Relaties Relaties

Relaties

Heerlijk als man er een keer niet is

N.a.v. item dat ontstond bij een ander topic, hier een nieuw topic om hier over te praten. Dus vind je het heerlijk als je man er een dag of avond niet is of vind je het vervelend als hij er onverwacht toch wel is.

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-01-2026 om 07:39:

[..]

Dat was wat mij altijd verteld werd. In de praktijk bleek het heel erg mee te vallen. Was dat bord goed ingedroogd en de geur minimaal. De moeite om het dan even te doen terwijl het water voor de thee stond te koken bleek klein en alles veel minder erg dan gedacht.

Ik ben ook een ochtendmens, dus in de ochtend kost alles minder moeite dan in de avond als ik al lekker aan het afschakelen ben geweest.

Zo doe ik het dus ook. Theewater opzetten en dan opruimen vind ik in de ochtend veel beter te doen dan in de avond. 

Bakblik schreef op 14-01-2026 om 07:21:

[..]

[..]

Jij kan je niet voorstellen dat het nare is om op te staan met borden op het aanrecht?

Bij mij hoeft het echt niet allemaal weg, de kopjes blijven prima staan en dat is ook niet naar de volgende ochtend. Ze ruiken nergens naar. Vorige week had zoon om 22.00 nog kip kerrie zitten eten na een late dienst. De vaatwasser was nog niet klaar maar dat bord moet wel afgewassen of minstens even afgespoeld. In de ochtend beneden komen en dan die kerrie ruiken daar kan ik echt niet tegen.

Dat was wat mij altijd verteld werd. In de praktijk bleek het heel erg mee te vallen. Was dat bord goed ingedroogd en de geur minimaal. De moeite om het dan even te doen terwijl het water voor de thee stond te koken bleek klein en  alles veel minder erg dan gedacht. 

Ik ben ook een ochtendmens, dus in de ochtend kost alles minder moeite dan in de avond als ik al lekker aan het afschakelen ben geweest. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-01-2026 om 07:39:

[..]

Dat was wat mij altijd verteld werd. In de praktijk bleek het heel erg mee te vallen. Was dat bord goed ingedroogd en de geur minimaal. De moeite om het dan even te doen terwijl het water voor de thee stond te koken bleek klein en alles veel minder erg dan gedacht.

Ik vind het dus niet meevallen die geur. Als ik nog op ben doe ik het dus nog. Dan mag zoon alvast gaan douchen en ruim ik beneden nog even op en was dus dat bord af. Ik kan ook heel goed de truc uit mijn studententijd herhalen. De afwas in de teil schuiven en dan de teil in de kast zetten. Dan ziet de open keuken er netjes uit als ik onverwacht visite krijg. 

Maar in de ochtend sterke kruiden ruiken is niet mijn ding. 

Ik heb er ook een hekel aan als ik opsta en aanrecht staat vol zooi omdat de vaatwasser niet klaar was voor het slapen. Of als ik in de middag /avond thuis kom van werk en je moet eerst gaan ruimen voor je kunt gaan koken.

Mijn man is zo'n uitsteller, ik denkt ruim het meteen na het eten op dan ben je er vanaf. Hij heeft dat niet.

Hier vind ik het gezellig als man en kinderen thuis zijn, maar ik vind mijn wekelijkse vrije ochtend en mijn thuiswerkdag zonder kinderen en man in huis ook wel heel lekker. Dus als dat onverwacht niet door kan gaan, dan baal ik eigenlijk ook wel. 

Ik vind het heerlijk een dag voor mezelf te hebben. Ik teken verf en mix media graag en dat doe ik het liefst als ik alleen thuis ben.
mijn man werkt in de continu dienst, dus hij is regelmatig thuis op de mijn vrije dag, maar soms ook ‘s avonds of ze werk als ik thuis ben. Het meest baal ik als ik bedacht heb om snel op te ruimen en daarna een hele dag lekker te tekenen en hij dan ineens onverwachts vrij neemt.
in de weekenden is mijn schoondochter meestal bij ons mijn dochter en zij zijn dan vaak samen weg maar soms zoals afgelopen weekend zitten ze de hele dag samen op de bank en daar kan ik me ook aan storen.
Ik ben bang dat als mijn man met pensioen gaat over 3 1/2 jaar ik geen dagen meer voor mezelf heb. Zelf moet ik nog 10 jaar werken en ik vermoed dat er weinige dingen die hij buitenhuis doet dan allemaal op de dagen zijn dat ik aan het werk ben.
Overigens vind ik zo’n onverwachtse vrije dag van hem soms ook weer wel leuk, vooral in de zomer als het lekker weer is en we dan lekker op uitgaan

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-01-2026 om 20:53:

[..]

