Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou Alex, je ziet aan de likes wel dat veel mensen positief denken over de moderatie, ze blaten alleen wat minder hard. 

letterkoekje

letterkoekje

11-08-2022 om 14:53 Topicstarter

AlexOudersnl schreef op 11-08-2022 om 12:24:

Helaas, wij hadden het 't liefst ook anders gezien, maar in de praktijk werkte het niet.
Terwijl in het openingsbericht én in de melding boven het reactieveld duidelijk vermeld staat dat dingen maar 1x aangekaart hoeven te worden en het niet de bedoeling is om op elkaar te reageren, wordt dat constant aan de laars gelapt, ook nadat we dat meermaals hebben geprobeerd bij te sturen.

In de praktijk komt dit er uiteindelijk op neer dat zodra er een kritische noot is, deze aangegrepen wordt door anderen, soms zelfs om ongerelateerde zaken (weer) op te halen en dat andere zaken vaak ten onrechte gebruikt worden als beargumentering om hun negatieve punten kracht bij te zetten. En kritische noten zijn er vaak aangezien er vaak 2 kanten in een discussie zijn, en zodra je ergens ingrijpt dan worden we beschuldigd van vriendjespolitiek?

Om maar niet te beginnen over de toon, (indirecte) beschuldigingen & verwijten (en eisen) die er geplaatst werden.

En dit allemaal ten koste van de moderators, ook gewoon mensen en die dit allemaal vrijblijvend en in hun vrije tijd erbij doen, en die alleen maar negatieve feedback krijgen - want zo simpel is het, positieve feedback is er zelden. En niet alleen via dat topic, ook via rapportages en via PBs worden de mods met regelmaat schandalig behandeld, en bij ons (en nu heb ik het over beheer, ik en Yolanda) was dit de druppel, ik ben eerlijk gezegd ook echt boos. Hoe er wordt omgegaan met onze moderators is schandalig, en er is veel kritiek en commentaar - maar heb je al overwogen om je aan te melden als moderator?


Ik ga reageren op de vetgedrukte delen, Alex, ik begin met het laatste. De beste stuurlui staan aan wal en ik zal wel één van die 'beste' stuurlui zijn waarschijnlijk. En, neen, ik heb nog niet overwogen om mij aan te melden als moderator om de simpele reden dat ik overtuigd ben daar niet geschikt voor te zijn.

Je schrijft: in de praktijk werkte het niet. Daar denk ik van ipv de handdoek zo rigoureus in de ring te gooien, waarom passen jullie die praktijk dan niet aan? Het is toch niet: als wit niet werkt, dan wordt het gewoon zwart en is er niks meer. Er zijn toch nog mogelijkheden (denk ik) om zaken te laten werken. 

Je spreekt over 'een kritische noot' en dat daar onterecht op wordt gereageerd. Dan zeg ik: hoge bomen vangen veel wind. Je weet dat als je aan de leiding van het land, een bedrijf, een forum, ..., ..., staat, je kritiek zal krijgen. Wie zich dat allemaal aantrekt, sorry, die vind ik niet geschikt voor de job. Hoe hoger je staat in de hiërarchie, des te meer kritiek je zal krijgen, terecht of onterecht, maar daarvoor ben je nu eenmaal 'leiding'. Anders ontbreekt (ik spreek niet persoonlijk tegen jou, maar in het algemeen) er een kwaliteit die nodig is om die of die functie uit te oefenen.

