Over het forum Over het forum

Over het forum

Wat mist er nog op het forum?


Nou ik zou toch wel willen weten waaróm Pejeka geband is, een perma nota bene. Ik snap best dat mensen zich aan hem stoorden nu en dan, maar ik kan me niet voorstellen wat voor ernstigs hij gezegd of gedaan moet hebben dat het hem een permaban heeft opgeleverd.
Een type als hij geeft een forum als dit juist wat jeu.

Metallover schreef op 10-09-2022 om 14:05:

Nou ik zou toch wel willen weten waaróm Pejeka geband is, een perma nota bene. Ik snap best dat mensen zich aan hem stoorden nu en dan, maar ik kan me niet voorstellen wat voor ernstigs hij gezegd of gedaan moet hebben dat het hem een permaban heeft opgeleverd.
Een type als hij geeft een forum als dit juist wat jeu.

Eens! 

Metallover schreef op 10-09-2022 om 14:05:

Nou ik zou toch wel willen weten waaróm Pejeka geband is, een perma nota bene. Ik snap best dat mensen zich aan hem stoorden nu en dan, maar ik kan me niet voorstellen wat voor ernstigs hij gezegd of gedaan moet hebben dat het hem een permaban heeft opgeleverd.
Een type als hij geeft een forum als dit juist wat jeu.

Maar hoe zie je dat dan voor je? Hooguit kan forumbeheer dan zeggen: wegens dit of dat, zus of zo, racisme, op de man, ongepast, trollen, hengelen etcetera. Maar wat als ‘jij je dat dan niet kan voorstellen’ dat het zo erg was dat klaasje daar een ban voor moest krijgen? Of jij was er niet bij toen hij zich zo misdroeg maar je vond hem gisteren en eergisteren zo gezellig. Wat dan? Gaan we dan stemmen? Of discussiëren? Dacht het niet hè. Met de uitsmijter in de kroeg ga je ook niet soebatten. 

Ze hebben Pejeka er kennelijk uitgegooid. Daar hebben we het maar mee te doen.

Nu kan ik eigenlijk nog weinig (na mijn onterecht permaban) positiefs over het beleid van Viva zeggen. Maar dat moet ik ze wel nageven dat ze tenminste open en bloot verantwoording geven waarom er een ban is geweest. En als ze uitleggen waarom iemand een perma-ban heeft, dan kan je het daarmee eens zijn (en verder forummen) of oneens (en zeggen: ik ben hier weg).
Stel iemand heeft (op Viafora) een korte ban om een bepaalde inbreuk. Forum weet daar niks van. Nog eens een korte ban en nog eens een korte ban. Voor telkens dezelfde inbreuk. Ik begrijp dat moderators dan zeggen dat die korte bans niet helpen en dat er wordt overgegaan tot perma-ban.
En nu kom ik tot perma-ban van Pejeka. Hoe kunnen wij nu oordelen of iets terecht is of niet als alles achter een dik gordijn gebeurt? Ik zou nog kunnen verstaan dat die bans worden aangekondigd in een topic waarin het forum niet kan/mag reageren. Maar dan zijn we tenminste op de hoogte van wat er gebeurt. 
Nu voel ik mij een halve onnozelaar als ik moet reageren van: de leiding heeft beslist en dan zal het wel juist zijn. Want het beheer heeft altijd gelijk. Kom op zeg. 

We zitten hier toch niet in een kleuterklas waar wij ons vingertje moeten opsteken om te vragen of we alstublief iets mogen zeggen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-09-2022 om 14:38

Ik vind/vond het bantopic aan "de overkant" juist wel fijn. Kon je gelijk zien wie wanneer terug kwam, of niet meer terug kwam en waarom. En ik kijk er soms nog wel als ik hier forummers zie die je normaal niet zo vaak ziet. Een daarvan heeft "daar" een perma.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-09-2022 om 14:38

@Letterkoekje:
En waarom zou jij of een ander lid moeten kunnen oordelen of een ban gerechtvaardigd is? 
Soms vergeten forumleden dat ze hier te gast zijn en dat de gastheer zelf wel zal bepalen wanneer iemand ongewenst is. 

Volgens mij is hier al heel vaak door Alex o.a. uitegelegd dat en waarom* er hier geen bantopic gaat komen. Dus laten we die discussie dan ook niet voor de zoveelste keer voeren. Het besluit staat en dat gaat niet veranderen.