Twee dagen? En dan zo vroeg beginnen?

Woon je op Paleis Soestdijk?

Wij hebben ooit uitgerekend dat ons hele 'huishouden' zo'n 30 uur per week vraagt. Dat is schoonmaken maar ook inclusief de tuin, de was, de administratie, de boodschappen, koken en afwassen etc. Alles dat wij nodig vinden om gezellig te kunnen leven. Hoeveel uur wil je stofzuigen dan? Mijn grote twee onder-een-kap is binnen het uur gestofzuigd van zolder tot de kelder.

Hier ook een inwonend kind met nachtdiensten gehad en dan deed ik lawaaiige klussen wel in de middag.

Jij hebt zeker geen huisdieren?  En eetkamerstoelen en banken meezuigen kost ook wat tijd. Als je het goed wil doen tenminste 

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-01-2026 om 06:55:

[..]

Is dat echt zo, of is dat geconditioneerd door je opvoeding?

Ik ben ook zo opgevoed, alles wat je ziet meteen doen, even afwassen voor je naar bed gaat, of even alles in de vaatwasser zetten. Nette keuken, want oh wee, hoe naar als je opstaat. Altijd bezig met dat huishouden, en als ik het niet meteen deed, zat het in mijn hoofd. Schuldgevoel naar de kopjes of bordjes dat ze niet meteen in de kast werden gezet. Of naar de was die niet meteen werd gevouwen.

Ik heb het los kunnen laten, ook in mijn hoofd. Huishouden heeft vaste momenten en verder doe ik niks. Ga gerust naar bed met kopjes op de salontafel, met afwas op het aanrecht, met een niet gevouwen was in een mand naast de bank. Laat me niet meer opjagen door die dingen. Ze gebeuren wel een keer, maar het is uit mijn hoofd. En dat heeft me echt vrij gegeven. Als ik nu op de bank zit, kan ik genieten van wat ik dan doe, zonder dat stemmetje in mijn hoofd dat fluistert wat ik in die tijd ook allemaal had kunnen doen.

Het heeft wat jaren geduurd, want heb nog lang geprobeerd te voldoen aan het ideaalbeeld uit mijn jeugd. Op mijn 55e was ik echt vrij. Geniet er al drie jaar van.

Dat is dan heel persoonlijk want bij mij is dat andersom. Ik heb jaren zo geleefd (toen de kinderen pubers waren) maar dat beviel niet. Altijd rommelig, onrust in mijn hoofd. Nu is altijd alles netjes en schoon en kan er ieder moment onverwachte visite komen zonder dat ik me vervelend voel over mijn huis. Heerlijk. 

Ik sta op 's morgens en de kamer is netjes, de w.c. is schoon en het aanrecht is leeg. Ik voel me daar veel beter bij.

Was opruimen doe ik zo snel mogelijk. Geen volle wasrekken, geen volle wasmanden. Het is goed voor mijn hoofd en geluksgevoel. Niet iedereen is zoals jij hè.

Edit: daar komt nog bij: vrij ervan ben je natuurlijk niet, want het moet toch een kéér gebeuren. Ik vind het zelf heel vervelend als dingen opstapelen, dan wordt het alleen maar steeds meer. 

We hebben hier wel een verdeling; ik werk 3 dagen , man 5/6 dagen. Ik doe het de algemene leefruimten… de kinderen hun slaapkamers. En man is voor de afval; Garage en kelder verantwoordelijk. Gras maaien doe ik, hij snoeit etc. Ben ik vrij doe ik de beesten. Hij als ik werk. En ik doe de boodschappen… Man kan dagen boodschappen doen: hij Draht iedere verpakking om, knuffelt de sla…. Dus dat komt niet goed. In de vakntie`s mag hij boodschappen doen.

Ik vind het ook heel bijzonder, en ook een beetje triest, dat het topic binnen de kortste keren over de verdeling van het huishouden gaat. En ook dat er vrouwen zijn die zich verheugen op die vrije, alleen-dag, om eens goed het huishouden te kunnen doen...

