Psyche en mentaal
Elmie
17-06-2025 om 14:23
Het gaat echt even helemaal niet goed met me
Zoals ik in de titel al zeg, gaat het echt even helemaal niet goed met me en weet ik even niet wat te doen.
Ik heb eerder een burn out gehad en heb daar restverschijnselen aan over gehouden. Ik heb nu een behoorlijke terugval. Zit tegen paniek aan. Heb heel weinig energie, in rust een behoorlijk hoge hartslag, voel me erg slap en zie overal tegenop.
Ik heb een haptonome maar die is op vakantie dus daar kan ik nu niet terecht. Morgen ga ik de huisarts bellen want dit gaat niet de goede kant op.
Ik heb ook een zoon van 10 die aardig wat sturing vraagt omdat hij adhd en autisme heeft. Ik merk dat het door mijn vingers glipt. Dat de regie in de opvoeding uit mijn handen glipt en dat beangstigt me.
Aan de ene kant zoek ik afleiding maar aan de andere kant heb ik daar weinig energie voor.
Wat is nou wijsheid om op dit moment te doen? Zoon komt zo thuis uit school en er moeten eigenlijk hapjes gemaakt worden voor morgen om mee te nemen naar school en het is eigenlijk iets simpels wat hij heeft uitgekozen maar ik zie er zo tegenop
Hoe krijg ik mezelf weer op de rails? Ik slik trouwens een heel klein beetje ad. Afgebouwd jaren terug van 150 naar 10.
O ja, en ik zit in de overgang en heb daarvoor een spiraal laten plaatsen en plak hormoonpleisters. Dit leek in het begin te helpen maar niet voldoende dus.
Fijn als jullie reageren!
Loulou39
17-06-2025 om 20:07
Citroengraag schreef op 17-06-2025 om 20:01:
[..]
Over thuisgekookt, werk ik zelf voor: dat hangt dus echt af van je verhaal en het aanbod in je buurt. De selectie is niet streng, want als je je aanmeldt, is dat niet zonder reden. Dus ook simpelweg de energie niet hebben, kan voldoende zijn, als er een thuiskok in je buurt is, die dat ook een valide reden vindt.
O wat fijn!!
Ik vind het zo goed dat dit soort organisaties bestaan, daar ga ik me ook eens in verdiepen, misschien dat ik hier ook iets voor kan doen. Dit soort situaties grijpen me echt aan en het zou zo fijn zijn om dan te kunnen helpen.
stokstaart
17-06-2025 om 20:11
Ik ga aan op dat je schrijft dat je in de overgang zit. Miss zijn de plakpleisters niet afdoende en heb je een hogere dosering nodig. Je zou kunnen bespreken of je over mag op oestrogel.
voor ik hormonen goed had ingesteld liep ik vaak te janken en was alles heel snel teveel. Ondertussen is het goed en voel ik me weer goed
Sterkte Ellie!
Elmie
17-06-2025 om 20:30
Citroengraag schreef op 17-06-2025 om 19:43:
Als je even energie hebt: maak een dagschema. Daar begint iedere therapeut mee en daar heb je dus niemand voor nodig. Ik vind het fijnbom met kleurtjes te werken: geeft energie- neutraal- kost energie
Slim plan!
Elmie
17-06-2025 om 20:33
Loulou39 schreef op 17-06-2025 om 19:48:
[..]
Ik weet niet of je in aanmerking komt voor "thuisgekookt" als je man ook kan koken. Tenzij je man niet elke dag thuis is, of iets met een beperking heeft. Daar zou ik even naar informeren.
Verder vind ik dat je goed bezig bent met het voornemen om morgen contact op te nemen met je huisarts, en ook om te vragen of AD verhogen een optie is. En is het misschien een idee om naast een haptonoom ook hulp te zoeken bij een psycholoog? Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt.
Wat mij helpt om rustig te worden zijn bodyscans in meditatieapps, maar als ik een paniekaanval heb, dan heb ik daar geen rust voor. Hardlopen is ook goed als je stress hebt, dan ga je net wat meer uit je hoofd en remt de aanmaak van (stress) cortisol en verhoogd de aanmaak van endorfine, maar hardlopen moet je wel liggen.
Ik heb verder op dit moment geen echte tips, maar ik wens je heel veel sterkte en liefs!!
