Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Burnout

Ik ben vast niet de enige die een burnout heeft (gehad) en zo af en toe even wil klagen over hoe vervelend dat is etc. Maar ik denk dat het ook kan helpen om zo af en toe wat tips en tricks uit te wisselen.


Sterkte Elori en vivalavia.

Ik heb me ziek gemeld voor deze week. Maar alles lijkt stress te geven behalve naar de tv staren. Dingen waarbij ik keuzes moet maken geven veel stress. Gister jassen gezocht voor de kinderen op vinted, 3 uur mee bezig geweest. Uiteindelijk vriend maar laten kiezen uit mn gelike'te dingen. Alles voelt stressvol.

Gister eindelijket manager gesproken. Klonk positief.

Zie een beetje tegen vakantie op. Ik kan me niet voorstellen dat ik kan uitrusten.

Malloczero schreef op 31-08-2021 om 11:36:

Sterkte Elori en vivalavia.

Ik heb me ziek gemeld voor deze week. Maar alles lijkt stress te geven behalve naar de tv staren. Dingen waarbij ik keuzes moet maken geven veel stress. Gister jassen gezocht voor de kinderen op vinted, 3 uur mee bezig geweest. Uiteindelijk vriend maar laten kiezen uit mn gelike'te dingen. Alles voelt stressvol.

Gister eindelijket manager gesproken. Klonk positief.

Zie een beetje tegen vakantie op. Ik kan me niet voorstellen dat ik kan uitrusten.

Je bent uitgeput. Je hersens hebben griep en je lijf ook. Geef het rust. Je lijf schreeuwt erom. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor.. 
Bij mij werd het in het begin ook eerst echt erger. 
Heb je veel last van geluid? Investeer dan in een Noise cancelling koptelefoon. Die gaat op sommige dagen je leven redden. 
Heb je al een dokter gezien?

Vanochtend bij de huisarts geweest, nieuwe slaappillen gekregen. 
Ik viel net pardoes op de bank in slaap en heb 2u als een blok geslapen. Waarom lukt me dat nou snachts niet hè? Nu moet ik moed verzamelen om een lunch te zoeken. 

Ellori, balen, zo’n dag waarop je zoveel moet. Ik hoop dat je er een beetje door komt. 

Ik wil ook graag even wat kwijt. Ik heb 2 fijne weken vakantie gehad en voel me stuk beter. Gisteren collega gebeld of ik wat werk kon overnemen (leverde stress op, leerpunt!) en s avonds (vroeg) met man naar bios en iets drinken. Was leuk en kreeg ik nieuwe energie van. Vanochtend afspraak bij therapeute 2 collega’s gesproken en bezoekje met man aan autogarage en toen….kapot, leeg, klaar. Zag het alleen niet aankomen. Kennelijk toch weer te hard van stapel maar tjongejonge, ik zou zo graag eerst het stoplicht op oranje zien springen ipv meteen rood ☹️
Mag ik vragen wat jij over grenzen hebt geleerd van je therapeut Ellori?

Ellori

Ellori

31-08-2021 om 17:03 Topicstarter

Donkey schreef op 31-08-2021 om 15:13:

Ik wil ook graag even wat kwijt. Ik heb 2 fijne weken vakantie gehad en voel me stuk beter. Gisteren collega gebeld of ik wat werk kon overnemen (leverde stress op, leerpunt!) en s avonds (vroeg) met man naar bios en iets drinken. Was leuk en kreeg ik nieuwe energie van. Vanochtend afspraak bij therapeute 2 collega’s gesproken en bezoekje met man aan autogarage en toen….kapot, leeg, klaar. Zag het alleen niet aankomen. Kennelijk toch weer te hard van stapel maar tjongejonge, ik zou zo graag eerst het stoplicht op oranje zien springen ipv meteen rood ☹️
Mag ik vragen wat jij over grenzen hebt geleerd van je therapeut Ellori?

Fijn dat je bijgekomen bent in je vakantie. En vragen mag altijd

Ik ben bezig met mijn grenzen op tijd leren kennen. Dus er niet meer over heen gaan. Voor mij betekend dat op dit moment het volgende:
- Geen andere dingen plannen op de dagen dat ik sessies met mijn coach heb. Zelfs koken is dan eigenlijk al te veel daarna want ik ben echt KAPOT.

- Elke keer als ik iets gedaan heb bewust rust nemen. Ik ga zeker 1 keer per dag op bed liggen om echt te slapen, vaak is dat na zo'n 2 a 3 uur wakker zijn of voordat ik een belangrijke afspraak heb.

