Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 11:49:

[..]

Dochter is even erg door zo'n drama statement te maken rondom haar huwelijk. Ik snap die wel uitgenodigde tante wel dat zij nu ook niet gaat. Een fatsoenlijke uitleg van dochter is ook wel op haar plaats lijkt mij zo, ze is volwassen maar gedraagt zich alsof ze nog op de basisschool zit door dit op zo'n lompe manier aan te pakken, het zijn de zussen van haar vader nota bene. Als die vader nou er zelf niet mee op kon schieten zou ik het nog enigszins begrijpen. Maar om nou gewoon te zeggen och ik heb geen band met de zus van mijn vader dus daarom mag ze niet komen vind ik vrij onvolwassen en ronduit kinderachtig. Nodig dan geen familie behalve je ouders uit.

Hartstikke fijn dat mensen altijd zo goed denken te weten weten hoe een ander wel of niet zou moeten acteren.

Ik denk dan juist altijd….veeg lekker voor je eigen voordeur, daar is meer dan genoeg werk aan de winkel.

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 11:49:

[..]

Dochter is even erg door zo'n drama statement te maken rondom haar huwelijk. Ik snap die wel uitgenodigde tante wel dat zij nu ook niet gaat. Een fatsoenlijke uitleg van dochter is ook wel op haar plaats lijkt mij zo, ze is volwassen maar gedraagt zich alsof ze nog op de basisschool zit door dit op zo'n lompe manier aan te pakken, het zijn de zussen van haar vader nota bene. Als die vader nou er zelf niet mee op kon schieten zou ik het nog enigszins begrijpen. Maar om nou gewoon te zeggen och ik heb geen band met de zus van mijn vader dus daarom mag ze niet komen vind ik vrij onvolwassen en ronduit kinderachtig. Nodig dan geen familie behalve je ouders uit.

Ok, maar vind je het dan slim dat tante dit zo hoog opspeelt richting TO en haar man? Je kan vanalles vinden van de keuzes van het bruidspaar. Maar TO en haar man hebben die keuze niet gemaakt. Die staan er eigenlijk buiten. Het is een conflict tussen tante en nichtje. En ook hierin kun je vanalles vinden van de houding van de bruid. Maar ook daarvoor zijn TO en haar man niet verantwoordelijk. 

Roos57 schreef op 23-05-2026 om 11:46:

[..]

Nee dochter maakt andere keuzes dan haar ouders .

En dat mag blijkbaar niet .

Ook niet van jou .

Dat mag niet van mij?? Waar heb ik dat gezegd? Ik heb gezegd dat ik vind dat dochter uitleg moet geven over haar keuze omdat die keuze een bom is gebleken. 

TO geeft hier bar weinig info over de situatie maar voor zover ik op basis daarvan denk kunnen er twee dingen aan de hand zijn: 

1. Er is in het verleden iets verschrikkelijks gebeurd tussen de betreffende tante en dochter, maar dat is dan uitlegbaar (vooral door dochter, TO lijkt hier nogal neutraal in te staan dus dat had ze allang aan haar uitgelegd kunnen hebben.)

2. Dochter is gewoon erg verwend en heeft haar keuze gemaakt op basis van "gewoon geen zin in" en "andermans gevoelens boeien mij niet".

Joszy schreef op 23-05-2026 om 11:55:

[..]

Ok, maar vind je het dan slim dat tante dit zo hoog opspeelt richting TO en haar man? Je kan vanalles vinden van de keuzes van het bruidspaar. Maar TO en haar man hebben die keuze niet gemaakt. Die staan er eigenlijk buiten. Het is een conflict tussen tante en nichtje. En ook hierin kun je vanalles vinden van de houding van de bruid. Maar ook daarvoor zijn TO en haar man niet verantwoordelijk.

Met bridezilla valt kennelijk niet te praten. Als mijn kind voor z'n verjaardag de hele klas wil uit nodigen op een kind na zeg ik daar ook wat van, we gaan geen mensen uitsluiten 

Nou NIck, vind een verjaardagsfeestje wel iets anders als je trouwerij:…
Dochter is volwassen; en bepaald….is haar feestje…..

Dat Pa en Ma er niet achter staan is ook haar probleem niet… Maar het zou Pa en Ma we sieren om achter dochter te staan…

Poezie schreef op 23-05-2026 om 11:12:

[..]

Het drietal begrijpt het niet en dochter wil geen uitleg geven. Ook vader begrijpt het niet en zou zijn zus er kennelijk wel graag bij hebben. Het zou dochter sieren om zich daar wat van aan te trekken maar zij haalt enkel haar schouders erover op. Dan zou ze toch op zijn minst even in gesprek moeten gaan met de zus die niet mag komen. Vergeet niet dat ze hiermee ook haar eigen vader raakt.

Zou wat voor uitleg van dochter ook maar iets van begrip gebracht hebben? Gezien de reacties van tante, had het niet uitgemaakt, ze zou sowieso openlijk in de slachtofferrol gekropen zijn.

