Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Duckie73

Duckie73

19-05-2026 om 08:26 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 19-05-2026 om 08:18:

Dochter mag natuurlijk zelf bepalen wie ze uitnodigd maar haar daad heeft dus wel hele nare gevolgen voor haar vader.
Je kunt beter helemaal geen ooms en tantes uitnodigen dan er één waar jij en je ouders ieder jaar kerst mee vieren overslaan.
Dochter is volwassen en had best ook kunnen nadenken over wat haar handelen betekent voor de familie verhoudingen en voor haar ouders.
Normaal is de periode voor een huwelijk leuk en feestelijk ook voor de ouders, maar nu hebben ze te maken met verdrietige en boze mensen.
Snap de andere tante ook heel goed dat ze loyaal is aan haar zus en ook niet wil komen.
Ik denk dat je als ouders hier nu niet meer zo veel mee kan, rottige situatie sterkte.

Dankjewel. Ik voel mij er verantwoordelijk voor, ook al maakt mijn dochter haar eigen beslissingen. Maar ik kan niks doen. Mijn dochter heeft nu onderscheidt gemaakt in de familie en dit gaat denk ik de band tussen mijn man en zijn zussen definitief veranderen. Mijn man loopt nu ook met zijn ziel onder zijn arm. Het is gewoon zielig om te zien. 

Nou ja dat snap ik dan ook weer niet zo goed, dat volwassen mensen het dan tussen henzelf in laten komen. Als je man tegen zijn zussen zegt: ik vind het ontzettend naar, maar ik kan mijn dochter niet dwingen, dan zouden zij toch geen rancune tegen je man hoeven te koesteren. 
Maar een nare situatie is het wel. 

Dochter mag inderdaad zelf uitmaken wie ze uitnodigt, maar rekening houden met anderen, zeker haar eigen vader's positie had wel zo aardig geweest. Ze veroorzaakt nu een hoop trammelant en verdriet. Ik neem aan dat haar bruiloft niet minder feestelijk was geworden mét de betreffende tante erbij. Jammer zoiets. Ik wens je wijsheid TO. Het enige wat jij en je man kunnen doen is tegen die zus zeggen dat je de keuze ook niet begrijpt en het er niet mee eens bent, maar er verder geen invloed op hebt.

Aanvulling: van de uitgesloten tante vind ik het ook verkeerd dat ze dit haar broer aanrekent, verjaardag afzegt e.d. Blijkbaar is het hard aangekomen, maar de reactie naar haar broer is verkeerd.

Moosey schreef op 19-05-2026 om 08:29:

Nou ja dat snap ik dan ook weer niet zo goed, dat volwassen mensen het dan tussen henzelf in laten komen. Als je man tegen zijn zussen zegt: ik vind het ontzettend naar, maar ik kan mijn dochter niet dwingen, dan zouden zij toch geen rancune tegen je man hoeven te koesteren.

Klopt wat je zegt maar de praktijk is toch vaak anders. 

Ja dat is ook zo. Ik snap ook wel dat complete familiebijeenkomsten er wat beladen van kunnen worden bijvoorbeeld. Als iedereen dat gewoon negeert gaat dat ook wel weer over, maar daar moet je wel een beetje een dikke huid en nuchtere kijk voor hebben. 

Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 08:22:

[..]

Maar mijn broer die ze jaren niet heeft gezien is wel uitgenodigd en de andere tante is ook uitgenodigd. Zelf snap ik die reden dan niet.

Maar het kan toch dat ze je broer leuker vindt dan die tante? Of er leukere herinneringen mee heeft? Of dat ze per persoon maar 1 stel oom en tantes willen uitnodigen of wat voor reden dan ook.

Dus zus belt naar nichtje waarom ze niet mag komen.
Andere zus wil nu ook niet meer komen .
Verjaardag wordt gecanceld.

wat een kinderachtige familie. Misschien is niets wat het lijkt .

En heeft dochter een goede reden om juist die tante niet uit te nodigen!🤔

Dolfje schreef op 19-05-2026 om 08:48:

[..]

Maar het kan toch dat ze je broer leuker vindt dan die tante? Of er leukere herinneringen mee heeft? Of dat ze per persoon maar 1 stel oom en tantes willen uitnodigen of wat voor reden dan ook.

Ja, dat kan en mag natuurlijk allemaal, het is haar bruiloft, maar je kunt van te voren al op je vingers natellen dat dat gezeik gaat opleveren en nu niet eens gezeik voor haarzelf, maar ook haar vader.

Het is ook wel weer jammer dat tante haar broer de keuze van nichtje kwalijk neemt. Ik begrijp wel dat ze beledigd is, dat zou ik in haar positie waarschijnlijk ook wel zijn, maar dat moet je dan wel de juiste persoon kwalijk nemen. Kerst zal wel interessant worden dit jaar.

Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 08:26:

[..]

Dankjewel. Ik voel mij er verantwoordelijk voor, ook al maakt mijn dochter haar eigen beslissingen. Maar ik kan niks doen. Mijn dochter heeft nu onderscheidt gemaakt in de familie en dit gaat denk ik de band tussen mijn man en zijn zussen definitief veranderen. Mijn man loopt nu ook met zijn ziel onder zijn arm. Het is gewoon zielig om te zien.

