Over het forum Over het forum

Over het forum

Viva: Nieuw Viva Forum: dit is het plan

Zoals inmiddels bekend is, is Ouders.nl van plan een nieuw forum op te zetten. Dit forum komt op een eigen website en staat dus los van Ouders.nl. We verwachten in de tweede week van juli live te kunnen met het nieuwe forum. We begrijpen dat er veel vragen zijn over de invulling en planning. In dit topic kun je al jouw vragen stellen en zullen we nieuwe updates en ontwikkelingen melden.

Wat zal dit nieuwe forum inhouden?

  • Een nieuw forum, mét nieuwe naam, dat niet hoofdzakelijk op ouderschap gericht is.
  • Met alle huidige rubrieken / pijlers van Viva.
  • De ouderschaps rubrieken zullen gekoppeld zijn met de community van Ouders.nl, maar krijgen op het nieuwe forum een veel minder prominente plek.
  • Het nieuwe forum zal de features hebben die je gewend bent: elkaar privéberichten kunnen sturen, eigen berichten kunnen bewerken, topics kunnen toevoegen aan je favorieten en foto’s & smileys in je posts.
  • Moderators per rubriek: omdat we verwachten dat de druk op onze huidige moderators zal stijgen, gaan we werken met moderators per rubriek. Dit zijn vrijwilligers en mede-forum gebruikers die ook duidelijk aangemerkt zullen zijn als moderator binnen hun rubriek.

Niet al deze punten zullen direct bij de livegang van het nieuwe forum beschikbaar zijn, maar zullen in de weken daarna alsnog toegevoegd worden.

Heb je vragen of suggesties? Laat het ons vooral hieronder weten.


Mogen de mods naar eigen inzicht modereren, of zijn er strikte guidelines? En hebben deze vrijwilligers dan ook inzicht in persoonlijke gegevens?

MoederBarberin schreef op 22-06-2021 om 21:10:

Mogen de mods naar eigen inzicht modereren, of zijn er strikte guidelines? En hebben deze vrijwilligers dan ook inzicht in persoonlijke gegevens?

De moderators zullen guidelines krijgen, maar deze zullen niet strikt zijn. Ze zullen naar eigen inzicht mogen modereren, maar wij houden natuurlijk toezicht en zullen ook optreden bij conflicten of wanbeleid.

Deze vrijwilligers zullen geen inzicht hebben in persoonlijke gegevens.

Leuk! Hoe gaan jullie om met overlappende rubrieken? 

Lady1983 schreef op 22-06-2021 om 21:15:

Leuk! Hoe gaan jullie om met overlappende rubrieken?

In eerste instantie zullen alleen de ouderschap gerelateerde rubrieken gekoppeld zijn, de rest van de rubrieken worden niet gekoppeld.

Het is voor ons ook nieuw en aftasten op dit vlak, dus we willen eerst uitproberen hoe het uitpakt met de ouderschap rubrieken, als dat goed werkt kan het zijn dat we overige rubrieken - waar het mogelijk en overlap is - ook koppelen.

Heb je op dat forum daar een eigen inlog of is dat gelinkt aan deze? 

_Arianna_ schreef op 22-06-2021 om 21:24:

Heb je op dat forum daar een eigen inlog of is dat gelinkt aan deze?

De inlog zal gelinkt aan elkaar zijn, ja. Ben je daar voorstander van, of kan je je iets bedenken waardoor dat niet wenselijk zou kunnen zijn?

AlexOudersnl schreef op 22-06-2021 om 21:26:

[..]

De inlog zal gelinkt aan elkaar zijn, ja. Ben je daar voorstander van, of kan je je iets bedenken waardoor dat niet wenselijk zou kunnen zijn?

Lijkt mij wel prettig om dezelfde inlog te hebben op beide fora. Zeker als topics gaan overlappen wordt het een ingewikkeld verhaal met twee accounts, denk ik

Oei. Die features klinken goed. Komen die dan ook beschikbaar voor het "oude" ouders forum?

