Relaties
Frisdrank1972
30-08-2026 om 17:12
Dochter vertelt familiegeheimen door
Mijn dochter is begin 20 en heeft sinds een paar maanden haar eerste vriendje. Nu is het zo dat mijn dochter nogal een flapuit is en tegen haar nieuwe vriendje heeft ze dingen over onze familie verteld die ik persoonlijk niet vind kunnen. Het vriendje was gisteren hier en wij hadden het over een neef van mij en toen zei hij ''oh, die een gokverslaving heeft''. Dat is nogal gevoelige informatie die ik het liefst niet zou willen delen met iemand waar mijn dochter pas iets mee heeft. Ik heb dit met mijn dochter besproken en die is van mening dat hij haar partner is en dat hij het verdient te weten.
Ik weet dat kerst nog ver weg is, maar als het nog steeds aan is dan is hij van harte welkom. Ik ben dan alleen bang dat hij zijn mond voorbij praat. Is dit een reële angst? Of moet ik mij hier geen zorgen overmaken? Of moet ik hem van te voren inlichten over wat hij wel en niet kan zeggen.
Joszy
31-08-2026 om 13:34
Miepjecody schreef op 31-08-2026 om 13:33:
[..]
Je kan prima iets vertellen over iemand anders zonder negativiteit.
Maar dan is het geen roddelen
Kampeerder
31-08-2026 om 13:40
Miepjecody schreef op 31-08-2026 om 12:56:
[..]
Ik ben blij dat ik niet zo ingewikkeld leef, en leuke dingen gewoon met mensen kan delen. Roddelen is wat anders he, dat is onwaarheden vertellen.
Ik ben blij met hoe ik leef, en is totaal niet ingewikkeld hoor. Ik heb genoeg te vertellen over mijn eigen leven dus heb het niet nodig verhalen over mijn volwassen kinderen te vertellen van dingen waar ik zelf niet bij was.
Meesje
31-08-2026 om 13:50
Miepjecody schreef op 31-08-2026 om 13:33:
[..]
Je kan prima iets vertellen over iemand anders zonder negativiteit.
Ja, dat snap ik. Maar: Jij zegt roddelen = onwaarheden vertellen. Ik zeg: dat klopt niet.
En ja, je kunt positief over mensen praten en de lucht is blauw en de zee nat. Maar daar had ik het niet over.
Muurbloem1985
31-08-2026 om 15:16
Ik ken ook zulke mensen, beter helemaal geen geheimen meer vertellen dan
Ginevra
31-08-2026 om 15:35
Familiegeheim is een te zwaar woord maar ik vind het ook gek dat mensen doen alsof er maar twee smaken bestaan: OF iedereen mag alles weten, OF het zijn beschadigende geheimen die het leven zwaar en traumatisch maken.
Er zijn dingen die privé zijn zonder dat het meteen een groot geheim is. Dochter heeft dus haar eerste vriendje. Ga je dan bij de bakker in de rij vertellen dat ze voor het eerst met hem naar bed is geweest en hoe de ontmaagding is verlopen? Ik mag toch hopen van niet. Is het dan een groot en zwaar geheim en traumatisch om dat niet in de openbaarheid te gooien? Ga toch weg.
Je kan een 20-jarige prima uitleggen dat ze niet hoeft te laten blijken wat ze allemaal weet. En dat kan ook rechtstreeks aan het vriendje zelf. "Ja Stijn, het klopt, dat is die neef met verslaving, maar hou er effe rekening mee dat het mensen in verlegenheid kan brengen als jij als onbekende dingen over hun weet. Dus laat niet hardop blijken wat je over hem weet, als je hem hier tegenkomt. "