Relaties
Frisdrank1972
30-08-2026 om 17:12
Dochter vertelt familiegeheimen door
Mijn dochter is begin 20 en heeft sinds een paar maanden haar eerste vriendje. Nu is het zo dat mijn dochter nogal een flapuit is en tegen haar nieuwe vriendje heeft ze dingen over onze familie verteld die ik persoonlijk niet vind kunnen. Het vriendje was gisteren hier en wij hadden het over een neef van mij en toen zei hij ''oh, die een gokverslaving heeft''. Dat is nogal gevoelige informatie die ik het liefst niet zou willen delen met iemand waar mijn dochter pas iets mee heeft. Ik heb dit met mijn dochter besproken en die is van mening dat hij haar partner is en dat hij het verdient te weten.
Ik weet dat kerst nog ver weg is, maar als het nog steeds aan is dan is hij van harte welkom. Ik ben dan alleen bang dat hij zijn mond voorbij praat. Is dit een reële angst? Of moet ik mij hier geen zorgen overmaken? Of moet ik hem van te voren inlichten over wat hij wel en niet kan zeggen.
letterkoekje
30-08-2026 om 21:26
Ben ik nu de enige die begrijpt dat het vervelend is om de vuile was buiten gehangen te weten door iemand die er niet direct bij betrokken is?
Ik vind dat de jongedame in kwestie redelijk onvolwassen overkomt door de eerder negatieve (of misschien beter: spectaculaire) punten die er over familieleden te vertellen zijn, nu al te delen met iemand die ze enkele maanden kent. Dat persoon x uit de familie een haarstukje heeft laten inplanten, is iets wat niet van belang moet zijn in een beginnende relatie. Net zoals persoon y met een gok-, drugs- of seksverslaving kampt, dat zijn geen relevante feiten tussen die twee jonge geliefden. En nog tot daar aan toe, als hij zijn mond weet te houden wanneer het nodig is, maar dat is blijkbaar niet het geval.
Als het een minder punt van iemand uit het kerngezin betreft en de nieuwe vriend kan daarmee geconfronteerd worden, dan begrijp ik dat dochter van TO dat tegen haar vriend zegt. Om nog vervelender situaties te vermijden. Maar als ze van verdere familieleden alle wetenswaardigheden gaat vertellen, dat vind ik een teken van onvolwassenheid.
Trouwens, leuk is het wel dat iemand die net bij je thuis komt, alle specialiteitjes van alle familieleden binnen de kortste keren verteld krijgt! En het gaat er niet over dat een gokverslaafde niet gebaat is bij het in stand houden van dat geheim. Het gaat er mij om dat het niet aan dochter van TO is om die zaken wereldkundig te maken. Discretie heet zoiets.
Dweedledee
30-08-2026 om 21:26
Trouwens, je dochter kan net zo goed een ongelukkige opmerking maken.
Dweedledee
30-08-2026 om 21:27
letterkoekje schreef op 30-08-2026 om 21:26:
Ben ik nu de enige die begrijpt dat het vervelend is om de vuile was buiten gehangen te weten door iemand die er niet direct bij betrokken is?
Ik vind dat de jongedame in kwestie redelijk onvolwassen overkomt door de eerder negatieve (of misschien beter: spectaculaire) punten die er over familieleden te vertellen zijn, nu al te delen met iemand die ze enkele maanden kent. Dat persoon x uit de familie een haarstukje heeft laten inplanten, is iets wat niet van belang moet zijn in een beginnende relatie. Net zoals persoon y met een gok-, drugs- of seksverslaving kampt, dat zijn geen relevante feiten tussen die twee jonge geliefden. En nog tot daar aan toe, als hij zijn mond weet te houden wanneer het nodig is, maar dat is blijkbaar niet het geval.
Als het een minder punt van iemand uit het kerngezin betreft en de nieuwe vriend kan daarmee geconfronteerd worden, dan begrijp ik dat dochter van TO dat tegen haar vriend zegt. Om nog vervelender situaties te vermijden. Maar als ze van verdere familieleden alle wetenswaardigheden gaat vertellen, dat vind ik een teken van onvolwassenheid.
Trouwens, leuk is het wel dat iemand die net bij je thuis komt, alle specialiteitjes van alle familieleden binnen de kortste keren verteld krijgt! En het gaat er niet over dat een gokverslaafde niet gebaat is bij het in stand houden van dat geheim. Het gaat er mij om dat het niet aan dochter van TO is om die zaken wereldkundig te maken. Discretie heet zoiets.
Welkom in de echte wereld, zou ik zeggen.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 21:27
Dweedledee schreef op 30-08-2026 om 21:24:
[..]
En voor hetzelfde geld niet (en laten we wel wezen, die kans is vele malen groter) en dan zit jij je nu voor niets druk te maken. Die kerel is volwassen. Ik snap echt niet zo goed waarom je je hier zo druk overmaakt.
Ik schrok gewoon van die gokverslaafde opmerking. Ik wist niet eens dat mijn dochter dat wist.
Due-scimmie
30-08-2026 om 21:45
Maak je dit niet veel te groot?
