Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Nick90
25-05-2026 om 18:18
Miepjecody schreef op 25-05-2026 om 17:50:
[..]
Euh misschien beter lezen, ik heb er helemaal niets bij verzonnen.
Zou je eigen posts even teruglezen.
Biebel
25-05-2026 om 19:21
Kersje schreef op 25-05-2026 om 18:14:
[..]
Of zij nu wel of niet een groep zijn, feit is wel dat dochter al vanaf haar geboorte Kerst met al deze mensen vierde. Waarom zou je dan op volwassen leeftijd daar wél voor kiezen, terwijl je al veel eerder had kunnen afhaken vanwege geen band met 1 single tante, zeker als je dan zgn een statement wil maken?
Omdat ik twijfel of dit de eerste keer is dat dochter iets gezegd heeft. Als je to in andere topics leest was het altijd vakantie volgens de wil van de zussen, hier lees je dat het altijd kerst is met de zussen. De reden die dochter geeft is niet goed genoeg. Volgens de zussen. Zou zomaar kunnen dat dochter al eerder heeft laten merken dat ze het heilig huisje niet fijn vindt, en dat dat de reden is dat moeders vindt dat dochter niet op haar mondje gevallen is.
Niemand zegt dat dochter de schoonheidsprijs verdient met haar actie. Maar wat meer begrip voor haar handeling, en wat meer vraagtekens bij of ze idd nooit iets gezegd heeft is net wat genuanceerder dan dochter veroordelen tot een verrot karakter of een genZ-er.
Zeker omdat ik denk dat moeders het nooit heeft willen horen. Zoals ze nu ook niet wil horen dat er geen band is. De beste actie voor moeders is vragen waarom de ene tante juist wel is uitgenodigd.
Maar dat vraagt kritisch zelfonderzoek en een mogelijke aanval op het heilige huisje. En daar willen to en haar man niet aan.
Miepjecody
25-05-2026 om 19:29
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 17:56:
[..]
Nee alleen je eigen gevoel bij dit blijkbaar. En ik zou me sowieso schamen als ik online zou verkondigen dat sociale uitsluiting helemaal top is en mensen die dat doen echte helden zijn.
#kiesvoorjezelf #egoismetentop
Ik weet wie het zegt.
Nick90
25-05-2026 om 19:31
Biebel schreef op 25-05-2026 om 19:21:
[..]
Omdat ik twijfel of dit de eerste keer is dat dochter iets gezegd heeft. Als je to in andere topics leest was het altijd vakantie volgens de wil van de zussen, hier lees je dat het altijd kerst is met de zussen. De reden die dochter geeft is niet goed genoeg. Volgens de zussen. Zou zomaar kunnen dat dochter al eerder heeft laten merken dat ze het heilig huisje niet fijn vindt, en dat dat de reden is dat moeders vindt dat dochter niet op haar mondje gevallen is.
Niemand zegt dat dochter de schoonheidsprijs verdient met haar actie. Maar wat meer begrip voor haar handeling, en wat meer vraagtekens bij of ze idd nooit iets gezegd heeft is net wat genuanceerder dan dochter veroordelen tot een verrot karakter of een genZ-er.
Zeker omdat ik denk dat moeders het nooit heeft willen horen. Zoals ze nu ook niet wil horen dat er geen band is. De beste actie voor moeders is vragen waarom de ene tante juist wel is uitgenodigd.
Maar dat vraagt kritisch zelfonderzoek en een mogelijke aanval op het heilige huisje. En daar willen to en haar man niet aan.
En dat haal jij uit een paar posts online? Wel knap hoor.
Je weet niet genoeg van de situatie of überhaupt van deze familie, je leest alleen TO en op basis van dat verzin je er zelf vanalles bij, je leest niet de tantes, vader of dochter maar maakt een hele analyse die nergens op gestoeld is dan je eigen projectie.
Nick90
25-05-2026 om 19:32
Miepjecody schreef op 25-05-2026 om 19:29:
[..]
Ik weet wie het zegt.
Te lastig om op in te gaan voor je?
Biebel
25-05-2026 om 19:57
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 19:31:
[..]
En dat haal jij uit een paar posts online? Wel knap hoor.
Je weet niet genoeg van de situatie of überhaupt van deze familie, je leest alleen TO en op basis van dat verzin je er zelf vanalles bij, je leest niet de tantes, vader of dochter maar maakt een hele analyse die nergens op gestoeld is dan je eigen projectie.
… zegt de man die zijn eigen relatie met zus als maatstaf heeft en daarom alle nuancering verliest en er meteen een dochter met een verrot karakter van maakt.
Nee. Ik verzin niets, ik lees en vraag. Gebaseerd op;
- in het topic over vakanties zegt to dat de vakanties altijd door de zussen geregeld worden
- to noemt de relatie met de zussen zélf het heilige huisje, waar niemand aan mag komen
- to zegt dat dochter niet op haar mondje gevallen is. Maar noemt niet waarom ze dat zegt
- to noemt dat de reden ‘geen band’ is en dat die reden niet goed genoeg is.
Dat maakt dat ik vraag of het kan dat dochter misschien juist wel eerder commentaar heeft geleverd, maar niet gehoord is.
Als to zich in dochter zou verdiepen, ipv in het drama van de tante, zou ze misschien meer begrijpen. En daarmee stelliger zijn tegen tantes dat het niet leuk is, maar niet haar besluit.
Loeki72
25-05-2026 om 20:33
Dan had de dochter dus beide tantes niet moeten uitnodigen in plaats van eentje wel en de ander niet.