Kun je straks ook je bericht wijzigen? Dat is iets wat ik hier toch wel heel erg mis...

Het was een vraag die in mij op kwam. 

In eerste instantie dacht ik een scheiding wel fijn te vinden, omdat ik nu ook op het VIVA Forum schrijf onder een andere naam 

Ik denk nu dat het me weinig uitmaakt. Ik kan altijd nog een 2e nicknaam gebruiken. 

Livia schreef op 22-06-2021 om 21:37:

Oei. Die features klinken goed. Komen die dan ook beschikbaar voor het "oude" ouders forum?

Yep!

Livia schreef op 22-06-2021 om 21:38:

Kun je straks ook je bericht wijzigen? Dat is iets wat ik hier toch wel heel erg mis...

Ja, het idee is dat je je eigen bericht binnen een half uur na plaatsing kan bewerken (om bijv. typefouten weg te werken) en de topicstarter kan het begin bericht van een topic altijd blijven bijwerken. Zal dit ook even toevoegen in het begin bericht van deze topic.

AlexOudersnl schreef op 22-06-2021 om 21:41:

Ja, het idee is dat je je eigen bericht binnen een half uur na plaatsing kan bewerken (om bijv. typefouten weg te werken) en de topicstarter kan het begin bericht van een topic altijd blijven bijwerken. Zal dit ook even toevoegen in het begin bericht van deze topic.

Eerlijk gezegd vind ik dit dan weer jammer. Ik keek een paar jaar geleden een poosje mee op het Vivaforum, en sommigen wijzigden hun beginposting naar bijvoorbeeld een punt (> .) 

Dan krijgt OO dus wel die sfeer, dat het allemaal naar mijn idee wat vluchtiger wordt. Lijkt mij absoluut geen goed idee om ook de beginposting te mogen veranderen (anders dan het eerste...kwartier? Lijkt mij voldoende)

Egel. schreef op 22-06-2021 om 21:56:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik dit dan weer jammer. Ik keek een paar jaar geleden een poosje mee op het Vivaforum, en sommigen wijzigden hun beginposting naar bijvoorbeeld een punt (> .)

Dan krijgt OO dus wel die sfeer, dat het allemaal naar mijn idee wat vluchtiger wordt. Lijkt mij absoluut geen goed idee om ook de beginposting te mogen veranderen (anders dan het eerste...kwartier? Lijkt mij voldoende)

Dit is een goed punt! Zoiets moeten we sowieso voorkomen, de voornaamste reden waarom we willen dat topicstarters hun startbericht kunnen wijzigen is voor bijv. zwangerschapstopics of andere thema's waarin een verloop van zaken bijgehouden moet kunnen worden. We zullen bij de implementatie hiervan goed nadenken, mogelijk dat wij dit bijv. alleen op verzoek inschakelen voor specifieke topics.

AlexOudersnl schreef op 22-06-2021 om 22:03:

[..]

Dit is een goed punt! Zoiets moeten we sowieso voorkomen, de voornaamste reden waarom we willen dat topicstarters hun startbericht kunnen wijzigen is voor bijv. zwangerschapstopics of andere thema's waarin een verloop van zaken bijgehouden moet kunnen worden. We zullen bij de implementatie hiervan goed nadenken, mogelijk dat wij dit bijv. alleen op verzoek inschakelen voor specifieke topics.

Op Viva is er een verbod op het leeghalen van het startbericht (forumregel). Het gebeurt wel, en leidt inderdaad tot irritatie, maar ook tot een waarschuwing of zelfs van ban van de schrijver.

Ik weet niet of jullie je ook aan zo'n bansysteem willen wagen... En of dat verstandig is.

Sophia_!

Sophia_!

22-06-2021 om 22:15

Hallo,

Nieuwsgierige Viva-forummer hier, ik kom eens meelezen wat de plannen zijn. Heel leuk dat jullie dit willen gaan doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.