Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Burnout

Ik ben vast niet de enige die een burnout heeft (gehad) en zo af en toe even wil klagen over hoe vervelend dat is etc. Maar ik denk dat het ook kan helpen om zo af en toe wat tips en tricks uit te wisselen.


Ellori schreef op 31-08-2021 om 21:32:

He? Hulp vragen? Wat is dat? Ik heb geeeeeeen idee waar je het over hebt. haha

😊

hé hoi… ik zit alles een beetje terug te lezen. 
er zitten mooie tips tussen. 
Sinds mijn ziekmelding heb ik niemand meer gesproken van het werk. Mijn manager is deze week terug van vakantie en had wel een telefoontje verwacht.
ik doe altijd een kaartje sturen en bloemen namens het team als iemand (langdurig)ziek is en onderhoud contact. Nu lijkt het erop neer te komen dat ik dit naar mijzelf moet sturen 😅

maar goed. 
vandaag vroeg wakker. 
later komt een vriendin, als het weer een beetje mee zit dan gaan we wandelen en een stukje waterfietsen. Even iets leuks. 

Ellori

Ellori

01-09-2021 om 18:45 Topicstarter

Ik zit weer eens in de stuiter modus vanwege alle dingen waar ik zin in heb de komende dagen. Dat had ik vanmiddag op tijd door dus ben lekker op bed gaan liggen en ik kwam er geloof ik pas ruim 2 uur later weer uit haha.

Morgen gezellig naar Floor Jansen met vriend lief, echt heel veel zin in. Dan heb ik vrijdag weer even een paar uurtjes alleen want hij heeft een bruiloft en dan komt kind lief zaterdag ook nog een nachtje hier slapen en dan gaan we eindelijk maandag op vakantie. Ik ben kapot tegen de tijd dat we in het vliegtuig zitten maar we hebben net nekkussens binnen met massage functie dus ook dat komt wel goed xD.
Stuiter stuiter stuiter dus al de hele dag lang. Maar ik geef er zo min mogelijk aan toe zodat ik morgen ook nog wat kan.

Dat klinkt leuk Ellori, en alvast een fijne vakantie!

Klinkt als een hoop elori, ik hoop dat je genoeg energie voor alles hebt😊

MEFunny schreef op 01-09-2021 om 07:36:

hé hoi… ik zit alles een beetje terug te lezen.
er zitten mooie tips tussen.
Sinds mijn ziekmelding heb ik niemand meer gesproken van het werk. Mijn manager is deze week terug van vakantie en had wel een telefoontje verwacht.
ik doe altijd een kaartje sturen en bloemen namens het team als iemand (langdurig)ziek is en onderhoud contact. Nu lijkt het erop neer te komen dat ik dit naar mijzelf moet sturen 😅

maar goed.
vandaag vroeg wakker.
later komt een vriendin, als het weer een beetje mee zit dan gaan we wandelen en een stukje waterfietsen. Even iets leuks.

Toch rot als dat vergeten wordt. Maar komt mss ook door al het thuiswerken.

Ellori

Ellori

01-09-2021 om 20:34 Topicstarter

Donkey schreef op 01-09-2021 om 18:54:

Dat klinkt leuk Ellori, en alvast een fijne vakantie!

Thanks

Malloczero schreef op 01-09-2021 om 20:04:

Klinkt als een hoop elori, ik hoop dat je genoeg energie voor alles hebt😊

Het is ook veel maar denk wel dat ik genoeg energie heb Ik kan morgen en vrijdag het grootse deel lekker op bed liggen als dat nodig is dus dat is echt heel fijn.

Malloczero schreef op 01-09-2021 om 20:05:

[..]

Toch rot als dat vergeten wordt. Maar komt mss ook door al het thuiswerken.

In de zorg werken we niet thuis  anders had het een hele goeie geweest. 

Ellori schreef op 01-09-2021 om 20:34:

[..]

Thanks

[..]

Het is ook veel maar denk wel dat ik genoeg energie heb Ik kan morgen en vrijdag het grootse deel lekker op bed liggen als dat nodig is dus dat is echt heel fijn.

Fijne vakantie! 

