Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Arbeidsdeskundig onderzoek

Ik heb even een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid. Ik ben opzoek naar mensen die me wat meer kunnen vertellen over een Arbeidsdeskundig onderzoek bij depressie.
Ik heb geen flauw idee wat ik kan verwachten, wat ze gaan vragen, wat ik kan en moet vertellen. Wat willen ze van me weten? 

Ik zie er vreselijk tegenop. Maar het moet, begrijp ik.

Ik ga bij ongeveer elk gesprek dat ik heb over hoe ik me voel huilen. Tenminste, als het een beetje ingewikkeld word. Vreselijk vind ik. Natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe de dag is, maar zoiets stressvols zal niet echt helpen  


Zijn er mensen die wat meer kunnen vertellen? Mag ook per pb. Ik hoop dat er mensen zijn met geruststellende woorden geloof ik. 

edit: het is omdat ik bijna een jaar bijna volledig ziek ben van mijn werk. Ik ben nu een kwart van mijn werkuren beter gemeld. 


Is het een arbeidsdeskundig onderzoek op initiatief van de werkgever, of vanuit het UWV? Dat maakt wel wat uit voor de vraagstelling. 

Frietspeciaal

Frietspeciaal

16-11-2021 om 18:51 Topicstarter

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 18:48:

Is het een arbeidsdeskundig onderzoek op initiatief van de werkgever, of vanuit het UWV? Dat maakt wel wat uit voor de vraagstelling.

Vanuit het uwv denk ik dan. Omdat ik bijna een jaar bijna volledig ziek ben. 

Frietspeciaal schreef op 16-11-2021 om 18:51:

[..]

Vanuit het uwv denk ik dan. Omdat ik bijna een jaar bijna volledig ziek ben.

Maar heb je een werkgever? Dus een baan waarbij je ziek gemeld bent?

Frietspeciaal

Frietspeciaal

16-11-2021 om 19:00 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 16-11-2021 om 18:59:

[..]

Maar heb je een werkgever? Dus een baan waarbij je ziek gemeld bent?

Ja. Wat zou het anders kunnen zijn? Ik heb echt geen idee. Sorry.

Frietspeciaal schreef op 16-11-2021 om 18:51:

[..]

Vanuit het uwv denk ik dan. Omdat ik bijna een jaar bijna volledig ziek ben.

Dat hoeft niet; je werkgever kan ook na een jaar ziek een arbeidsdeskundig onderzoek laten instellen. Wat staat er op de uitnodiging? Van wie heb je die gekregen? Heb je vooraf (bijvoorbeeld van de bedrijfsarts) informatie gekregen over dit onderzoek?

Kort gezegd, een arbeidsdeskundig onderzoek vanuit de werkgever is bedoeld om te bepalen of terugkeer in je eigen functie mogelijk is (eventueel met aanpassingen); zo niet, of er dan ándere functies in het bedrijf zijn die je mogelijk zou kunnen uitoefenen gezien je beperkingen. De vragen zijn erop gericht om daar antwoord op te krijgen.  

Een arbeidsdeskundig onderzoek van het UWV is wat breder; dat gaat meer om de vraag in wat voor werk je - gezien je beperkingen - zou kunnen terugkeren, oftewel, wat je arbeidsmogelijkheden in de breedte zijn. 

Frietspeciaal

Frietspeciaal

16-11-2021 om 19:04 Topicstarter

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 19:01:

[..]

Dat hoeft niet; je werkgever kan ook na een jaar ziek een arbeidsdeskundig onderzoek laten instellen. Wat staat er op de uitnodiging? Van wie heb je die gekregen? Heb je vooraf (bijvoorbeeld van de bedrijfsarts) informatie gekregen over dit onderzoek?

Kort gezegd, een arbeidsdeskundig onderzoek vanuit de werkgever is bedoeld om te bepalen of terugkeer in je eigen functie mogelijk is (eventueel met aanpassingen); zo niet, of er dan ándere functies in het bedrijf zijn die je mogelijk zou kunnen uitoefenen gezien je beperkingen. De vragen zijn erop gericht om daar antwoord op te krijgen.

