toch niet te vragen’, maar doe het toch 😃

Zo heeft een vriendin van mij ook mijn huissleutel en laat zij zichzelf ook gewoon binnen, gezegd dat ik dat prima vind en zij altijd welkom is. Mocht het een keer niet uitkomen, dan treft zij vanzelf de knip op de deur 😉 

Maar goed, ik vind het ook erg prettig dat mijn vrienden zich bij mij thuis voelen en zelf hun drinken pakken/aanvullen, heerlijk juist. Al snap ik het ook dat iemand daar anders over denkt.

Ik moest de sleutel van mijn ouders inleveren toen ze verhuisden (logisch) en heb geen nieuwe meer gekregen van het nieuwe huis. Mijn broer wel, maar die woont dichterbij dan ik. Zij hebben ook geen sleutel van ons huis. Mijn kinderen zijn nog te jong voor een eigen sleutel, maar wat mij betreft mogen ze hem houden als ze uit huis gaan. Ik ga ervan uit dat ze er geen 'misbruik' van gaan maken. 

goh. Hier hebben de uitwonende kinderen ook allemaal nog steeds een sleutel van t ouderlijk huis, maar die hele discussie of je die dan ook gebruikt als je ( al dan niet aangekondigd) op bezoek komt, of dat je aanbelt, is hier wat hypothetisch. Iedereen ( behalve collectanten, en pakketbezorgers) loopt achterom. En overdag is de achterdeur over t algemeen niet op slot. Die sleutel is dus alleen maar voor momenten dat ze erin willen als er niemand thuis is. Of als ze een  weekend thuis zijn, en ze na een feestje laat terug komen…

lijkt me welhandig om ze een sleutel te geven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.