Beschuldigd worden van vriendjespolitiek: ik denk dat als je een plaats (lees: topic) geeft aan mensen waar ze hun gal kunnen spuwen, zonder dat jullie daarin tussenkomen, tenzij in erge, heel erge gevallen, je al veel van de lont uit het kruitvat haalt. Ook als mensen weten dat er toch niet door de moderators gereageerd gaat worden, dan is de 'fun' om rel te schoppen er al snel af. Het is net omdat bepaalde personen weten dat je erop ingaat, weten dat je jezelf weer gaat verdedigen en ze jouw bloeddruk weer met enkele punten kunnen doen stijgen, dat ze die posts plaatsen. Want er komt reactie. 
Voor alle duidelijkheid, ik spreek niet over of voor mezelf bij deze laatste alinea: je kan nagaan hoeveel keer ik in het 'Feedback'-topic heb gereageerd en een mail naar jullie sturen om iets aan te klagen, ik denk niet dat ik het één keer heb gedaan.  

Met alle respect (en dankbaarheid) naar mensen die in hun vrije tijd modereren, maar wij - als forumleden - moeten ons schikken naar de beslissingen van de moderators, dat is onze plicht. Maar waar over plichten wordt gesproken, zijn er ook rechten: wij hebben toch ook het recht om te verwachten dat deze moderators niet alleen deze taak willen doen, maar ze ook tot een fatsoenlijk einde brengen. Ik ben nog niet 'het slachtoffer' geworden van een moderator die een topic van mij sloot, ik open weinig topics. Maar als ik lees dat er vrij makkelijk topics worden gesloten, dan vraag ik mij af: wat is dan de exacte taak van een moderator? Die moet toch (proberen te) zorgen dat het gesprek binnen aanvaardbare normen gaande blijft. Zeggen: jongens, dan doe ik de deur gewoon dicht, dat is makkelijk en vraagt geen moed. 

Dit brengt me trouwens naadloos bij een punt dat ik ook nog onder de aandacht wil brengen: waarom laten jullie forumleden niet wat meer toe zelf moderator 'te spelen' in discussies? Het overgrote deel van de schrij(v)(fst)ers brengen hun mening op een respectvolle manier. Als er dan toch eens iemand is die uit de bocht vliegt en anderen 'mogen' daar ook op reageren, dan kan het zijn dat de tussenkomst van een moderator niet nodig is. En als een aantal leden allemaal van oordeel zijn dat een bepaalde inzending niet kan, dan zullen die dat wel schrijven en kan er door de moderator ingegrepen worden. Maar nu heb ik een beetje de indruk dat de rol van moderator bijna gelijk gesteld wordt met de taak van schoolmeester die kijkt of alle 'kindjes' wel braaf zijn. 

En daarom blijf ik voorstander van een soort napraat, niet om personen te evalueren, af te kraken, belachelijk te maken, allianties te smeden, gewoon in alle fatsoen een soort off-topic topic omdat dat ook leuk is, forumbeheer dat in dat topic meldt tegen wie maatregelen zijn genomen, ... Kortom bespreken van allerlei dingen waaruit iedereen nog veel van de ander kan leren, weten welke noden en verzuchtingen er zijn, ... . Nu mogen we nog steeds een mailtje sturen over iets dat ons dwars zit of iemand die we verdenken trol te zijn: vinden jullie het interessant om tig mailtjes over dezelfde aangelegenheid te krijgen? Om daar dan ook nog aan iedereen op te moeten antwoorden? Ipv dat iedereen in een soort algemeen klaag-, napraat, wat de naam ook is, kan zien dat een bepaald probleem is gemeld en dat jullie er 1 keer op antwoorden, 1 antwoord dat iedereen kan lezen.

Nogmaals, de beste stuurlui staan aan wal, ik wil geen moderator worden en jullie hebben het laatste woord. Maar ík vond het de moeite om een boom (en geen waaiboomhout, maar een volle eik  ) op te zetten over hoe ik het zie. En dat is bij deze gebeurd.

Dank voor alle moeite die jullie voor en achter de schermen doen.

Aviendha schreef op 11-08-2022 om 13:37:

Dat het feedback op moderators topic gesloten was kan ik wel begrijpen. Ik schreef bijna nooit en las sporadisch, maar ik dacht vaak: jemig, alweer 99+ berichten? Hoezo hebben al die mensen zin en tijd om maar te blijven discussiëren over de moderatie? Die arme moderators.

