Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie, vol. 3

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

24-09-2021 om 20:02

Rondstruiner schreef op 24-09-2021 om 19:47:

[..]

Maar hoe weet jij of Dangun niet ook een ban heeft?

Als je al ziet wat zij kon  roepen voordat ze een weekban kreeg (eerst nog waarschuwingen 24 en 48 uurs ban)  en meerdere anderen gelijk zonder waarschuwing of iets een weekban kregen.. Ja dat voelt wel oneerlijk.

Dan maar een zeikerd... Maar ik haat onrecht. Ik vind het ook erg jammer want het was zo gezellig hier.. Tot er bepaalde mensen bij kwamen en de moderatie ineens ook anders en scheef ging verlopen. Waar vervolgens weer niks van gezegd mag worden. 

ik realiseer me ineens dat als een eausm topic direct gesloten wordt vanwege “veilige plek voor dyslectici”, er een stuk voorzichtiger omgesprongen wordt met mensen dyslexie dan met mensen van kleur, transgenders, niet-heteroseksuelen thuisblijfouders/werkende ouders, mensen met medische issues (waarvan sommigen psychologische/psychiatrische klachten hebben)  en vele anderen. 
Ik begrijp echt heel goed dat je ongemak pas voelt als je het zelf (van dichtbij) mee maakt. Maar er wordt wel sterk met meerdere maten gemeten. Ik heb zoveel nare dingen over niet-witte landgenoten gelezen en over mensen die niet cis-gender/hetero zijn… ik rapporteer het nooit. Maar die minderheden zijn minstens zo kwetsbaar als mensen met dyslexie. Dus maak een keuze; of je hebt als moderators maatstaven waar anderen zich aan te houden hebben, of je hebt ze niet. 
Overigens ben ik overwegend blij en zie ik dat vooral voorheen problematische mensen opnieuw voor problemen zorgen. Dus mods; trek het je niet al te persoonlijk aan. People are people so what can we do?

en grrr er zaten echt enters in die rant. 

Maar we weten nu dus niet of J een ban heeft gekregen?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-09-2021 om 08:59

zelf verwijderd vanwege gele instructie

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-09-2021 om 09:01

zelf verwijderd vanwege gele instructie

Infobericht: verwijderd ivm ongepast

AlexOudersnl schreef op 24-09-2021 om 19:12:

Wij doen geen uitspraken over maatregelen die wij wel of niet nemen, maar misschien moet je even nagaan of wat je zegt wel echt klopt. Deze discussie is nu ook klaar, als iemand een ban heeft en het daar niet mee eens is dan kan die gene een email sturen naar [email protected], of als de ban afgelopen is mag dit natuurlijk ook publiekelijk besproken worden.

Ik denk dat je met deze manier van modereren het forum vlot om zeep helpt.

AlexOudersnl

AlexOudersnl

25-09-2021 om 12:57 Topicstarter

Merys schreef op 25-09-2021 om 12:44:

[..]

Ik denk dat je met deze manier van modereren het forum vlot om zeep helpt.

We hebben vanochtend besloten dat er een bantopic komt, dus dan is het vanzelf duidelijk of wij ingrijpen of niet. Daarnaast heeft het - vinden wij - niet veel nut om in gesprek te gaan over de ban van iemand anders. Als de persoon die de ban heeft ontvangen het gesprek daarentegen wil aangaan dan staan we daar natuurlijk wel voor open.

In de kwestie van transparantie, aangezien we later vandaag/dit weekend de bantopic zullen openen, DanGun heeft gisteren een maandban ontvangen.

RedFox schreef op 25-09-2021 om 12:34:

Waarom worden vragen en twijfels over dit forumbeheer gezien als provocerend en "beloond" met een permaban?
Jullie kunnen dit forum beter hernoemen naar ViaKorea dan.
Als jullie geen feedback dulden, sluit je beter dit topic.

Als iemand om anonimisering vraagt en afsluit met een provocerende en beledigende boodschap (m.b.t. beheer) via een privé bericht dan valt dat onder regel 4.3, waarvoor wij een permaban kunnen opleggen. Als wij een ban opleggen dan is deze van toepassing op alle accounts/aliassen die iemand heeft, en het leek ons ook verder geen probleem aangezien dit lid al afscheid wilde nemen van Viafora.

Ik bedoel meer het afkappen van discussies. Dat, in mijn ogen, monddood maken zal je users gaan kosten denk ik.

