Psyche en mentaal
Talisha
14-05-2025 om 19:14
Spijtgevoelens consumptiegedrag
De afgelopen jaren heb ik me behoorlijk misgedragen met mijn consumptiegedrag. Vanaf 2008 kon ik als student geld lenen bij DUO en toen was het een komen en gaan van kleding, maandelijks met vriendinnen op weekend-stedentrip met het vliegtuig, eten kopen dat ik echt niet nodig heb en ga maar door. Toen de kinderen kwamen heb ik dat zolang ze nog niet naar school gingen doorgezet. Inmiddels is de oudste 9 jaar en vanaf de Coronatijd ben ik me wel een beetje gaan inhouden ook door de financiën. Maar ik ben nog wel vaak onnodig wezen shoppen en toen het weer kon meermaals met het vliegtuig op vakantie geweest.
Ik merk dat ik nu wel echt spijt heb van mijn gedrag. Net las ik een artikel op Nu over dat de aarde nog niet terminaal is maar “we” ons gedrag moeten veranderen. De kinderen zijn nu nog jong, dus hopelijk heb ik met mijn (en mans) gedrag niet teveel een blijvende stempel op hen achtergelaten. Maar ik realiseer me wel dat dit consumptiegedrag niemand goed heeft gedaan. Ik heb niet veel meer dan een paar foto’s en herinneringen overgehouden en de wereld gaat kapot.
Hoe gaan andere mensen om met dit soort spijtgevoelens?
Fiorah
18-05-2025 om 12:14
Schoondochter schreef op 18-05-2025 om 12:01:
[..]
Als je ouders je dat bewustzijn niet meegeven is dat een stuk lastiger denk ik. Zeker als ze je juist willen meegeven dat je alles mag doen en laten wat je wilt, en je vooral niet zo naar anderen hoeft te kijken die het minder hebben.
Ja maar ook dan heb je toch ogen? Maar goed, dat is waarschijnlijk ook een kwestie van geen zin hebben om het te zien.
MMcGonagall
18-05-2025 om 12:18
Schoondochter schreef op 18-05-2025 om 12:01:
[..]
Als je ouders je dat bewustzijn niet meegeven is dat een stuk lastiger denk ik. Zeker als ze je juist willen meegeven dat je alles mag doen en laten wat je wilt, en je vooral niet zo naar anderen hoeft te kijken die het minder hebben.
Bij mijn kind kwam dat besef wel toen ze op zichzelf ging wonen. Dingen die ze van huis uit gewend was, bleken ineens niet meer binnen de financiële mogelijkheden te liggen. Dat is niet erg, want het is mij ook niet komen aanwaaien en het heeft jaren geduurd voor ik niet meer bij alles op hoefde te letten. Je leert ook daarin je eigen keuzes te maken. Ik heb bijvoorbeeld ‘altijd’ een eigen auto gehad, ook toen dat alleen haalbaar was door heel goedkoop boodschappen te doen en andere uitgaven te beperken
Due-scimmie
18-05-2025 om 12:18
Fiorah schreef op 18-05-2025 om 12:14:
[..]
Ja maar ook dan heb je toch ogen? Maar goed, dat is waarschijnlijk ook een kwestie van geen zin hebben om het te zien.
Dit is gezien vanuit je eigen perspectief. Dat doet me denken aan het topic over dochter die te zwaar is en waarbij moeder het slechte eetpatroon niet ziet en anderen dat niet begrijpen.
RaSa
18-05-2025 om 13:04
[..]
Je leeft toch vaak in een bubbel. Voor mij was het gewoon normaal zoals ik opgroeide. Voor iedereen in mijn omgeving gold immers hetzelfde. Pas toen ik volwassen was kwam ik er achter dat er ook mensen waren die het met een stuk minder moeten doen. Achteraf denk ik dat een schoolvriendin in een gezin opgroeide die het een stuk minder had. Maar als kind was ik helemaal niet bezig met geld en of andere daar misschien minder van hadden. Geld was immers nooit van enig issue in mijn leven.
Mijn eigen kinderen probeer ik dat wel mee te geven. Maar uiteindelijk groeien hun ook op in een gezin waar geld geen issue is. En in de bubbel waarin ze leven ook niet. Dus of ze zich nou echt realiseren hoe bevoorrecht ze zijn, dat betwijfel ik ten zeerste.
bieb1963
18-05-2025 om 13:16
RaSa schreef op 18-05-2025 om 13:04:
[..]
Je leeft toch vaak in een bubbel. Voor mij was het gewoon normaal zoals ik opgroeide. Voor iedereen in mijn omgeving gold immers hetzelfde. Pas toen ik volwassen was kwam ik er achter dat er ook mensen waren die het met een stuk minder moeten doen. Achteraf denk ik dat een schoolvriendin in een gezin opgroeide die het een stuk minder had. Maar als kind was ik helemaal niet bezig met geld en of andere daar misschien minder van hadden. Geld was immers nooit van enig issue in mijn leven.
Mijn eigen kinderen probeer ik dat wel mee te geven. Maar uiteindelijk groeien hun ook op in een gezin waar geld geen issue is. En in de bubbel waarin ze leven ook niet. Dus of ze zich nou echt realiseren hoe bevoorrecht ze zijn, dat betwijfel ik ten zeerste.