En verder eens met wat Mija zegt, het is niet dat het weten waarom er iets aan zal veranderen. Al zullen de mensen die regelmatig Pejeka's post gewist hebben zien worden door mods vast een vermoeden kunnen hebben. Ongeacht of je dat dan weer terecht of onterecht vind, want dat is dus in het geheel niet relevant. Vind je dat wel relevant dan zou ik solliciteren naar de functie als mod, ze zoeken nog steeds, misschien kun je het dan van binnenuit veranderen. 

*Vraag het me niet om het op te diepen uit mijn long covid breid.

Valdemar schreef op 10-09-2022 om 14:38:

@Letterkoekje:
En waarom zou jij of een ander lid moeten kunnen oordelen of een ban gerechtvaardigd is?
Soms vergeten forumleden dat ze hier te gast zijn en dat de gastheer zelf wel zal bepalen wanneer iemand ongewenst is.

Dus als ik op een feest ben, dan moet ik alles (zaal, muziek, eten, andere gasten, ...) goed vinden want ik ben gast.

How zeg, ik ga dan niet tegen de gastheer zeggen dat ie er niks van gebakken heeft, maar mijn eigen mening hebben (en die niet kenbaar maken), ik hoop dat dat nog wel mag.

Als jij iemand bent die zich zowiezo neerlegt bij de mening van anderen, of die nu juist is of niet, dat laat ik voor jouw rekening. Daarom dat ik ook zegde: eventueel bekendmaken in een topic waar niet kan gereageerd worden, maar dan hebben we toch inzage in wat er met leden gebeurt en waarom ze niet meer meeschrijven. 

Het mooiste voorbeeld is Pejeka: verschillende mensen die gereageerd hebben op zijn ban. Het overgrote deel van de mensen die iets over Pejeka schreven waren postief in die zin dat hij een meerwaarde is/was voor het forum. En ik weet dat er geen vragen mogen gesteld worden over de bans van mensen. Maar zelfs spontaan niet wat uitleg geven zet in mijn ogen de deur open voor willekeur.

Ik vraag me oprecht af waarom er zoveel interesse is wie/ waarom een ban heeft.

Zoals al eerder is aangegeven, wij zijn hier te gast, en als de gastheer/ vrouw vind dat je je niet gedraagt conform de regels, krijg je of een waarschuwing of een ban.

Moet je je maar gedragen. Het is ook geen recht om hier te schrijven he.

letterkoekje schreef op 10-09-2022 om 14:58:

[..]

Dus als ik op een feest ben, dan moet ik alles (zaal, muziek, eten, andere gasten, ...) goed vinden want ik ben gast.

How zeg, ik ga dan niet tegen de gastheer zeggen dat ie er niks van gebakken heeft, maar mijn eigen mening hebben (en die niet kenbaar maken), ik hoop dat dat nog wel mag.

Je mag je mening hebben, natuurlijk, maar commentaar op het feest en de gastheer zal weinig veranderen aangezien de gastheer het feest niet enkel voor jou organiseert. Zeker in het geval dat de gastheer dit feest al langer organiseert en daardoor heeft gemerkt dat hij deze combinatie van zaal, muziek, eten en gasten een naar diens mening leukste feest creëert.  Aangezien de gastheer weet dat om de redenen die jou tegenstaan, anderen het feest juist weer geweldig vinden. Maar aangezien de gastheer altijd opzoek is naar mede organisatoren is dat meestal een meer effectieve manier om misschien iets te kunnen veranderen dan dat het steeds weer opnieuw benoemd worden.

Lollypopje schreef op 10-09-2022 om 15:02:

[..]

Je mag je mening hebben, natuurlijk, maar commentaar op het feest en de gastheer zal weinig veranderen aangezien de gastheer het feest niet enkel voor jou organiseert. Zeker in het geval dat de gastheer dit feest al langer organiseert en daardoor heeft gemerkt dat hij deze combinatie van zaal, muziek, eten en gasten een naar diens mening leukste feest creëert. Aangezien de gastheer weet dat om de redenen die jou tegenstaan, anderen het feest juist weer geweldig vinden. Maar aangezien de gastheer altijd opzoek is naar mede organisatoren is dat meestal een meer effectieve manier om misschien iets te kunnen veranderen dan dat het steeds weer opnieuw benoemd worden.