Dochter is niet verantwoordelijk voor de dynamiek tussen tantes en haar vader, hun broer. 

BeesAreCool schreef op 22-05-2026 om 21:51:

[..]

Die sipheid komt door het gedrag van schoonzussen.

ik kan mij steeds beter voorstellen waarom dochter zo handelt bij deze dynamiek die al jaren lang lijkt te bestaan.

Vanaf jong had zij te maken met:

Heel vaak aanwezige, dominante tante(s). Vader die ook dominanter is dan moeder en moeder die steeds buigt voor hen allemaal dus waar dochter ook niet naartoe kan wanneer dat "heilige groepje" met zijn allen de baas speelt.

En als ze dan eens tegengas gaf was het waarschijnlijk meteen 3 tegen 1 + moeder die ook meeveerde, dus eigenlijk 4 tegen 1.

Stop eens met zo meebuigen met schoonzussen en ook man en focus op je band met je dochter.

Die nijd van schoonzussen en gebrek van enig tegengas naar hen van jullie als ouders is echt niet normaal. Dat 2 tegen 1 gedrag van schoonzusswn tegen jouw man is ook niet normaal. En dat meteen schamen en het laten beheersen van je gedachtes door hen zodanig dat je niet aan dochter denkt is dat ook niet.

Stop eens met achter hen aanhobbelen en focus je op je dochter. Je bent er zelf ook nog als individu en niet alleen als verlengstuk van je man.

Dat koeltjes gedragen van dochter is omdat ze deze dynamiek hoogstwaarschijnlijk spuugzat is en er niet weer in meegezogen wil worden door erover te discuseren met iemand die toch altijd de kant van het dominante groepje kiest.

Eens. 

OP, zie jezelf als losstaand van je man en zijn zusters. Ondanks dat je jezelf een muurbloempje lijkt te vinden, betekent dat niet dat je niet zelf ook een eigen positie hierin kan innemen die niet alleen maar gaat om het zwelgen hierin van de rest.

Dat steeds de schuld geven aan aanstaande schoonmoeder lijkt nergens op te slaan. Waarschijnlijk zijn al de ooms en tantes daar wel uitgenodigd omdat zij wel leuk met elkaar omgaan met bruidegom en de tantes (en jullie als ouders ook tot op zekere hoogte) niet met dochter. Daar zit het probleem, wat je niet te lijkt willen erkennen.

Jouw man en zijn zusters hebben een duidelijke manier van met elkaar omgaan waarin zij geen tegenspraak dulden. Wanneer iemand dat dan toch durft, lijkt dat met veel drama en manipulatie gestraft te moeten worden. In dit geval zelfs vader bij gebrek aan interesse van dochter (heel verstandig) om er niet in mee te gaan. 

Ik vind het jammer dat je niet kritisch kijkt naar de groep man-schoonzussen en dan maar aanstaande schoonmoeder de schuld gaat geven. Misschien omdat je niet tegen het dominante trio opdurft?

Er is iets goed mis met de groep man-schoonzussen, zoals je kan zien aan het nu wekenlange "straffen" en onder druk zetten van man. Als je deze situatie helemaal je gedachtes laat overheersen, zeg daar dan eens wat van. 

Ted68 schreef op 23-05-2026 om 12:18:

Nou NIck, vind een verjaardagsfeestje wel iets anders als je trouwerij:…
Dochter is volwassen; en bepaald….is haar feestje…..

Dat Pa en Ma er niet achter staan is ook haar probleem niet… Maar het zou Pa en Ma we sieren om achter dochter te staan…

Euh nee, deze trouwerij is het feestje van dochter en haar partner. En dan reken ik niet eens zijn ouders mee, die een groot deel betalen. (Wie betaalt bepaalt?) Dus zij zal niet de enige zijn die dit besluit heeft genomen. Verder: een verjaardagsfeestje is niet het feestje van de jarige? Van wie is het feestje dan? Wie bepaalt er wie mag komen en wie niet?

Laconieke reactie van dochter vind ik  gewoon onaardig, 1 iemand buitensluiten zonder een hele gegronde reden,is gewoon sneu. Er is ook een middenweg tussen eeuwige pleasen en totaal gebrek aan empathie. Wat boeit een gast meer of minder nou helemaal? Doet ze het niet voor haar tante, dan voor haar vader. TO voelt zich onterecht verantwoordelijk, maar ik snap best dat ze zich in een lastig parket voelt zitten, en de glans er een beetje af gaat. 
Die reactie van tante vind ik over de top, dat zou mijn eer echt te na zijn. Maar goed, ik geef niks om dat soort grote feesten."Mijn" dag bestond trouwens gewoon uit een heimelijk gezamenlijk tochtje naar het stadsdeelraadkantoor.  Aanrader.

