Psyche en mentaal
90skid
03-09-2025 om 13:41
Aangifte sexueel misbruik
Hallo allemaal,
Normaal ben ik een stille mee lezer en schrijf eigenlijk maar zelden. maar merk dat ik nu toch even mijn verhaal kwijt wil.
Een groot deel van mijn leven ben ik seksueel misbruikt en mishandeld. Altijd dezelfde persoon(en)
Nu heb ik hier gelukkig goede therapie voor maar ik twijfel al heel lang over het doen van aangifte. Ergens denk ik dat het goed is om alles dan ook echt af te kunnen sluiten en ook omdat het verhaal en dan uit komt en ik er niet meer alleen mee hoef te lopen/ dealen. maar teglijk vind ik het ook doodeng.
Wat ik wil met dit topic is denk ik vooral een luisterend oor / een plekje om van me af te kunnen schrijven. Maar ik vraag me ook af of er hier mensen zijn met ervaring als het gaat om aangifte doen. Is het het echt waard of vooral een hoop gestress ?
Alvast bedankt voor het lezen.
90skid
stokstaart
03-09-2025 om 18:47
Ik heb ooit melding gemaakt en dat vond ik al heftig genoeg. Ze raadden me destijds af om aangifte te doen. (Misbruik vanaf 3jr door meerdere personen).
Nooit aangifte gedaan voor de redenen die Lientje ook al aangaf. En ik hoor meer van dit soort verhalen. Het is loodzwaar en het duurt jaren. En daarna valt de uitspraak tegen wegens gebrek aan bewijs of met bewijs een super lage straf terwijl jij levenslang hebt.
Ik probeer daar niet teveel bij stil te staan anders plof ik. Ik ren m’n hardlooprondje dan maar weer of ik ga een uur kickboksen.
Sterkte!!! Het is vreselijk. 😞
90skid
03-09-2025 om 19:12
Bedankt voor de reacties allemaal.
Sterkte voor iedereen die dit helaas ook heeft meegemaakt. En bedankt voor de inzichten. Dat je alle energie er in stopt voor de aangifte en dat het het dan niet waard is is ook precies waarom ik ben gaan twijfelen.
@letterkoekje
Momenteel ben ik in de 30 en alles bij elkaar heeft het meer dan 20 jaar gespeeld voor ik eindelijk weg kon.
Als ik iedereen zo hoor kan die ik aangifte beter laten zitten en focussen op herstel/verwerking.
Nogmaals dank voor het delen en sterkte voor iedereen die dit ook heeft mee moeten maken.
Netherfield
03-09-2025 om 19:25
Vanuit mijn rechtsvaardigheidsgevoel vind ik dat iedereen aangifte moet doen. Maar als ik dan hoor hoe zwaar het is voor het slachtoffer en hoe weinig straf er gegeven wordt! Dat zou toch anders moeten. Ik kan daar echt heel boos over worden.
Diezijnvanmij
03-09-2025 om 20:30
kan je ook aangifte doen zonder te vervolgen? Dat het iig bij de Politie bekend is? Als er dan sprake is van herhaling, weet men ervan. En wellicht wil je dan wel actie ondernemen.
heel veel sterkte gewenst, het lijkt me vreselijk moeite om hier vrede mee te sluiten.
Ted68
03-09-2025 om 22:08
Ben het met je eens Netherfield…. Maar ik heb na Therapie Besloten het te laten zijn: het kost heel veel Geduld en stress… en sorry vaak voor niets…
yette
06-09-2025 om 11:16
Hoewel de aangifte door mijn destijds minderjarige dochter wegens gebrek aan bewijs niet heeft geleid tot een veroordeling, is ze blij dat ze iig alles heeft geprobeerd.
Ze heeft het hele proces als zwaar ervaren, maar voelde zich vanaf de zedenpolitie tot en met het gesprek achteraf met de officier van justitie, serieus genomen. Iedereen had het graag anders gezien. We hopen dat die klootzak het in het vervolg uit z'n hoofd laat, maar mocht er ooit nog iemand aangifte tegen hem doen, dan heeft dat slachtoffer mogelijk iets aan het verhaal van mijn dochter dat nog op de plank ligt.
Het doet ons overigens wel genoegen dat hij indirect toch gestraft is. Ze hebben hem onverwacht van zijn bed gelicht en een hele dag vastgehouden (de zedenpolitie belde ons om dat te vertellen en meldde dat ze hem zo lang mogelijk zouden vasthouden). Zijn vrouw en moeder van zijn kinderen, heeft hem vervolgens vrijwel direct op straat gezet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.