Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Herfstappeltaart
19-05-2026 om 09:23
Auwereel schreef op 19-05-2026 om 09:20:
Tja, gekwetst, ik vind het wel begrijpelijk.
Ik vond het wel raar dat ik helemaal niet gehoord had dat mijn nichtje getrouwd was totdat ik bij mijn broer op sociale media foto's ervan zag. Dat ik niet werd uitgenodigd was niet gek, zeker niet in Coronatijd, maar het niet laten weten gaf me het gevoel niet meer bij de familie te horen. Ze waren bang dat ik alsnog op zou komen draven als ik ervan zou weten (ze kennen me slecht) maar een kaartje sturen "we zijn getrouwd" of "we gaan trouwen in beperkt gezelschap" is duidelijk genoeg. Kan je een felicitatiekaart sturen.
Als het nichtje alleen vrienden en verder geen familie had uitgenodigd, was het logischer geweest dat je er niet bij was, maar het ene familielid wel en de andere niet, zonder verklaring, kan wrijving geven. Buitengesloten worden kan net zo pijnlijk zijn als pesten. Dus waarom er zo gereageerd wordt alsof het achterlijk is dat je je gekwetst voelt, vind ik ook raar.
Ik ook. Mensen hebben gevoelens.
Dolfje
19-05-2026 om 09:25
Je kan je best gekwetst voelen maar om dan verhaal te gaan halen bij de vader vind ik behoorlijk overdreven. Het is niet zijn beslissing.
En dat de andere tante uit solidariteit zegt weg blijven vind ik ook apart.
De tantes zorgen juist voor frictie in de familie niet de bruid.
Herfstappeltaart
19-05-2026 om 09:26
Dolfje schreef op 19-05-2026 om 09:25:
Je kan je best gekwetst voelen maar om dan verhaal te gaan halen bij de vader vind ik behoorlijk overdreven. Het is niet zijn beslissing.
De reactie vind ik ook niet kloppen maar dat iemand hierdoor pijnlijk getroffen wordt snap ik heel goed. Jij noemde dat gezeik en dat vind ik het niet.
Moxxie
19-05-2026 om 09:53
Dolfje schreef op 19-05-2026 om 09:25:
Dat de tantes overdreven reageren, ben ik helemaal met je eens. Er is nu frictie ontstaan in de familie en dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling van dochter. Je mag best mensen kwetsen, maar die moeten dan wel op een gepaste manier reageren, zodat de kwetser daar zelf geen last van heeft.
Sorry, maar ik vind dat hypocriet, beetje victim blamen. Dochter heeft iets gedaan wat uit de hand loopt, deal with it, de frictie is ontstaan omdat iemand buitengesloten is.
Kaartje1
19-05-2026 om 10:45
wat vervelend to!
Ik snap eerlijk gezegd de keuze van je dochter ook niet.
Natuurlijk mag zij iedereen uitnodigen die ze wil. Maar 1 tante buiten sluiten snap ik ook niet helemaal...
Ik denk dat de adviezen die hier gegeven zijn wel goed zijn.
Laat het bij je dochter en tante.
Geef aan dat je het vervelend vind voor je schoonzus.
Laat man duidelijk maken dat hij niet verantwoordelijk is voor keuzes van zijn 30 jarige dochter.
irmaladouce
19-05-2026 om 11:08
Dit is inmiddels niet meer op te lossen. Het kwaad is al geschied.
Zelfs als dochter nu alsnog zou besluiten om haar tante uit te nodigen, voelt dat niet meer oprecht, maar meer ‘erbij gepraat’ om de vrede te bewaren. De ontstane scheve verhoudingen zullen blijven en wsch alleen maar erger worden.
Ik vraag me ook af, wat de échte reden is voor het niet-uitnodigen van tante. Het simpele ontbreken van een band lijkt niet op te wegen tegen het kwetsen van 1 enkele persoon met alle gevolgen van dien voor de hele familie. Daar moet iets meer achter zitten ? Ik ben eigenlijk ook niewsgierig naar wat er tijdens het telefoongesprek tussen tante en bruid is gezegd.
Het enige wat je kunt, is erkennen dat er pijn is veroorzaakt en daar open en eerlijk over praten. Maar verwachten dat het nog “goed komt” of weer wordt zoals het was, is niet realistisch. Ik vind de reacties van beide tantes (solidair zijn en geen verjaardag vieren) ook een beetje kinderachtig...
Wel blijft het de keuze van de bruid. Haar vader heeft hier idd niets mee te maken. Is er aan de kant van de bruidegom ook iemand die buitengesloten wordt, of is daar iedereen welkom?
Een nare situatie iig.
Poezenmeisje
19-05-2026 om 11:09
Ik zag één van mijn tantes wel eens, mijn broer had haar jaren niet gezien. Tante kreeg dus geen geboortekaartje toen broer vader werd. Liep ze bij mij over te klagen.
