Tihama
20-09-2010 om 08:58
Werkstukken, verslagen, presentaties....
er komt geen einde aan.
Zoon zit in 2 VWO. De theorie is een eitje voor hem, maar hij wordt gek van al het 'maakwerk'. Ik heb het dan niet over opgaven in het werkboek.
Dit weekend stond in het teken van 3 verslagen voor NaSk. Meneer had het 3 weken laten ophopen. Hij moest ook nog een brief voor Frans, een radioverslag voor Engels, een posterpresentatie voor geschiedenis, een leesverslag voor Duits en een verslag voor Biologie. Dit was trouwens vorig jaar ook al. Maar het lijkt erop dat er in de 2e nog een schepje bovenop gedaan wordt.
Ik zeg niet dat ik het onzin vind. Ik snap prima dat al deze dingen bijdragen aan een goede kennisontwikkeling. Als beta ken ik het belang van een goed verslag maken.
Maar vergis ik me nu of is het zo ontzettend veel meer dan dat wij ooit kregen?
Tihama
Silone
22-09-2010 om 07:49
Gisteren
zoon in paniek thuis. "Ik moet een herbarium maken, hellup!" Bladeren verzamelen van twee soorten eik, twee soorten kastanje, hazelaar, zwarte els en nog zo 't een en ander. Ze moeten gedroogd en uiteraard voorzien worden van een waslijst aan uitzoekdingen. Die waslijst was 't probleem niet, maar bladeren zoeken....
We hebben gewoon maar een rondje gefietst gisteren, hij heeft de mazzel dat hij een moeder heeft die veel door de buurt fietst en oog heeft voor de natuur. Ik kon hem de bomen feilloos aanwijzen. Hij dolblij, en dat heeft hem heel wat stress en tijd gescheeld. Prettig toch?
Silone
22-09-2010 om 09:47
Pelle
Dat zou precies zijn wat zoon 2 zou doen. Zoon 1 houdt zich krampachtig aan de opdracht en die luidde: zoek (zelf) enz...
Overigens was zoon nog lang in jubelstemming, omdat hij nu al alle bladeren verzameld had. Hij zag zichzelf al met geprinte plaatjes van internet door onze woonplaats fietsen op zoef naar de juiste boom met de juiste bladeren. Hij heeft zijn gevoel voor natuur duidelijk geërfd van zijn vader. Alles wat leeft wordt eerst getoetst op eetbaarheid, dan pas op uiterlijke kenmerken en soortnaam ![]()
albana
22-09-2010 om 11:14
Buurtsuper
mmm dan zitten mijn kinderen op de ´buurtsuper´ die héél wat betere opbrengsten heeft dan de plaatselijk JUMBO en C1000.Gewoon omdat ze hun klanten ´kennen´ en daarop inkopen.
groeten albana
Tihama
22-09-2010 om 12:21
Met ondertiteling
Ze hebben nu net 3 weken Duits gehad. Het lijkt me dat je dan echt geen flauw benul hebt van wat ze zeggen. Ik heb 3 jaar Duits gehad en ik heb al geen flauw benul.
Tihama
Maylise
22-09-2010 om 13:39
Tihama
Moet je zoon ook nog een opdracht maken over het programma? Als dat niet moet zou ik gewoon wat verzinnen in zijn geval. Als er wel een opdracht aan verbonden zit zou ik ook wat verzinnen trouwens
Via google/wikipedia een Duits programma vinden en vervolgens de informatie daarvan in eigen woorden en vervormd over nemen voor de opdracht. Dan hoeft hij het hele programma niet te kijken. Of is dit te onpedagogisch?
Maylise
Tirza G.
22-09-2010 om 14:31
Mission impossible
Duitsland ondertitelt niet. Duitsland synchroniseert na.
Jammer hoor. Schade, schade, schade aber es ist nicht anders.
Tirza
Nikus
22-09-2010 om 15:34
Tihama
Wat dacht je van Commesaris Rex, Cobra, of de film "Christiana F, Medicoppter 117 etc.
Nikus
22-09-2010 om 15:36
Tirza
Ik neem aan dat het de bedoeling is een Duitse serie te volgen met Nederlandse ondertiteling ![]()
Bastet
22-09-2010 om 16:02
Dat is de vraag,nikus
Duits met duitse ondertiteling kan leerzaam zijn.Misschien een duitse film/serie huren,en de duitse ondertiteling aanzetten?
Nikus
22-09-2010 om 16:16
Ja dat kan
Is ook een optie. Een beetje een omslachtige optie maar het kan!
