Relaties
Frisdrank1972
30-08-2026 om 17:12
Dochter vertelt familiegeheimen door
Mijn dochter is begin 20 en heeft sinds een paar maanden haar eerste vriendje. Nu is het zo dat mijn dochter nogal een flapuit is en tegen haar nieuwe vriendje heeft ze dingen over onze familie verteld die ik persoonlijk niet vind kunnen. Het vriendje was gisteren hier en wij hadden het over een neef van mij en toen zei hij ''oh, die een gokverslaving heeft''. Dat is nogal gevoelige informatie die ik het liefst niet zou willen delen met iemand waar mijn dochter pas iets mee heeft. Ik heb dit met mijn dochter besproken en die is van mening dat hij haar partner is en dat hij het verdient te weten.
Ik weet dat kerst nog ver weg is, maar als het nog steeds aan is dan is hij van harte welkom. Ik ben dan alleen bang dat hij zijn mond voorbij praat. Is dit een reële angst? Of moet ik mij hier geen zorgen overmaken? Of moet ik hem van te voren inlichten over wat hij wel en niet kan zeggen.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 19:57
Courage schreef op 30-08-2026 om 19:42:
Verslavingen gedijen het beste in de schaduw en het slechtste in het licht. Het is niet gezond dat iedereen dat onder zijn of haar pet moet houden.
Verder is het haar vriend, dus allicht dat ze daar persoonlijke dingen mee deelt. Daar horen dingen over haar familie ook bij. Ja, ook de haartransplantatie van oom X.
Maar dan zou de verslaafde daar zelf toestemming voor moeten geven. Ik kan niet voor die persoon bepalen wie het wel en niet mag weten. Dan kan ik net zo goed het in de krant zetten.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 19:58
Roos57 schreef op 30-08-2026 om 18:23:
Jij vertelt familie geheimen door . Als ik met jou bespreek dat mijn kind gokverslaafd is verwacht ik niet dat het vriendje van mijn nichtje het ook weet
Ik zou dus nooit weer wat met jou bespreken.
Ik kan mij niet herinneren of ik het ooit aan mijn dochter heb verteld. Dus ik weet niet waar zij het heeft gehoord.
Courage
30-08-2026 om 20:14
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 19:57:
[..]
Maar dan zou de verslaafde daar zelf toestemming voor moeten geven. Ik kan niet voor die persoon bepalen wie het wel en niet mag weten. Dan kan ik net zo goed het in de krant zetten.
Hoezo moet de verslaafde toestemming geven?
Kennelijk weet heel de familie het, jij weet niet eens hoe je dochter dit weet.
Ik herhaal het nog maar een keer: verslaving gedijt het beste in de schaduw, in het donker. Het wordt tijd dat er gewoon over dit soort dingen gesproken kan worden. Verslaving komt heel veel voor.
Aviendha
30-08-2026 om 20:19
Ik vertel echt alles aan mijn partner en ook aan goede vriendinnen. Ook "familiegeheimen" die wel een stukje beladener zijn dan een gokverslaving. Vind een van mijn ouders soms ook niet prettig maar die begrijpt het wel. Sommige dingen hebben ook impact op mijn leven gehad. Vanaf wanneer mag ik het dan vertellen? Als we 30 jaar getrouwd zijn? Soms voelde ik me wel een beetje schuldig of para maar nu denk ik fuck it, dat andere mensen niet normaal konden/kunnen doen en zou ik dat mee mijn graf in moeten nemen?
Frisdrank1972
30-08-2026 om 20:22
Aviendha schreef op 30-08-2026 om 20:19:
Ik vertel echt alles aan mijn partner en ook aan goede vriendinnen. Ook "familiegeheimen" die wel een stukje beladener zijn dan een gokverslaving. Vind een van mijn ouders soms ook niet prettig maar die begrijpt het wel. Sommige dingen hebben ook impact op mijn leven gehad. Vanaf wanneer mag ik het dan vertellen? Als we 30 jaar getrouwd zijn? Soms voelde ik me wel een beetje schuldig of para maar nu denk ik fuck it, niet mijn probleem.
Niet dat het in mijn familie (zover ik weet) voorkomt. Maar dat oud tante Truus misbruikt is of dat neef Piet niet van zijn vader is zijn niet geheimen die de nieuwe vlam van een verre nicht hoeft te weten. Gelukkig is het niet zo extreem in de familie, maar ik vind het wel lullig dat de nieuwe vriend al die privé dingen weet.
Aviendha
30-08-2026 om 20:23
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 20:22:
[..]
