Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Eenzaam

ik vind dit zo moeilijk. 

350aar en draag gehoortoestellen. Ik merk dat dit steeds lastiger wordt , voornamelijk in groepen. Feestjes. Verjaardag noem maar op. Ik zit daar maar een beetje bij.. nu gevraagd avondje mee te bolwen om elkaar te leren kennen. Maar waarom zou ik gaan ik hoor meer ala de helft niet. En hun zullen wel denke wat een dooie. Ik durf er ook niet te zeggen van ik hoor minder. Ik heb geen vrienden. Alles moet van mij kant komen ik voel me zo eenzaam.. 

maar als niemand weet dat je minder dan de helft verstaat, kunnen ze er ook geen rekening mee houden

Je kan het toch echt beter zeggen, en vertel erbij dat je een deel van de gesprekken mist als ze je niet aankijken. Ik begrijp dat je het lastig vindt, zeker in groepen. Draag zelf nog niet zo lang hoortoestellen en het blijft wennen. Een op een gaat het meestal prima, maar helaas zijn er ook genoeg mensen die iets vertellen en om zich heen kijken. Of bijvoorbeeld, al pratende naar de keuken lopen om iets in te schenken. Dan geef ik direct aan, sorry maar als je de andere kant opkijkt dan versta ik je niet. 
Sluit jezelf niet af, want daardoor wordt je zeker eenzaam.

Ik zou juist direct vertellen dat je slecht hoort.
En of ze je aan willen kijken als ze iets tegen je zeggen.

geef aan dat je liever een keer op die verjaardagen komt, wanneer er geen/weinig ander bezoek is. 

Staat je gehoorapparaat nog goed afgesteld?

Bowlen is in het algemeen best lawaaierig inderdaad. Misschien als tegenvoorstel een stuk gaan wandelen?

Verder eens met bovenstaande reacties. Wanneer je zoiets essentieels niet deelt, sluit je jezelf buiten helaas.
Nou vind ik het ook best moeilijk contacten te onderhouden, terwijl ik wel normaal hoor. Eerlijk over je gehoor zijn is geen wondermiddel, maar een start.

Je hebt vermoedelijk het gevoel buitengesloten te zijn. Dat is een naar liefdeloos gevoel. Mensen zijn ontworpen voor communicatie.

Je hoort het beste als je een vermoeden hebt wat iemand in een bepaalde situatie gaat zeggen. Als je angstig met jezelf bezig bent dan let je onvoldoende op de persoonlijkheid van de ander. Daar sta je dan niet voor open. 

Hopelijk klinkt dit niet als een verwijt want dit is totaal niet zo bedoeld. Je hebt het al moeilijk genoeg. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Als je alleen vage doffe galmende schaduwklanken hoort met af en toe een woord waarvan je ook niet zeker weet wat die toon betekent en of ze echt zeggen wat je lijkt te verstaan. 

Wat ik wél wil zeggen is dat als je echt een goede communicatie opbouwt, de kans het grootste is dat die persoon ook van harte in jou gaat investeren, immers daar heeft hij dan belang bij. Dat gaat twee kanten op. 

Van de rest is het minder cruciaal of je elkaar helemaal goed begrijpt. Mogelijk maken ze grapjes en daarvan moet je de clou correct begrijpen. Als je dan met volle aandacht ineens vraagt, "wat zeg je?" dan zal de uitleg de humor van het moment ondergraven. Want humor kan je niet uitleggen en het krijgt iets vreemd nadrukkelijks als je dat wel gaat doen. Dus daar moet je rekening mee houden.

Als iemand jou ineens verwachtingsvol aankijkt nadat hij iets gezegd heeft dan zeg je gewoon ontspannen dat die persoon jou weliswaar verwachtingsvol aankijkt maar dat je het gesprek niet (helemaal) hebt kunnen volgen omdat je slechthorend bent maar dat je plezier beleeft aan hun vrolijke gezelschap. Dat schept een hoop klaarheid. 

NB: ik zit ineens te denken: in deze high tech tijd is er misschien een app te krijgen die alles wat hij opvangt aan taal naar geschreven taal omzet? Misschien dat hij dat vóór je kan projecteren zodat je vóór je kan blijven kijken.

De gehoor apparaten van tegenwoordig zijn erg goed .Heb jij een goede ?

Gehoorapparaten zijn goed, maar ze werken niet bij iedereen. De gehoorproblemen kunnen zo ernstig zijn, dat het apparaat daar niets of weinig aan kan verbeteren. 

Ik heb een paar slechthorenden in mijn omgeving, en van 1 hoor ik hetzelfde, niet veel meer aan feestjes vinden, want alleen als er 1 op 1 wordt gesproken verstaat die het. Maar door elkaar heen praten, dat is niet te doen. 

Ik snap dat het eenzaam maakt. Maak iedereen duidelijk dat je slecht hoort, voor zover ze het niet weten. Je mag best vragen rekening met je te houden door dingen te herhalen en je aan te kijken als ze met je praten. 

