Psyche en mentaal
Elmie
17-06-2025 om 14:23
Het gaat echt even helemaal niet goed met me
Zoals ik in de titel al zeg, gaat het echt even helemaal niet goed met me en weet ik even niet wat te doen.
Ik heb eerder een burn out gehad en heb daar restverschijnselen aan over gehouden. Ik heb nu een behoorlijke terugval. Zit tegen paniek aan. Heb heel weinig energie, in rust een behoorlijk hoge hartslag, voel me erg slap en zie overal tegenop.
Ik heb een haptonome maar die is op vakantie dus daar kan ik nu niet terecht. Morgen ga ik de huisarts bellen want dit gaat niet de goede kant op.
Ik heb ook een zoon van 10 die aardig wat sturing vraagt omdat hij adhd en autisme heeft. Ik merk dat het door mijn vingers glipt. Dat de regie in de opvoeding uit mijn handen glipt en dat beangstigt me.Β
Aan de ene kant zoek ik afleiding maar aan de andere kant heb ik daar weinig energie voor.
Wat is nou wijsheid om op dit moment te doen? Zoon komt zo thuis uit school en er moeten eigenlijk hapjes gemaakt worden voor morgen om mee te nemen naar school en het is eigenlijk iets simpels wat hij heeft uitgekozen maar ik zie er zo tegenopΒ
Hoe krijg ik mezelf weer op de rails? Ik slik trouwens een heel klein beetje ad. Afgebouwd jaren terug van 150 naar 10.
O ja, en ik zit in de overgang en heb daarvoor een spiraal laten plaatsen en plak hormoonpleisters. Dit leek in het begin te helpen maar niet voldoende dus.
Fijn als jullie reageren!
Roos57
24-07-2025 om 18:50
Elmie schreef op 24-07-2025 om 18:48:
[..]
mijn man
Pas wel op dat hij op de been blijft π
Elmie
24-07-2025 om 19:39
Jullie hebben wel gelijk. Het moet anders anders blijft dit zo of komt het steeds terug.
Ik schaam me ook zo tegenover de buren. Die horen mij roepen/schreeuwen en huilen als ik in paniek ben. Ik denk erover om dat tegen ze te zeggen. Zouden jullie dat doen? We staan op goede voet met elkaar.
Ik neig nu naar de psychotische gedachten dat ze me weg willen hebben π«£
Man is er niet, anders had ik even met hem overlegd.
Ysenda
24-07-2025 om 19:59
misschien helpt de wetenschap dat zij weten wat er speelt juist wel.
Misschien zeggen ze wel, stuur even een appje als je iemand nodig hebt en je man is er niet dan kom ik even bij je langs.
Het is niet iets om je voor te schamen. Doe je toch ook niet als je je been gebroken hebt of een chronische ziekte hebt.Β
Je bent mentaal nu niet in orde, je werkt er aan om beter te worden maar dat kost tijd.
Elmie
24-07-2025 om 20:20
Ysenda schreef op 24-07-2025 om 19:59:
misschien helpt de wetenschap dat zij weten wat er speelt juist wel.
Misschien zeggen ze wel, stuur even een appje als je iemand nodig hebt en je man is er niet dan kom ik even bij je langs.
Het is niet iets om je voor te schamen. Doe je toch ook niet als je je been gebroken hebt of een chronische ziekte hebt.
Je bent mentaal nu niet in orde, je werkt er aan om beter te worden maar dat kost tijd.
Ze reageerde heel lief. Gaf me een dikke knuffel en een zoen en zei juist dat ze meeleeft en als ik iets nodig heb dat ik het dan moet zeggen π₯°
Roos57
24-07-2025 om 20:22
Elmie schreef op 24-07-2025 om 19:39:
Jullie hebben wel gelijk. Het moet anders anders blijft dit zo of komt het steeds terug.
Ik schaam me ook zo tegenover de buren. Die horen mij roepen/schreeuwen en huilen als ik in paniek ben. Ik denk erover om dat tegen ze te zeggen. Zouden jullie dat doen? We staan op goede voet met elkaar.
Ik neig nu naar de psychotische gedachten dat ze me weg willen hebben π«£
Man is er niet, anders had ik even met hem overlegd.
Is je zoon daar ook altijd bij ? Bij jou roepen schreeuwen en huilen?
Elmie
24-07-2025 om 20:38
Roos57 schreef op 24-07-2025 om 20:22:
[..]
Is je zoon daar ook altijd bij ? Bij jou roepen schreeuwen en huilen?
Schreeuwen is het trouwens niet bedenk ik me nu. Wel roepen. Bij het huilen was zoon niet thuis.