Ja, zodat snap ik. Maar als iemand eenmaal ruim en breed volwassen is, kan iemand zich echt niet meer verschuilen achter er zgn totaal niet bewust van zijn. Ik vind at zó’n enorm zwaktebod. Echt hoor.
Schoondochter
18-05-2025 om 13:25
[..]
Nou precies. Als je ziet hoe watertoren er altijd weer snel bij is om te vertellen dat zij gewoon alles doet wat ze wil en milieu en natuur haar niets kunnen schelen, en dat is je voorbeeld, dan krijg je dus mee dat je niet alleen je ogen niet hoeft te gebruiken maar dat je zelfs gewoon weg kunt kijken en daar nog trots op kunt zijn ook.
Poezie
18-05-2025 om 13:41
Tegenwoordig heb ik genoeg geld om te doen en laten wat ik wil. Maar aan verspilling heb ik nog steeds een hekel. Waarom moet je iedere dag een stuk vlees eten van meer dan 100 gram? (Ik vind dat niet eens lekker).
En een vliegvakantie is voor mij een uitzondering. Dichterbij kun je ook heel fijn op vakantie (kan ook in een hotel in Nederland met bijvoorbeeld een culinair arrangement).
Mevrouw75
18-05-2025 om 13:44
Talisha schreef op 16-05-2025 om 17:50:
[..]
Het enige wat helpt met de spullen is het niet meer kopen en laten produceren. In het verleden bracht ik zelf spullen naar de kringloop en containers. Nou, dat heb ik geweten. Veel gaat alsnog naar de verbandingsoven of wordt gedumpt in Afrika waar de mensen niet weten wat ze ermee moeten.
Want ook de kringloop weet niet meer wat ze aanmoeten met de aanvoer van al die spullen.
Poezie
18-05-2025 om 13:49
Mevrouw75 schreef op 18-05-2025 om 13:44:
[..]
Want ook de kringloop weet niet meer wat ze aanmoeten met de aanvoer van al die spullen.
Als het kwalitatief goede spullen zouden zijn dan zouden er veel meer kringloopwinkels opgericht worden omdat het dan goede waren zijn om te verkopen. Helaas is de meeste (random) kleding tegenwoordig troep.
Fiorah
18-05-2025 om 14:18
Je hebt ook veel minder nodig dan je denkt. Ik koop nu een jaar geen kleding en ik ben echt niet iemand met een uitpuilende kast. Af en toe gaat er iets stuk en denk ik: oei, nu heb ik nog maar weinig, wat als ik eerder toch kleren moet kopen omdat ze 'op' zijn? Maar dan blijk ik met de inhoud van mijn kast i.c.m. heel af en toe een doorgegeven kledingstuk van iemand anders het echt makkelijk te redden.
watertoren
18-05-2025 om 14:47
Schoondochter schreef op 18-05-2025 om 13:25:
[..]
Nou precies. Als je ziet hoe watertoren er altijd weer snel bij is om te vertellen dat zij gewoon alles doet wat ze wil en milieu en natuur haar niets kunnen schelen, en dat is je voorbeeld, dan krijg je dus mee dat je niet alleen je ogen niet hoeft te gebruiken maar dat je zelfs gewoon weg kunt kijken en daar nog trots op kunt zijn ook.
Ik geef toe dat ik me niet altijd bewust ben van het milieu . Ik geef ook toe dat ik vaak vlieg en elke dag vlees eet. Maar doe niet zo neerbuigend en zet mij niet weg op een forum als een kwaad mens. Verdriet is een te groot woord maar het raakt me wel. Als mensen mij omschrijven is vooral lief met een sterke eigen mening. Maar wel vooral lief want als jij gaat verhuizen dan ben ik dus degene die jou het meeste helpt ook al zijn het klusjes waar ik een hekel aan heb.
Poezie
18-05-2025 om 15:15
watertoren schreef op 18-05-2025 om 14:49:
Ik ben geen slecht mens!
Dat zegt niemand hier. Wel vind ik je instelling tav de toekomst van de jeugd slecht. Het boeit je niet hoe zij straks moeten leven (door toedoen van oa jou) als jij maar overdadig kunt genieten.
Schoondochter
18-05-2025 om 15:24
watertoren schreef op 18-05-2025 om 14:47:
[..]
Ik geef toe dat ik me niet altijd bewust ben van het milieu . Ik geef ook toe dat ik vaak vlieg en elke dag vlees eet. Maar doe niet zo neerbuigend en zet mij niet weg op een forum als een kwaad mens. Verdriet is een te groot woord maar het raakt me wel. Als mensen mij omschrijven is vooral lief met een sterke eigen mening. Maar wel vooral lief want als jij gaat verhuizen dan ben ik dus degene die jou het meeste helpt ook al zijn het klusjes waar ik een hekel aan heb.
Ik omschrijf wat je doet. Je hangt daar nu zelf de term kwaad mens aan, en haalt er andere dingen bij. Ik geloof best dat je (ook) lief bent voor je vrienden. Dat neemt niet weg dat je altijd duidelijk bent over je mening: jij gaat vliegen en vlees eten, want dat vind jij belangrijk, en het effect daarvan op het milieu vind je niet belangrijk.
Slekire
18-05-2025 om 15:42
watertoren schreef op 18-05-2025 om 14:49:
Ik ben geen slecht mens!
Nee, alleen met als hobby het schrijven van zgn ragebait. En daar ben je best goed in!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.