Relaties Relaties

Relaties

Een vreemde afscheidsspeech

Broodjebrie schreef op 02-11-2025 om 21:48:

ik was een paar jaar geleden bij een uitvaart en de speech werd gehouden door iemand van het uitvaartcentrum. Het zat vol fouten, diegene moest meerdere keren gecorrigeerd worden ze zei dat diegene dol was op een bepaalde diersoort terwijl de overledene daar juist een hekel aan had.. en meer van zulke fouten. in de zaal werd het steeds onrustiger. Ik dacht heel even dat ze de verkeerde speech voor zich had maar ze noemde de overledene wel goed bij naam.

Is normaal dat zo'n uitvaartbegeleider een lange speech houdt?
Ik zou de speeches liever overlaten aan familieleden en vrienden.

haarklover schreef op 02-11-2025 om 22:14:

[..]

Ja als niemand dat wil/ er toe in staat is gebeurt dat best regelmatig. Op de begrafenis van een jong iemand laatst, iedereen was te geschokt om een lang verhaal te kunnen houden. Begrafenisondernemer hield het lange verhaal, familie deed een gedicht of korte anekdote.

haarklover schreef op 02-11-2025 om 22:14:

[..]

Ja hoor, de familie was te aangeslagen om zelf de speech te houden, vandaar deze keuze. 

Bij de uitvaart van mijn oom was ook iemand van het uitvaartcentrum die de speech deed. 

Ik snap het.

Ik heb ooit een jong familielid verloren, mijn nichtje. Toen werden mijn oom en tante ineens online benaderd door  mensen die mijn nichtje alleen online kenden of zo... Het was wel allemaal goed bedoeld, maar het was vreemd om te horen dat mijn nichtje contacten had die niemand iets zeggen. Nichtje was 16 en is verongelukt.

Uitvaart zelf was niet vreemd, er waren ook speeches maar dan meer iets als "dag, ik ga je missen, het was leuk om met je op school te hebben  gezeten en dan vooral toen we op werkweek gingen.". Het was wel bijzonder om te zien dat er iets van 300 mensen waren gekomen. Op de meeste uitvaarten waar ik kwam waren dat er misschien nog geen 30. 

ja dat heb ik eens meegemaakt bij een uitvaart van een nicht. Bij overlijden was ze tond de 50

Zij was vroeger opgegroeid in een pleeggezin.  Die pleegmoeder deed t verhaal, wel een mooie samenvatting. Tot ze zei -  Toen ... op haar 14e een verhouding kreeg met mijn man, blabla.... na onze scheiding ging .... op kamers wonen.

En ze vertelde gewoon verder na deze opmerking. What the hel, mijn nicht had op haar 14e een verhouding met haar pleegvader waardoor haar pleegouders gescheiden waren? Verschillende mensen in t publiek waren in chock, we wisten dit niet.

Uitvaartdienst van een oude buurvrouw in de kerk. Ik weet niet of de buurvrouw nog veel in de kerk kwam en contact had met de pastoor. Hij bleef maar praten over haar kinderen. Iedereen zat elkaar verward aan te kijken, ze had toch 3 kinderen? Hij had de hond meegeteld 

Koekie1980 schreef op 06-11-2025 om 05:13:

ja dat heb ik eens meegemaakt bij een uitvaart van een nicht. Bij overlijden was ze tond de 50

Zij was vroeger opgegroeid in een pleeggezin. Die pleegmoeder deed t verhaal, wel een mooie samenvatting. Tot ze zei - Toen ... op haar 14e een verhouding kreeg met mijn man, blabla.... na onze scheiding ging .... op kamers wonen.

En ze vertelde gewoon verder na deze opmerking. What the hel, mijn nicht had op haar 14e een verhouding met haar pleegvader waardoor haar pleegouders gescheiden waren? Verschillende mensen in t publiek waren in chock, we wisten dit niet.

Wat ik vooral shockerend vind aan dit verhaal is dat het vanuit de ‘rol’ van de 14-jarige wordt beschreven. Er is hier een volwassen man in een vertrouwensrol zwaar over de schreef gegaan bij een minderjarige. Hoezo ligt dan de nadruk op de 14-jarige en de vermeende scheiding? 

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-11-2025 om 07:02:

[..]

Wat ik vooral shockerend vind aan dit verhaal is dat het vanuit de ‘rol’ van de 14-jarige wordt beschreven. Er is hier een volwassen man in een vertrouwensrol zwaar over de schreef gegaan bij een minderjarige. Hoezo ligt dan de nadruk op de 14-jarige en de vermeende scheiding?

