Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Zomervakantie

vrouw92

vrouw92

22-07-2025 om 19:12 Topicstarter

Auran schreef op 22-07-2025 om 18:14:

[..]

Van wat je schrijft denk ik dat je al veel goed en slim doet om hiermee om te gaan. Van wat er overblijft: het accepteren? Accepteren dat je je zo voelt en dat de zomervakantie voor jou gewoon een lastige periode is. Dat je beter gaat op de structuur van je werk en dat dat voor jou het prettige in je leven is. Waar anderen zomervakantie zien als de positieve tegenhanger van werk, is dat voor jou andersom. Dat is dan maar zo. Voor iemand anders is dat misschien de periode van de feestdagen of juist januari, voor jou de zomervakantie. Speelt het idee nog mee dat anderen juist zo naar de zomervakantie toeleven en ervan genieten, waardoor er druk ontstaat voor jou om dat ook te doen? Als dat zo is, zou je daar nog wel mee aan de slag kunnen.

Helemaal waar wat je schrijft. Mijn werk is voor een deel ook mijn sociale leven, dat valt dan weg door de vakantie. Ik ben goed met mijn collega's, maar niet zo goed dat ik ze buiten werktijd zie. Dat zou ik soms wel willen, maar zoals het nu is, is het ook goed. De feestdagen zijn voor mij ook ingewikkeld. Geef mij maar gewone werkweken en het weekend om bij te komen. Wat dat betreft is mijn baan in het basisonderwijs helemaal niet fijn met zoveel vakantie. 

vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 19:12:

[..]

Helemaal waar wat je schrijft. Mijn werk is voor een deel ook mijn sociale leven, dat valt dan weg door de vakantie. Ik ben goed met mijn collega's, maar niet zo goed dat ik ze buiten werktijd zie. Dat zou ik soms wel willen, maar zoals het nu is, is het ook goed. De feestdagen zijn voor mij ook ingewikkeld. Geef mij maar gewone werkweken en het weekend om bij te komen. Wat dat betreft is mijn baan in het basisonderwijs helemaal niet fijn met zoveel vakantie.

Maar er zijn nog wel steeds meer gewone werkweken in het jaar dan vakantieweken. Je bent gewoon beter af dan je collega's voor wie de vakantieweken het fijne zijn.

Je zoekt niet per se oplossingen om meer met anderen in contact te komen, maar je kan nog wel denken aan dingen om je vakantieweken meer te laten lijken op je werkweken. Bijvoorbeeld werken bij een bso/vakantieopvang, zomerkampen begeleiden, vakantiewerk op een camping.

je houdt van wandelen en je wilt wel alleen op vakantie.  Heb je weleens gedacht aan het Vrienden op de Fiets concept? Voor 25 euro overnachting met ontbijt.  Bij veel adressen kan je voor een paar euro mee eten.  Vaak willen mensen dan een praatje maken.  Niet elk adres maar er zijn vele adressen bij die de sociale interactie waarderen. 

misschien lees ik niet goed hoor maar is het perse nodig dat je 4 weken vrij neemt. Kun je dat verdelen in 2x 2 ofzo? Dan is het minder lang en wat meer te overzien voor je? 

Nikki1973 schreef op 22-07-2025 om 19:58:

misschien lees ik niet goed hoor maar is het perse nodig dat je 4 weken vrij neemt. Kun je dat verdelen in 2x 2 ofzo? Dan is het minder lang en wat meer te overzien voor je?

In het onderwijs is dat denk ik lastig.

Schoondochter schreef op 22-07-2025 om 21:17:

[..]

In het onderwijs is dat denk ik lastig.

Dat kan natuurlijk maar ik heb dat niet gelezen. Niet goed gezien dan. 

Heb je je hart weleens gelucht bij chatgpt?
Als ik met mijn ziel onder mijn arm loop, dan is het fijn mijn gedachten uit te typen en er nog een soort reactie op te krijgen ook. 
Ik weet niet wat hij met jouw vraag doet, maar je zou het kunnen proberen.

vrouw92

vrouw92

23-07-2025 om 09:58 Topicstarter

Auran schreef op 22-07-2025 om 19:20:

[..]

