Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Relativerende uitspraken/affirmaties

Hoi, 

Ik kan me snel druk maken als ik vind dat ik iets verkeerd gedaan heb. Ook al weet ik dan ook wel dat het vaak niet veel voorstelt. Maar ik blijf dan piekeren: Oh, waarom heb ik nou dit gezegd of dat gedaan. En dan haal ik ook allemaal fouten/foutjes uit het verleden erbij, waarbij ik mezelf alsnog weer op mijn kop geef. 

Ik zoek naar een uitspraak/woord/affirmatie/zinnetje dat ik dan tegen mezelf kan zeggen, om de negatieve zelfkritiek even te doorbreken en wat lichter te maken. Iets als 'Fuck it', 'lekker belangrijk', 'boeiend'. 

Hebben jullie weleens een woord/zinnetje wat je dan vaak zegt en zo ja wat? 

Bawy


 Ik gebruik zelf gewoon 'stop' als ik iets teveel zit te overdenken.

Maar het helpt ook om realistischer te kijken naar wat er eigenlijk gebeurd is en of ik niet teveel zit in te vullen voor de ander.

Het klinkt of je erg streng bent voor jezelf! Daar zou ik beginnen, in de zin van aardiger voor jezelf te zijn.

Neem wat afstand van je verstand dat zo aan het ratelen is. Meditatie of mindfulness kan je helpen om dit te trainen. Je kijkt dan van een afstandje naar je gedachten. Die zijn niet altijd waar. En ze komen van je verstand. Geef je verstand eens een naam en dan zeg je tegen je jezelf: “oh (naam verstand) is weer lekker druk en negatief bezig, laat maar kletsen”.

ik houd mezelf voor dat ik toendertijd iets zei of besloot op basis van wat ik toen wist/vond. Dat geldt dan niet zo voor 'flapuit-uitspraken' dat snap ik, maar het helpt me wel om 'liever' te zijn voor mezelf. Want zolang ik streng ben voor mezelf is er ook weinig ruimte om te verbeteren. Alle energie die ik nodig heb om iets te veranderen gaat dan in malen/schuldgevoel zitten. Dát is pas zonde van m'n tijd, houd ik me dan voor . . . 
Misschien dat dit beetje helpt als gedachtengang?
gr Angela

"ik ben ook superwoman niet" of "de beste maken fouten". Verder bedenk ik me ook wel eens hoe ik zou reageren als een ander diezelfde "fout" maakt, is het wel echt zo'n probleem? Vaak ben ik veel harder voor mezelf dan voor een ander.

Verder helpt het mij om te focus te leggen op juist de dingen die wel goed gaan in plaats van op de fouten. Maak er een gewoonte van om aan het einde van de dag te kijken naar waar je trots op bent.

"De waarheid is dat iedereen maar wat probeert"
Degene die je het moeilijkst kunt vergeven ben je vaak zelf
Zomaar 2 spreuken uit "De jongen, het paard de vos en de mol"

Heb je hier wat aan?

Ik denk in zulke gevallen:
ik heb geen fietser doodgereden en niemand opgelicht, dus de meeste mensen zullen het niet heel erg vinden.

Trouwens, bij klootzakken die bushokjes slopen is de politie heel blij als ze alleen nog maar op straat peuken lopen te roken, dus je hoeft heel weinig te doen om een goed mens te zijn.

"Ik ga hier vast niet dood aan/ik overleef dit vast"

"Ik leef morgen/volgende week vast nog"

"Ik leef nog en laat ik vooral doen alsof dit niet gebeurd is"

"Doet het pijn/deed dat pijn (als in fysiek)? ...Nee, oké, mooi, en doorrrr"

"Dat doet vast geen pijn (fysiek)..."

"Als ik later 80 ben vind ik dit vast hilarisch"

"0/10 do not recommend, been there done that en laten we dat niet nog eens doen"

"Het beseffen dat je iets doms/stoms/raars/vreemds/verkeerds hebt gedaan is een teken van persoonlijke groei. Gebrek aan besef hiervan duidt op onkunde in het reflecteren op het eigen gedrag en van je fouten kunnen leren. Het feit dat je beseft dat wat je eerder deed heel dom was, maakt jij gegroeid bent als mens ten opzichte van de persoon die je toen was (want de persoon die jij vandaag bent zou deze domme fout niet maken). En je bent de persoon die je vandaag bent geworden door de fouten die je vroeger hebt gemaakt. Ze waren dus nodig voor je ontwikkeling.

Bawy

Bawy

16-02-2022 om 17:36 Topicstarter

Jillz schreef op 16-02-2022 om 16:41:

"ik ben ook superwoman niet" 

Ah, thanks! Deze ga ik de komende tijd proberen! 

De rest ook bedankt! Zal even kijken waar ik nog meer wat mee kan. 

Niet alles wat je denkt is waar.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

16-02-2022 om 19:13

Ik ben oké

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-02-2022 om 20:07

Onthouden dat de meeste mensen gefocust zijn op zichzelf en niemand echt aandacht heeft voor je fouten. 

Die ander denkt hier waarschijnlijk nog geen minuut aan/ over na. Dus laat ik er vooral ook geen tijd meer aan spenderen.

Mijn mantra is tegenwoordig “het is wat het is”. 

Gatekeeper schreef op 16-02-2022 om 21:27:

Mijn mantra is tegenwoordig “het is wat het is”.

Haha, grappig, dat is ook echt de mijne! Inmiddels nemen sommige collega’s het zelfs over. 

Wat je denkt dat anderen van je denken, denk je zelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.