Inderdaad.

Anna76 schreef op 06-11-2025 om 06:54:

Uitvaartdienst van een oude buurvrouw in de kerk. Ik weet niet of de buurvrouw nog veel in de kerk kwam en contact had met de pastoor. Hij bleef maar praten over haar 4 kinderen. Iedereen zat elkaar verward aan te kijken, ze had toch 3 kinderen? Hij had de hond meegeteld

Ik stel me voor dat de naam van de hond op de rouwkaart stond, onder de namen van de kinderen.
Zoiets:

Mark-Louis
Robert-Lucien
Therèse-Lotte
Kazan

Wat ik niet snap is waarom niet de speech van de begrafenisondernemer even proofread. Zodat je weet dat er geen fouten in staan. Daarnaast zien sommige mensen hun hond of kat als een extra kind. Dus dat vind ik niet zo raar. 

Wat ik wel vaak merk is dat de mensen die het meest huilen (op het hysterische af), vaak mensen zijn die erg ver weg van de overledenen staan. Denk dat te familie zelf te gestrest is om vol in de emotie te schieten. Maar de tante van de buurvrouw van de slager gooit zich zowat op de kist. 

Rosemary00 schreef op 06-11-2025 om 07:34:

Wat ik niet snap is waarom niet de speech van de begrafenisondernemer even proofread. Zodat je weet dat er geen fouten in staan. Daarnaast zien sommige mensen hun hond of kat als een extra kind. Dus dat vind ik niet zo raar.

Wat ik wel vaak merk is dat de mensen die het meest huilen (op het hysterische af), vaak mensen zijn die erg ver weg van de overledenen staan. Denk dat te familie zelf te gestrest is om vol in de emotie te schieten. Maar de tante van de buurvrouw van de slager gooit zich zowat op de kist.

Omdat je emotioneel bent, rouwt, dingen juist uitbesteed omdat je er zelf even niet mee bezig kunt zijn. En het is niet onrealistisch om van een professional te verwachten dat die zelf even op de lijn komt als er dingen niet duidelijk zijn. Zeker gezien alle omstandigheden als het om uitvaarten gaat.

Schoondochter schreef op 06-11-2025 om 07:59:

[..]

Omdat je emotioneel bent, rouwt, dingen juist uitbesteed omdat je er zelf even niet mee bezig kunt zijn. En het is niet onrealistisch om van een professional te verwachten dat die zelf even op de lijn komt als er dingen niet duidelijk zijn. Zeker gezien alle omstandigheden als het om uitvaarten gaat.

Inderdaad je bent die dagen tussen overlijden en uitvaart gewin jezelf niet en ziet dingen niet. 

Sinds een aantal jaar heb ik een document op mijn pc waar ik aantekeningen maak van missers tijdens uitvaarten. Dan kan ik dat erbij pakken als ik er zelf een moet organiseren. Daar staan dingen op als glaasje water voor de sprekers, degenen die gaan spreken vertellen hoe de overledene bij naam genoemd moet worden, dat de volledige riedel van katholieke doopnamen echt niet iedere keer nodig is. 

Wij herinneren ons Martina Johanna Gezina De Groot van Hameren als een betrokken warme vrouw klinKt in mijn ogen heel afstandelijk. 1 keer die volledige naam kan maar niet 30 keer tijdens een afscheid. 

Schoondochter schreef op 06-11-2025 om 07:59:

[..]

Dan vraag je het aan achternicht Joke of zij wil kijken of het klopt. Het lijkt mij een belangrijk onderdeel van de begrafenis. Te belangrijk om aan het toeval over te laten. 

Rosemary00 schreef op 06-11-2025 om 08:25:

[..]

Dan vraag je het aan achternicht Joke of zij wil kijken of het klopt. Het lijkt mij een belangrijk onderdeel van de begrafenis. Te belangrijk om aan het toeval over te laten.

Ooit een uitvaart van een dierbare moeten helpen organiseren? Je wordt geleefd die dagen je hebt niet eens het idee dat je iemand kunt vragen om dingen te checken.

Toen mijn oma overleed waren er 9 kinderen met partner en bijna 20 kleinkinderen die dingen konden doen. 

Toen mijn schoonmoeder overleed waren er maar 2 kinderen met partner en 2 kleinkinderen om taken over te verdelen. Echt je staat onder hoogspanning die dagen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.