Nou echt he! Ik ben daar ook altijd zo verbaasd over. Vind het altijd een beetje sneu ofzo dat het zo ernstig en serieus moet allemaal. Van die ellenlange berichten met allemaal 'verbeterpunten'. Maar ja, ik ben dan ook nooit betrokken bij spannende intriges en ik zie het forum vooral als een gezellig tijdverdrijf.  

letterkoekje

letterkoekje

11-08-2022 om 16:05 Topicstarter

Saga schreef op 11-08-2022 om 15:48:

[..]

Nou echt he! Ik ben daar ook altijd zo verbaasd over. Vind het altijd een beetje sneu ofzo dat het zo ernstig en serieus moet allemaal. Van die ellenlange berichten met allemaal 'verbeterpunten'. Maar ja, ik ben dan ook nooit betrokken bij spannende intriges en ik zie het forum vooral als een gezellig tijdverdrijf.

Sorry, Saga, ik ben ook niet betrokken bij spannende intriges, maar als we lid zijn van iets (hier: dit forum, of een organisatie) dan mag je toch meedenken hoe het MISSCHIEN beter kan. En als het niet is, dan heb ik het tenminste toch geprobeerd. Zo zie ik het.

letterkoekje schreef op 11-08-2022 om 16:05:

[..]

Sorry, Saga, ik ben ook niet betrokken bij spannende intriges, maar als we lid zijn van iets (hier: dit forum, of een organisatie) dan mag je toch meedenken hoe het MISSCHIEN beter kan. En als het niet is, dan heb ik het tenminste toch geprobeerd. Zo zie ik het.

Hoe het misschien beter kan. Misschien inderdaad! Dus dat betekent niet dat moderators dan verplicht zijn het over te nemen. Moderators kunnen beslissen. Wat door jou gezien wordt als verbetering kan door een ander ervaren worden als een verslechtering.

Jillz schreef op 11-08-2022 om 16:16:

[..]

Hoe het misschien beter kan. Misschien inderdaad! Dus dat betekent niet dat moderators dan verplicht zijn het over te nemen. Moderators kunnen beslissen. Wat door jou gezien wordt als verbetering kan door een ander ervaren worden als een verslechtering.

Maar wie zegt dat dan? 

Ik ben het voor een deel wel met letterkoekje eens; ik denk niet dat het beter wordt als er alleen nog achter de schermen feedback mag worden gegeven. De mods hebben het laatste woord en dat is prima, maar er is in mijn ogen niets mis met feedback en vragen stellen, mits alles maar respectvol en zonder (hoge) verwachtingen blijft.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-08-2022 om 16:35

Het gesloten topic van Willem, daar kwamen veel gelijkgestemde reacties op, op het mod topic, en veel vonden het ook erg raar. Dat je daarna wel een nieuw topic mag openen over de woke-cultuur waarin je dit kunt bespreken vind ik nog vreemder. Er zijn zoveel topics die een OP hebben over een specifiek geval en later uitgebreid wordt met soortgelijke gevallen waar men iets van vindt.

Boerenactie topic idem. Gesloten, maar ik mag wel een nieuw topic openen omdat FDF heeft aangegeven met escalerende acties te komen (paar dagen geleden). Het valt op dat het juist de actualiteiten zijn waarop flink wordt gestaft en bestraft. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 11-08-2022 om 14:08:

Ik vind het jammer maar wel begrijpelijk dat het feedback topic is gesloten. Alleen al een van de laatste reacties waarin iemand Alex beschuldigd van “niet snel genoeg reageren”, echt van de zotte. Die mensen (moderator ) hebben ook een leven, misschien nu wel vakantie. Mag het dan even duren voor er gereageerd wordt?!
Lees anders het topic van Millie eens, als je je boos maakt of irriteert hier, misschien relativeert “je” dat.

