Relaties Relaties

Relaties

Dochter vertelt familiegeheimen door

Mijn dochter is begin 20 en heeft sinds een paar maanden haar eerste vriendje. Nu is het zo dat mijn dochter nogal een flapuit is en tegen haar nieuwe vriendje heeft ze dingen over onze familie verteld die ik persoonlijk niet vind kunnen. Het vriendje was gisteren hier en wij hadden het over een neef van mij en toen zei hij ''oh, die een gokverslaving heeft''. Dat is nogal gevoelige informatie die ik het liefst niet zou willen delen met iemand waar mijn dochter pas iets mee heeft. Ik heb dit met mijn dochter besproken en die is van mening dat hij haar partner is en dat hij het verdient te weten. 

Ik weet dat kerst nog ver weg is, maar als het nog steeds aan is dan is hij van harte welkom. Ik ben dan alleen bang dat hij zijn mond voorbij praat. Is dit een reële angst? Of moet ik mij hier geen zorgen overmaken? Of moet ik hem van te voren inlichten over wat hij wel en niet kan zeggen.

Dochter en vriend zijn blijkbaar dezelfde types. Ze voelen niet goed aan waarover je niet zo nodig hoeft te praten. Ik zou er dus vooral voor zorgen dat zij dit soort dingen niet meer hoort.

Frisdrank1972

Frisdrank1972

30-08-2026 om 17:29 Topicstarter

Stimpie schreef op 30-08-2026 om 17:20:

Dochter en vriend zijn blijkbaar dezelfde types. Ze voelen niet goed aan waarover je niet zo nodig hoeft te praten. Ik zou er dus vooral voor zorgen dat zij dit soort dingen niet meer hoort.

De gokverslaving was nog een mild voorbeeld. Net als in elke familie zijn er in het verleden dingen gebeurd waar niemand het over heeft maar wel weet: vreemdgaan, ongelukkige huwelijk en dat soort dingen. Een humoristisch voorbeeld is dat er een oom is die naar Turkije ging voor zo'n haartransplantatie, mijn dochter weet dit want je kan het zien maar hij wil het graag geheimhouden dus ik hoop dat ze dan daar niets overzeggen. 

Ik zou me niet te druk maken. Je dochter is volwassen, ze gaat er zelf over. 
(en het voorbeeld van de gokverslaving: mijns inziens kan dat beter juist wel bekend zijn, geheimen over verslavingen helpt in elk geval de verslaafde niet).

Frisdrank1972

Frisdrank1972

30-08-2026 om 17:39 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 30-08-2026 om 17:38:

Ik zou me niet te druk maken. Je dochter is volwassen, ze gaat er zelf over.
(en het voorbeeld van de gokverslaving: mijns inziens kan dat beter juist wel bekend zijn, geheimen over verslavingen helpt in elk geval de verslaafde niet).

Binnen het kerngezin snap ik dat nog wel. Maar de nieuwe vlam van je nichtje hoeft dat toch niet te weten. Vind het ook een beetje ongepast om al die dingen zomaar te vertellen.

Tja. Ik geloof niet dat het realistisch is om bepaalde familieverhalen bewust niet meer te vertellen aan een 20-plus-dochter. Lijkt me zinvol om met haar het gesprek aan te gaan over wat je met anderen deelt en wat niet - de familie is niet de bladvulling van Story en Privé, hoe zou ze het zelf vinden als kwesties die ze zelf graag vertrouwelijk behandelt via derden de wereld ingaan. 
Dat ze zelf van alles deelt met haar vriendje is haar zaak, zo gaan die dingen als je een band opbouwt. Wanneer mag iemand dergelijke kwesties wel weten? Na een jaar, na vijf jaar, pas als er getrouwd wordt? Of liefst nooit 

Als met Kerst of een ander feestelijk bedoeld moment iets wat jou minder geschikt lijkt in de conversatie belandt, kun je op ter plekke zeggen dat je het nu over dit-of-dat liever niet hebt. En gooi het gesprek over een andere boeg - dat doe je ook als mensen lange ziektegeschiedenissen vol details beginnen te vertellen, of uitgebreide roddels over niet-aanwezigen. 

