Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Lastige situatie collega

Ik werk sinds bijna een jaar als zzp-er. Beetje ongebruikelijk in mijn vak, maar t lukt me toch echt om aan opdrachten te komen. Dus ik ben ontzettend blij, want nu kan ik mijn vak uitoefenen op de manier die ik zo graag wil, na 20 jaar gewoon een werkgever gehad te hebben waar je zo binnen de lijntjes moest kleuren! 

Nu heb ik een superleuke opdracht. Ik kan mn ei heel goed kwijt, t loopt perfect, betrokkenen zijn tevreden, etc. 
Het enige waar ik echt enorm tegenaan loop is de andere persoon die ook hier werkt. Zij denkt op een heel andere manier. Zij is "selfmade" zoals ze het zegt, en heeft dus niet de basiskennis voor ons vak. Zij is via een bijzonder weggetje hier komen werken, waar ik weinig van begrijp, maar zij gaat ook niet weg en wordt constant in bescherming genomen. 
Ik heb sinds april geprobeerd dat als kans te zien, haar mee op sleeptouw te nemen. Maar dat loopt niet, er zijn steeds meer wrijvingen, onze manier van werken kan niet verschillender zijn en ik vind zelfs dat zij grove fouten maakt in hoe zij werkt. En we werken met behoorlijk kwetsbare personen. 

Nu is de wens/vraag vanuit opdrachtgever om samen in intervisie te gaan. Om samen een werkvorm te gaan kiezen waarmee we gaan werken. Om tot elkaar te komen. Omdat de mensen waarmee we werken nu niet hetzelfde aanbod krijgen. 

Ik zie dat als onbegonnen werk, wij zijn te verschillend. Daarnaast weet ik al héél goed hoe ik wil werken, daar heb ik al genoeg ervaring voor. En dat wil ik niet veranderen. Daar werd ik zzp-er voor! Om m'n eigen plan te trekken. Niet per se zonder samenwerking, maar dan wel met iemand die óók vooruit wil. Niet iemand die steeds vastloopt op de basisbeginselen. Maar ik vind deze opdracht geweldig. 

Eigenlijk voelt t dat ik ermee wil stoppen. Maar dat voelt ook als star en stug van mijn kant. Maar ik heb óók een verleden waarin ik wel moest pleasen en meegaan met de mening van anderen (als kind, was heftig), dus ik krijg in mn hoofd niet helemaal duidelijk wat nou gedachtes zijn die ik echt wel mag hebben en wat gedachtes zijn die voortkomen uit oude patronen en waar ik eens niet in mee moet gaan nu! 

Wat zouden jullie doen? Kunnen jullie me tips geven?


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-11-2021 om 08:21

Ik zou me professioneel opstellen als zzper. Dus ook samenwerken met iemand met wie het niet echt klikt of die dingen anders doet.

Heb je dit al zo besproken met je opdrachtgever? Volgens mij kan je het heel goed duiden. Dat jij werkt vanuit een gedegen opleiding en jarenlange ervaring. En dat je jouw selfmade collega geprobeerd hebt op sleeptouw te nemen en haar dit aan te leren, maar dat ze er niet voor open staat. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om jou als ingehuurde expert, te laten werken volgens haar 'selfmade'  systeem.

Ik zou aankijken wat die intervisie oplevert in beweging vanuit haar. En anders toch vertrekken.  Je bent toch ZZPer geworden zodat je zelf de klussen kan uitkiezen waar jij blij van wordt. Dit is het niet.

sammie500

sammie500

10-11-2021 om 08:26 Topicstarter

Hieronder dit bericht opnieuw gezet, dan wat aangepast. 

sammie500

sammie500

10-11-2021 om 08:32 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 10-11-2021 om 08:25:

Heb je dit al zo besproken met je opdrachtgever? Volgens mij kan je het heel goed duiden. Dat jij werkt vanuit een gedegen opleiding en jarenlange ervaring. En dat je jouw selfmade collega geprobeerd hebt op sleeptouw te nemen en haar dit aan te leren, maar dat ze er niet voor open staat. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om jou als ingehuurde expert, te laten werken volgens haar 'selfmade' systeem.

Ik zou aankijken wat die intervisie oplevert in beweging vanuit haar. En anders toch vertrekken. Je bent toch ZZPer geworden zodat je zelf de klussen kan uitkiezen waar jij blij van wordt. Dit is het niet.

Ik heb dit aangegeven inderdaad. Daarop werd op zich gelijk goed ingegaan door iemand te betrekken die onpartijdig is (werkgevers zitten met meerdere petten op, beetje lastig om uit te leggen).

Deze vrouw had een conclusie die heel dicht bij de mijne lag tijdens mijn gesprek. Maar daar wordt nu niet naar gehandeld.

Die collega is iemand die al jaren privé voor één van de mensen waarmee we werken werkt, er zit dus een hoop loyaliteit naar haar. Dát kan ze ook goed, maar de opdracht waar zij nu ook voor aangetrokken is kan ze écht niet in mijn ogen. 