Dat heb je mooi omschreven Lollypopje 

Zilver_gray schreef op 10-09-2022 om 15:01:

Ik vraag me oprecht af waarom er zoveel interesse is wie/ waarom een ban heeft.

Zoals al eerder is aangegeven, wij zijn hier te gast, en als de gastheer/ vrouw vind dat je je niet gedraagt conform de regels, krijg je of een waarschuwing of een ban.

Moet je je maar gedragen. Het is ook geen recht om hier te schrijven he.

Het valt wel op dat Pejeka nu weggestuurd is terwijl iemand die hier al zolang ik hier kom niet aflatend zuigposts op de man plaatst nog steeds welkom is. Pejeka ging naar mijn idee nooit op de man, hij kon wel doorzeuren over dingen maar nooit op een valse manier. 

De zuigert heb ik overigens zelf onder de negeer gezet dan heb ik er geen last meer van. 

Zilver_gray schreef op 10-09-2022 om 15:05:

[..]

Dat heb je mooi omschreven Lollypopje

Tja ooit kwam ik weleens op feestjes, dus ik weet nog ongeveer hoe dat werkt

Valdemar schreef op 10-09-2022 om 14:38:

@Letterkoekje:
En waarom zou jij of een ander lid moeten kunnen oordelen of een ban gerechtvaardigd is?
Soms vergeten forumleden dat ze hier te gast zijn en dat de gastheer zelf wel zal bepalen wanneer iemand ongewenst is.

Helemaal eens! De een zal vinden dat het al veel eerder had moeten gebeuren. De ander vindt er niet zoveel van. En een derde is verontwaardigd want ‘je mag ook niks meer zeggen tegenwoordig’. We mogen hier over heel veel dingen heel erg veel zeggen. Maar er zijn ook grenzen. Als je ook over die grenzen eindeloos moet gaan discussiëren, wordt het een Poolse landdag. Ik moet er niet aan denken. Terwijl ik het ook soms echt wel oneens ben met de grenzen. Ik vind dat er dingen worden toegelaten die discussies zwaar vernaggelen. Daar kan ik een hele toestand van maken. Maar wat als iedereen dat doet, over alles? Dat gaat niet werken. Iemand moet de knopen doorhakken. En dat ben ik niet want ik heb me niet aangemeld als moderator. Dus als ik vind dat een discussie vernaggeld wordt, check ik uit. Even goeie vrienden. En voor degenen die de bans oplopen geldt andersom hetzelfde: waarom accepteer je niet dat je grenzen worden opgelegd? Waarom reageer je niet op waarschuwingen dat je te ver gaat? Ik vind dat getuigen van ‘bijzondere karaktertrekken’, denken dat de regels niet voor jou zouden moeten gelden. Je hoeft het niet met alle regels eens te zijn maar als je deel wil uitmaken van een gemeenschap, moet je je toch ook een beetje kunnen laten bijsturen. Kun je dat niet, dan word je een egocentrische querulant gevonden en uiteindelijk buiten geschopt. Het alternatief is dat je feedback accepteert over wat je forumgedrag met andere mensen doet en dat je jezelf wat bijstuurt. Of je zoekt een andere community, waar geen grenzen zijn. Dat geeft een ander soort sfeer en een ander soort discussie en dat past dan misschien beter bij je? Niks voor mij! Maar iedereen is anders hè. 

redbulletje schreef op 10-09-2022 om 15:08:

[..]

Het valt wel op dat Pejeka nu weggestuurd is terwijl iemand die hier al zolang ik hier kom niet aflatend zuigposts op de man plaatst nog steeds welkom is. Pejeka ging naar mijn idee nooit op de man, hij kon wel doorzeuren over dingen maar nooit op een valse manier.

De zuigert heb ik overigens zelf onder de negeer gezet dan heb ik er geen last meer van.

Het viel mij eerlijk gezegd pas op toen er in dit topic over gesproken werd; ja inderdaad! Al een tijd niet gezien.

Dat je bepaalde forummers onder de negeer plaatst is je goed recht natuurlijk.

Ik heb die behoefte zelf nog niet gehad eigenlijk 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.