Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Kom je ooit van een onterechte diagnose af

wizz schreef op 07-04-2026 om 17:48:

[..]

Huh wat een rare redenatie.

Succes verder .

wizz schreef op 07-04-2026 om 17:48:

[..]

Huh wat een rare redenatie.

Ik denk dat roos je probeert te begrijpen. Ik heb zelf ook een beetje moeite met snappen waar nu het probleem zit. (En mogelijk is het een combinatie van problemen versterkt door rouw). 

Oftewel:

- wat is nu je hulpvraag?

- wat maakte dat de hulp tot nu toe niet werkte?  

wizz schreef op 07-04-2026 om 17:12:

Ja de diagnose is officieel anders gespecificeerd. En blijkbaar in beton gegoten. Daar heb ik me ook over verbaasd.
Nogmaals ik ben heel huiverig voor een herdiagnose (omdat ik de ggz niet meer zo vertrouw, door ervaring).
Ik wil gewoon hulp bij mijn hulpvraag. Dus dan zou ik eerst een herdiagnose moeten. Maar trauma en die onverwerkte rouw kan een test beïnvloeden.

Ik had eerder ook therapie voor mijn jeugdtrauma. Toen brak corona uit en werd het videobellen. Dat werkte voor mij niet; waarschijnlijk is dat mijn ADHD die video overleg gewoon niet kan volgen. Dat is sowieso een probleem omdat sinds corona dit ineens overal gebruikelijk is. Ik denk dat zo’n test via online voor mij ook een behoorlijke uitdaging is.
Daarna kwam ik dus bij de vrijgevestigde uit omdat er om me heen allemaal mensen dood aan het gaan waren en ik had hier heel veel last van. Nou ja de rest staat in het startbericht…

En ”Dus als je het al wilt, blijf in gesprek met behandelaren en kom met een goede motivatie”
Dat heb ik geprobeerd. Maar als ik zeg dat ik een diagnose betwijfel wordt dit blijkbaar als ontkenning gezien. En mensen meteen PS ontkennen dat er iets mis is met henzelf. Hoe blijf je dan nog in gesprek?

Misschien kun je hier iets mee of is er nog meer info te vinden. 

https://www.psychosenet.nl/online-spreekuur/kan-ik-delen-uit-mijn-dossier-laten-verwijderen/

wizz

wizz

07-04-2026 om 19:01 Topicstarter

De kern van het probleem is dat ik een diagnose persoonlijkheidsstoornis gekregen heb zonder diagnostiek.
Ik heb ook ADHD onverwerkte rouw en trauma.
Ik krijg nu helemaal geen hulp meer. Meerdere keren na lang wachten afgewezen. 
Een traject waarbij ze me niet helpen met mijn echte diagnoses omdat ze alles projecteerden op die persoonlijkheidsstoornis. Dan helpt therapie niet.
Geen idee of het nu duidelijk is.
Blijkbaar lijken ADHD symptomen ook op een PS waardoor dit mis is gegaan.

Zeggen therapeuten de dingen die jij hier schrijft of is dat wat jij denkt? Bijvoorbeeld dat therapie niet helpt bij een persoonlijkheidsstoornis. Of dat je een persoonlijkheidsstoornis zelf schuld bent en adhd niet. Want beide stellingen kloppen niet. 

En was het 'we helpen je niet met je echte diagnoses want we projecteren alles op ps'. Of boden ze wel hulp, maar was het niet wat jij voor ogen had? 

En dan kom ik toch bij wat mijn voorgangers schreven: wat zou jij dan willen? Behalve een andere diagnose. Welke hulp denk jij dat passend is? Wat denk jij op dit moment nodig te hebben? Ik lees vooral wat allemaal niet klopt en wat 'ze' fout doen. Maar wat zou je dan wél willen? Weet je dat voor jezelf? 

wizz

wizz

07-04-2026 om 20:32 Topicstarter

Meesje schreef op 07-04-2026 om 19:52:

Zeggen therapeuten de dingen die jij hier schrijft of is dat wat jij denkt? Bijvoorbeeld dat therapie niet helpt bij een persoonlijkheidsstoornis. Of dat je een persoonlijkheidsstoornis zelf schuld bent en adhd niet. Want beide stellingen kloppen niet.

En was het 'we helpen je niet met je echte diagnoses want we projecteren alles op ps'. Of boden ze wel hulp, maar was het niet wat jij voor ogen had?

En dan kom ik toch bij wat mijn voorgangers schreven: wat zou jij dan willen? Behalve een andere diagnose. Welke hulp denk jij dat passend is? Wat denk jij op dit moment nodig te hebben? Ik lees vooral wat allemaal niet klopt en wat 'ze' fout doen. Maar wat zou je dan wél willen? Weet je dat voor jezelf?

Ik wil gewoon graag hulp voor ADHD en trauma. Maar ik ben nu al twee keer afgewezen vanwege de PS diagnose. Na een wachttijd van maanden. Dit na die PS therapie die dus niet hielp. Uiteindelijk ben ik daar weggestuurd.

Dan gaat er veel tijd voorbij aan wachten en uiteindelijk krijg je niks.

Vervolgens wel ergens hulp die best ok was. We werkten aan trauma en rouw. Maar toen de diagnose PS bij hen bekend werd veranderde hun houding en was het niet meer helpend.
Ja dat was niet de hulp die ik voor ogen had…. 
Ik wil geen andere diagnose… Ik wil er een kwijt.

Het verhaal is geloof ik iets te ingewikkeld

Ik heb last van dat label omdat er een nogal groot stigma op zit en dat merkte ik dus het meest in de GGZ. Een label zou mensen moeten helpen, maar bij mij gaan er deuren dicht. 

Ik geloof dat ik het hierbij laat. 
Ik heb wel een paar goede tips gekregen, dank.

ben je verplicht om bij een nieuwe behandelaar je eerdere diagnose te vertellen? 

duizel schreef op 07-04-2026 om 21:12:

ben je verplicht om bij een nieuwe behandelaar je eerdere diagnose te vertellen?

Meestal vragen behandelaars wel of je eerder ergens behandeld bent.
En als de huisarts een verwijzing geeft, zal hij/zij ook iets over de geschiedenis vermelden.

En eigenlijk vind ik dat als een behandelaar te vertrouwen is, een patiënt dit soort informatie ook moet kunnen geven zonder nadelige gevolgen.

Ik vind de term "herdiagnose op PS" een beetje raar.

want het suggereert dat de diagnose en persoonlijkheidsstoornis blijft.

Maar ik werk niet in de GGZ, dus ik weet niet wat het betekent.

bij mij zijn diagnoses vaak veranderd. Dus dat kan.

Maar dat kwam misschien doordat ik vaak naar een andere instelling verwezen werd.
(en doordat de onderzoeken steeds slecht werden gedaan).

En ze noemden het nooit "herdiagnose".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.