Je laatste alinea vind ik toch fijn om te lezen. Ik durf dat dan niet te denken ofzo, dan denk ik dat ik een enorme bitch ben, als ik om die reden weg zou gaan

sammie500

sammie500

10-11-2021 om 08:35 Topicstarter

BlueFawn schreef op 10-11-2021 om 08:21:

Ik zou me professioneel opstellen als zzper. Dus ook samenwerken met iemand met wie het niet echt klikt of die dingen anders doet.

Zou je daarvoor ook je manier van werken aanpassen? Dat is nu het idee, dat we gaan kijken naar een manier die tussen ons in ligt. Ik vind dat dus echt een ingewikkelde vraag. Ik voel dat ik het niet wil, maar ik denk dat ik dan dus een slechte collega ben die niet eens wil proberen om t op te lossen

Als jij overtuigd bent van jouw manier van werken dan zou ik die (juist als Zzp'er) niet aanpassen aan haar. Je bent namelijk onafhankelijk en professioneel, dat is waarom ze je inhuren, ik zou me dat niet laten afnemen en ook duidelijk maken. Als de loyaliteit van je opdrachtgever zwaarder weegt dan het werk professioneel uit te laten voeren dan zou ik op zoek gaan naar een andere opdrachtgever.

sammie500 schreef op 10-11-2021 om 08:35:

[..]

Zou je daarvoor ook je manier van werken aanpassen? Dat is nu het idee, dat we gaan kijken naar een manier die tussen ons in ligt. Ik vind dat dus echt een ingewikkelde vraag. Ik voel dat ik het niet wil, maar ik denk dat ik dan dus een slechte collega ben die niet eens wil proberen om t op te lossen

Hangt ervan af hoe snel je in jouw vakgebied een nieuwe opdracht kunt vinden. Minder professioneel gaan werken ga je je ook aanstoren dus hoe leuk is de opdracht dan nog. Zou het alleen doen als je moeilijk een andere opdracht vindt.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-11-2021 om 08:59

sammie500 schreef op 10-11-2021 om 08:35:

[..]

Zou je daarvoor ook je manier van werken aanpassen? Dat is nu het idee, dat we gaan kijken naar een manier die tussen ons in ligt. Ik vind dat dus echt een ingewikkelde vraag. Ik voel dat ik het niet wil, maar ik denk dat ik dan dus een slechte collega ben die niet eens wil proberen om t op te lossen

Ja soms kom je daar niet echt onderuit om je manier van werken aan te passen. Maar als je werk genoeg hebt kun je dit ook gewoon laten he

sammie500

sammie500

10-11-2021 om 09:07 Topicstarter

MijnNaamIsHaas73 schreef op 10-11-2021 om 08:52:

Als jij overtuigd bent van jouw manier van werken dan zou ik die (juist als Zzp'er) niet aanpassen aan haar. Je bent namelijk onafhankelijk en professioneel, dat is waarom ze je inhuren, ik zou me dat niet laten afnemen en ook duidelijk maken. Als de loyaliteit van je opdrachtgever zwaarder weegt dan het werk professioneel uit te laten voeren dan zou ik op zoek gaan naar een andere opdrachtgever.

Bedankt voor je reactie. Mijn professionele hoofd denkt ook zo, mijn privé-hoofd heeft soms nog wat kronkels. Dus ik vind het echt fijn om te lezen dat jij zo denkt. Het zorgt ervoor dat ik besef dat ik dit mag denken. 

Vooral ook je laatste zin, dat is precies mijn frustratie! Die ik dan ergens van mezelf niet mag voelen, want dat lijkt dan zo onaardig naar die collega. 

Ik wist toen ik zzp-er werd dat ik tegen zulke dingen aan kon gaan lopen. Dat ik dit moeilijk vind. Maar buiten deze opdracht pakt t juist allemaal heel goed uit, ben ik zo blij met deze stap. 

sammie500

sammie500

10-11-2021 om 09:08 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 10-11-2021 om 08:55:

[..]

Hangt ervan af hoe snel je in jouw vakgebied een nieuwe opdracht kunt vinden. Minder professioneel gaan werken ga je je ook aanstoren dus hoe leuk is de opdracht dan nog. Zou het alleen doen als je moeilijk een andere opdracht vindt.

Dat is een goede omdenker, hoe leuk is het dan nog? 

Andere opdracht lukt wel! 

sammie500

sammie500

10-11-2021 om 09:13 Topicstarter

BlueFawn schreef op 10-11-2021 om 08:59:

[..]

Ja soms kom je daar niet echt onderuit om je manier van werken aan te passen. Maar als je werk genoeg hebt kun je dit ook gewoon laten he

Heb jij dit zelf weleens moeten doen? Ik vind het lastig om te werken op een manier die echt tegen mijn visie/gevoel in gaat. Maar ik ben dus oprecht nieuwsgierig hoe jij dat dan ziet. Want misschien ben ik wel te star dan. 

