Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Wat doen jullie om te ontspannen?

Ik merk van mezelf dat ik veel "aan" sta en weinig voor mezelf doe. Ik heb het gevoel dat ik eerst meer moet ontspannen. Dus mijn vraag is, wat doen jullie om te ontspannen? Zelf ga ik wel eens een rondje wandelen om te ontspannen, maar gebruik dat dan ook wel weer om met mijn zus te bellen bijvoorbeeld. Ik ben heel benieuwd wat jullie doen!

Op de bank hangen en YouTube of Netflix kijken. Ik kijk graag de video’s van Bankzitters, gewoon dom gelul, humor onderling, kijkt lekker weg. Ik keek altijd heel veel true crime, maar ik merk dat ik daar wat minder zin in heb tegenwoordig. Kijk ik soms nog wel, maar een stuk minder dan voorheen. Verder vind ik lezen wel lekker, maar doe ik thuis toch minder. Ik ga ook wel wandelen, dan luister ik onderweg een podcast. 

Normaal wandelen  , serie kijken, lezen . Maar dat kan nu door hersenletsel niet meer. Nu dus mediteren , yoga nidra , binaural beats. En kleuren, puzzelen  en handwerken.

Naar buiten :wandelen of fietsen als dat niet kan lekker met een boek op de bank of lang in bad liggen.

TineWinkel schreef op 02-09-2026 om 15:17:

[..]

Ja, groenten snijden! Voor mij ook: afwassen...ook heel ontspannend!

Oh ja, dit! 

Niet een hele vette vaat van kerstdiner of barbecue maar gewoon de afwas van de lunch of het ontbijt. 

Op mijn werk gaat de vaatwasser elke middag na mijn werktijd aan. Soms zijn er dan toch nog mokken die op het aanrecht worden gezet door collegae met een latere eindtijd. Velen hebben een eigen of favoriete mok. Dus als ik in de ochtend binnen kom, was ik eerst even die mokken af, laat ze uitlekken, ruim ondertussen de vaatwasser uit, en droog die mokken af. Heerlijk ontspannen begin van de dag. 

Groentetuin schreef op 02-09-2026 om 18:59:

Naar buiten :wandelen of fietsen als dat niet kan lekker met een boek op de bank of lang in bad liggen.

Daar kon ik vroeger ook heel erg van ontspannen en dus genieten. Tegenwoordig (overgang) raak ik van de warmte juist enorm gestrest, hebben bij de verbouwing het bad dus maar weggedaan. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 02-09-2026 om 19:04:

[..]

Daar kon ik vroeger ook heel erg van ontspannen en dus genieten. Tegenwoordig (overgang) raak ik van de warmte juist enorm gestrest, hebben bij de verbouwing het bad dus maar weggedaan.

Het is bij mij heel verschillend soms kan ik totaal ontspannen en lig ik er zo 2 uur in ( af en toe warm water bijvullen)

En soms is het er niet en ben ik er na een half uurtje weer uit

Waar t aan ligt? geen idee

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.