- Tussendoor ademhaal of mindfullness oefeningen doen om weer een beetje bij te laden.

En last but not least, luisteren naar mijn lichaam. Zo weet ik dat ik een heleboel signalen al zelf kan constateren voordat ik echt te ver ga. Ik krijg jeuk aan mijn kin en naast m'n neus. Krijg wat last van m'n rug of maag. Ga ik nog een stapje verder dan krijg ik hoofdpijn en wordt ik alleen maar nog meer moe. Tot ik bij het punt aan kom dat ik niks meer kan. Soms is dat niet te voorkomen zoals mijn sessie van gisteren. Maar ik probeer altijd het punt voor te blijven dat ik hoofdpijn krijg en nog prikkelbaarder wordt.

Ik ben nu ook bezig om gedurende de dag bij te houden hoe ik me voel en welke signalen mijn lichaam afgeeft. Zo is dat vandaag nog steeds heel erg moe, helaas wel die hoofdpijn, wat last van mn maag en de hele dag al jeuk aan m'n gezicht. Tegen beter weten in ben ik toch even naar de winkel gegaan om wat kleding te scoren wat helaas niet helemaal gelukt is. Moest toch mijn wandeling nog maken dus dat maar direct gecombineerd.

Overigens heb ik ook nog steeds een heleboel dingen die ik inmiddels onbewust in zet welke ik geleerd heb ik het traject van mijn depressie.

Mallebeppie schreef op 30-08-2021 om 18:26:

[..]

Niet aan het ritueel, wel aan je mindset.

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Als je midden in een burn out zit dan lukt het toch juist niet meer om je mindset te veranderen? 

Ik heb idd noise canceling headphones, gelukkig, maar weet niet of ik meer last van geluid is. Soms is het vooral een grote brij aan alle prikkels.
Ik had de ha al een tijdje terug gezien, na de vakantie weer.

Iig geslapen, hopelijk werken de pillen een beetje wattenbolleke.

Ik heb juist last van 10 minuten veel te diele slaapjes. Waarna ik echt helemaal op ben. Heel raar.

@donkey, heb ik ook. In een keer iz het helemaal op.

Ellori schreef op 31-08-2021 om 17:03:

[..]

Fijn dat je bijgekomen bent in je vakantie. En vragen mag altijd

Ik ben bezig met mijn grenzen op tijd leren kennen. (…) 

Dank je Ellori, ik ga er eens op letten en me bewuster gedragen. 

Ellori

Ellori

31-08-2021 om 21:04 Topicstarter

Donkey schreef op 31-08-2021 om 20:29:

[..]

Dank je Ellori, ik ga er eens op letten en me bewuster gedragen.

Waar je mee kan beginnen zijn bekijken wat jouw eerste tekenen van stress zijn. Bij mij is dat dus jeuk aan m'n gezicht, ik wordt prikkelbaarder, focussen lukt niet zo goed en begin een beetje moe te worden. En zo heb je voor elke gradatie tekenen die er bij komen tot het keihard rood is en het klaar is. Het voordeel van goed naar je lichaam luisteren is dat je de tekenen leert herkennen en dus er voor kunt kiezen om die boodschap pas te doen als je een uurtje gelegen hebt bijvoorbeeld .

Ellori schreef op 31-08-2021 om 21:04:

[..]

Waar je mee kan beginnen zijn bekijken wat jouw eerste tekenen van stress zijn. Bij mij is dat dus jeuk aan m'n gezicht, ik wordt prikkelbaarder, focussen lukt niet zo goed en begin een beetje moe te worden. En zo heb je voor elke gradatie tekenen die er bij komen tot het keihard rood is en het klaar is. Het voordeel van goed naar je lichaam luisteren is dat je de tekenen leert herkennen en dus er voor kunt kiezen om die boodschap pas te doen als je een uurtje gelegen hebt bijvoorbeeld .

Dat prikkelbaar en gebrekkige focus herken ik wel. Maar toen was het al te laat. Misschien dat ik door mijn enthousiasme voor alle activiteiten de signalen gewoon niet heb gemerkt. Ik voelde me weer een hele pief voordat ineens de batterij leeg bleek

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-08-2021 om 21:09

Ellori schreef op 31-08-2021 om 21:04:

[..]

Waar je mee kan beginnen zijn bekijken wat jouw eerste tekenen van stress zijn. Bij mij is dat dus jeuk aan m'n gezicht, ik wordt prikkelbaarder, focussen lukt niet zo goed en begin een beetje moe te worden. En zo heb je voor elke gradatie tekenen die er bij komen tot het keihard rood is en het klaar is. Het voordeel van goed naar je lichaam luisteren is dat je de tekenen leert herkennen en dus er voor kunt kiezen om die boodschap pas te doen als je een uurtje gelegen hebt bijvoorbeeld .