Bowlen is lawaaierig, maar het spel is wel leuk, toch? Dan zou ik meegaan voor het spel. 

Roos57 schreef op 08-05-2026 om 06:32:

De gehoor apparaten van tegenwoordig zijn erg goed .Heb jij een goede ?

Je moet voor zoveel % doof zijn, zit je daar nog onder,dan wordt er niets vergoed.

Zoiets misschien: https://www.doof.nl/algemeen/communicatie-apps-voor-doven-en-slechthorenden/

Ik heb gezocht naar speech-to-text app voor slechthorenden

Mijn moeder heeft twee gehoorapparaten en vindt feestjes ook een ramp. Geluid komt van alle kanten waardoor ze niks meer kan verstaan. Toch gaat ze wel, maar wordt er wel boos en verdrietig van. 1 op 1 gaat prima inderdaad. Ze is 80+ en gaat veel naar klaverjasclubjes, dat wil wel. Is er niet iets wat wel zou kunnen qua gehoor, bordspelavond in je buurt ofzo? Of een creatief iets. Mocht je dat leuk vinden natuurlijk. Dan is het vaak meer 1 op 1 gesprekken en toch gezellig.

Hemke schreef op 08-05-2026 om 07:49:

[..]

Je moet voor zoveel % doof zijn, zit je daar nog onder,dan wordt er niets vergoed.

Dat hangt van je verzekeraar af.

De 1 vergoed niets als je zelf kiest voor ern hogere categorie, de ander vergoed tot wat je categorie zou zijn. En dan heb je ook nog te maken met verschillen in audicien keten.

Heel, heel lang geleden toen ik mijn promotieonderzoek deed, werd er hier onderzoek aan verricht: Hoorbril - Hoorzaken
Zou moeten helpen in het selecteren van geluid. Het zal ook wel weer afhangen van het type gehoorverlies dat je hebt in hoeverre dat helpt.
Ook bij gehoorverlies aan slechts één oor kan je ernstig gehandicapt worden bij het volgen van gesprekken in een rumoerige ruimte, daarvoor heb je twee goede oren nodig.

Ik ben al sinds tiener aan 1 oor doof, discotheek ging altijd goed omdat niemand elkaar daar verstaat maar verjaardagen met veel mensen ging ik gewoon niet naar toe. Ik hou ook helemaal niet van verjaardagen. In een ruimte met meerdere mensen weet ik altijd precies waar ik moet staan om zo veel mogelijk te horen en ik ben erg goed geworden in non verbale signalen opvangen. En wat eerdere mensen al opmerkten 'het is heel belangrijk om duidelijk aan te geven dat je slechter hoort' Niemand vind dat gek of raar, het is waarschijnlijk je eigen vooroordeel over doofheid die jou hier in de weg staat

Eigenlijk is het raar heel dat doofheid/ hoortoestellengedoe. Een bril vind iedereen normaal "Goh wat heb je een leuke bril" Maar hoorapparaten mag je niet zien blijkbaar. Als ik tenminste de reclame bij een hoortoestelwinkel (daar ben ik ook klant de laatste jaren) goed begrijp. "Hoortoestel XXX volkomen onzichtbaar" Heb toen ook gevraagd waarom het niet gezien mocht worden, wist de mevrouw geen antwoord op te geven. Als het een gevolg zou zijn van een misdadig leven zou ik het nog iets begrijpen, maar heb nooit gehoord dat dat de oorzaak is. 
Probeer jezelf aan te leren open te zijn over je slechthorendheid, het zal de anderen minder blind maken voor jouw handicap 

ik hoor minder dan 30% (meer dan 70 dB doof aan beide oren), uitgerekend mijn grootste hobbies zijn metalevenementen organiseren/bezoeken en voetbalwedstrijden. Als er 1 ding is waarbij ik niets hoor is het daar wel..😆.1 op 1 gaat dan kan ik liplezen, in groepen verdwijnt alles in 1 grote blurr. Ik ben er heel lang best depressief over geweest, bezoek ook liever geen verjaardagen enzo, maar de laatste jaren,sinds wat kerngezonde vrienden plotseling om niets overleden,dacht ik,fok it, ik ga (weer) leven! Bij groepen doe ik mijn gehoorapparaten juist uit, dan hoor ik het allemaal niet zo schel en ik accepteer op verjaardagen/in groepen dat ik alleen met degene links en rechts naast me kan praten. Evenementen blijven kut want dan draag ik otoplastieken van 30dB, dus dan hoor ik letterlijk niks en hoor alleen zware basgeluiden (mijn nekbot neemt het een beetje over). Ach ja,je moet maar denken, op feestjes en partijen heeft iedereen het toch over oppervlakkige zaken, en met een beetje drank erin gaat het helemaal nergens over, dus echt veel mis je niet

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.