Psyche en mentaal
Lothmann
10-05-2025 om 16:48
Ervaringen opgraven en cremeren
Ik ben op zoek naar ervaringen met het alsnog laten opgraven en cremeren van menselijke resten.
In 2008 is mijn vader overleden. Ik was 20 jaar en de oudste van een gezin van 4. Het was een hectische tijd, we dachten thuis samen met mijn moeder alle 5: dat wordt een begrafenis. Mijn vader kwam met 2 onbekenden in 1 graf. We hebben allemaal het graf regelmatig bezocht.
Vervolgens in 2017 is moeder ook overleden. Toen zat ik met mijn zussen en broer bij de begrafenisondernemer. Wegens de kosten, maar vooral omdat we nu wat ouder waren en nu wel begrepen wat een “algemeen graf” en de nadelen daarvan zijn, kozen we allemaal onverwacht en unaniem om moeder te laten cremeren. De asurn staat sindsdien bij mijn jongste zus thuis.
Nu is de gemeente voornemens om na 17 jaar het graf van vader te ruimen, dus dan wordt hij opgegraven. Ik denk dat de botjes dan in een verzamelgraf of knekelput ruimen. Met mijn zussen en broer twijfelen we of we nu niet toch beter de botjes alsnog kunnen laten cremeren, als er nog wat over is. De knekelput is definitief en bij cremeren kunnen we nog nadenken over wat we met de as doen. Anderszijds vraag ik me ook af in hoeverre alsnog cremeren “helpt”.
Dus bij deze wie heeft ervaringen die die wil delen?
Gebruikersnaaminvullen
11-05-2025 om 09:09
Miepjecody schreef op 11-05-2025 om 09:03:
[..]
Wat mij betreft is dat een grens te ver, overledenen weer opgraven.
Waarom? Als het graf geruimd wordt gaat het ook in een knekelput of verzamelgraf als nabestaanden geen andere wensen hebben.
_Arianna_
11-05-2025 om 10:02
Wij hebben dat gedaan. Mijn vader is in 2003 overleden en begraven. Daar hebben we niet echt bewust over nagedacht. Mijn moeder wilde niet begraven worden. Toen zij overleed in 2021 hebben we mijn vader op laten graven en laten cremeren. Hun as hebben we samen uitgestrooid. Ik vind het een fijne gedachte dat ze nu samen zijn.
haarklover
11-05-2025 om 10:44
Als ik het goed begrijp, vind je vervelend dat jouw vader nooit een privé-graf heeft gehad.
Maar je hebt hem wel goed herdacht, je bent vaak naar zijn graf geweest, hebt jouw kinderen meegenomen enzo.
Ik zou denken dat hij met die aandacht al heel tevreden zou zijn als hij nog leefde.
(en eigenlijk denk ik dat het dode mensen niet uitmaakt of ze met anderen in een graf liggen.)
Dolfje
11-05-2025 om 17:24
[..]
Waarom? Diegene merkt er niks van.
Kersje
11-05-2025 om 17:47
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:
Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.
Net zo’n gekke gewoonte als dat je op 2 verschillende fora leest dan, gelijke monniken gelijke kappen! Wat een vreemde veronderstelling.
Kersje
11-05-2025 om 17:50
[..]
Dat kan ik best begrijpen, dat jij dat vindt. Tegelijkertijd kan ik ook begrijpen dat sommigen dat geen probleem vinden, om welke reden dan ook. Waarom het één zo veroordelen als je er zelf anders over denkt? Voor mij is bijvoorbeeld dood gewoon dood en geloof ik niet zo in geesten en doden laten rusten.
Daglichtlamp
11-05-2025 om 17:59
Kersje schreef op 11-05-2025 om 17:47:
[..]
Net zo’n gekke gewoonte als dat je op 2 verschillende fora leest dan, gelijke monniken gelijke kappen! Wat een vreemde veronderstelling.
Toevallig gaat het dan meestal ook nog om nieuwe accounts.
Kersje
11-05-2025 om 18:14
Daglichtlamp schreef op 11-05-2025 om 17:59:
[..]
Maar wat is daar dan het probleem van dat het jou zo stoort?
Nomade
11-05-2025 om 18:33
_Arianna_ schreef op 11-05-2025 om 10:02:
Wij hebben dat gedaan. Mijn vader is in 2003 overleden en begraven. Daar hebben we niet echt bewust over nagedacht. Mijn moeder wilde niet begraven worden. Toen zij overleed in 2021 hebben we mijn vader op laten graven en laten cremeren. Hun as hebben we samen uitgestrooid. Ik vind het een fijne gedachte dat ze nu samen zijn.
Dit is dus wat mijn siblings willen als ouder 2 overlijdt. Ouder 2 heeft nl voor begrafenis gekozen met bijbehorend graf, maar dat past zowel ouder 1 en ons niet.
Miepjecody
11-05-2025 om 20:42
Kersje schreef op 11-05-2025 om 17:50:
[..]
Dat kan ik best begrijpen, dat jij dat vindt. Tegelijkertijd kan ik ook begrijpen dat sommigen dat geen probleem vinden, om welke reden dan ook. Waarom het één zo veroordelen als je er zelf anders over denkt? Voor mij is bijvoorbeeld dood gewoon dood en geloof ik niet zo in geesten en doden laten rusten.
Nee gewoon om het gedoe, als mensen die mogelijkheid krijgen
Euphoria
11-05-2025 om 22:10
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:
Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.
Niets geks aan. Jij zeurt om te zeuren. Het gaat hier niet om een ramptoeristische vraag, maar om een vraag om informatie over iets met hoge emotionele waarde.
Euphoria
11-05-2025 om 22:11
[..]
Wat jou betreft…
Wat TO betreft niet.
Dweedledee
11-05-2025 om 23:39
[..]
Ik schat zo in dat jouw mening er weinig toe doet in dit topic. Dus goed verhaal, doen we helemaal niets mee.
Dweedledee
11-05-2025 om 23:40
Daglichtlamp schreef op 11-05-2025 om 17:59:
[..]
En? Dus?
HumpieDumpie
12-05-2025 om 09:17
Nomade schreef op 11-05-2025 om 18:33:
[..]
Dit is dus wat mijn siblings willen als ouder 2 overlijdt. Ouder 2 heeft nl voor begrafenis gekozen met bijbehorend graf, maar dat past zowel ouder 1 en ons niet.
Wat past jullie dan niet? Waarom zou je de duidelijke wens van ouder 2 niet respecteren en hem/haar begraven. Ouder 1 kan (als dat de wens is) dan toch gecremeerd worden?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.