Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Spijtgevoelens consumptiegedrag

Slekire schreef op 18-05-2025 om 15:42:

[..]

Nee, alleen met als hobby het schrijven van zgn ragebait. En daar ben je best goed in!

Ik kan hierop niet reageren want ik heb nog nooit van ragebait gehoord. Ik heb ook liever dat mensen gewoon Nederlands spreken. 

watertoren schreef op 19-05-2025 om 04:03:

[..]

Ik kan hierop niet reageren want ik heb nog nooit van ragebait gehoord. Ik heb ook liever dat mensen gewoon Nederlands spreken.

Is je google stuk?

Ik leer hier zoveel.  Mensen schrijven over dingen die ik niet ken, dan zoek ik dat op een leer.......

Hier geen spijtgevoelens over consumptiegedrag. Wij zijn hier van het repareren tot het niet meer gaat,  kopen best weleens iets bij de kringloop. Repareren tot het niet meer gaat begint wel bij het aanschaffen van kwaliteit, met spullen van Aliexpress lukt dat niet. 

Sieraden koop ik eigenlijk alleen via Ali. Mensen denken vaak dat ik dure sieraden draag maar dan zeg ik ook eerlijk dat het via Ali is en het kost geen drol. Die mensen bestellen nu ook via Ali.

Ies

Ies

19-05-2025 om 09:37

Bakblik schreef op 19-05-2025 om 07:48:

[..]

Is je google stuk?

Ik leer hier zoveel. Mensen schrijven over dingen die ik niet ken, dan zoek ik dat op een leer.......

Hier geen spijtgevoelens over consumptiegedrag. Wij zijn hier van het repareren tot het niet meer gaat, kopen best weleens iets bij de kringloop. Repareren tot het niet meer gaat begint wel bij het aanschaffen van kwaliteit, met spullen van Aliexpress lukt dat niet.

Dat is wel grappig Bakblik, want het is niet zo dat dat opzoeken op internet (doe ik ook) géén (grote!) impact op het milieu heeft. 
Het blijft allemaal moeilijk hoor, vind ik. Het is ontzettend moeilijk om een beetje ‘leuk mee te blijven doen’ en niet heel erg te vervuilen. We zijn ons vaak helemaal niet bewust van ons vervuilende gedrag. En dat is toch ook niet altijd een goed excuus. 

Ies

Ies

19-05-2025 om 12:08

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat we hier ooit uitkomen. 
Voor mezelf is het natuurlijk veel gezonder om te kijken naar wat ik wél goed doe. Ik eet bijv zga geen vlees, vlieg bijna niet. 
En toch vervuil ik enorm. Heb ik mijn tuin volstaan met prachtige plantjes en was ik me er bij aankoop te weinig van bewust dat die mooie plantjes de natuur verwoesten. (Want al die bestrijdingsmiddelen) En neem ik me onvoldoende de moeite om bio bloemen te vinden als ik mijn moeder een bosje wil geven want ze wordt er zo blij van. 
En zo kan ik natuurlijk helaas nog uren doorgaan. En de meeste mensen die ik ken zijn er nog veel minder bewust mee bezig. 
Ja, een handjevol mensen is er wel mee bezig. Maar wat schieten we hier nu mee op? We vliegen toch wel, al dan niet met een wat vieze smaak in de mond en een knagend schuldgevoel. 

Ies schreef op 19-05-2025 om 12:08:

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat we hier ooit uitkomen.
Voor mezelf is het natuurlijk veel gezonder om te kijken naar wat ik wél goed doe. Ik eet bijv zga geen vlees, vlieg bijna niet.
En toch vervuil ik enorm. Heb ik mijn tuin volstaan met prachtige plantjes en was ik me er bij aankoop te weinig van bewust dat die mooie plantjes de natuur verwoesten. (Want al die bestrijdingsmiddelen) En neem ik me onvoldoende de moeite om bio bloemen te vinden als ik mijn moeder een bosje wil geven want ze wordt er zo blij van.
En zo kan ik natuurlijk helaas nog uren doorgaan. En de meeste mensen die ik ken zijn er nog veel minder bewust mee bezig.
Ja, een handjevol mensen is er wel mee bezig. Maar wat schieten we hier nu mee op? We vliegen toch wel, al dan niet met een wat vieze smaak in de mond en een knagend schuldgevoel.

Voor mezelf hanteer ik het begrip: alle beetjes helpen. Ik leef zo bewust mogelijk maar ik ben er nu eenmaal en ik mag ook mijn plek op de aarde hebben. Ik heb nog nooit gevlogen en eet bijna geen vlees. Maar wat je zegt over die plantjes geldt voor mij ook. Ik moet beter op bio letten op dit gebied. Het valt allemaal niet mee.