Poezie schreef op 23-05-2026 om 12:00:

TO geeft hier bar weinig info over de situatie maar voor zover ik op basis daarvan denk kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

1. Er is in het verleden iets verschrikkelijks gebeurd tussen de betreffende tante en dochter, maar dat is dan uitlegbaar (vooral door dochter, TO lijkt hier nogal neutraal in te staan dus dat had ze allang aan haar uitgelegd kunnen hebben.)

2. Dochter is gewoon erg verwend en heeft haar keuze gemaakt op basis van "gewoon geen zin in" en "andermans gevoelens boeien mij niet".

TO vind ik persoonlijk helemaal niet neutraal. 

Zij is alleen maar bezig met schoonzussen en man, en lijkt het vooral moeilijk te vinden dat er nu een probleem is. Zelfs het 2 tegen 1 van schoonzussen tegen man lijkt  zij enkel te zien als de schuld van de dochter en zelfs aanstaande schoonmoeder. Persoonlijk zou ik denken: "Waarom gedragen zij zich zo tegen man nu al een tijd lang? Dit is niet acceptabel." Het toont dat er iets goed mis zit in wat er binnen deze familie als acceptabel wordt gezien (en vooral van wie). 

Ik begrijp heel goed dat dochter dan "koeltjes" reageert of weinig zegt. Ze weet heel goed dat zelfs moeder het rare gedrag van schoonzussen ook normaliseert en ze toch nergens komt als ze er verder op ingaat. Zelfs TO zegt dat het gedrag van haar schoonzus en de ongelukkigheid van man haar gedachtes beheersen wanneer er gevraagd wordt naar haar band met dochter, maar ik kan mij niet herinneren dat ze ook maar een woord van echte kritiek op het gedrag van schoonzus(sen) heeft. 

Ik verwacht eerder dat er niet enkel 1 heel verschrikkelijk ding heeft plaatsgevonden, maar een lange tijd van elke keer deze "doe wat wij zeggen of anders zijn we allemaal tegen je" mentaliteit die de twee zussen nu ook naar man tonen.

Ted68 schreef op 23-05-2026 om 08:41:

Word toch tijd dat je man achter zijn dochter gaat staan…En makkelijk: de schoonfamilie de schuld geven….

Eens. Hetzelfde geldt voor OP, wat mij betreft. 

Ik denk overigens ook dat het wel goed  zou zijn als man eventjes niet die koffiedates doet met zusters als hij daar alleen maar met lood in de schoenen naartoe gaat en het alleen narigheid is. 

misschien is tante niet het probleem maar haar partner die niet zuiver op de graat is.
Je kent ze wel die leuke oom die altijd 'toevallig' ook je borsten aanraakt of je billen. Die die foute grappen maakt.
En dat dochter juist probeert het niet te laten escaleren en haar ouders ruimte te geven voor een band met het echtpaar door te zeggen: niet zo'n band mee terwijl de waarheid is de man van tante Julia heeft me ongewenst betast meerdere keren. 
En dat niet eerder gezegd heeft uit angst niet geloofd te worden want ome bob zou dat nooit doen.

Poezie schreef op 23-05-2026 om 11:12:

[..]

Het drietal begrijpt het niet en dochter wil geen uitleg geven. Ook vader begrijpt het niet en zou zijn zus er kennelijk wel graag bij hebben. Het zou dochter sieren om zich daar wat van aan te trekken maar zij haalt enkel haar schouders erover op. Dan zou ze toch op zijn minst even in gesprek moeten gaan met de zus die niet mag komen. Vergeet niet dat ze hiermee ook haar eigen vader raakt.

Ik word hier een beetje simpel van; dochter heeft toch al uitleg gegeven? 
Waarom wordt dat door jou en moeder niet gehoord? 

Ze heeft geen band met tante. Hoeveel uitleg wil je hebben dan? 

felija schreef op 23-05-2026 om 12:26:

[..]

Zou wat voor uitleg van dochter ook maar iets van begrip gebracht hebben? Gezien de reacties van tante, had het niet uitgemaakt, ze zou sowieso openlijk in de slachtofferrol gekropen zijn.

Dochter is niet verantwoordelijk voor de dynamiek tussen tantes en haar vader, hun broer.

Sterker nog, dochter heeft het gewoon netjes uitgelegd. Ze ervaart geen band, daarom komt tante niet. Maar dat wordt als onvoldoende valide reden bestempeld. Ik begrijp heel goed dat dochter daar niks mee te maken heeft en haar schouders over ophaalt. Laat ze maar lullen. Ik zou benieuwd zijn wat dochters kant van het verhaal in deze is.

Quote TO: "Dochter haalt haar schouders op en geeft aan het probleem niet te zien".  Bovendien geeft TO aan dat dochter ook nogal een dominant typje is. 
Dochter heeft de bom gedropt en laat het TO allemaal maar uitzoeken. 

Ja en? 
Jij zegt dat dochter geen uitleg geeft. 

Dat heeft ze wel gedaan, ze heeft tante ook gesproken. 
Maar jij en TO horen dat niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.