Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Ervaringen opgraven en cremeren

Miepjecody schreef op 11-05-2025 om 09:03:

[..]

Wat mij betreft is dat een grens te ver, overledenen weer opgraven.

Waarom? Als het graf geruimd wordt gaat het ook in een knekelput of verzamelgraf als nabestaanden geen andere wensen hebben.

Wij hebben dat gedaan. Mijn vader is in 2003 overleden en begraven. Daar hebben we niet echt bewust over nagedacht. Mijn moeder wilde niet begraven worden. Toen zij overleed in 2021 hebben we mijn vader op laten graven en laten cremeren. Hun as hebben we samen uitgestrooid. Ik vind het een fijne gedachte dat ze nu samen zijn. 

Als ik het goed begrijp, vind je vervelend dat jouw vader nooit een privé-graf heeft gehad.

Maar je hebt hem wel goed herdacht, je bent vaak naar zijn graf geweest, hebt jouw kinderen meegenomen enzo.
Ik zou denken dat hij met die aandacht al heel tevreden zou zijn als hij nog leefde.
(en eigenlijk denk ik dat het dode mensen niet uitmaakt of ze met anderen in een graf liggen.)

[..]

Waarom? Diegene merkt er niks van. 

Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:

Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.

Net zo’n gekke gewoonte als dat je op 2 verschillende fora leest dan, gelijke monniken gelijke kappen! Wat een vreemde veronderstelling.

[..]

Dat kan ik best begrijpen, dat jij dat vindt. Tegelijkertijd kan ik ook begrijpen dat sommigen dat geen probleem vinden, om welke reden dan ook. Waarom het één zo veroordelen als je er zelf anders over denkt? Voor mij is bijvoorbeeld dood gewoon dood en geloof ik niet zo in geesten en doden laten rusten. 

Kersje schreef op 11-05-2025 om 17:47:

[..]

Net zo’n gekke gewoonte als dat je op 2 verschillende fora leest dan, gelijke monniken gelijke kappen! Wat een vreemde veronderstelling.

Toevallig gaat het dan meestal ook nog om nieuwe accounts.

Daglichtlamp schreef op 11-05-2025 om 17:59:

[..]

Maar wat is daar dan het probleem van dat het jou zo stoort?

_Arianna_ schreef op 11-05-2025 om 10:02:

Wij hebben dat gedaan. Mijn vader is in 2003 overleden en begraven. Daar hebben we niet echt bewust over nagedacht. Mijn moeder wilde niet begraven worden. Toen zij overleed in 2021 hebben we mijn vader op laten graven en laten cremeren. Hun as hebben we samen uitgestrooid. Ik vind het een fijne gedachte dat ze nu samen zijn.

Dit is dus wat mijn siblings willen als ouder 2 overlijdt. Ouder 2 heeft nl voor begrafenis gekozen met bijbehorend graf, maar dat past zowel ouder 1 en ons niet. 

Kersje schreef op 11-05-2025 om 17:50:

[..]

Dat kan ik best begrijpen, dat jij dat vindt. Tegelijkertijd kan ik ook begrijpen dat sommigen dat geen probleem vinden, om welke reden dan ook. Waarom het één zo veroordelen als je er zelf anders over denkt? Voor mij is bijvoorbeeld dood gewoon dood en geloof ik niet zo in geesten en doden laten rusten.

Nee gewoon om het gedoe, als mensen die mogelijkheid krijgen 

Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:

Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.

Niets geks aan. Jij zeurt om te zeuren. Het gaat hier niet om een ramptoeristische vraag, maar om een vraag om informatie over iets met hoge emotionele waarde.

[..]

Wat jou betreft…

Wat TO betreft niet.

[..]

Ik schat zo in dat jouw mening er weinig toe doet in dit topic. Dus goed verhaal, doen we helemaal niets mee. 

Daglichtlamp schreef op 11-05-2025 om 17:59:

[..]

En? Dus? 

Nomade schreef op 11-05-2025 om 18:33:

[..]

Dit is dus wat mijn siblings willen als ouder 2 overlijdt. Ouder 2 heeft nl voor begrafenis gekozen met bijbehorend graf, maar dat past zowel ouder 1 en ons niet.

Wat past jullie dan niet? Waarom zou je de duidelijke wens van ouder 2 niet respecteren en hem/haar begraven. Ouder 1 kan (als dat de wens is) dan toch gecremeerd worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.