Een arbeidsdeskundig onderzoek van het UWV is wat breder; dat gaat meer om de vraag in wat voor werk je - gezien je beperkingen - zou kunnen terugkeren, oftewel, wat je arbeidsmogelijkheden in de breedte zijn.

Ik begreep van mijn werkgever dat het formaliteit is en verplicht als je richting een jaar ziekte gaat. Dus werkgever heeft een arbeidsdeskundige uitgekozen en ik kreeg van hen een datum per e-mail. Maar er staat niet in wat ik inhoudelijk kan verwachten. Wel dat ze gaan kijken naar de mogelijkheden. Maar ik weet dan nog niet wat ze gaan vragen enzo. 
En ‘moet’ ik deze mensen alles vertellen zoals aan de bedrijfsarts of kan het aan de oppervlakte blijven zoals richting werkgever? Kan ik ze vragen naar voorbereidende vragen of is dat gek? 
Moet ik vragen of er iemand bij is (partner bijvoorbeeld)
En wat als ik geen antwoord heb op de vraag? Ik kan er natuurlijk niet een paar dagen overna denken. 

Frietspeciaal schreef op 16-11-2021 om 19:00:

[..]

Ja. Wat zou het anders kunnen zijn? Ik heb echt geen idee. Sorry.

Geen sorry nodig. Je kan ook een uitkering hebben en ziek zijn, dan is er geen werkgever betrokken.

In dit geval gaat de arbeidsdeskundige proberen om vier vragen te beantwoorden, namelijk wat zijn jouw mogelijkheden om:
- je eigen werk weer te doen?
- je eigen werk met aanpassingen te doen?
- ander werk bij dezelfde werkgever te doen? 
- ander werk bij een andere werkgever te doen?

De bedrijfsarts heeft een rapport gemaakt met welke beperkingen je hebt. Bijvoorbeeld of/hoelang je je kan concentreren, tegen drukte kan, enz. Dat is het uitgangspunt. Vervolgens gaat de arbeidsdeskundige jou en je werkgever vragen stellen om er achter te komen wat je moet kunnen om jouw baan uit te voeren, welke aanpassingen eventueel mogelijk zijn en welke andere banen er zijn bij de werkgever. Dat legt de arbeidsdeskundige vervolgens naast jouw beperkingen en mogelijkheden om een advies te kunnen geven  over wat er mogelijk is. Jij zult vooral vragen krijgen over jouw baan en je opleiding en eerdere ervaring. Dat laatste om ook ideeën voor andere banen te kunnen verkennen. Het advies geeft vooral jouw werkgever handvatten voor eventuele re-integratie. 

Frietspeciaal schreef op 16-11-2021 om 19:04:

[..]

Ik begreep van mijn werkgever dat het formaliteit is en verplicht als je richting een jaar ziekte gaat. Dus werkgever heeft een arbeidsdeskundige uitgekozen en ik kreeg van hen een datum per e-mail. Maar er staat niet in wat ik inhoudelijk kan verwachten. Wel dat ze gaan kijken naar de mogelijkheden. Maar ik weet dan nog niet wat ze gaan vragen enzo.
En ‘moet’ ik deze mensen alles vertellen zoals aan de bedrijfsarts of kan het aan de oppervlakte blijven zoals richting werkgever? Kan ik ze vragen naar voorbereidende vragen of is dat gek?
Moet ik vragen of er iemand bij is (partner bijvoorbeeld)
En wat als ik geen antwoord heb op de vraag? Ik kan er natuurlijk niet een paar dagen overna denken.

Je hoeft niks te vertellen over wat er aan de hand is met je. Jouw mogelijkheden/beperkingen zijn gegeven door de bedrijfsarts; daar hoef je het niet meer over te hebben als het goed is. De arbeidsdeskundige is geen arts en die hoef je dus geen medische info te geven. 

Als het jou rust geeft om vooraf te horen wat ze gaan vragen, dan moet je daar vooral om vragen. Maakt niet uit of dat gek is (en dat is het niet). Idem voor iemand meenemen - doe vooral wat goed is voor jou.


Als je geen antwoord weet, dan weet je geen antwoord. Dan zeg je dat en moet de arbeidsdeskundige maar bedenken hoe die dan aan de info komt. Vaak krijg je eerst een conceptrapportage toegestuurd, dan kun je eventueel nog aanvullen. 