Voor mij lijkt het nu zo: iedereen is enthousiast over hoe ik dingen aanpak. Collega kan het op mijn manier niet, vanwege haar achtergrond. Nu moeten we naar een (in mijn ogen) minder goedemanier omdat zij het niet kan. 

Ga je daar dan in mee? Omdat je nou eenmaal samen moet werken? (ben ik het in principe mee eens hoor! Maar in dit geval voelt t toch twijfelachtig. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-11-2021 om 09:21

sammie500 schreef op 10-11-2021 om 09:13:

[..]

Heb jij dit zelf weleens moeten doen? Ik vind het lastig om te werken op een manier die echt tegen mijn visie/gevoel in gaat. Maar ik ben dus oprecht nieuwsgierig hoe jij dat dan ziet. Want misschien ben ik wel te star dan.

Voor mij lijkt het nu zo: iedereen is enthousiast over hoe ik dingen aanpak. Collega kan het op mijn manier niet, vanwege haar achtergrond. Nu moeten we naar een (in mijn ogen) minder goedemanier omdat zij het niet kan.

Ga je daar dan in mee? Omdat je nou eenmaal samen moet werken? (ben ik het in principe mee eens hoor! Maar in dit geval voelt t toch twijfelachtig.

Ja hoor, maar ik werk niet in de zorg dus misschien dat dat anders is maar ik kom ook bij bedrijven waar ik totaal geen klik mee heb of waar mensen halsstarrig blijven volhouden dat ze het toch echt beter weten.  

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-11-2021 om 09:29

sammie500 schreef op 10-11-2021 om 09:13:

[..]

Heb jij dit zelf weleens moeten doen? Ik vind het lastig om te werken op een manier die echt tegen mijn visie/gevoel in gaat. Maar ik ben dus oprecht nieuwsgierig hoe jij dat dan ziet. Want misschien ben ik wel te star dan.

Voor mij lijkt het nu zo: iedereen is enthousiast over hoe ik dingen aanpak. Collega kan het op mijn manier niet, vanwege haar achtergrond. Nu moeten we naar een (in mijn ogen) minder goedemanier omdat zij het niet kan.

Ga je daar dan in mee? Omdat je nou eenmaal samen moet werken? (ben ik het in principe mee eens hoor! Maar in dit geval voelt t toch twijfelachtig.

Jullie werken met kwetsbare personen zeg je. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn de professionaliteit niet op te geven. Dat ze het geluk heeft om, met haar achtergrond, voor 1 persoon precies te zijn wat die persoon nodig heeft, wil niet zeggen dat dit voor álle personen goed is. Voor mij zou het een dealbreaker als de organisatie zich blijft scharen achter een "ongeschoold" persoon en geschoolde personen afwijst. 

sammie500 schreef op 10-11-2021 om 09:13:

[..]

Heb jij dit zelf weleens moeten doen? Ik vind het lastig om te werken op een manier die echt tegen mijn visie/gevoel in gaat. Maar ik ben dus oprecht nieuwsgierig hoe jij dat dan ziet. Want misschien ben ik wel te star dan.

Voor mij lijkt het nu zo: iedereen is enthousiast over hoe ik dingen aanpak. Collega kan het op mijn manier niet, vanwege haar achtergrond. Nu moeten we naar een (in mijn ogen) minder goedemanier omdat zij het niet kan.

Ga je daar dan in mee? Omdat je nou eenmaal samen moet werken? (ben ik het in principe mee eens hoor! Maar in dit geval voelt t toch twijfelachtig.

Ik zou het echt een totaal andere situatie vinden als jij bijv. 30 jaar geleden je opleiding hebt gedaan en veel werkervaring hebt opgedaan sinds die tijd. En zij net van school is, maar hoewel ze weinig werkervaring heeft, ze wel geleerd heeft te werken met de nieuwste technieken en volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Als jij dan daar niet voor open zou staan en je vast bleef houden aan jouw 30 jaar ervaring, dan zou ik dat inderdaad als star ervaren. Maar dat is hier niet aan de orde. Zij verzint haar werkmethoden on the job. Dat lijkt me echt niet iets wat jij zou moeten overnemen. Sterker nog, vanuit je professie lijkt me dat ook echt niet acceptabel. 

sammie500 schreef op 10-11-2021 om 08:32:

[..]

 Ik durf dat dan niet te denken ofzo, dan denk ik dat ik een enorme bitch ben, als ik om die reden weg zou gaan

De kunst is om het zonder emotionele lading te doen. Als je er een pinnig "Nou op deze manier gaat het niet werken, ik ga wel weg, dan kan zij haar ding doen en hebben jullie geen last van mij" uit gooit, dan ben je onprofessioneel en onvriendelijk.

Houd het licht, vriendelijk, neutraal. Zoals jij graag werkt, past het niet bij hun organisatie. Het lijkt je daarom beter een andere opdracht te gaan zoeken.

Zoek in gedachten een voorbeeld in je omgeving. Iemand waarvan je vindt dat hij of zij altijd professioneel en vriendelijk overkomt. Hoe zou die het doen? Soms helpt dat om de toon te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.