Psyche en mentaal
Talisha
14-05-2025 om 19:14
Spijtgevoelens consumptiegedrag
De afgelopen jaren heb ik me behoorlijk misgedragen met mijn consumptiegedrag. Vanaf 2008 kon ik als student geld lenen bij DUO en toen was het een komen en gaan van kleding, maandelijks met vriendinnen op weekend-stedentrip met het vliegtuig, eten kopen dat ik echt niet nodig heb en ga maar door. Toen de kinderen kwamen heb ik dat zolang ze nog niet naar school gingen doorgezet. Inmiddels is de oudste 9 jaar en vanaf de Coronatijd ben ik me wel een beetje gaan inhouden ook door de financiën. Maar ik ben nog wel vaak onnodig wezen shoppen en toen het weer kon meermaals met het vliegtuig op vakantie geweest.
Ik merk dat ik nu wel echt spijt heb van mijn gedrag. Net las ik een artikel op Nu over dat de aarde nog niet terminaal is maar “we” ons gedrag moeten veranderen. De kinderen zijn nu nog jong, dus hopelijk heb ik met mijn (en mans) gedrag niet teveel een blijvende stempel op hen achtergelaten. Maar ik realiseer me wel dat dit consumptiegedrag niemand goed heeft gedaan. Ik heb niet veel meer dan een paar foto’s en herinneringen overgehouden en de wereld gaat kapot.
Hoe gaan andere mensen om met dit soort spijtgevoelens?
haarklover
15-05-2025 om 21:11
Poekewiki schreef op 15-05-2025 om 15:21:
Ik ga amper op reis, eet amper vlees en koop weinig kleding, maar ik ben wel muziek fan en ga naar grote festivals en concerten waarbij die bands dan weer rondom de globe vliegen met mega podia/lichtinstallaties. Daarom vind ik het zo'n onzin om een ander op iets af te rekenen, want we zijn allemaal consumptiegericht. En ik heb ook al een kind gekregen en rij best veel auto. Mijn voetafdruk is dus vast ook veel te groot. Schamen doe ik me er niet voor, maar het stemt me wel somber over de toekomst. Want natuurlijk zullen andere landen, naarmate ze zich economisch meer ontwikkelen, ook willen profiteren van alles wat wij al jarenlang hebben en kunnen doen.
We hoeven niemand ergens op af te rekenen.
Het is wel verstandig om maatregelen te nemen voor iedereen.
In het verkeer is een maximumsnelheid (en er sterven minder mensen in het verkeer dan 60 jaar geleden).
Het moeilijke is natuurlijk dat het makkelijker is om verkeersregels in 1 land in te voeren, dan energiebesparing wereldwijd.
BeesAreCool
16-05-2025 om 08:10
Als je je schuldig voelt over de spullen, dan kan je een gedeelte gewoon weggeven aan mensen die het nodig hebben of ergens doneren.
Voordeel: als je bijvoorbeeld veel kleding hebt gekocht, dan hoef je minder kleding nu te kopen.
Maak wat andere aanpassingen (bijvoorbeeld geen vlees eten op bepaalde dagen, ruim zwerfafval op in de buurt van je tuin, minder plastic overgebruik, geen tegeltuinen etc) en draag zo wat meer bij.
Talisha
16-05-2025 om 17:50
BeesAreCool schreef op 16-05-2025 om 08:10:
Als je je schuldig voelt over de spullen, dan kan je een gedeelte gewoon weggeven aan mensen die het nodig hebben of ergens doneren.
Voordeel: als je bijvoorbeeld veel kleding hebt gekocht, dan hoef je minder kleding nu te kopen.
Maak wat andere aanpassingen (bijvoorbeeld geen vlees eten op bepaalde dagen, ruim zwerfafval op in de buurt van je tuin, minder plastic overgebruik, geen tegeltuinen etc) en draag zo wat meer bij.
Het enige wat helpt met de spullen is het niet meer kopen en laten produceren. In het verleden bracht ik zelf spullen naar de kringloop en containers. Nou, dat heb ik geweten. Veel gaat alsnog naar de verbandingsoven of wordt gedumpt in Afrika waar de mensen niet weten wat ze ermee moeten.
Poezie
16-05-2025 om 19:41
Talisha schreef op 16-05-2025 om 17:50:
[..]
Het enige wat helpt met de spullen is het niet meer kopen en laten produceren. In het verleden bracht ik zelf spullen naar de kringloop en containers. Nou, dat heb ik geweten. Veel gaat alsnog naar de verbandingsoven of wordt gedumpt in Afrika waar de mensen niet weten wat ze ermee moeten.
Ik koop bijna alles bij de kringloop, dus het is weldegelijk de moeite waard om de spullen die je nieuw hebt gekocht en die nog goed zijn naar de kringloop te brengen.
Ginevra
16-05-2025 om 20:15
Poezie schreef op 16-05-2025 om 19:41:
[..]
Ik koop bijna alles bij de kringloop, dus het is weldegelijk de moeite waard om de spullen die je nieuw hebt gekocht en die nog goed zijn naar de kringloop te brengen.
De kringloop en tweedehands winkel pakken heel veel niet aan. Voor elk ding dat daar ligt, liggen er 10 in de container.
ik heb wel eens een heel krat vol gloednieuwe Claudia Sträter kleding (sommige met het kaartje er nog aan) geprobeerd bij de tweedehands winkel in te laten nemen. Nee hoor, geen belangstelling. En de kringloop was vol, die nam niks meer aan. Tja, dat ging dus weg.
Doodzonde.