Wat ook helpend kan zijn, is een partner. Als ik bijvoorbeeld migraine krijg, merkt hij de prodromen eerder op dan ikzelf. De volgende zaken (en dat is typisch bij migraine, dus niet specifiek voor burn-out) zijn aanwezig, terwijl ik dat niet altijd door heb: emotioneler/lichter geraakt, lomp worden waarbij ik mezelf vaak bezeer, eerder prikkels bemerken (geluiden irriteren me sneller, ik krijg eveneens kriebelig/jeukend gevoel, alles ruikt sterker), etc. 

Ellori

Ellori

31-08-2021 om 21:17 Topicstarter

Donkey schreef op 31-08-2021 om 21:06:

[..]

Dat prikkelbaar en gebrekkige focus herken ik wel. Maar toen was het al te laat. Misschien dat ik door mijn enthousiasme voor alle activiteiten de signalen gewoon niet heb gemerkt. Ik voelde me weer een hele pief voordat ineens de batterij leeg bleek

Die dagen ken ik zo goed! Ik geef hier natuurlijk doodleuk aan wat er in theorie zou moeten helpen. En in theorie helpt het bij mij ook super goed, maar nu de praktijk nog xD. Ik merk dat het in ieder geval al helpt om hier het een en ander van me af te schrijven en te merken dat ik niet de enige ben die keuzes maakt waar later spijt van komt.

Zo had ik het afgelopen maandag met mijn coach nog over de aankomende vakantie. Een groot deel van de energie die ik nu heb komt door het tussendoor liggen maar ook de voorpret van vakantie en de dingen die daarvoor geregeld moeten worden. Inpakken? Super makkelijk, doe ik voor mij en partner in een half uurtje tot uurtje, dan zit alles er voor 2 weken schoon in de koffer. Eten voor thuiskomst? Ook daar hoef ik niet meer aan te denken, de pizza ligt al in de vriezer en de rest van de boodschappen worden de dag van thuiskomt door picnic bezorgd. Al dat soort dingen geregeld hebben geeft me een enorme voldoening.

Maar dan komt natuurlijk de reis daar naar toe, we gaan naar Rhodos dus het wordt vliegen. Nou vind ik vliegen zelf dodelijk saai en slaap ik vrij snel, maar het kost wel allemaal enorm veel energie. Gelukkig komen we later op de avond aan dus even snel wat eten en slapen. Maar de eerste volle dag ben ik al kwijt omdat ik er van uit ga dat ik kapot ben. En als ik dat niet ben moet ik nog steeds rustig aan doen zodat ik niet alsnog 2 of 3 dagen later compleet instort. Dit houd ook in dat we die coole excursies echt niet kunnen doen want daar moet ik een week van bij komen. Helaas maar het is niet anders.

En teveel dingen op 1 dag kan ook niet. Ga ik over mijn grenzen heen als ik op vakantie ben? Ja, daar ga ik wel van uit. Ga ik daar spijt van hebben? Nog geen idee, daar kom ik dan wel achter xD. Maar het idee is om dat uiteraard niet te doen. (sorry voor mijn langdradige verhaal haha)

herkenbaar, en ik vind het ook fijn om hier mee te lezen en van me af te schrijven. Ik neem jouw tip ook mee Hen74, misschien kan mijn man ook mee opletten.

Ellori

Ellori

31-08-2021 om 21:25 Topicstarter

De afspraak die ik hier thuis heb is dat hij oplet of ik niet te veel doe waardoor ik mezelf compleet voorbij loop. Zo kookt hij bijvoorbeeld als ik al 2 of 3 dingen gedaan heb op een dag. En als ik zo moe ben als gisteren dan vraag ik hem zelfs om een glaasje water ofzo te pakken, dan kan ik namelijk zelf echt niks meer. Zelf hou ik hem op de hoogte hoe het met mij gaat en wat ik bespreek met mijn coach zodat hij ook weet waar ik mee bezig ben en hoe hij eventueel kan ondersteunen daar in.

slim Ellori, ik ga dat gesprek ook aan met hem. Tot nu toe zie ik het vooral als “mijn probleem” maar het is natuurlijk wel verstandig om gewoon om hulp te vragen (heeee, waar ken ik die valkuil van? 🙈)

Ellori

Ellori

31-08-2021 om 21:32 Topicstarter

He? Hulp vragen? Wat is dat? Ik heb geeeeeeen idee waar je het over hebt. haha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.