Ellori

Ellori

03-09-2021 om 10:06 Topicstarter

Gister echt genoten van het concert. Wat kan die vrouw goed zingen zeg!
Wachten tot we naar binnen konden was wel lang, ik had beter ergens een bankje kunnen opzoeken om te zitten terwijl vriend lief in de rij stond maar dit was natuurlijk veel gezelliger. Bijna het hele concert wel oordopjes in gehad zodat het allemaal net wat minder binnen kwam en dat was heel fijn. Met de paar aanpassingen van gisteren ben ik niet helemaal kapot vandaag. Ja, ik ben moe, maar dat is ook niet zo gek.
Vandaag lekker niks doen behalve wat wasjes van nieuwe kleding die nog even op de valreep besteld is. Vanmiddag tot ik weet niet hoe laat heb ik lekker het huis voor mezelf alleen. Helpt ook enorm bij het tot rust komen.

kleine update:
Gister zowel mijn manager gesproken als de bedrijfsarts gezien. 
Bedrijfsarts: voor de komende 2/3 weken hoef ik niet te werken, en dan matig opbouwen. Tenzij ik eerder wat zou willen doen. Arts was wel wat bezorgd dat ik alleen ben. Over 4 weken terug bij haar. Daarbij volg ik een traject bij de bedrijfsmaatschappelijk werker. 
manager: is opeens erg proactief op alle punten die ik al maanden aankaart (en waar ik oa stuk op ben gegaan, beetje jammer dat het dan ten koste van mij het opeens wel kan) Hij wilt vooral dat ik uitrust en we houden wekelijks contact. 

het was een flinke middag hierdoor, lange fietstocht naar de bedrijfsarts en weer terug. Gelukkig was het mooi weer voor de fiets. En had ik eten klaar staan van de avond ervoor bij thuiskomst. 

Vandaag weer tennisles, en later een groentenbox halen bij een winkelcentrumpje waar ik ook altijd wel graag rondkijk. Dus leuke uitjes. 
Fijn weekend verder. 

He allemaal,

Ik ben anderhalf jaar geleden thuis komen te zitten met een burn out. Oorzaak zowel privé als werk gerelateerd. Na 1/2 jaar ben ik weer gaan opbouwen maar viel weer terug door mijn manager en werk wat niet bij me paste. Na een tijdelijke opdracht op een andere afdeling, ben ik geswitcht van werk (wel dezelfde werkgever) en ben ik nu weer helemaal aan het werk. Ik heb het zo nu en dan nog moeilijk, maar ik ben er weer. 

Tijdens mijn herstel is er veel mis gegaan, met onnozele maar kwetsende opmerkingen of eisen van HR, onbekendheid met burn out, enzovoort. Burn out is binnen ons bedrijf echt een taboe, je krijgt een stempel en dat maakt het moeilijk. Het is een bedrijf met meer dan 3000 mensen, ik hoor telkens meer collega's die dit hebben mee gemaakt en die niet wisten wat hun rechten/plichten waren, welke mogelijkheden er zijn, hoe ze vooruit konden komen.
 Ik zelf heb heel veel gehad aan contact met twee collega's die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. We zijn nu in gesprek met HR om iets op te zetten zodat we mensen die naar burn out neigen of al thuis zitten, kunnen helpen. Al is het alleen maar dat die mensen contact kunnen krijgen met collega's die begrijpen wat ze door maken. Maar er kan natuurlijk veel meer. Ik ben op zoek naar wat/waar/hoe. Aangezien jullie dit ook doormaken: hebben jullie tips en ideeën? wat zou voor jullie fijn zijn geweest, wat helpt? 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-09-2021 om 10:39

Liefie_xxx schreef op 05-09-2021 om 10:33:

He allemaal,

Ik ben anderhalf jaar geleden thuis komen te zitten met een burn out. Oorzaak zowel privé als werk gerelateerd. Na 1/2 jaar ben ik weer gaan opbouwen maar viel weer terug door mijn manager en werk wat niet bij me paste. Na een tijdelijke opdracht op een andere afdeling, ben ik geswitcht van werk (wel dezelfde werkgever) en ben ik nu weer helemaal aan het werk. Ik heb het zo nu en dan nog moeilijk, maar ik ben er weer.

Tijdens mijn herstel is er veel mis gegaan, met onnozele maar kwetsende opmerkingen of eisen van HR, onbekendheid met burn out, enzovoort. Burn out is binnen ons bedrijf echt een taboe, je krijgt een stempel en dat maakt het moeilijk. Het is een bedrijf met meer dan 3000 mensen, ik hoor telkens meer collega's die dit hebben mee gemaakt en die niet wisten wat hun rechten/plichten waren, welke mogelijkheden er zijn, hoe ze vooruit konden komen.
Ik zelf heb heel veel gehad aan contact met twee collega's die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. We zijn nu in gesprek met HR om iets op te zetten zodat we mensen die naar burn out neigen of al thuis zitten, kunnen helpen. Al is het alleen maar dat die mensen contact kunnen krijgen met collega's die begrijpen wat ze door maken. Maar er kan natuurlijk veel meer. Ik ben op zoek naar wat/waar/hoe. Aangezien jullie dit ook doormaken: hebben jullie tips en ideeën? wat zou voor jullie fijn zijn geweest, wat helpt?