Merys schreef op 25-09-2021 om 13:04:

Ik bedoel meer het afkappen van discussies. Dat, in mijn ogen, monddood maken zal je users gaan kosten denk ik.

maar de vraag is natuurlijk: wat blijft er over? is dat levensvatbaar en is het dan ook een forum waar de mensen die blijven, blij zijn? 

gr Angela

En Julali's stilte, die komt waarschijnlijk ook niet helemaal door zelfregulering, toch? 

Transparantie door een ban-topic vind ik enerzijds prettig, maar het heeft ook nadelen. Buiten dat forummers gerustgesteld kunnen worden als ze zien dat er inderdaad is inbegrepen, krijg je waarschijnlijk ook te maken met commentaar op dat ingrijpen. Op Viva loopt de discussie over het banbeleid regelmatig hoog op. De vraag is dan wat wenselijker is: speculaties over of er überhaupt maatregelen zijn getroffen of commentaar op de genomen beslissingen?

Misschien is het daarom een idee om je op het forum te beperken tot bijvoorbeeld een mededeling als 'sanctie genomen'? 

Ikzelf zou daar in elk geval genoeg aan hebben. 

Angela1967 schreef op 25-09-2021 om 13:14:

[..]

maar de vraag is natuurlijk: wat blijft er over? is dat levensvatbaar en is het dan ook een forum waar de mensen die blijven, blij zijn?

gr Angela

Geen idee. Het weerhoudt mij vooralsnog van meeschrijven. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-09-2021 om 14:11

Mij gaat het juist om het waarom, niet zozeer om de sanctie an sich. Ik heb behoefte aan zicht op wat voor forum dit forum wil worden, welke normen er gesteld worden en wat ik dus ongeveer kan verwachten. 

Het zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij zou dat ook betekenen dat ik hoe dan ook vrede met het beleid zou kunnen hebben. Sluit het aan bij wat ik zelf prettig/belangrijk vind dan is dat fijn en blijf ik hier. Sluit het niet aan dan is dat jammer voor mij en laat ik het los. 

Maar juist omdat het beleid (bijvoorbeeld ten aanzien van racisme en transfobie, wat mij nu eenmaal hoog zit) zo wisselend en inconsequent is, merk ik dat ik steeds opnieuw wil zeuren/meedenken/sturen. Want daardoor krijg ik het gevoel dat ik mogelijk nog wat in te brengen heb (wat uitnodigend is als je ergens van baalt) en tegelijkertijd ook weer niet. Want de ene dag voel ik me gehoord/gesteund en de andere dag voel ik me afgekapt/miskend. En de ene dag denk ik dus dat dit forum wel bij mij past en de andere dag weer niet. Dat roept verwarring/irritatie en dus 'gezeur' op. Ik heb het idee dat deze dynamiek bij meer mensen (ook mensen die hierin lijnrecht tegenover mij staan en mensen die tegen andere zaken aanlopen) speelt.

Ik denk wel dat het allemaal vanuit de beste intenties komt. De moderators hier willen het iedereen naar de zin maken, naar iedereen luisteren, in het midden uitkomen en verschillende moderatiestijlen uitproberen op het moment dat er onvrede ontstaat. Dat vind ik opzich heel mooi en betrokken. Maar ten aanzien van zaken die blijven dooretteren (zoals de conflicten rondom racisme) kan je denk ik beter duidelijk kleur bekennen. 

Dus aan iedereen mededelen: wij hanteren hier een zero-tolerance beleid op het gebied van racisme en andere vormen van discriminatie en we gaan hier heel erg strak op modereren. Dit is een bewuste keuze en discussie daarover gaan we niet aan. Kan je je daar niet in vinden dan is dit niet het forum voor jou. Of juist: wij vinden het belangrijk dat er hier fel gediscussieerd kan worden, ook over onderwerpen die kwetsend kunnen zijn en die gevoelig liggen. We grijpen pas in als er gescholden wordt of als de wet nadrukkelijk wordt overtreden. Meldingen over posts die als kwetsend of ongepast worden ervaren, leggen we dan ook naast ons neer tenzij ze aan deze criteria voldoen. Blijf je melden dan kan je een ban verwachten.

Merys schreef op 25-09-2021 om 13:55:

[..]

Geen idee. Het weerhoudt mij vooralsnog van meeschrijven.

Als er goed ingegrepen wordt is er een veiliger, prettiger omgeving.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.