Toen ik later zwanger werd, heeft ze volgens mij wel een geboortekaartje gekregen, maar heb ik me laten overschrijven naar een ander consultatiebureau omdat ik haar niet bij mijn kind wilde hebben. Zij werkte daar.
Poezenmeisje
19-05-2026 om 11:12
Je kunt het nooit goed doen met zulke dingen. Als je tante Mien uitnodigt wil tante Bep niet meer komen en v.v.
Gewoon de keuzes van het bruidspaar respecteren. Hun dag, hun feestje, hun jurk, hun taart etc.
Happyapple
19-05-2026 om 11:49
Goh wat een rotsituatie is hierdoor ontstaan zeg. Ik zou zelf volgens mij ook niet snel gekozen hebben om van 3 ooms en tantes, 1 stel niet uit te nodigen. Maar hoeveel ooms en tantes zijn er aan de kant van de bruidegom? Ik snap ook dat je er geen 20 uit wil nodigen die je normaal nooit ziet. Mogelijk heeft het stel bijv bedacht om ieder 2 ooms en tantes uit te nodigen, maar dat komt rotter over als er dan aan de ene kant van de familie 1 stel afvalt dan als er aan de andere kant 10 afvallen en bijv alleen de peetooms en -tantes komen.
Blijft wel een feit dat het ook heel kinderachtig is van de tante om het haar broer zo aan te rekenen.
Duckie73
19-05-2026 om 11:50
Volgens mij komt iedereen van zijn kant van de familie wel. Zijn ouders hebben namelijk een grote bijdrage geleverd voor de bruiloft. Daarom dacht ik nog dat ze gewoon de kosten voor die tante niet konden maken. Wij hadden daarom ook aangeboden om dan wat bij te leggen, maar dat was het probleem blijkbaar niet.
Ik weet zeker dat dit nog een staartje gaat krijgen. Zeker nu ook die verjaardag is afgezegd. Mijn man probeert met zijn zus te praten, maar dat gaat heel lastig omdat die andere zus zich er gelijk mee bemoeit en dan is het 2 tegen 1.
Ik schaam mij ook best voor mijn dochters keuze. Wij worden altijd voor elk feestje uitgenodigd en nu wordt mijn schoonzus dus gepasseerd. Ik weet dat mijn dochter volwassen is, maar met dit soort dingen lijkt ze gewoon niet goed na te denken over de gevolgen.
EnglishmaninNewYork
19-05-2026 om 12:07
Waarom schaam je je voor je dochters keuze?
Zo te lezen kan tante nogal wat stampij veroorzaken en ik neem niet aan dat je dochter behoefte heeft aan drama op haar bruiloft. Dat tante gekwetst is snap ik, maar om dan gelijk de hakken in de sloot te zetten en de familie op te stoken... ik geef je dochter groot gelijk dat ze voor dergelijk gezelschap bedankt op haar grote dag.
Ambra
19-05-2026 om 12:08
Ik lees dat je je verantwoordelijk voelt hiervoor, dat je je schaamt
Probeer dat los te laten. Het is niet jouw fout.
Erken dat het vervelend is. En sta er verder boven.
Miepjecody
19-05-2026 om 12:13
BlairW schreef op 19-05-2026 om 08:55:
[..]
De zus laat zelf iets wat helemaal niks met haar broer te maken heeft, tussen hen in komen. En misschien moet je man eens met zijn zus gaan praten en uitleggen wat het met hem doet. Eerlijkheid duurt nog altijd het langst en als hij niks zegt weet zus ook niet hoe hij er in staat. Buiten dat kan hij er natuurlijk niks aan doen dat zijn dochter deze keus maakt. Flauw om hem dat dan wel aan te rekenen.
Naar mijn idee zie je nu ook een deel van de reden om haar niet uit te nodigen. Een reactie geeft ze door gepikeerd te zijn dat ze niet mag komen. Laat het gewoon wat het is.
Beterlaat2021!
19-05-2026 om 12:20
Ik geloof dat ik nog niet gelezen heb WAAROM de betreffende tante NIET is uitgenodigd?
Nikki1973
19-05-2026 om 12:28
Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 11:50:
Ik weet zeker dat dit nog een staartje gaat krijgen. Zeker nu ook die verjaardag is afgezegd.
Want? Die verjaardag is voor iedereen heel belangrijk?
Ik kan me best voorstellen dat betreffende tante teleurgesteld is. En dat je man het allemaal ook lastig vind.
Maar een verjaardag afzeggen, daarmee maakt ze zichzelf wel iets te belangrijk. En ze heeft alleen zichzelf ermee lijkt me. Want dan zit ze, mogelijk, alleen op haar verjaardag.