Maar er zijn nog wel steeds meer gewone werkweken in het jaar dan vakantieweken. Je bent gewoon beter af dan je collega's voor wie de vakantieweken het fijne zijn.

Je zoekt niet per se oplossingen om meer met anderen in contact te komen, maar je kan nog wel denken aan dingen om je vakantieweken meer te laten lijken op je werkweken. Bijvoorbeeld werken bij een bso/vakantieopvang, zomerkampen begeleiden, vakantiewerk op een camping.

Zeker kan dat! Maar ik moet ook tot rust kunnen komen in de vakantie. Dat maakt het zoeken van de balans zo enorm lastig. Het is vaak alles of niets. 

vrouw92

vrouw92

23-07-2025 om 09:59 Topicstarter

Dorestad schreef op 22-07-2025 om 19:56:

je houdt van wandelen en je wilt wel alleen op vakantie. Heb je weleens gedacht aan het Vrienden op de Fiets concept? Voor 25 euro overnachting met ontbijt. Bij veel adressen kan je voor een paar euro mee eten. Vaak willen mensen dan een praatje maken. Niet elk adres maar er zijn vele adressen bij die de sociale interactie waarderen.

Ken ik ja! Ga ik binnenkort ook weer gebruik van maken en misschien onthou ik het nog wel voor deze vakantie. 

vrouw92

vrouw92

23-07-2025 om 09:59 Topicstarter

Nikki1973 schreef op 22-07-2025 om 19:58:

Onderwijs ja, ik kies niet voor zoveel weken vakantie. Aan drie heb ik er ook wel genoeg. 

vrouw92

vrouw92

23-07-2025 om 10:00 Topicstarter

Evaluna schreef op 22-07-2025 om 21:53:

Heb je je hart weleens gelucht bij chatgpt?
Als ik met mijn ziel onder mijn arm loop, dan is het fijn mijn gedachten uit te typen en er nog een soort reactie op te krijgen ook.
Ik weet niet wat hij met jouw vraag doet, maar je zou het kunnen proberen.

Ja, en ik moet zeggen dat het verrassend goed werkt. Ook al een aantal goede tips van gekregen. 

vrouw92 schreef op 23-07-2025 om 09:59:

[..]

Onderwijs ja, ik kies niet voor zoveel weken vakantie. Aan drie heb ik er ook wel genoeg.

Okay, dat kon ik verder nergens vinden. Vandaar mijn vraag.  want opknippen zou je wellicht kunnen helpen maar dat kan niet zie ik.
Nou, er worden al veel tips gegeven, ik wens je toch een fijne vakantie, 

Helpt het wellicht om het niet fijn te hoeven vinden? Het wordt zo snel geroepen: fijne vakantie/ geniet ervan/ oh heerlijk lekker lang/ veel plezier! Ik hoor dat slechts zelden op maandag morgen naar de werkenden; geniet van je werk!/ oh heerlijk 5 dagen achter elkaar werken/ veel plezier. Je geeft hier eerder al aan dat het bij jou omgekeerd is; werkweken zijn prettiger dan vakantieweken. Dan hoef je er nu ook niet van te genieten. Zoals ik niet geniet van mijn werk Dan kun je het jezelf alsnog natuurlijk zo prettig mogelijk maken en de positieve kanten zien zoals uitslapen en meer tijd voor leefstijl. Maar dan hoeft het niet perse leuk en genieten te zijn. 

Ik zou toch iets van vrijwilligerswerk ofzo plannen voor de ochtenden in je vakantie. Koffie schenken in een verzorgingshuis oid. Dan heb je structuur en aanspraak en kun je de rest van de dag bijkomen en dingen voor jezelf doen.

Voor wat betreft je gedachten kan het helpen om je te realiseren dat je gedachten maar gedachten zijn die komen en gaan, en dat je eenzame gevoel maar een gevoel is dat komt en gaat. Dat kun je visualiseren als golven in de zee, die komen en gaan. Daar kun je naar kijken en observeren. 'Oh daar komt weer een gedachte over eenzaamheid, die komt voorbij en gaat ook weer weg'. Je bent niet je gedachten of je gevoelens, als je wat afstand kunt nemen wordt het vaak wat draaglijker. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.