Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

piep in oor door stress

Heeft iemand ervaring met een piep in het oor veroorzaakt door stress? 

Ik heb al een maand een piep in mijn oor. De dokter denkt dat het door stress komt. dat zou kunnen want ik heb een best stressvol leven. Ik ben benieuwd of een piep veroorzaakt door stress ook weer weg kan gaan. Ik kan er maar weinig over vinden op internet. Als je leest over een piep in je oor gaat het eigenlijk altijd over tinnitus.....


ja dat heb ik wel eens, en inderdaad bij stress

dat heb ik ook. Valt volgens mij ook onder tinitus.
Het is niet continu of in elk geval niet continu opvallend aanwezig, maar bij stress hoor ik hem.

Ik zou het vooral als signaal zien om een stapje rustiger te doen, als dat mogelijk is, want je lichaam geeft niet voor niks zo'n signaal af.

Ik heb dat ook. Het is eerst een periode gekomen en gegaan. Nu is het helaas alweer een hele tijd altijd aanwezig. Nog steeds wel soms meer of minder hinderlijk. En ik kan het wel vrij goed naar de achtergrond schuiven. Ik sluit niet uit dat het weer een keer verdwijnt als ik weer meer ontspannen in mijn vel zit. Dat hoop ik ook vooral. En ik weet ook niet beter of dit heet ook gewoon tinnitus. 

Het is ook tinnitus. Tinnitus (oorsuizen of piepen dus) is een sympoom, geen ziekte op zich.

Gebruik je oordopjes bij het bellen, videogesprekken of voor het luisteren van muziek?

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

14-12-2021 om 19:28

stress kan piep veroorzaken
Het kan zelf doofheid veroorzaken

Hoe oud ben je?
Tinnitus kan inderdaad komen door stress. Maar ook vrouwen in de overgang kunnen er meer last van hebben. 

Eowyn1

Eowyn1

14-12-2021 om 20:05 Topicstarter

Viva-amber schreef op 14-12-2021 om 18:35:

Gebruik je oordopjes bij het bellen, videogesprekken of voor het luisteren van muziek?

Nee,  ik gebruik eigenijk nooit oordopjes en kan ook niet goed tegen hard geluid,  dus bij ons staat alles zacht......

Eowyn1

Eowyn1

14-12-2021 om 20:06 Topicstarter

Hinoki schreef op 14-12-2021 om 19:50:

Hoe oud ben je?
Tinnitus kan inderdaad komen door stress. Maar ook vrouwen in de overgang kunnen er meer last van hebben.

Ik ben 45, maar heb al wel meerdere overgangsklachten, dus het zou kunnen.  

Eowyn1

Eowyn1

14-12-2021 om 20:07 Topicstarter

helaas is bij mij de stress afkomstig van mijn thuis situatie,  dus weinig aan te doen. Wel sinds kort een therapeut om te leren beter met stress om te gaan.....

Eowyn1 schreef op 14-12-2021 om 20:06:

[..]

Ik ben 45, maar heb al wel meerdere overgangsklachten, dus het zou kunnen.

Dan zou ik dit dus zeker niet uitsluiten. Zeker in combinatie met de stress die je ervaart. 

hier ook maar ook helaas bijwerking van vaccinatie en Corona

Eowyn1

Eowyn1

14-12-2021 om 22:25 Topicstarter

dutch33 schreef op 14-12-2021 om 22:22:

hier ook maar ook helaas bijwerking van vaccinatie en Corona

Dat zou bij mij vreemd zijn..... het begon 7 mnd na mijn vaccinatie en heb geen corona gehad. 

Ik heb dat ook als ik gestresst én vermoeid ben. Als ik de piep begin te horen, neem ik acuut rust. Dat instant rust nemen is niet makkelijk. Zeker niet voor jou als de stressveroorzaker in je thuissituatie zit.

Ik neem wel eens een warm bad, ga mediteren, ga even in bed liggen - of alvast naar bed als het avond is, zet heel zachtjes een white noise aan met noise cancelling, of vogel/zee/oerwoudgeluiden, zoiets. Of een luisterboek of muziek en dan tekenen of schilderen. Dan ben ik thuis maar toch “niet thuis”. 

Het beste helpt mij altijd het mediteren maar dat vergt training. Yoga savasana pose en dan alles nalopen of de spieren ontspannen zijn is ook een fijne oefening, daar zijn geleide meditaties voor te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens bij de (gratis!) VGZ mindfullness app. Of Headspace.

Bewust de spieren rondom mijn hoofd loslaten helpt ook goed. Ik begin dan met mijn ogen. Dan ontspan ik dus “alleen even” mijn hoofd.

Een echte piep en ook overdag heb ik gelukkig nooit gehad. Wel een ruis die kwam als ik in bed lag. Ik raakte nog meer gestressed van dat geluid. Het kwam dus doordat mijn kaakspieren en rond mijn nek alles vast zat door stress. Naast de stress verminderen (was werk gerelateerd, toen het project klaar was ging het beter) hielp het ook die spieren daar te masseren. 
Het is bij mij helemaal verdwenen toen mijn spieren weer los zaten. Als ik nu soms een lichte ruis hoor ga ik meteen aan het masseren en probeer bij stress niet mijn kaken te klemmen. 
Sterkte! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.