De zus laat zelf iets wat helemaal niks met haar broer te maken heeft, tussen hen in komen. En misschien moet je man eens met zijn zus gaan praten en uitleggen wat het met hem doet. Eerlijkheid duurt nog altijd het langst en als hij niks zegt weet zus ook niet hoe hij er in staat. Buiten dat kan hij er natuurlijk niks aan doen dat zijn dochter deze keus maakt. Flauw om hem dat dan wel aan te rekenen. 

Ik ben altijd van: je bepaalt zelf wie je uitnodigt. Het is jou feest en je hoeft er geen mensen die je niet mag. Maar in dit geval snap ik best dat die tante zich gekwetst voelt. Het is dan ook wel een soort statement, alle ooms en tantes uitnodigen, op 1 na. 

Als er geen ruzie onder zit, geen andere pijnlijke zaken, is het een bijzondere keuze. Die best wat gevolgen heeft. Misschien heeft ze spijt, maar al zou ze haar alsnog uitnodigen, dit komt niet meer goed. Tenminste niet op dit moment. 

Jij en je man kunnen duidelijk maken dat het niet jullie keuze is, dat jullie dit niet gewild hadden, maar dat je dochter volwassen is en eigen keuzes maakt. Zij mogen dit jullie niet kwalijk nemen. 

Moosey schreef op 19-05-2026 om 08:29:

dit. de dochter gaat trouwen dus ze is niet 9. hierboven is de enige normale reactie hierop. 

Toen ik 30 jaar geleden met mijn (inmiddels ex) man trouwde, wilden wij ook alleen de mensen uitnodigen met wie we een band hadden. Wij hebben onder druk van onze ouders toch alle ooms en tantes uitgenodigd voor de receptie onder de noemer “gelijke monniken, gelijke kappen”. Daar heb ik nooit spijt van gehad.

Als ik kijk naar de collega’s, buren, vrienden en kennissen die er ook waren (op het grote feest) dan zie ik dat de meeste van die contacten binnen een paar jaar verwaterden of verdwenen door ander werk, verhuizen of gezin stichten.
Familie bleven we wel tegenkomen op de diverse verjaardagen, trouwerijen en begrafenissen, en zonder het ongemak van scheve gezichten.

Het blijft echter de keuze van het bruidspaar, het is maar net wat zij belangrijker vinden.

Voor jullie als ouders zou ik wel richting jullie broers/zussen duidelijk maken dat je het wel aangekaart hebt en het vreselijk jammer vindt, maar dat het bruidspaar de beslissingen neemt en dat jullie daar niet over gaan. 

Edit: ik begrijp de gevoelens en emoties van de buitengesloten tante en jullie als ouders zijnde heel goed, als ik het over moest doen dan deed ik het weer: alle ooms en tantes uitnodigen of geen enkele oom/tante. 

In mijn schoonfamilie is dit aan de hand geweest, en mijn schoonmoeder, dus de oma van het stel had er best veel moeite mee dat een van haar kinderen niet uitgenodigd werd op het feest van kleindochter en de andere kinderen wel. Hetzelfde verhaal, geen ruzie, maar weinig met deze oom en tante hebben. 

Ze voelde zich er erg rot over en wilde dit graag goed hebben. We hebben haar steeds verteld dat het bruidspaar hun eigen keuzes mag maken. Ze zijn bij hun keuze gebleven en er is gelukkig geen ruzie ontstaan. 

Of het niet uitgenodigd stel zich beledigd hebben gevoeld weet ik niet. 
Inmiddels ben ik ouder, en dan denk ik: die 2 mensen hadden het verschil niet gemaakt, had ze uitgenodigd. 

Ik vind het toch best bizar dat ze de hele familie uitnodigt, op 1 tante na. Als er geen oud zeer onder zit, begrijp ik dit echt niet. Waarom zou je de familierelaties zo onder druk willen zetten? 

Maar goed, jij kunt er verder ook niks aan doen, het is de beslissing van je dochter. 

Tja, gekwetst, ik vind het wel begrijpelijk.

Ik vond het wel raar dat ik helemaal niet gehoord had dat mijn nichtje getrouwd was totdat ik bij mijn broer op sociale media foto's ervan zag. Dat ik niet werd uitgenodigd was niet gek, zeker niet in Coronatijd, maar het niet laten weten gaf me het gevoel niet meer bij de familie te horen. Ze waren bang dat ik alsnog op zou komen draven als ik ervan zou weten (ze kennen me slecht) maar een kaartje sturen "we zijn getrouwd" of "we gaan trouwen in beperkt gezelschap" is duidelijk genoeg. Kan je een felicitatiekaart sturen.

Als het nichtje alleen vrienden en verder geen familie had uitgenodigd, was het logischer geweest dat je er niet bij was, maar het ene familielid wel en de andere niet, zonder verklaring, kan wrijving geven. Buitengesloten worden kan net zo pijnlijk zijn als pesten. Dus waarom er zo gereageerd wordt alsof het achterlijk is dat je je gekwetst voelt, vind ik ook raar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.