Voor de duidelijkheid: ik reageer niet om mensen boos te maken of op stang te jagen. Ik ben gewoon eerlijk en ik vind het ook belangrijk dat je eerlijk bent op een forum. Ik vind sommige reacties op mij erg overdreven want zo extreem vind ik het niet dat ik elke dag vlees eet en vaak op vakantie ga. In mijn bubbel is er ook niemand vegetarisch en de meeste mensen die ik ken eten wel elke dag vlees. Ik ben ook geen uitzondering met mijn manier van leven. Zoals iemand hier al schreef is er dit jaar meer gevlogen dan vorig jaar. Ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn hier op het forum die net zo of nog luxer leven dan ik dat die hier niet reageren om commentaar te voorkomen. 

watertoren schreef op 21-05-2025 om 08:38:

Voor de duidelijkheid: ik reageer niet om mensen boos te maken of op stang te jagen. Ik ben gewoon eerlijk en ik vind het ook belangrijk dat je eerlijk bent op een forum. Ik vind sommige reacties op mij erg overdreven want zo extreem vind ik het niet dat ik elke dag vlees eet en vaak op vakantie ga. In mijn bubbel is er ook niemand vegetarisch en de meeste mensen die ik ken eten wel elke dag vlees. Ik ben ook geen uitzondering met mijn manier van leven. Zoals iemand hier al schreef is er dit jaar meer gevlogen dan vorig jaar. Ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn hier op het forum die net zo of nog luxer leven dan ik dat die hier niet reageren om commentaar te voorkomen.

Wat dacht je, ik doe er nog even lekker een schep bovenop? Je bent verkeerd bezig en mag daar best op aangesproken worden. 

Poezie schreef op 21-05-2025 om 09:40:

[..]

Wat dacht je, ik doe er nog even lekker een schep bovenop? Je bent verkeerd bezig en mag daar best op aangesproken worden.

Nou, ik denk niet dat ze persé heel extreme dingen doet. En er eerlijk over zijn is ook niet verkeerd. Hooguit de manier waarop ze het uit.

Ies

Ies

21-05-2025 om 13:10

bieb1963 schreef op 21-05-2025 om 13:00:

[..]

Nou, ik denk niet dat ze persé heel extreme dingen doet. En er eerlijk over zijn is ook niet verkeerd. Hooguit de manier waarop ze het uit.

Nouja, dat zijn die cirkels , waar we dus niet uit komen. Iedereen doet het, dus mag ik het ook wel….Je definieert extreem als afwijkende van de groep, en helaas heb je meer dan gelijk als je stelt dat het gedrag niet afwijkt. Maar als je kijkt naar gevolgen  van gedrag dan heb je het natuurlijk wel over extreem. En helaas geldt dat voor de meeste mensen. 

Ies schreef op 21-05-2025 om 13:10:

[..]

Nouja, dat zijn die cirkels , waar we dus niet uit komen. Iedereen doet het, dus mag ik het ook wel….Je definieert extreem als afwijkende van de groep, en helaas heb je meer dan gelijk als je stelt dat het gedrag niet afwijkt. Maar als je kijkt naar gevolgen van gedrag dan heb je het natuurlijk wel over extreem. En helaas geldt dat voor de meeste mensen.

De gevolgen zijn er zeker. Maar het is natuurlijk niet zo, dat je dat op individuen kunt projecteren omdat ze aangeven te vliegen en dagelijks vlees eten. Dat vliegen en vlees eten staat in de spotlights. Daar tegenover staan individuen die zeggen: ik vlieg nooit (maar gaan met hun benzine auto naar Frankrijk…..) en eten niet of nauwelijks vlees, maar houden er wel van om hun huis in te richten met prullaria uit de gewone winkel, plantjes te kopen voor hun tuin, en nog duizenden hele gewone dingen. Bijna alles wat niet echt strikt noodzakelijk is, is een onnodige footprint. Er zijn maar heeeeel weinig mensen die dusdanig leven, in een modern land, die zich niet van alles en nog wat permitteren.

bieb1963 schreef op 21-05-2025 om 15:02:

[..]

De gevolgen zijn er zeker. Maar het is natuurlijk niet zo, dat je dat op individuen kunt projecteren omdat ze aangeven te vliegen en dagelijks vlees eten. Dat vliegen en vlees eten staat in de spotlights. Daar tegenover staan individuen die zeggen: ik vlieg nooit (maar gaan met hun benzine auto naar Frankrijk…..) en eten niet of nauwelijks vlees, maar houden er wel van om hun huis in te richten met prullaria uit de gewone winkel, plantjes te kopen voor hun tuin, en nog duizenden hele gewone dingen. Bijna alles wat niet echt strikt noodzakelijk is, is een onnodige footprint. Er zijn maar heeeeel weinig mensen die dusdanig leven, in een modern land, die zich niet van alles en nog wat permitteren.

En dan alsnog. De aarde houdt sowieso een keer op met bestaan. En het heeft überhaupt geen nut, het leven.

En idd die mensen die het het hardste roepen , doen zelf ook dingen die slecht zijn voor de aarde.

De hele mensheid is slecht voor de aarde.

ik vind dat Watertoren hier best hard wordt aangepakt.
Omdat ze geniet van haar leven.
De meeste mensen die haar hier aanpakken om haar consumptie gedrag, hebben hebben wel kinderen.
En de mens zelf is het slechtst voor de aarde..

Elmo1972 schreef op 24-05-2025 om 22:07:

De meeste mensen die haar hier aanpakken om haar consumptie gedrag, hebben hebben wel kinderen.

Nou precies dat

Watertoren heeft al genoeg ellende gehad ook en jong weduwe

Elmo1972 schreef op 24-05-2025 om 22:07:

Lief van jou! Ik heb zelf wel 1 kind (zoon) maar hij wil geen kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.