Ik vind het heerlijk om alleen te zijn. As we speak is mijn man in het buitenland. Zo lekker om de dingen in mijn eigen ritme te kunnen doen. Als vanzelfsprekend op tijd naar bed gaan (man is een nachtbraker). De stilte in huis. Maar vooral: ik ben iemand die zich heel erg afstemt op de ander en dan loop ik aan mijn eigen behoeftes voorbij. Ik was al bezig om dat af te leren, maar zo alleen nu, gaat dat echt veel makkelijker. Ik hoop dat vast te kunnen houden als hij weer terug is.
En als daad van rebellie ga ik komende week een servieskast kopen voor 'zijn servies dat nog zo mooi is' - en dus niet weg mag. Maar na 15 jaar wil ik écht een keer wat anders. Dus duw ik straks zijn mooie servies in een mooie toonkast en ga ik er even een leuk chepo-servies voor in de plaats kopen.

na een goed gesprek hebben we besloten dat mijn vriend even een paar dagen ergens gaat logeren en ben ik ineens vier dagen alleen thuis. Geweldig. PlayStation spelen, eten om half vijf, belachelijk vroeg naar/uit bed gaan en gewoon met de kat gaan spelen zonder zorgen dat we herrie maken. Zin in.

Herfstappeltaart schreef op 14-01-2026 om 11:13:

[..]

Dat is dan heel persoonlijk want bij mij is dat andersom. Ik heb jaren zo geleefd (toen de kinderen pubers waren) maar dat beviel niet. Altijd rommelig, onrust in mijn hoofd. Nu is altijd alles netjes en schoon en kan er ieder moment onverwachte visite komen zonder dat ik me vervelend voel over mijn huis. Heerlijk.

Ik sta op 's morgens en de kamer is netjes, de w.c. is schoon en het aanrecht is leeg. Ik voel me daar veel beter bij.

Was opruimen doe ik zo snel mogelijk. Geen volle wasrekken, geen volle wasmanden. Het is goed voor mijn hoofd en geluksgevoel. Niet iedereen is zoals jij hè.

Edit: daar komt nog bij: vrij ervan ben je natuurlijk niet, want het moet toch een kéér gebeuren. Ik vind het zelf heel vervelend als dingen opstapelen, dan wordt het alleen maar steeds meer.

Heerlijk, een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. 

Ik heb 2 plekken waar ik weleens een stapeltje heb liggen 1 boven 1 beneden en dat kan ik handelen. 

Zo eindelijk de late lunch klaar nu een emmer sop door de badkamer slingeren. 

Ies

Ies

14-01-2026 om 14:26

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-01-2026 om 07:45:

[..]

Ik ben geen ochtendmens, dat is al een cruciaal verschil 

Ik ga ook slecht op allerlei luchtjes in de ochtend. Maar daar zet ik me echt wel overheen. Onze vaat is sowieso nooit klaar, het is zo’n beetje lopende band werk bij ons. Dus als er nog wat staat dan stoort me dat niet. Zelfde geldt voor bijv de was. Ik kan gerust wat manden laten staan. Gelukkig maar anders werd ik echt gek hier 

Maar in ons super chaotische huishouden loopt het echt enorm snel uit de hand. Ik heb al zo vaak gehad dat ik dagen bezig was een beetje orde op zaken te kunnen stellen. In de praktijk komt dat altijd op mij neer. En ik wil dat echt niet meer. Dus ik streef er naar alles een beetje behapbaar houden. Dus bijv geen ontplofte keukens negeren. Ik heb het dan echt niet over een bord dat blijft liggen.  

Anouk1234

Anouk1234

14-01-2026 om 14:52 Topicstarter

Schoondochter schreef op 14-01-2026 om 14:05:

na een goed gesprek hebben we besloten dat mijn vriend even een paar dagen ergens gaat logeren en ben ik ineens vier dagen alleen thuis. Geweldig. PlayStation spelen, eten om half vijf, belachelijk vroeg naar/uit bed gaan en gewoon met de kat gaan spelen zonder zorgen dat we herrie maken. Zin in.

Of zoals ik gedaan heb, midden op de dag een zak chips voor de tv opentrekken, terwijl man in het buitenland zit en de kinderen op school. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.