Roos57
24-07-2025 om 20:49
of had ik daar al naar gevraagd π
Want je hebt kopp evt hulp voor zoon
Elmie
24-07-2025 om 21:16
Roos57 schreef op 24-07-2025 om 20:49:
of had ik daar al naar gevraagd π
Want je hebt kopp evt hulp voor zoon
Nee had je niet gevraagd maar wel de tip gegeven π
Vooralsnog lijkt hij zich prima te redden en komen we er als gezin uit.
Maar lief dat je meedenkt π
Elmie
25-07-2025 om 14:54
Vandaag geen onaardige dag. Vanmorgen lekker een stuk gelopen. Verder wat dingetjes in huis gedaan.
Morgen gaan man en zoon kajakken als het met mij goed genoeg gaat. Ik regel in ieder geval iemand achter de hand mocht het niet gaan. Dat scheelt echt in mijn gevoel.
Mika2024
25-07-2025 om 20:25
Elmie schreef op 24-07-2025 om 10:45:
[..]
Ja dat was zeker de aanleiding. Ben nu rustiger.
Was een jonge man. Hij wist niet goed met mijn paniek om te gaan maar heeft wel oefeningen mee gegeven om meer in mijn lijf te komen en meer te ontspannen. Over 1,5 week weer heen.
Dit vind ik een beetje raar, een psychosomatisch fysiotherapeut die niet met jouw paniek wist om te gaan. Hij had juist toen samen met jouw ademhalingsoefeningen moeten doen. Ik loop al geruime tijd bij een psychosomatisch fysiotherapeute en juist zij weet als geen ander hoe ermee om te gaan en uit te leggen wat er precies gebeurd. Dit doet ze Β ook met tekeningen en voorbeelden om het voor mij inzichtelijker te maken.
Bijvoorbeeld nu met mijn re- integratie.. zij zegt er zijn verschillende manieren om weer terug te keren op de werkvloer. Er hangen verschillende broeken zegt ze maar ik moet kiezen welke broek mij het beste past en niet naar anderen luisteren die zeggen welke broek mij het beste staat. Ik moet hem aan. Dit helpt mij zo dit soort voorbeelden.
Elmie
25-07-2025 om 21:30
Mika2024 schreef op 25-07-2025 om 20:25:
[..]
Dit vind ik een beetje raar, een psychosomatisch fysiotherapeut die niet met jouw paniek wist om te gaan. Hij had juist toen samen met jouw ademhalingsoefeningen moeten doen. Ik loop al geruime tijd bij een psychosomatisch fysiotherapeute en juist zij weet als geen ander hoe ermee om te gaan en uit te leggen wat er precies gebeurd. Dit doet ze ook met tekeningen en voorbeelden om het voor mij inzichtelijker te maken.
Bijvoorbeeld nu met mijn re- integratie.. zij zegt er zijn verschillende manieren om weer terug te keren op de werkvloer. Er hangen verschillende broeken zegt ze maar ik moet kiezen welke broek mij het beste past en niet naar anderen luisteren die zeggen welke broek mij het beste staat. Ik moet hem aan. Dit helpt mij zo dit soort voorbeelden.
Ja dat had ik dus ook. Juist met mijn klachten wist hij niets te doen. Dus dat was niet helpend. Ik ga dinsdag weer naar de huisarts en zal het hier ook aankaarten. Hij zei letterlijk, dit vind ik even moeilijk, ik weet niet wat ik ermee moet π€·ββοΈ
Ik neig ernaar een andere te vragen want alleen lichamelijke oefeningen gaan me denk ik niet alleen helpen.
Al vind ik dat wel lastig als ik hem dan tegen kom. Maar ja, ik kan het wel uitleggen.
Ik hoop dat ik dan een goede tref π
Elmie
26-07-2025 om 09:41
Man en zoon gaan zo weg en ik voel me niet goed. Wel iets beter dan vanmorgen maar behoorlijk benauwd en lichtelijk in paniek.
Gelukkig komen mijn ouders vanmiddag maar er is wel wat tijd te overbruggen.
Gisteravond voelde ik me zo veel beter en dan heb ik weer vertrouwen.
Ik hoop dat weer op te pakken π
Mika2024
26-07-2025 om 09:59
Het gaat met vallen en opstaan. Echt dat is normaal. Probeer eens te gaan liggen, rustig muziekje op en handen op je buik en rustig naar je handen toe te ademen.
En echt ik zou kijken naar een andere fysio als het niet beter wordt ( ik zou nog 1x de kans geven). Want echt, eigenlijk was het mooi dat je paniek bij hem had, het moment voor hem om te zien wat er met je gebeurd en samen met jou te oefenen om het weet onder controle te krijgen.
Elmie
27-07-2025 om 18:51
Ga ik zeker doen Mika π
Vanmiddag voor het eerst met de luisterlijn gechat. Ze hebben me goed geholpen π
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.