Ik denk dat je mijn post bedoelde hiermee. Zal uitleggen waarom ik dat zei: Er werd door diverse forumers op de sluiting gereageerd en ook door TO. Ik vond de reden  en de uitleg van Alex echt schokkend en vindt dat daar op gereageerd mag worden.  

Ik wilde van Alex daar graag nog een reactie op, waarbij ik absoluut niet gezegd heb, dat dit te lang duurde. Er was wel iemand die er op reageerde,  waarop ik gezegd heb, dat ik een antwoord van Alex wil en niet van haar. 

En mss wil ik dan te veel,  maar goed, dat is imo inherent aan het op deze manier sluiten van topics.  

En dat er vaak toch weer op elkaar werd/wordt geregeerd in het modtopic toont toch ook aan dat er behoefte is aan met elkaar in discussie gaan? Ik zou dan in ieder geval wel op de behoeftes van je forummers inspelen en toch iets van een napraat openen. Heb je (als forummer) geen zin in dat gezeur dan lees je er niet mee. En als het respectloos wordt en verzandt in semantisch discussiëren en elkaar verwijten maken dan kun je als mod zo’n topic altijd weer sluiten.

letterkoekje

letterkoekje

11-08-2022 om 16:43 Topicstarter

Cookielover schreef op 11-08-2022 om 16:38:

En dat er vaak toch weer op elkaar werd/wordt geregeerd in het modtopic toont toch ook aan dat er behoefte is aan met elkaar in discussie gaan? Ik zou dan in ieder geval wel op de behoeftes van je forummers inspelen en toch iets van een napraat openen. Heb je (als forummer) geen zin in dat gezeur dan lees je er niet mee. En als het respectloos wordt en verzandt in semantisch discussiëren en elkaar verwijten maken dan kun je als mod zo’n topic altijd weer sluiten.

Zo zie ik dat ook, alleen heb ik daar een miljoen woorden meer voor nodig. Kan ik ook niet helpen.

napraat hoeft van mij niet, want ervaring op het andere forum is heel slecht.  

letterkoekje schreef op 11-08-2022 om 16:05:

[..]

Sorry, Saga, ik ben ook niet betrokken bij spannende intriges, maar als we lid zijn van iets (hier: dit forum, of een organisatie) dan mag je toch meedenken hoe het MISSCHIEN beter kan. En als het niet is, dan heb ik het tenminste toch geprobeerd. Zo zie ik het.

Natuurlijk mag dat! 

Alleen als het de vorm aanneemt van allerlei punten die 'aangekaart' dienen te worden, kun je ook nadenken of dat het forum misschien (nog) bij je past. Dat bedoel ik overigens niet specifiek richting jou. Er zijn nu eenmaal regels, en voel je je daar niet pr ettig (meer) bij, dan trek je je conclusies lijkt mij. 

En, maar dat is meer mijn manier van forumgebruik, ik neem het gewoon niet zo serieus allemaal (overigens gaan een klein aantal topics me zeer aan het hart). Als ik hier ooit forummers uit hun toetsenbord zie gaan of halve dreigementen zie uiten (als er niet dit of dat dan ben ik weg hier van het forum), dan denk ik vaak 'mens relax, het is maar een forum'. 

En staat los van wat ik inhoudelijk van een topic vind. Maar ik draaf ook alweer veel te ver door en daar heb ik eigenlijk geen zin in, en geen puf voor met dit weer. 

Cookielover schreef op 11-08-2022 om 16:23:

[..]

Maar wie zegt dat dan?

Ik ben het voor een deel wel met letterkoekje eens; ik denk niet dat het beter wordt als er alleen nog achter de schermen feedback mag worden gegeven. De mods hebben het laatste woord en dat is prima, maar er is in mijn ogen niets mis met feedback en vragen stellen, mits alles maar respectvol en zonder (hoge) verwachtingen blijft.