Ik zou inderdaad ook vragen om de concept-rapportage na afloop. Het is fijn om nog even rustig terug te kunnen lezen of alles goed verwoord is voordat het naar de werkgever gaat. Als werkgever vraag ik ook altijd om een concept-versie om te checken of m’n eigen input juist verwekt is. 

Frietspeciaal

Frietspeciaal

17-11-2021 om 07:56 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 16-11-2021 om 19:18:

[..]

Je hoeft niks te vertellen over wat er aan de hand is met je. Jouw mogelijkheden/beperkingen zijn gegeven door de bedrijfsarts; daar hoef je het niet meer over te hebben als het goed is. De arbeidsdeskundige is geen arts en die hoef je dus geen medische info te geven.

Als het jou rust geeft om vooraf te horen wat ze gaan vragen, dan moet je daar vooral om vragen. Maakt niet uit of dat gek is (en dat is het niet). Idem voor iemand meenemen - doe vooral wat goed is voor jou.


Als je geen antwoord weet, dan weet je geen antwoord. Dan zeg je dat en moet de arbeidsdeskundige maar bedenken hoe die dan aan de info komt. Vaak krijg je eerst een conceptrapportage toegestuurd, dan kun je eventueel nog aanvullen.

Dankjewel! Dat verhelderd al echt wat voor me. 

Dus ik hoef niet mijn hele verhaal opnieuw te vertellen. Dat is fijn. Inderdaad, er is een rapport van de bedrijfsarts. Echter wel heel summier maar er staat wel in dat het nog niet goed gaat. 

Ik denk dat ik bang ben dat ze bijvoorbeeld gaat vragen of ik mijn werk leuk vind. En als ik daar ontkennend op antwoord dat ze dat zien als een reden dat de re-integratie niet opschiet. Maar dat is gewoon echt niet zo. Op dit moment vind ik mijn werk niet eens ‘niet leuk’. Het is gewoon een structuur waar ik in zit. 

Frietspeciaal

Frietspeciaal

17-11-2021 om 19:29 Topicstarter

Ik kreeg vandaag de vraag om mijn cv op te sturen. Gatver. Moet ik daar ook nog energie die ik niet heb in gaan steken.

Toen ik hier kwam werken heb ik hem natuurlijk opgestuurd. Sindsdien is er nauwelijks iets veranderd. Het is een heel basic cv. Is het nodig om hier iets flitsends van te maken? Het vrijwilligerswerk wat ik doe (nu niet) is niet relevant voor mijn werk en de bijbaantjes die ik als tiener had stonden er eerder ook niet op. Als ik tips op internet zoek gaat het allemaal om het bemachtigen van een baan. Maar nu is er een ander uitgangspunt.

Nee hoor, helemaal niet nodig om het flitsend te maken. Alleen up-to-date (dus huidige werkgever toevoegen). 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

17-11-2021 om 19:45

Wie heeft gevraagd om dat CV dan?

Ik zit momenteel in een tweede spoor traject.  Arbeidsdeskundigonderzoek een poosje terug al gehad, maak je geen zorgen! Ik was er ook gespannen voor,  maar werd een prima en aangenaam gesprek. 

Gewoon opsturen wat je hebt (huidige werkgever even toevoegen inderdaad), verder niet druk om maken. Het gaat niet om het beoordelen of je een flitsend cv kunt maken, het gaat erom te weten wat je voor opleidingen en werkervaring hebt zodat de opties waar de arbeidsdeskundige eventueel mee komt daarbij aansluiten. 

Frietspeciaal

Frietspeciaal

18-11-2021 om 09:51 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 17-11-2021 om 19:45:

Wie heeft gevraagd om dat CV dan?

Ik zit momenteel in een tweede spoor traject. Arbeidsdeskundigonderzoek een poosje terug al gehad, maak je geen zorgen! Ik was er ook gespannen voor, maar werd een prima en aangenaam gesprek.

Wil je wat meer vertellen over de vragen die je kreeg?

De deskundige vraagt mijn cv. Ik heb gelezen dat dat opzich niet vreemd is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.