Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Roos57
23-05-2026 om 13:30
Poezie schreef op 23-05-2026 om 13:14:
Quote TO: "Dochter haalt haar schouders op en geeft aan het probleem niet te zien". Bovendien geeft TO aan dat dochter ook nogal een dominant typje is.
Waar geeft TO aan dat dochter nogal een dominant type is ?
Poezie
23-05-2026 om 13:39
Sterling schreef op 23-05-2026 om 13:25:
Ja en?
Jij zegt dat dochter geen uitleg geeft.
Dat heeft ze wel gedaan, ze heeft tante ook gesproken.
Maar jij en TO horen dat niet.
Dat heb ik gemist, dat dochter tante heeft gesproken? Moeder heeft dochter wel gesproken en heeft aangegeven " niet zo'n band te hebben met betreffende tante. TO geeft aan dat, dat met meerdere mensen het geval is, die wel zijn uitgenodigd. Onduidelijkheid ten top dus. Maar ja, dochter boeit het niet en is ook niet van plan om dat nader toe te lichten.
Nick90
23-05-2026 om 13:42
Poezie schreef op 23-05-2026 om 13:39:
[..]
Dat heb ik gemist, dat dochter tante heeft gesproken? Moeder heeft dochter wel gesproken en heeft aangegeven " niet zo'n band te hebben met betreffende tante. TO geeft aan dat, dat met meerdere mensen het geval is, die wel zijn uitgenodigd. Onduidelijkheid ten top dus. Maar ja, dochter boeit het niet en is ook niet van plan om dat nader toe te lichten.
Tante heeft haar gebeld om te vragen of ze miss boos op haar was maar dat was niet het geval aldus de OP
Sterling
23-05-2026 om 13:46
Poezie schreef op 23-05-2026 om 13:39:
[..]
Heeft TO zelf benoemd. Tante heeft dochter gebeld en ze hebben gesproken.
En dochter heeft inderdaad geen band. Dat zegt ze zelf, maar dat dochter met andere mensen geen band zou hebben is iets wat moeder zelf heeft bedacht, dat weet ze toch helemaal niet?
En waarom zou dochter of ze wel of niet met andere mensen een band heeft bij moeder moeten toelichten? Moeder is niet je baas he, waar je verantwoording aan af moet leggen. Waarom moet alles tot in den treure besproken worden?
Poezie
23-05-2026 om 13:49
Duckie73 schreef op 20-05-2026 om 19:16:
[..]
Aanwezig maar dat is mijn man en die andere schoonzus ook. Ik ben zelf wel een type muurbloempje dus ik vind mensen te snel al te aanwezig. En ik weet niet of die schoonmoeder dat heeft gezegd. Het is wel een dominant type. Maar dat is mijn dochter ook.
Duckie73 schreef op 20-05-2026 om 19:16:
[..]
Aanwezig maar dat is mijn man en die andere schoonzus ook. Ik ben zelf wel een type muurbloempje dus ik vind mensen te snel al te aanwezig. En ik weet niet of die schoonmoeder dat heeft gezegd. Het is wel een dominant type. Maar dat is mijn dochter ook.
Voor Roos, hierbij.
Poezie
23-05-2026 om 13:50
Sterling schreef op 23-05-2026 om 13:46:
[..]
Heeft TO zelf benoemd. Tante heeft dochter gebeld en ze hebben gesproken.
En dochter heeft inderdaad geen band. Dat zegt ze zelf, maar dat dochter met andere mensen geen band zou hebben is iets wat moeder zelf heeft bedacht, dat weet ze toch helemaal niet?
En waarom zou dochter of ze wel of niet met andere mensen een band heeft bij moeder moeten toelichten? Moeder is niet je baas he, waar je verantwoording aan af moet leggen. Waarom moet alles tot in den treure besproken worden?
Nee hoor tante en dochter hebben elkaar tijdens kerst gesproken. TO heeft dochter gebeld.
Edit: excuus, staat idd in de OP.
BeesAreCool
23-05-2026 om 13:54
Roos57 schreef op 19-05-2026 om 08:51:
Dus zus belt naar nichtje waarom ze niet mag komen.
Andere zus wil nu ook niet meer komen .
Verjaardag wordt gecanceld.
wat een kinderachtige familie. Misschien is niets wat het lijkt .
En heeft dochter een goede reden om juist die tante niet uit te nodigen!🤔
Een tijd later en met het oog op twee tantes die nog steeds samen tegen hun broer van leer trekken geeft wat mij betreft wel aan dat die goede reden er inderdaad is, want er zit daar iets helemaal niet goed.
Dochter is slim om zich aan deze dynamiek te onttrekken.
Er steeds over blijven praten heeft toch geen zin met een moeder die niks lijkt te willen horen en enkel met haar man en zijn zussen bezig is + vier mensen in totaal die dochter toch alleen willen dwingen om te doen wat zij willen.
Sparkle
23-05-2026 om 14:09
Wat een vervelende situatie Duckie73. Dat heeft je dochter niet handig aangepakt en ik begrijp heel goed dat tante zich gekwetst en beledigd voelt.
Maar ik zou het voor nu los laten, je kunt er verder niets meer mee. Je kunt aangeven dat het niet jullie beslissing was en dat jullie er zelf ook niet blij mee zijn.