Wat een goede tips allemaal! Het enige dat nu niet kan is hard lopen. Ik hijg al als ik gewoon loop 😬
Elmie
17-06-2025 om 20:35
stokstaart schreef op 17-06-2025 om 20:11:
Ik ga aan op dat je schrijft dat je in de overgang zit. Miss zijn de plakpleisters niet afdoende en heb je een hogere dosering nodig. Je zou kunnen bespreken of je over mag op oestrogel.
voor ik hormonen goed had ingesteld liep ik vaak te janken en was alles heel snel teveel. Ondertussen is het goed en voel ik me weer goed
Sterkte Ellie!
dank je wel stokstaart! Lief je reactie. Kijken waar se huisarts mee komt.
stokstaart
17-06-2025 om 23:17
Elmie schreef op 17-06-2025 om 20:35:
[..]
dank je wel stokstaart! Lief je reactie. Kijken waar se huisarts mee komt.
Luister eens naar de podcast “wij zijn toch niet gek?”.
mijn huisarts kwam met cognitieve gedragstherapie of een AD. Maar hoe ik me voelde kwam door een gebrek aan hormonen en ik ga geen symptoombestrijding doen als de oorzaak aangepakt kan worden.
Elmie
18-06-2025 om 08:52
stokstaart schreef op 17-06-2025 om 23:17:
[..]
Luister eens naar de podcast “wij zijn toch niet gek?”.
mijn huisarts kwam met cognitieve gedragstherapie of een AD. Maar hoe ik me voelde kwam door een gebrek aan hormonen en ik ga geen symptoombestrijding doen als de oorzaak aangepakt kan worden.
Maar het rare is dat ik me echt beter voelde door die pleister en nu dus veel slechter. Ben dan wel huiverig om nog hogere dosis hormonen te plakken. Voel me nu ook al erg opgeblazen.
Maar goed, ik ga het sowieso aankaarten. Heb om 10.00 uur een afspraak. Zal daarna niet gelijk reageren want heb mijn ouders op bezoek ❤️
Elmie
18-06-2025 om 08:52
Knutselkei schreef op 18-06-2025 om 08:12:
Geen raad…gewoon…even een dikke knuffel voor vandaag!
Dat is erg lief ❤️
Elmie
18-06-2025 om 08:54
Ik ben blij dat ik dit topic gestart ben. Fijn om ergens mijn hart te luchten.
Heb vanmorgen alweer paniek gehad en dat voelt zo naar. Nu weer rustiger. Heb een kopje thee gezet en ga me zo rustig aankleden.
Roos57
18-06-2025 om 09:09
Hormoonpleisters kunnen hartkloppingen geven. Dus paniek . Geen medisch advies hoor 🤗 . Wel werkervaring als verpleegkundige. Dacht deel het toch even
succes 🍀 bij de huisarts.
Elmie
18-06-2025 om 09:16
Roos57 schreef op 18-06-2025 om 09:09:
Hormoonpleisters kunnen hartkloppingen geven. Dus paniek . Geen medisch advies hoor 🤗 . Wel werkervaring als verpleegkundige. Dacht deel het toch even
succes 🍀 bij de huisarts.
Goed dat je het zegt. Ik neig toch naar niet nog meer hormonen.
Twijfel of ik mijn man mee naar binnen zal nemen of niet. Wil mijn eigen verhaal doen maar sta niet echt in mijn kracht dus weet niet of alles er goed uit komt.
Mika2024
18-06-2025 om 09:33
Heel herkenbaar! 6 jaar geleden Burn-Out gehad en niet zo’n beetje ook. Nu 2 jaar van alle medicatie af en heb sinds een half jaar ook weer meer klachten maar ook ik ben in de overgang. Ik gebruik geen hormonen, ben wel bij een psychosomatisch fysiotherapeut die leert mij hoe met spanning en stress om te gaan. Ik herken de paniek. Ik heb geen paniekaanvallen zoals ik tijdens mijn Burn-Out had maar voel wel regelmatig paniek- onrust . Ik kan er ook beter mee omgaan, heb als het ware minder paniek om de paniek omdat ik weet dat het over gaat. Ook heb ik soms last van derealisatie, dat had ik met mijn Burn-Out veel en dat zorgde voor paniekaanvallen. Nu kan ik er rustiger mee om gaan. Ik denk echt dat de overgang er mee te maken heeft.
Wat mij nu helpt is om zo regelmatig mogelijk te leven. Op tijd op staan maar ook op tijd naar bed. Ik pak rust en probeer te vertragen. Niet denken nog even snel de was ophangen maar het rustig doen. Als je dat je aanleert scheelt veel rust in je hoofd en de klusjes duren niets langer.