En mbt die oom zullen mensen die hem kennen echt wel zien dat hij ineens meer haar heeft. Ik snap niet waarom zoiets geheim zou moeten zijn.
Ik heb man ook al vrij snel verteld over bepaalde zaken in de familie. Het hield me bezig en ik deelde met hem wat me bezig hield. Ik zie het probleem niet. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar getrouwd maar mijn vriendje van daarvoor wist sommige dingen ook.
Renmuis
30-08-2026 om 22:23
Tenzij iemand mij echt expliciet iets in vertrouwen vertelt, deel ik het met mijn man, ten minste: als het iets is wat mij bezig houdt en hij er ook iets mee kan, al is het maar een klankbord zijn (ik deel echt niet de inhoud van al mijn gesprekken met vrienden en vriendinnen, maar meer omdat het niet boeit dan omdat het geheim is).
Dat deed ik ook al toen we nog jong en nog maar net bij elkaar waren. Ik kan me een avond herinneren dat we tot diep in de nacht (naakt, in bed, zoals dat gaat) onze familie-stambomen voor elkaar uittekenden en praatten over van alles wat we met de familie hadden meegemaakt. Bijvoorbeeld dat mijn tante al vijf keer getrouwd en gescheiden is. En wie allemaal autisten zijn (inclusief yours truly, natuurlijk).
Enfin, ik vind dit dus niet opvallend of afwijkend. Hij dacht waarschijnlijk toen hij dat zo zei gewoon net als ik, dat het heel natuurlijk was dat hij dat wist. Ik zou me geen zorgen maken dat vriend in gezelschap opeens iets lomps tegen de persoon in kwestie zegt, tenzij hij vaker erg ongevoelig lijkt, maar dan heb je een ander probleem dan familie-geheimen.
Zeespiegel
30-08-2026 om 23:25
Kampeerder schreef op 30-08-2026 om 21:14:
[..]
Natuurlijk. Maar vriendin ziet dan een andere auto, geen bedrag.
Zoon en man zitten aan het merk, type en uitvoering al welk bouwjaar en dus welke prijs.
Die prijs hoeft niet genoemd te worden naar de vriendin.
Die weet toch ook hoe google werkt, als ze geïnteresseerd zou zijn in de prijs. Iedereen kan je nummerbord googlen.
Verder heb ik zelden iemand over de prijs van een auto gehoord, behalve verkopers natuurlijk. Maar de meeste mensen weten dat een Audi of een Tesla iets meer kost dan een Suzuki Swift.
Of jullie daar dan een dubbele hypotheek voor afgesloten hebben, of net de loterij gewonnen hebben blijft dan natuurlijk gissen.
nlies
30-08-2026 om 23:28
kan me voorstellen dat je dat niet plompverloren vertelt als je gezellig aan de thee of borrel zit. Wel als zoiets toevallig ter sprake komt wegens nieuwsbericht of krantenartikel : O ja, is n ellende zoiets neef X heeft er ook mee te maken
MMcGonagall
30-08-2026 om 23:44
Vriendje mee naar familie. ‘Wie komen er?’ ‘Neef X, dat is de zoon van Jan en Trudy. Hij is de broer van mijn vader. X is trouwens net uit een afkickkliniek.’ ‘Hij heeft nog een broer hè?’ ‘Ja maar die komt niet want hij heeft ruzie met de man van zijn zus, mijn tante dus, omdat ze een auto hadden overgenomen die na twee weken stuk was. Was een Tesla trouwens, waar ze veel teveel voor betaald hadden.’
MMcGonagall
30-08-2026 om 23:47
Zo’n autoprijs vind ik trouwens helemaal geen geheim. Ik heb destijds tegen Jan en alleman lopen klagen dat tweedehands auto’s zo duur zijn geworden in een paar jaar. Voor € 12.500 koop je geen jonge occasion meer, terwijl ik dat toch best veel geld vond.
Koettie
31-08-2026 om 05:38
Ze praat over haar familie, dat is toch niet zo raar? Ik neem aan dat hij geen 12 is en best snapt dat je dat niet met kerst zo op tafel gaat gooien.
Frisdrank1972
31-08-2026 om 06:51
Kampeerder schreef op 31-08-2026 om 06:15:
En wat voor minds praten er over de prijs van je nieuwe auto?
Kampeerder
31-08-2026 om 06:57
Frisdrank1972 schreef op 31-08-2026 om 06:51:
[..]
En wat voor minds praten er over de prijs van je nieuwe auto?
Wat mij betreft alleen man en ik, en zoon.
lientje69
31-08-2026 om 07:23
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 21:19:
[..]
Weet ik niet. Hij zou het wel niet direct hard opzeggen, maar misschien maakt hij er een onhandige opmerking erover.
En stel dat hij dat doet, of je dochter doet dat? Ze zijn volwassen. Daar ben jij niet verantwoordelijk voor. Dan roept dat familielid dochter / vriend vanzelf ter verantwoording. Moeilijk voor jou? Snap het gevoel . Heb hier laatst ook een vervelend akkefietje gehad met dochter. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor wat er uit haar mond rolt. Leerproces is dat voor haar of hem dan.