Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Eenzaam

nlies schreef op 08-05-2026 om 14:24:

Eigenlijk is het raar heel dat doofheid/ hoortoestellengedoe. Een bril vind iedereen normaal "Goh wat heb je een leuke bril" Maar hoorapparaten mag je niet zien blijkbaar. Als ik tenminste de reclame bij een hoortoestelwinkel (daar ben ik ook klant de laatste jaren) goed begrijp. "Hoortoestel XXX volkomen onzichtbaar" Heb toen ook gevraagd waarom het niet gezien mocht worden, wist de mevrouw geen antwoord op te geven. Als het een gevolg zou zijn van een misdadig leven zou ik het nog iets begrijpen, maar heb nooit gehoord dat dat de oorzaak is.
Probeer jezelf aan te leren open te zijn over je slechthorendheid, het zal de anderen minder blind maken voor jouw handicap

Ook mensen met brillen worden op school weleens gepest. En veel mensen hebben contactlenzen omdat ze dat beter vinden staan.

Wat leuk dat je gevraagd bent om mee te gaan bowlen! 
Misschien niet de activiteit of omgeving die je zelf zou kiezen maar wel goed om te merken dat je wordt meegevraagd.
Mijn advies zou zijn om vooral mee te gaan en te proberen daar ook wat 1 op 1 gesprekjes te hebben.
Als je moeite hebt om iemand dan te verstaan, leg dan uit waarom. 

Doe vervolgens na het bowlen zelf een comcreet voorstel om opnieuw af te spreken, dan kan je iets voorstellen wat voor jou prettiger is én laat je blijken dat je open staat voor contact.

Ik heb in mijn omgeving meerdere mensen met gehoorapparaatjes (alle leeftijden) en zie dat echt niet als iets waar ze zich voor zouden moeten schamen.

Je schrijft dat je bent meegevraagd om te gaan bowlen en een paar zinnen verder schrijf je dat alles van jouw kant moet komen. Zie je zelf de tegenstelling? 

Wie zijn die mensen die met je willen bowlen om je te leren kennen? En waarom mogen die mensen niet weten dat je minder hoort? Het lijkt me logischer om dat wel te zeggen. Als ze het niet weten en jij gaat zwijgend in een hoekje zitten, ja, dan zullen ze je mss niet het leukste gezelschap vinden. Als je zegt wat het probleem is begrijpen de mensen dat heus. 

En dan idd volgende keer zelf iets voorstellen dat beter past. 

Zeespiegel schreef op 08-05-2026 om 16:19:

[..]

Ook mensen met brillen worden op school weleens gepest. En veel mensen hebben contactlenzen omdat ze dat beter vinden staan.

O ik dacht alleen maar aan volwassenen. En mensen die liever contactlenzen hebben, doen dat volgens mij niet omdat ze anders genegeerd worden, maar omdat ze zich daar prettiger bij voelen

Ysenda schreef op 08-05-2026 om 08:47:

[..]

Dat hangt van je verzekeraar af.

De 1 vergoed niets als je zelf kiest voor ern hogere categorie, de ander vergoed tot wat je categorie zou zijn. En dan heb je ook nog te maken met verschillen in audicien keten.

Klopt, mijn verzekeraar vergoed alleen als je kiest voor de categorie waar je invalt, daarnaast vergoeden ze meer bij een Specsavers of andere keten. Die heb ik tijdens de testperiode de toestellen teruggegeven en ben weggegaan, omdat ik totaal onbekend was met hoortoestellen en er nauwelijks begeleiding/uitleg was. 

nlies schreef op 08-05-2026 om 14:24:

Eigenlijk is het raar heel dat doofheid/ hoortoestellengedoe. Een bril vind iedereen normaal "Goh wat heb je een leuke bril" Maar hoorapparaten mag je niet zien blijkbaar. Als ik tenminste de reclame bij een hoortoestelwinkel (daar ben ik ook klant de laatste jaren) goed begrijp. "Hoortoestel XXX volkomen onzichtbaar" Heb toen ook gevraagd waarom het niet gezien mocht worden, wist de mevrouw geen antwoord op te geven. Als het een gevolg zou zijn van een misdadig leven zou ik het nog iets begrijpen, maar heb nooit gehoord dat dat de oorzaak is.
Probeer jezelf aan te leren open te zijn over je slechthorendheid, het zal de anderen minder blind maken voor jouw handicap

Dat was/is wel zo bij die ketens waar ik een proeftoestel van heb gehad en retourgegeven... maar de audicien die ik nu heb heeft elke kleur die je wil.

horend-goed-kleuren-hoortoestellen-1170x578.avif

Auwereel schreef op 08-05-2026 om 18:26:

Ik vraag me af of dit een beetje werkt:

Bril met spraakherkenning ondertitelt voor doven en slechthorenden - Cedere

Misschien in de toekomst, voor nu is het bedoeld voor ondertiteling van je tv en daar zijn betere oplossing voor, mede omdat het 20 minuten duurt voor de bril om iemands  stem en accent eigen te maken, dan is het journaal voorbij voordat de ondertiteling goed verloopt

Daarnaast zie je de gesproken tekst aan de binnenkant van je bril, dat lijkt me om dol van te worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.