Relaties
Senderista
21-05-2026 om 14:21
Hoe ga ik om met de hobby van mijn vriend?
Ja, ik zat te googlen naar ervaringen en op een gegeven moment kwam dit forum voorbij. Ik ben dus nieuw hier en ik ga het gewoon hier in de groep gooien. Ik ben benieuwd hoe anderen hier eventueel in zouden staan of mee om zouden gaan, wellicht heb ik er iets aan:
Vrouw, 46 jaar, woonachtig in Spanje, en na mijn hele leven het alleen zijn heb afgewisseld met slechte relaties ben ik nu sinds een jaar samen met een man die echt bij me past. We helpen elkaar met klussen, wandelen graag met al onze honden samen, af een toe een feestje, ritjes op de motor, het is echt geweldig samen.
En we hebben ook allebei ons eigen leven, werk, eigen vrienden en bezigheden.
En dat gaat heel goed op één dingetje na: zijn levenslange passie is jagen. Hij is zeker geen standaard jager die alles wat beweegt neerknalt en een horde uitgemergelde honden heeft. Hij schiet weinig, en zijn dieren zijn allemaal keurig verzorgt.
Wat is dan het probleem? Ik heb hier veel moeite mee. Dat hij met een groep vrienden een dier opjaagt (ik heb het over groot wild, en ja, het zijn er ook teveel, ze horen hier eigenlijk niet eens) neerknalt en ook meeneemt want het word opgegeten, kost mij als heel groot vegetarisch dierenliefhebber heel erg veel moeite. Soms zelfs zoveel dat het ruzie en spanning oplevert.
Ik wist dit natuurlijk van te voren, ik wist alleen niet dat ik het er zo moeilijk mee zou krijgen. Hij valt mij er verder niet mee lastig, en hij respecteert dat ik het niet leuk vind.
Ik wil deze relatie niet laten stuklopen hierop. Als hij het niet doet doet een ander het wel, en deze dieren hebben iig nog een goed leven gehad. Hoe zouden jullie hiermee dealen, relativeren, enz.
Ik ben benieuwd. Groetjes!
letterkoekje
21-05-2026 om 19:18
Laat hem doen, probeer er zo weinig mogelijk van te weten en wees gelukkig dat het op die 99.999 andere dingen wel goed gaat tussen jullie! Perfectie bestaat niet. En als hij er al dicht tegenaan leunt, laat hem dan die ene zonde maar begaan.
Trouwens, ik lees dat het gaat over een uitgezet dier waarvan er nu een overpopulatie is. Heb je dan liever dat er vallen worden gezet, vergif wordt gestrooid, ..., ... Allemaal manier om dieren te verdelgen op een afgrijselijke manier waardoor ze nodeloos moeten afzien. Dan vind ik doodschieten nog diervriendelijker.
Madamecannibale
21-05-2026 om 19:52
Voor mij zou de motivatie ook uitmaken. Gaat hij jagen omdat het hem een kick geeft een dier te doden. Gaat hij er lachend mee op de foto. Vind hij het stoer om te doen. Of zit er een motief achter van wildbeheer en je steentje bijdragen. En ziet hij het meer als iets noodzakelijks.
Tuinfluiter
21-05-2026 om 21:09
Ik woon in een gebied waar wild beheer plaats vind en heb daar geen moeite mee en eet er zelf ook van. Ik heb dus geen negatieve gedachtes over deze jagers.
Maar ik begrijp dat het voor jou als vegetariër wel moeilijk kan zijn. Ik heb een echte no go voor een partner. Ik heb een bepaald politieke voorkeur en een partner hoeft niet exact dezelfde ideeën te hebben maar bepaalde ideeën en partijen zijn voor mij echt einde relatie.
Je moet voor jezelf uitmaken of jagen een no go is of dat je er wel mee kan leven.
rionyriony
21-05-2026 om 21:25
Het zijn vaak jagers die het meeste weten van dieren, de aard invoelen en begrijpen, en ze vaak ook goed verzorgen als niemand anders dat zou doen. Bijvoorbeeld de schrijver van het boek (later verfilmd) "Bambi" was een jager. De liefdevolle beschrijvingen van de dieren raken me telkens weer.
"Alleen maar erop los knallen" is zeker niet van toepassing.
![]()
Auwereel
21-05-2026 om 21:44
Lastig hoor! Ik zou me als vegetariër er niet gelukkig mee voelen, ik ben blij dat mijn man er op dezelfde manier in staat als ik. Maar als het voor de rest een heel geschikte partner is, is het dan een no-go?
Wat betreft het afschieten van invasieve diersoorten, ik kreeg op een gegeven moment het verzoek deze petitie te tekenen:
https://groenvandaag.nl/petitie-voor-bestrijden-van-de-amerikaanse-rivierkreeft/
Kan ik dat wel maken als vegetariër om die petitie te tekenen? Maar die kreeften maken er een potje van in onze sloten.
Als ik zou tekenen, zou ik ook niet een jager die grotere beesten, die vergelijkbare problemen veroorzaken, moeten steunen? En wat als zo'n jager mijn partner zou blijken te zijn? Ik vind het niet eenduidig als vegetariër zijnde...