Niet dat het in mijn familie (zover ik weet) voorkomt. Maar dat oud tante Truus misbruikt is of dat neef Piet niet van zijn vader is zijn niet geheimen die de nieuwe vlam van een verre nicht hoeft te weten. Gelukkig is het niet zo extreem in de familie, maar ik vind het wel lullig dat de nieuwe vriend al die privé dingen weet.
Misschien gaat ze wel trouwen met de nieuwe vriend, mag het dan wel?
Frisdrank1972
30-08-2026 om 20:26
Aviendha schreef op 30-08-2026 om 20:23:
[..]
Misschien gaat ze wel trouwen met de nieuwe vriend, mag het dan wel?
Ik vertelde mijn man ook nauwelijks iets over mijn familie totdat wij een jaar of 2 bij elkaar waren. Dus dat iedereens vuile was besproken wordt na een paar maanden verkering vind ik vreemd ja.
Kampeerder
30-08-2026 om 20:28
Dingen waarvan ik vind dat de kinderen dat niet mogen vertellen aan derden, vertel ik niet aan de kinderen.
Dus geen probleem van gelijke strekking hier.
Verder de kinderen wel geleerd dat je bepaalde dingen niet met iedereen deelt.
MMcGonagall
30-08-2026 om 20:30
Het is geen kind meer hè? Ik houd me niet bezig met wat mijn kinderen (27 en 21) al dan niet aan nieuwe liefdes vertellen. We hebben wel wat bijzonderheden, mooie verhalen en zwarte schapen in de familie, dus het zou me niet echt verbazen.
Aviendha
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 20:26:
[..]
Ik vertelde mijn man ook nauwelijks iets over mijn familie totdat wij een jaar of 2 bij elkaar waren. Dus dat iedereens vuile was besproken wordt na een paar maanden verkering vind ik vreemd ja.
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn eerste vriendje ook niet alles vertelde, ook niet na 1,5 jaar. Dus ik begrijp je gevoel wel enigszins maar ik zie er niet het kwaad van in. Ik denk oprecht dat het beter is als sommige dingen gewoon out in the open zijn en dat hele schaamtegevoel weg is. Dat vriendje gaat vast niet in het gezicht van neef zeggen: jij bent toch die gokverslaafde?
MMcGonagall
Kampeerder schreef op 30-08-2026 om 20:28:
Dingen waarvan ik vind dat de kinderen dat niet mogen vertellen aan derden, vertel ik niet aan de kinderen.
Dus geen probleem van gelijke strekking hier.Verder de kinderen wel geleerd dat je bepaalde dingen niet met iedereen deelt.
Niet met iedereen, maar je eigen partner?
Frisdrank1972
30-08-2026 om 20:32
Aviendha schreef op 30-08-2026 om 20:30:
[..]
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn eerste vriendje ook niet alles vertelde, ook niet na 1,5 jaar. Dus ik begrijp je gevoel wel enigszins maar ik zie er niet het kwaad van in. Ik denk oprecht dat het beter is als sommige dingen gewoon out in the open zijn en dat hele schaamtegevoel weg is. Dat vriendje gaat vast niet in het gezicht van neef zeggen: jij bent toch die gokverslaafde?
Nee dat hoop ik niet. Maar ik weet ook niet wat mijn dochter nog allemaal meer tegen hem heeft verteld en ik ben bang (zeker als hij bij kerst bijvoorbeeld een slokje op heeft) hij zijn mond voorbij praat.
Aviendha
30-08-2026 om 20:33
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 20:32:
[..]
Nee dat hoop ik niet. Maar ik weet ook niet wat mijn dochter nog allemaal meer tegen hem heeft verteld en ik ben bang (zeker als hij bij kerst bijvoorbeeld een slokje op heeft) hij zijn mond voorbij praat.
Dan zet hij zichzelf enorm voor schut
felija
30-08-2026 om 20:35
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 20:32:
[..]
Waar je je al niet druk over maakt, zijn jullie zo'n familie voor de bühne? Met kerst 'gezellig' samen, als er maar enkel over koetjes en kalfjes wordt gepraat, maar vooral niet over zaken die niet goed gaan, maar daarom juist wel belangrijk zijn om te bespreken voor eventuele steun en/of meeleven.
Kampeerder
30-08-2026 om 20:42
MMcGonagall schreef op 30-08-2026 om 20:30:
[..]
Niet met iedereen, maar je eigen partner?
Partner of vriendje?
Zoon hier weet wat voor een auto wij nu zoeken, dus ook ongeveer wat dat gaat kosten. Ik zou het heel gek vinden als hij dat bedrag met zijn vriendin zou delen. Zoon heeft interesse in auto's, ook beroepsmatig. Vriendin totaal niet dus het komt niet zomaar in de praat te pas.