Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

HSP en overprikkeling

Ik weet sinds een tijdje dat ik hoogsensitief ben en daardoor zijn veel dingen op zijn plek gevallen. Het heeft zo zijn mooie eigenschappen, maar de keerzijde voor mij is het overprikkeld zijn. Dat ben ik meerdere keren per dag en valt me soms best zwaar. Graag zou ik van anderen willen weten hoe ze hier mee omgaan. Hoe zorg jij er voor dat het te behappen is. Wat werkt voor jou?



Hoe uit de overprikkeling zich?

Is het een optie om het over je heen te laten komen en op een later moment goed de tijd te nemen om te herstellen?

Ik heb zelf autisme, en ben zoals veel autisten, dus ook extreem prikkelgevoelig.

Wat werkt is echter heel persoonlijk.

De kunst is als eerste te achterhalen, waar jij overprikkeld van raakt. Als je dat weet kun je nadenken over de vraag of je die situatie kunt voorkomen en hoe dan. Is dat niet mogelijk, dan gaat het er om wat je kunt doen om op het moment zelf zo min mogelijk last te hebben van de prikkels.

Ik zelf reageer heel sterk op geluidsprikkels. Thuis is dat natuurlijk meestal een makkelijke om te verminderen, maar op het werk heb ik de afspraak dat de radio uit gaat als ik moe ben, omdat ik anders over prikkeld raak. Moet ik naar een drukke winkel, dan doe ik speciale oordopjes in en trek ik een denkbeeldige muur op tussen mijzelf en mijn omgeving. In een restaurant gaan de oordopjes ook in en ga ik na een gang vaak even buiten staan om te ontprikkelen.

Als ik weet dat ik overprikkeld ga raken, zoals bij een concert, dan plan ik daarna een prikkelarme dag in om daarvan te herstellen.

Maar dit zijn dus dingen die voor mij werken en die ik door ervaring en het analyseren van de situaties die mij triggeren heb geleerd. Je zult dus eerst voor jezelf bij het begin moeten beginnen.

SushiGo

SushiGo

02-08-2022 om 13:08 Topicstarter

alhambra schreef op 02-08-2022 om 12:40:

Hoe uit de overprikkeling zich?

Is het een optie om het over je heen te laten komen en op een later moment goed de tijd te nemen om te herstellen?

Het uit zich door het krijgen van hartkloppingen, stress, tintelingen door armen en/of benen. Alles komt binnen. Geen filter.

Het duurt ook nooit lang en ik laat het inderdaad over me heen komen. Ik merk de laatste tijd dat ik me sneller uit het veld geslagen voel zeg maar. Heeft ook met een stukje acceptatie te maken. 

Wat ik nu doe is vooral ook positieve prikkels opzoeken en genoeg rust pakken.

Ademhalingsoefeningen, fijne momenten visualiseren, de natuur in, stukje wandelen, naar de wc en daar je ogen even sluiten, polsen onder de koude kraan. Als je de mogelijkheid hebt kun je even uit de situatie stappen en tot jezelf komen. 

SushiGo

SushiGo

02-08-2022 om 15:35 Topicstarter

Lollypopje en Pistache, bedankt voor de tips. Hier kan ik zeker wat mee.
Lollypopje, de stappen die jij doorloopt, dat klinkt goed. Ik ga proberen dit ook toe te passen. Kijken wat dit mij kan brengen. 

Zelf reageer ik ook veel op geluidsprikkels. Wat ben ik blij met mijn noise cancenling koptelefoon! Zo kan ik zomers bijvoorbeeld toch lekker in de tuin zitten, zonder overprikkeld te raken van een tuinfeestje verderop. 

ik heb een noise cancelling koptelefoon. Vooral toen we met zessen in één huis woonden en er twee vonden dat radio en tv echt altijd en ook nog tegelijkertijd aan moesten staan, was dat ding goud waard. 
Verder zonnebril tegen het felle licht. En draag alleen maar kleren van een fijne stof 

Ik weet wel iemand waar je mee zou kunnen praten en je wellicht kan helpen.
Ik weet alleen niet of ik hier daarvoor reclame mag maken. 

Marie111 schreef op 02-08-2022 om 16:44:

Ik weet wel iemand waar je mee zou kunnen praten en je wellicht kan helpen.
Ik weet alleen niet of ik hier daarvoor reclame mag maken.

Je kunt misschien een privé-bericht sturen?

Geen concrete tips, ben het voor mezelf ook nog erg aan het uitzoeken. Wel kan ik het HSP magazine aanbevelen, vind ik elke drie maanden een feest van herkenning, heerlijk!!