Wat helpt is begrip en rust(met name in de eerste fase). Verder denk ik dat bedrijven meer oog mogen hebben voor vrouwen in de overgang.  Veel vrouwen krijgen onterecht het label burn out met bijbehorende psychische klachten terwijl eigenlijk de overgang  "Er onder " zit. Ik vermoed zelf zo iemand te zijn. Inmiddels ga ik mijn tweede ziektejaar in. Ik ervaar veel steun en ruimte vanuit mijn werkgever gelukkig.  Helaas ben ik nog steeds niet de oude en heb ik niet de illusie dat ik dat de komende maanden weer wordt. Ik zal dus moeten gaan uitkijken naar ander werk.

Ellori

Ellori

05-09-2021 om 10:53 Topicstarter

Wat mij enorm helpt is dat er 0 druk is vanuit mijn werkgever en ik mijn rechten en plichten gelukkig ken voor als er wel druk komt. Ik ervaar alleen maar steun vanuit mijn werkgever. Zelfs mijn salaris blijft 100% terwijl er in het contract wat anders staat. Ook zorgt mijn werkgever voor een interventie traject waar ik echt heel veel aan heb en waardoor ik steeds meer kan.
Waar het denk ik bij de meeste werkgevers aan schort is begrip en de juiste begeleiding.

hoe gaat het met jullie?

hier gaat het niet geweldig. Vorige week kreeg ik een paniekaanval. En sindsdien voel ik me de halve dag paniekerig. Zodra ik iets doe. Ik schrik weer van geluiden. Ik raak in paniek van het schoolplein. Allemaal mensen die die willen misschien wel met me praten (wat normaal echt prima en gezellig is, maar ik kan nu geen fatsoenlijk gesprek voeren over koetjes en kalfjes). Dus ik merk dat ik dat het liefst wil vermijden. Wat ook niet helpt. Maar ik weet ook niet goed hoe het dan wel moet. Vaak is zelfs ‘hoi’ zeggen al teveel. Ik kan m’n harnas niet meer omhoog houden.  Hoe doen mensen dat, de schijn ophouden dat alles prima gaat? 
Ik denk eigenlijk dat het bijwerkingen zijn van de antidepressiva. Maar het is zo naar, de halve dag m’n hart op hol voor mijn gevoel. 
Gisteren gewerkt. Weinig gedaan. Eenmaal thuis stond ik stijf van de spanning. Ik kon amper ontspannen liggen. Wat een drama dit zeg. 
Ik slaap ook weer slecht (ook door ophogen van de AD sinds gisteren) en ik hoop dat dat zich weer een beetje vlot trekt de komende dagen. Want ik kijk scheel van de hoofdpijn en vermoeidheid maar ik kan ook geen dutje doen. En ik slik veelste veel paracetamol dus dat wil ik nu eigenlijk ook niet doen. Maar ik voel me echt beroerd. 
ik heb echt zin om een slaappil te nemen en m’n bed in te duiken  wat een slecht idee. 

Ellori

Ellori

07-09-2021 om 12:47 Topicstarter

Wat naar om te lezen Wattenbolleke! Die paniek helpt zeker niet bij het herstel van zowel burnout als depressie kan ik me zo voorstellen. Kun je niet iemand anders inschakelen om kid(s) van school te halen bijvoorbeeld?

Hier gaat het oke. Gisteren laat aangekomen in het hotel, nog een drankje gedaan en daarna gaan slapen. Ik was wel al 3 dagen aan het stuiteren dat we op vakantie gingen en alles inpakken enzo. Vlak voordat we gisteren weggingen wel nog even op de bank gelegen maar ik was echt kapot toen we aankwamen. Vandaag tot nu toe nog niks gedaan behalve lunchen. Nu lig ik weer op bed en ga zo nog even tukken. Daarna hooguit een rondje over het terrein van het hotel lopen, avond eten en weer slapen. Gelukkig hoef ik niks deze vakantie maar ik wil wel heel graag de oude stad in. We zitten op Rhodos en ik hoop toch wel wat mooie foto's te kunnen maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.