Schemerlampje
23-05-2026 om 14:21
mana_sutiyuq schreef op 23-05-2026 om 12:55:
misschien is tante niet het probleem maar haar partner die niet zuiver op de graat is.
Je kent ze wel die leuke oom die altijd 'toevallig' ook je borsten aanraakt of je billen. Die die foute grappen maakt.
En dat dochter juist probeert het niet te laten escaleren en haar ouders ruimte te geven voor een band met het echtpaar door te zeggen: niet zo'n band mee terwijl de waarheid is de man van tante Julia heeft me ongewenst betast meerdere keren.
En dat niet eerder gezegd heeft uit angst niet geloofd te worden want ome bob zou dat nooit doen.
Tante is vrijgezel
felija
23-05-2026 om 14:32
Stel, je vader en diens zussen vormen een hele hechte dominante gesloten kliek, je moeder heeft zich daaraan aangepast en jij tot dusver ook, totdat je je intrede doet in een andere famiie, namelijk je schoonfamilie.
Daar gaat het er heel anders aan toe en je komt tot de conclusie dat je het eigelijk zat bent, al heel lang die dominante kliek, hun wil is wet, maar wat dan? Hoe moet dat met je bruiloft?
De ergste van het zooitje, je ene tante, toch maar uitnodigen , met alle sfeerbepalende gevolgen van dien? Of erover in gesprek gaan wat sowieso leidt tot hevige verontwaardiging en onbegrip. Of de derde optie: gewoon in één keer de pleister eraf en daarmee je grenzen aangeven? Voor optie drie lijkt dochter te hebben gekozen. En ik kan haar geen ongelijk geven.
Sparkle
23-05-2026 om 14:40
felija schreef op 23-05-2026 om 14:32:
Stel, je vaders en diens zussen vormen een hele hechte dominante gesloten kliek, je moeder heeft zich daaraan aangepast en jij tot dusver ook, totdat je je intrede doet in een andere famiie, namelijk je schoonfamilie.
Daar gaat het heel anders en je komt tot de conclusie dat je het eigelijk zat bent, die dominante kliek, maar wat dan? Hoe moet dat met je bruiloft?
De ergste van het zooitje, je ene tante, toch maar uitnodigen , met alle sfeerbepalende gevolgen van dien? Of erover in gesprek gaan wat sowieso leidt tor hevige verontwaardiging en onbegrip. Of de derde optie: gewoon in één keer de pleister eraf en daarmee je grenzen aangeven? Voor optie drie lijkt dochter te hebben gekozen. En ik kan haar geen ongelijk geven.
Maar wie zegt dat dat de situatie is.
Dochter geeft alleen aan dat er geen band is en verder komt er niet veel meer uit bij haar. Als tante altijd op een vervelende manier aanwezig is, dan zou ze dat als reden zeggen.
Joszy
23-05-2026 om 14:44
Sparkle schreef op 23-05-2026 om 14:40:
[..]
Maar wie zegt dat dat de situatie is.
Dochter geeft alleen aan dat er geen band is en verder komt er niet veel meer uit bij haar. Als tante altijd op een vervelende manier aanwezig is, dan zou ze dat als reden zeggen.
Mwah dat zou ze kunnen zeggen. Maar ik kan me op basis van dit forumdraadje ook wel voorstellen dat ze dat niet zou doen. Want dan volgt de discussie: aah dat valt toch wel mee, tante Ina is gewoon zo, zo erg is het toch niet, jij bent toch ook niet altijd even leuk, je moet mensen toch accepteren zoals ze zijn, ze bedoelt het goed, zo vreselijk is het toch niet etc.
Roos57
23-05-2026 om 14:51
Poezie schreef op 23-05-2026 om 13:49:
[..]
[..]
Voor Roos, hierbij.
Dank 🙏
Sparkle
23-05-2026 om 14:52
Joszy schreef op 23-05-2026 om 14:44:
[..]
Mwah dat zou ze kunnen zeggen. Maar ik kan me op basis van dit forumdraadje ook wel voorstellen dat ze dat niet zou doen. Want dan volgt de discussie: aah dat valt toch wel mee, tante Ina is gewoon zo, zo erg is het toch niet, jij bent toch ook niet altijd even leuk, je moet mensen toch accepteren zoals ze zijn, ze bedoelt het goed, zo vreselijk is het toch niet etc.
Dat kan allemaal, maar dat zijn allemaal aannames. Ik heb op basis van dit topic meer de indruk dat dochter gewoon niet zo'n klik heeft met tante, niet echt weet waarom en op basis daarvan deze beslissing nam.
Joszy
23-05-2026 om 15:04
Sparkle schreef op 23-05-2026 om 14:52:
[..]
Dat kan allemaal, maar dat zijn allemaal aannames. Ik heb op basis van dit topic meer de indruk dat dochter gewoon niet zo'n klik heeft met tante, niet echt weet waarom en op basis daarvan deze beslissing nam.
Dat kan ook. We weten het niet en we krijgen het verhaal uit de tweede hand, van een toch niet helemaal onafhankelijke getuige. Het enige wat we er eigenlijk echt van kunnen zeggen is dat het een vervelende situatie is!