Ik ga ook niet zo lekker op activiteiten in de avond, dat geeft onrust waardoor ik niet in slaap kom, ik probeer daarom de avonden zoveel mogelijk voor mezelf en uiteraard gezin te houden.
Voor mezelf heb ik het idee dat het me goed doet. Wandel veel maar dan in tempo die ik rustig en ontspannen vind.
Ik probeer te minderen met dingen die mij veel prikkels geven. Nieuwsberichten kunnen soms veel met mij doen, dus ik lees luister minder nieuws. Sociaal media zorgt bij mij ook niet bepaald voor ontspanning.? Tijdens mijn Burn-Out heb ik het verwijderd en eigenlijk had ik er niet meer aan moeten beginnen.
Het is goed om na te gaan wat bij jou onrust stress veroorzaakt en daar wat mee te doen. Het zal niet alle klachten wegnemen maar het helpt misschien wel om makkelijker door deze periode heen te komen.
Ik heb ook aan hormoontherapie gedacht maar wil nu eerst afwachten wat aanpassingen in mijn levensstijl doen.
Lief zijn voor jezelf!
Loulou39
18-06-2025 om 10:17
Ik lees net op Instagram dat er een magazine wordt uitgebracht over hormonen: vanaf vrijdag ligt het in de winkels. Misschien is dat nog iets om te lezen, ik heb het zelf uiteraard nog niet gelezen, maar ben erg nieuwsgierig omdat ik zelf ook heel erg last heb van hormonen.
(En nee, ik heb geen aandelen ofzo. En misschien is het helemaal niets of superoppervlakkig, dat weet ik dus niet).
Elmie
18-06-2025 om 16:04
Mika2024 schreef op 18-06-2025 om 09:33:
Heel herkenbaar! 6 jaar geleden Burn-Out gehad en niet zo’n beetje ook. Nu 2 jaar van alle medicatie af en heb sinds een half jaar ook weer meer klachten maar ook ik ben in de overgang. Ik gebruik geen hormonen, ben wel bij een psychosomatisch fysiotherapeut die leert mij hoe met spanning en stress om te gaan. Ik herken de paniek. Ik heb geen paniekaanvallen zoals ik tijdens mijn Burn-Out had maar voel wel regelmatig paniek- onrust . Ik kan er ook beter mee omgaan, heb als het ware minder paniek om de paniek omdat ik weet dat het over gaat. Ook heb ik soms last van derealisatie, dat had ik met mijn Burn-Out veel en dat zorgde voor paniekaanvallen. Nu kan ik er rustiger mee om gaan. Ik denk echt dat de overgang er mee te maken heeft.
Wat mij nu helpt is om zo regelmatig mogelijk te leven. Op tijd op staan maar ook op tijd naar bed. Ik pak rust en probeer te vertragen. Niet denken nog even snel de was ophangen maar het rustig doen. Als je dat je aanleert scheelt veel rust in je hoofd en de klusjes duren niets langer.
Ik ga ook niet zo lekker op activiteiten in de avond, dat geeft onrust waardoor ik niet in slaap kom, ik probeer daarom de avonden zoveel mogelijk voor mezelf en uiteraard gezin te houden.
Voor mezelf heb ik het idee dat het me goed doet. Wandel veel maar dan in tempo die ik rustig en ontspannen vind.
Ik probeer te minderen met dingen die mij veel prikkels geven. Nieuwsberichten kunnen soms veel met mij doen, dus ik lees luister minder nieuws. Sociaal media zorgt bij mij ook niet bepaald voor ontspanning.? Tijdens mijn Burn-Out heb ik het verwijderd en eigenlijk had ik er niet meer aan moeten beginnen.
Het is goed om na te gaan wat bij jou onrust stress veroorzaakt en daar wat mee te doen. Het zal niet alle klachten wegnemen maar het helpt misschien wel om makkelijker door deze periode heen te komen.
Ik heb ook aan hormoontherapie gedacht maar wil nu eerst afwachten wat aanpassingen in mijn levensstijl doen.
Lief zijn voor jezelf!
Wat fijn dat je je nu zo goed voelt! En bedankt voor je uitgebreide reactie. Helaas heb ik niet de energie om er uitgebreid op in te gaan maar ik lees goede dingen in je post waar ik echt wat mee kan. Wat geeft energie en wat kost energie? En rust brengen in de activiteiten.
En lief zijn voor mezelf ga ik proberen 💪