(En het was dus niet van mij hè, voor de goede orde)
Poezie
16-05-2025 om 21:09
Ginevra schreef op 16-05-2025 om 20:15:
[..]
De kringloop en tweedehands winkel pakken heel veel niet aan. Voor elk ding dat daar ligt, liggen er 10 in de container.
ik heb wel eens een heel krat vol gloednieuwe Claudia Sträter kleding (sommige met het kaartje er nog aan) geprobeerd bij de tweedehands winkel in te laten nemen. Nee hoor, geen belangstelling. En de kringloop was vol, die nam niks meer aan. Tja, dat ging dus weg.
Doodzonde.
(En het was dus niet van mij hè, voor de goede orde)
Dat komt toch niet door de kringloopwinkels? Als mensen minder nieuw kopen zal er ook minder geproduceerd worden en heeft de kringloopwinkel ook geen overschot aan spullen.
Ginevra
16-05-2025 om 22:53
Poezie schreef op 16-05-2025 om 21:09:
[..]
Dat komt toch niet door de kringloopwinkels? Als mensen minder nieuw kopen zal er ook minder geproduceerd worden en heeft de kringloopwinkel ook geen overschot aan spullen.
Nee klopt, maar daarmee ondersteunde ik dus Talisha die zei dat niet kopen beter is dan naar de kringloop brengen.
watertoren
17-05-2025 om 07:57
Ik consumeer best veel en kom net weer terug van een vliegvakantie uit Tenerife. Gevoelens van spijt of schuldgevoelens heb ik daar niet over.
Poezie
17-05-2025 om 08:07
watertoren schreef op 17-05-2025 om 07:57:
Ik consumeer best veel en kom net weer terug van een vliegvakantie uit Tenerife. Gevoelens van spijt of schuldgevoelens heb ik daar niet over.
Hoe komt het dat je daar geen spijt of schuld gevoelens over hebt? Je hebt een zoon die misschien wel kinderen gaat krijgen. Daar heb je toch weleens over nagedacht hoop ik.
bieb1963
17-05-2025 om 10:52
watertoren schreef op 17-05-2025 om 07:57:
Achteraf ergens spijt van hebben, heeft niet zoveel zin. Er over nadenken wat mss iets minders of anders kan wél.
Herfstappeltaart
17-05-2025 om 11:24
Poezie schreef op 17-05-2025 om 08:07:
[..]
Hoe komt het dat je daar geen spijt of schuld gevoelens over hebt? Je hebt een zoon die misschien wel kinderen gaat krijgen. Daar heb je toch weleens over nagedacht hoop ik.
Haar zoon wil geen kinderen heeft ze eens geschreven. Voor hen is het allemaal hier en nu..
Poezie
17-05-2025 om 12:13
Herfstappeltaart schreef op 17-05-2025 om 11:24:
[..]
Haar zoon wil geen kinderen heeft ze eens geschreven. Voor hen is het allemaal hier en nu..
Volgens mij moet haar zoon nog wel een jaar of 50 door op deze aardbol. Het zou zomaar kunnen dat er in de tussentijd ook in Europa bijvoorbeeld een hongersnood komt. Dat wil je je eigen kind toch niet aandoen?
Herfstappeltaart
17-05-2025 om 12:39
Poezie schreef op 17-05-2025 om 12:13:
[..]
Volgens mij moet haar zoon nog wel een jaar of 50 door op deze aardbol. Het zou zomaar kunnen dat er in de tussentijd ook in Europa bijvoorbeeld een hongersnood komt. Dat wil je je eigen kind toch niet aandoen?
Zou ik ook denken.
Dorestad
17-05-2025 om 12:46
Poezie schreef op 17-05-2025 om 12:13:
[..]
Sommige mensen interesseert het geen barst omdat ze van hun eigen (hedonistische)leven niets willen opgeven. Mijn broer en schoonzus zijn er voorbeelden van. Inmiddels hebben ze meerdere huizen. Hebben ze hun huis uitgebreid zodat ze nu 5 toiletten, 4 badkamers en 2 keukens hebben (gezin van 4). En gaan ze 3 tot 4x per jaar op wintersport. En een dag zonder vlees is een dag niet geleefd. En na hun de zondvloed. Ze zijn zeer zeer vermogend, hun kinderen zouden bij wijze van spreken nooit hoeven te werken. Het interesseert ze echt niets. En hun vriendenkring is eigenlijk hetzelfde. Ik vind het erg jammer. (ik kan verder prima met ze, het zijn leuke aardige mensen die een hoop over hebben ook voor een ander). En hun kinderen worden zo opgevoed, die weten ook niet beter (pubers)
watertoren
17-05-2025 om 14:27
Zoals hier al geschreven, mijn zoon wil inderdaad geen kinderen maar ik vermoed als hij ze wel zou willen dat hij hetzelfde zou leven. Zoals Dorestad schreef is het bij ons ook zo van een dag geen vlees is een dag niet geleefd. Verder zijn wij niet zo vermogend zoals Dorestad haar familie omschrijft. Verre van dat. Mijn zoon en ik hebben het allebei financieel erg goed en daar leven we naar. Ik heb veel kleding maar als ik bv een jurk zie die ik erg mooi vind dan koop ik die jurk. Ik heb daar dan geen schuldgevoelens over. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen als ze het financieel even goed hebben als mijn zoon en ik ze ook luxer zouden leven. Dat heb ik zelfs ook vaak gehoord als ik vertel dat ik weer op vakantie ga. Dan zeggen mensen van groot gelijk want als ik het geld ervoor zou hebben dan zou ik het ook doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.