Uit bijvoorbeeld de beschuldigende toon van Willem dat moderators berichten die hij gemeld had niet heeft verwijderd. Dat klinkt voor mij alsof hij vind dat als hij iets vraagt dat zo moet worden uitgevoerd. En ik gebruik nu dit voorbeeld maar dat is al veel vaker gebeurd.

Ik geloof ook dat open feedback beter is. Alleen ik begrijp ook dat als er al zo vaak is uitgelegd wat de regels zijn en dat steeds weer opnieuw wordt overtreden dat het dan een keer klaar is. O.a. niet op elkaar reageren en het een beetje positief formuleren.

Jillz schreef op 11-08-2022 om 17:39:

[..]

Uit bijvoorbeeld de beschuldigende toon van Willem dat moderators berichten die hij gemeld had niet heeft verwijderd. Dat klinkt voor mij alsof hij vind dat als hij iets vraagt dat zo moet worden uitgevoerd. En ik gebruik nu dit voorbeeld maar dat is al veel vaker gebeurd.

Ik geloof ook dat open feedback beter is. Alleen ik begrijp ook dat als er al zo vaak is uitgelegd wat de regels zijn en dat steeds weer opnieuw wordt overtreden dat het dan een keer klaar is. O.a. niet op elkaar reageren en het een beetje positief formuleren.

Daar had ik overheen gelezen, maar ik ben het met je eens dat het niet op die manier en met zo’n toon moet. 

letterkoekje schreef op 11-08-2022 om 14:53:

[..]


Ik ga reageren op de vetgedrukte delen, Alex, ik begin met het laatste. De beste stuurlui staan aan wal en ik zal wel één van die 'beste' stuurlui zijn waarschijnlijk. En, neen, ik heb nog niet overwogen om mij aan te melden als moderator om de simpele reden dat ik overtuigd ben daar niet geschikt voor te zijn.

Je schrijft: in de praktijk werkte het niet. Daar denk ik van ipv de handdoek zo rigoureus in de ring te gooien, waarom passen jullie die praktijk dan niet aan? Het is toch niet: als wit niet werkt, dan wordt het gewoon zwart en is er niks meer. Er zijn toch nog mogelijkheden (denk ik) om zaken te laten werken.

Je spreekt over 'een kritische noot' en dat daar onterecht op wordt gereageerd. Dan zeg ik: hoge bomen vangen veel wind. Je weet dat als je aan de leiding van het land, een bedrijf, een forum, ..., ..., staat, je kritiek zal krijgen. Wie zich dat allemaal aantrekt, sorry, die vind ik niet geschikt voor de job. Hoe hoger je staat in de hiërarchie, des te meer kritiek je zal krijgen, terecht of onterecht, maar daarvoor ben je nu eenmaal 'leiding'. Anders ontbreekt (ik spreek niet persoonlijk tegen jou, maar in het algemeen) er een kwaliteit die nodig is om die of die functie uit te oefenen.

Beschuldigd worden van vriendjespolitiek: ik denk dat als je een plaats (lees: topic) geeft aan mensen waar ze hun gal kunnen spuwen, zonder dat jullie daarin tussenkomen, tenzij in erge, heel erge gevallen, je al veel van de lont uit het kruitvat haalt. Ook als mensen weten dat er toch niet door de moderators gereageerd gaat worden, dan is de 'fun' om rel te schoppen er al snel af. Het is net omdat bepaalde personen weten dat je erop ingaat, weten dat je jezelf weer gaat verdedigen en ze jouw bloeddruk weer met enkele punten kunnen doen stijgen, dat ze die posts plaatsen. Want er komt reactie.
Voor alle duidelijkheid, ik spreek niet over of voor mezelf bij deze laatste alinea: je kan nagaan hoeveel keer ik in het 'Feedback'-topic heb gereageerd en een mail naar jullie sturen om iets aan te klagen, ik denk niet dat ik het één keer heb gedaan.