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

02-08-2022 om 20:56

Ik weet al jaren dat ik HSPer ben. Ik herken het dus wel wat je schrijft.
Hoe ik ermee omga, ik trek mijzelf wel eens terug (ik woon alleen maar het wel een vrij druk sociaal leven met familie, vrienden en ik heb sinds 6 maanden weer een vriend), ik moet regelmatig alleen zijn om even op te laden en ik ken iemand die ook HSP heeft, daar kan ik mee praten en dat is prettig.
Dat is meteen mijn tip;  met mensen  praten (Life of online) die het ook hebben aangezien niet HSP-ers bepaalde dingen van ons totaal niet begrijpen. (En dat neem ik ze niet kwalijk maar het is soms wel lastig)

En wat ik ook doe; er gebeuren in de wereld momenteel weer wat vervelende en zorgelijke dingen en dat begint me te veel te worden,  (heb ik vaker, dat ik naar word van nieuwsberichten enzo)  m.a.w ik kan beter voorlopig weer even op nieuws-dieet... (geen journaals kijken, geen nu.nl etc)

SushiGo

SushiGo

02-08-2022 om 22:02 Topicstarter

Marie111 schreef op 02-08-2022 om 16:44:

Ik weet wel iemand waar je mee zou kunnen praten en je wellicht kan helpen.
Ik weet alleen niet of ik hier daarvoor reclame mag maken.

Je mag me gerust een pb sturen

SushiGo

SushiGo

02-08-2022 om 22:05 Topicstarter

Dat HSP magazine ga ik eens naar kijken. Ben benieuwd. 

Phoebe1982: Wat doe je dan zoal om op te laden als je alleen bent? En inderdaad iemand om mee te praten die in hetzelfde schuitje zit, is ook fijn. Daarom vind ik dit topic nu al fijn. Zoveel herkenning! Iedereen bedankt tot zo ver! Doet me goed jullie reacties te lezen. 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

02-08-2022 om 22:35

SushiGo schreef op 02-08-2022 om 22:05:

Dat HSP magazine ga ik eens naar kijken. Ben benieuwd.

Phoebe1982: Wat doe je dan zoal om op te laden als je alleen bent? En inderdaad iemand om mee te praten die in hetzelfde schuitje zit, is ook fijn. Daarom vind ik dit topic nu al fijn. Zoveel herkenning! Iedereen bedankt tot zo ver! Doet me goed jullie reacties te lezen.

Dan doe ik dingen waar ik rustig van word; in huis rommelen,  yoga, dutje doen, stukje wandelen, koken, met mn katjes knuffelen of spelen, serie of film kijken (Gister Harry Potter nummertje 5 gezien 😁  1 tm 4 had ik gezien toen ik C had...)

Ik ben inmiddels  een 'ervaren Hsper'  en ik vind herkenning en lotgenoten ook prettig want idd Hsp heeft mooie kanten maar  het is ook heftig soms vind ik.. Fijn topic dus dit!

Toevallig hebben we net een Harry Potter sessie gedaan, alle films (dagenlang) gekeken.

Wat ik graag doe, is korte pauzes nemen door de dag heen en even mindfull zijn of mediteren. Pauze nemen is niet hetzelfde als door je telefoon scrollen, dat heb ik inmiddels wel geleerd  . En met een timer want 10 minuten kan best lang aanvoelen als ik gestresst ben.

Aan het einde van de dag heb ik een soort ‘afschakelroutine’. Dan knuffel ik de katten, maak een rondje langs alle planten (in de zomer ook de potten buiten), zit in de schemering met een kaarsje (in de zomer buiten), doe yoga moon salutation of andere poses net waar ik spanning voel.

Wat ik dan vooral niet doe einde dag, is druk praten, nieuws lezen, nog ‘even’ mijn e-mail checken. 

Mijn vriend heeft de gewoonte om al het nare nieuws met mij door te nemen maar na 22 uur wil ik dat niet meer horen en soms de hele dag niet! Dan lees ik een hele week geen nieuws, expres niet. Ik hoor het wel van mijn vriend als er bijvoorbeeld een boerenblokkade wordt verwacht als ik op pad moet voor werk. 

Verder is sporten mijn redding voor zo’n beetje alles. 

Azalea747 schreef op 02-08-2022 om 16:59:

Geen concrete tips, ben het voor mezelf ook nog erg aan het uitzoeken. Wel kan ik het HSP magazine aanbevelen, vind ik elke drie maanden een feest van herkenning, heerlijk!!

Wat een fijne tip, dit kende ik helemaal niet! Dank je wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.