Familiegeheimen, wat klinkt dat zwaar en beklemmend. Als mijn moeder mij zou vertellen dat ik familiegeheimen moet bewaren, zou ik het daar heel benauwd van krijgen. Een persoon zelf kan mij prima vragen om iets vertrouwelijk te behandelen. Maar iets geheims doorvertellen en dan verwachten dat ík begrijp dat ik het niet verder door mag vertellen? Dat zou bij mij ook mis gaan. 

Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 17:39:

[..]

Binnen het kerngezin snap ik dat nog wel. Maar de nieuwe vlam van je nichtje hoeft dat toch niet te weten. Vind het ook een beetje ongepast om al die dingen zomaar te vertellen.

Maar het gaat over een neef, het andere voorbeeld over een oom. Dat is toch al lang buiten het kerngezin? Bij ons spelen ook wat vervelende dingen, daarvan heb ik echt nooit verwacht dat mijn kinderen dat geheim houden.

En natuurlijk zijn er onderwerpen die je niet zo nodig hoeft te bespreken tijdens een feestelijke kerstdis, maar mocht dat toch gebeuren, dan is dat niet jou verantwoordelijkheid. Je dochter en haar vriend zijn volwassen. 

Jij vertelt familie geheimen door . Als ik met jou bespreek dat mijn kind gokverslaafd is verwacht ik niet dat het vriendje van mijn nichtje het ook weet
Ik zou dus nooit weer wat met jou bespreken.

Roos57 schreef op 30-08-2026 om 18:23:

Jij vertelt familie geheimen door . Als ik met jou bespreek dat mijn kind gokverslaafd is verwacht ik niet dat het vriendje van mijn nichtje het ook weet

Jij vult vanalles in. Misschien heeft tante of neef zelf dit ook aan dochter verteld. Ik weet dat een oom van mij ooit is vreemdgegaan, dat weet ik van zijn dochter. Ik weet niet eens of mijn moeder dit ook weet.  

Je kan TO niet in de schoenen schuiven dat haar dochter dingen weet en dat verder vertelt. Dat doet dochter, of TO haar dingen heeft verteld die ze niet mocht vertellen weten we niet. 

Dit soort dingen ligt buiten jouw invloedssfeer. Je kunt hen wel om discretie verzoeken, maar of ze dat doen is hun beslissing.

Hmm ik bespreek alles met mijn kinderen tenzij ik iets heb gehoord waarvan me is gevraagd het geheim te houden. Als zij vervolgens iets verkeerds zeggen of mensen iets vinden van wat ze zeggen, ga ik me daar niet schuldig of beschaamd over voelen.

Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 17:29:

[..]

De gokverslaving was nog een mild voorbeeld. Net als in elke familie zijn er in het verleden dingen gebeurd waar niemand het over heeft maar wel weet: vreemdgaan, ongelukkige huwelijk en dat soort dingen. Een humoristisch voorbeeld is dat er een oom is die naar Turkije ging voor zo'n haartransplantatie, mijn dochter weet dit want je kan het zien maar hij wil het graag geheimhouden dus ik hoop dat ze dan daar niets overzeggen.

Vind je dat dan vanzelfsprekend? Dat de vuile familiewas nooit bespreekbaar mag zijn, maar vooral achter de voordeur moet blijven? Je kunt het er toch ook op een niet roddelachtige manier juist wel over hebben? Mits de verstandhoudingen goed zijn, dan kan je ook nog eens echt meeleven met elkaar.

Verslavingen gedijen het beste in de schaduw en het slechtste in het licht. Het is niet gezond dat iedereen dat onder zijn of haar pet moet houden.
Verder is het haar vriend, dus allicht dat ze daar persoonlijke dingen mee deelt. Daar horen dingen over haar familie ook bij. Ja, ook de haartransplantatie van oom X.

Frisdrank1972

Frisdrank1972

30-08-2026 om 19:54 Topicstarter

Roos57 schreef op 30-08-2026 om 18:23:

Nee dat klopt. Ik verwachtte ook niet dat hij het zou weten. Dat had mijn dochter aan hem verteld. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.