Met alle respect (en dankbaarheid) naar mensen die in hun vrije tijd modereren, maar wij - als forumleden - moeten ons schikken naar de beslissingen van de moderators, dat is onze plicht. Maar waar over plichten wordt gesproken, zijn er ook rechten: wij hebben toch ook het recht om te verwachten dat deze moderators niet alleen deze taak willen doen, maar ze ook tot een fatsoenlijk einde brengen. Ik ben nog niet 'het slachtoffer' geworden van een moderator die een topic van mij sloot, ik open weinig topics. Maar als ik lees dat er vrij makkelijk topics worden gesloten, dan vraag ik mij af: wat is dan de exacte taak van een moderator? Die moet toch (proberen te) zorgen dat het gesprek binnen aanvaardbare normen gaande blijft. Zeggen: jongens, dan doe ik de deur gewoon dicht, dat is makkelijk en vraagt geen moed.

Dit brengt me trouwens naadloos bij een punt dat ik ook nog onder de aandacht wil brengen: waarom laten jullie forumleden niet wat meer toe zelf moderator 'te spelen' in discussies? Het overgrote deel van de schrij(v)(fst)ers brengen hun mening op een respectvolle manier. Als er dan toch eens iemand is die uit de bocht vliegt en anderen 'mogen' daar ook op reageren, dan kan het zijn dat de tussenkomst van een moderator niet nodig is. En als een aantal leden allemaal van oordeel zijn dat een bepaalde inzending niet kan, dan zullen die dat wel schrijven en kan er door de moderator ingegrepen worden. Maar nu heb ik een beetje de indruk dat de rol van moderator bijna gelijk gesteld wordt met de taak van schoolmeester die kijkt of alle 'kindjes' wel braaf zijn.

En daarom blijf ik voorstander van een soort napraat, niet om personen te evalueren, af te kraken, belachelijk te maken, allianties te smeden, gewoon in alle fatsoen een soort off-topic topic omdat dat ook leuk is, forumbeheer dat in dat topic meldt tegen wie maatregelen zijn genomen, ... Kortom bespreken van allerlei dingen waaruit iedereen nog veel van de ander kan leren, weten welke noden en verzuchtingen er zijn, ... . Nu mogen we nog steeds een mailtje sturen over iets dat ons dwars zit of iemand die we verdenken trol te zijn: vinden jullie het interessant om tig mailtjes over dezelfde aangelegenheid te krijgen? Om daar dan ook nog aan iedereen op te moeten antwoorden? Ipv dat iedereen in een soort algemeen klaag-, napraat, wat de naam ook is, kan zien dat een bepaald probleem is gemeld en dat jullie er 1 keer op antwoorden, 1 antwoord dat iedereen kan lezen.

Nogmaals, de beste stuurlui staan aan wal, ik wil geen moderator worden en jullie hebben het laatste woord. Maar ík vond het de moeite om een boom (en geen waaiboomhout, maar een volle eik ) op te zetten over hoe ik het zie. En dat is bij deze gebeurd.

Dank voor alle moeite die jullie voor en achter de schermen doen.

Samengevat als de moderators zich het persoonlijk aantrekken dat er heel de tijd modder naar ze gegooid wordt zijn ze niet geschikt?!

En zelf wil je het ook niet overnemen, net als alle anderen die wel kritiek hebben maar zich nog niet hebben opgegeven.

Wat stel je dan voor? Verder zonder moderators?

Ik stel voor dat totdat er betere kandidaat moderators zijn we de huidige gewoon eens waarderen. Inclusief de in onze ogen soms foutieve beslissingen. Ze doen hun uiterste best maar ze kunnen ook geen ijzer met handen breken.

Echt ik wordt gewoon plaats vervangend boos dat men moderators de les leert zonder zelf deze ondankbare taak op zich te willen nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.