Relaties Relaties

Relaties

Achteruitgang moeder

Sterkte Miss Holmes. Het is moeilijk om je ouder achteruit te zien gaan. Kun je praten met je broer en zussen? En dan bedoel ik het emotionele stuk. Hoe gaan zij er mee om? 

MissHolmes

MissHolmes

11-06-2026 om 17:41 Topicstarter

Moyrrie schreef op 11-06-2026 om 16:43:

Sterkte Miss Holmes. Het is moeilijk om je ouder achteruit te zien gaan. Kun je praten met je broer en zussen? En dan bedoel ik het emotionele stuk. Hoe gaan zij er mee om?

Zij hebben het er ook moeilijk mee. Ja wel maar ik merk dat ik het fijner vind om erover te praten met iemand met iets meer emotionele afstand.  (Om eerlijk te zijn eigenlijk wil ik er helemaal niet over praten maar goed dat werkt natuurlijk niet..) 

We hebben overigens wel met zijn allen iedere maand (online ivm afstand) overleg, dat is fijn maar dat gaat vooral om praktische zaken.

Je kunt altijd een afspraak maken met de POH. 

ik kreeg na een verlies waar ik het erg moeilijk mee had het advies om een brief te schrijven.

Dat heeft dagen geduurd,heel veel tranen gekost, maar heeft mij erg geholpen.
Op papier zetten is moeilijker dan vertellen, dus je gaat er dieper in, en je kan dingen veranderen dus je krijgt je gevoelens voor je eigen duidelijker. Bij mij hielp het, ik weet dat je moeder er nog is, maar ook dit is verlies.

MissHolmes

MissHolmes

11-06-2026 om 21:32 Topicstarter

Groentetuin schreef op 11-06-2026 om 20:57:

ik kreeg na een verlies waar ik het erg moeilijk mee had het advies om een brief te schrijven.

Dat heeft dagen geduurd,heel veel tranen gekost, maar heeft mij erg geholpen.
Op papier zetten is moeilijker dan vertellen, dus je gaat er dieper in, en je kan dingen veranderen dus je krijgt je gevoelens voor je eigen duidelijker. Bij mij hielp het, ik weet dat je moeder er nog is, maar ook dit is verlies.

Dat is het zeker want hoe het was dat komt niet meer terug en de rollen zijn voortaan omgedraaid..

MissHolmes schreef op 11-06-2026 om 21:32:

[..]

Dat is het zeker want hoe het was dat komt niet meer terug en de rollen zijn voortaan omgedraaid..

Is het niet de gang van het leven dat alles wat was, niet meer terug komt? 

Kun je in verdriet ook iets moois vinden? Kan je moeder jullie zorg aanvaarden? Kun je voelen hoe het is nu jij voor haar mag zorgen, haar de liefde en zorg die je kreeg als haar kind, nu belangeloos terug mag geven?

Kun je zien hoe ze de weg van het leven afloopt, kun je met haar meelopen tot het laatste stukje? Kun je naast haar zijn en aanvaarden dat jij doorloopt en zij achterblijft? 

Probeer te vertragen. Probeer dit te aanvaarden voor wat het is: de natuurlijke loop van het leven. Ze heeft je voor-geleefd, je bent volwassen en neemt het over..

MissHolmes

MissHolmes

11-06-2026 om 23:05 Topicstarter

Ambra schreef op 11-06-2026 om 21:53:

[..]

Is het niet de gang van het leven dat alles wat was, niet meer terug komt?

Kun je in verdriet ook iets moois vinden? Kan je moeder jullie zorg aanvaarden? Kun je voelen hoe het is nu jij voor haar mag zorgen, haar de liefde en zorg die je kreeg als haar kind, nu belangeloos terug mag geven?

Kun je zien hoe ze de weg van het leven afloopt, kun je met haar meelopen tot het laatste stukje? Kun je naast haar zijn en aanvaarden dat jij doorloopt en zij achterblijft?

Probeer te vertragen. Probeer dit te aanvaarden voor wat het is: de natuurlijke loop van het leven. Ze heeft je voor-geleefd, je bent volwassen en neemt het over..

Wat een mooie, wijze woorden... 😭

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.