Biebel
25-05-2026 om 20:53
Loeki72 schreef op 25-05-2026 om 20:33:
Dan had de dochter dus beide tantes niet moeten uitnodigen in plaats van eentje wel en de ander niet.
Had ook voor ellende gezorgd, maar was zéker eleganter.
Daarom zou moeder ook die vraag kunnen stellen, waarom andere tante wel.
Meesje
25-05-2026 om 21:01
Kersje schreef op 25-05-2026 om 18:14:
[..]
Of zij nu wel of niet een groep zijn, feit is wel dat dochter al vanaf haar geboorte Kerst met al deze mensen vierde. Waarom zou je dan op volwassen leeftijd daar wél voor kiezen, terwijl je al veel eerder had kunnen afhaken vanwege geen band met 1 single tante, zeker als je dan zgn een statement wil maken?
Dit vraag ik me idd ook af. Maar hoe die kerst nu precies ingevuld is is me nog niet duidelijk. In ieder geval nooit bij dochter thuis, aldus TO. Dus het is niet zo dat dochter tante voor de kerst uitnodigt. Maar de tantes zijn bij de ouders of de ouders bij de tantes, gaf to aan. Het lijkt er dus op dat dochters keuze is: kerst met de tantes erbij of ze kan haar ouders niet zien met kerst. (er vanuit gaande dat dochter de andere kerstdag met haar schoonouders spendeert). Maar dan vind ik het gegeven dat ze samen kerst vieren ook geen bewijs van een band tussen dochter en tantes.
felija
25-05-2026 om 21:06
Loeki72 schreef op 25-05-2026 om 20:33:
Dat ben ik met je eens.
felija
25-05-2026 om 21:08
Meesje schreef op 25-05-2026 om 21:01:
[..]
Dit vraag ik me idd ook af. Maar hoe die kerst nu precies ingevuld is is me nog niet duidelijk. In ieder geval nooit bij dochter thuis, aldus TO. Dus het is niet zo dat dochter tante voor de kerst uitnodigt. Maar de tantes zijn bij de ouders of de ouders bij de tantes, gaf to aan. Het lijkt er dus op dat dochters keuze is: kerst met de tantes erbij of ze kan haar ouders niet zien met kerst. (er vanuit gaande dat dochter de andere kerstdag met haar schoonouders spendeert). Maar dan vind ik het gegeven dat ze samen kerst vieren ook geen bewijs van een band tussen dochter en tantes.
Wanneer is er eigenlijk sprake van een band als familie? In mijn optiek niet wanneer je op elkaars verjaardag komt en aan de gezamenlijke kerstdis schuift.
Meesje
25-05-2026 om 21:14
felija schreef op 25-05-2026 om 21:08:
[..]
Wanneer is er eigenlijk sprake van een band als familie? In mijn optiek niet wanneer je op elkaars verjaardag komt en aan de gezamenlijke kerstdis schuift.
mwa, als je mensen uitnodigt op je verjaardag én uitnodigt met kerst geeft dat wel een indicatie natuurlijk. Niet dat je dan super hecht moet zijn. Maar de mensen die ik uitnodig op mijn verjaardag zouden ook wel op mijn bruiloft mogen komen 😉 Maar als je iemand treft op de verjaardag van je vader en treft aan het kerstdiner van je ouders dan zegt dat vooral dat je ouders een band hebben met die persoon.
Meesje
25-05-2026 om 21:25
Ik denk dat het verschil in meningen hier vooral gelegen is in het belang dat mensen hechten aan familie.
Mensen die erg hechten aan familie, vinden dat tante moet komen. Het doet er niet toe of je haar aardig vindt, het doet er niet toe dat je haar niet wíl zien, het is familie, familie is belangrijk, die móeten allemaal komen. En omdat ze familie zijn zijn ze je groepje, dus daarom moeten ze ook overal sámen naartoe, als familie-groepje.
Mensen die minder aan familie als concept hechten zien het meer als één van de vele mensen die je wel eens tegenkomt in het leven. Als vader een hechte vriendschap zou onderhouden met twee dorpsgenoten en hij zou altijd kerst met die vrienden willen vieren waardoor dochter ze ook altijd ziet met kerst, dan zou je ook niet van dochter verwachten dat ze die twee dorpsgenoten uitnodigt voor haar bruiloft. En als dochter met een van die twee goed zou kunnen opschieten en die uitnodigt zou je ook niet zeggen dat die ander ook moet komen omdat ze met zn twee een groepje zijn en dus altijd samen op feestjes dienen te verschijnen. Je hoeft de vrienden van je ouders immers niet uit te nodigen, ook niet als je met kerst nog met ze gesproken hebt.
Het verschil lijkt er mi echt in te zitten in welke waarde je hecht aan familie.
MidasWolf
25-05-2026 om 21:38
Bij mij zit vooral het punt in het onderscheid, waarom de een wel en de ander niet.
Zoals To zei lijken de tantes best op elkaar als het om karakter gaat. Als dat (ver) uit elkaar zou liggen is dat sneller te begrijpen.
MidasWolf
25-05-2026 om 21:44
Ik zelf zou niet trouwen, ik heb zo plus minus 25 ooms en tantes waarbij ik een verschillende band mee ervaar. Met z’n grote groep is een selectieve keuze maken al anders vind ik. Andere neven/nichten die getrouwd zijn nodigde ook een deel uit.
De ooms en tantes die niet waren uitgenodigd zagen het niet als een probleem, omdat zij ook wel zagen/merkten op bijvoorbeeld familiedagen/samenkomst met kerst dat de band met betreffende neef/nicht er niet echt is.