Starry Night
22-09-2010 om 16:26
Omslachtig?
Wij kijken vaak naar de BBC met 888 aan. Dan kunnen we het veel beter volgen namelijk. Ik kan me voorstellen dat dat bij Duits nicht anders ist.
Starry Night
22-09-2010 om 16:35
Echt niet!?
Waarbij komt dat 888 van de BBC werkelijk perfect is. Dit in schrille tegenstelling tot onze 888...
Bastet
22-09-2010 om 16:45
Starry
Echt niet!(kruipt schaamtevol onder het bureau)
Maar bedankt,want ik kan het best volgen,maar al die kwebbelende chipskrakende pubers.....
Bastet
Starry Night
22-09-2010 om 16:51
Glad i could help
Hahaha. Ik moet bekennen dat ik het zonder ondertitels moeilijk vind, hoor. Vooral Schotten als Rebus en zo...
Tihama
22-09-2010 om 20:52
Grin
Het ging om NL ondertitels. Ik zal eens zoeken op die Krimi's.
Vandaag vroeg ik aan zoon wat bepaalde cryptische aantekeningen in zijn agenda betekenden. Nou: dat ie maandag een boekverslag moest inleveren. Welk boek? Ja, daar was een lijst voor......Fijne jongen. Dus ik heb met hem samen de boekenlijst doorgekeken. Wat een deprimerend gedoe. Loverboys, incest, jeugdbendes, mensenrechten.
Gelukkig stond Evert Hartman met 'Niemand houdt me tegen' er ook op. En een paar van Tonke Dragt.
Hij is nu enthousiast Hartman aan het lezen. Misschien herinnert iemand zich nog mijn draadje over zijn aversie tegen fictie van een paar jaar geleden. Dat is nu gelukkig minder dramatisch.
Maar goed: niemand herkent dus deze overdaad aan werkstukken etc. Mooie vraag voor morgenavond dus.
Maylise: over onpedagogisch gesproken: man vroeg net of hij even uit moest leggen waar je uittreksels kunt vinden....
Tihama
Starry Night
22-09-2010 om 21:18
Dit is grappig, tihama (ot)
Ik woonde maandagochtend een lezing bij (uit hoofde van mijn beroep), gegeven door een expert op jongerenboekengebied. Na een half uur werd ik - ik kan er niks aan doen - lacherig. De onderwerpen van werkelijk ieder boek dat hij aanprees: ongewenste zwangerschappen, loverboys, scheidingen, op straat leven, vluchtelingen, criminaliteit, "Echt gezellig is het allemaal niet", waagde ik in te brengen. Nee, nou, maar daar hielden jongeren van. "Alle jongeren?", vroeg ik (me herinnerend dat ik ooit die Lemniscaatserie vol kommer en kwel als tiener niks vond). Ja, alle jongeren wilden realistische boeken volgens hem. Waarna hij later nog heel even repte van 'die fantasy ellende', die volgens mij toch ook gretig gelezen worden en nauwelijks realistisch te noemen zijn
Los van het feit dat al die onderwerpen voor mijn dertienjarige gelukkig verre van realiteit zijn.
Anyway: het aller-allerergste wat je kon doen volgens de spreker, dat was die jongeren opzadelen met Hartman, Terlouw of Beckman (smalend gelach, ook vanuit de zaal).
En wat prefereert jouw kind: gewoon een lekkere Hartman!
Bastet
22-09-2010 om 21:19
Voor tihama
Ik citeer nog even mijzelf:
Hier,brugklas vmbo-t net zo,verslagen,mapjes theorie en verfwerkstukjes voor de creatieve vakken,doorsnedes van een ui,boekverslag,uitzoomen/inzoom opdrachten,en daarnaast nog het gewone huiswerk.Ik weet heel zeker dat ik vroeger niet zoveel te doen had.
Tihama
22-09-2010 om 22:08
Sorry bastet
Ik generaliseerde teveel. Het viel me vooral op dat zoveel mensen het niet in deze mate herkennen. Het is dus blijkbaar niet bij elke middelbare school zo.
Tihama
Tihama
22-09-2010 om 22:15
Starry
Jongeren opzadelen.....pffff. Nee, zadel ze op met ene depressie. Kunnen ze daarna aan de AD omdat ze zich teveel ingeleefd hebben in de hoofdpersonen.
Hoe bedenkt zo'n expert dit?
Er stonden ongeveer 30 boeken op die lijst. Ik heb ze alle 30 opgezocht in de catalogus van de bieb. 26 hadden een tragisch onderwerp. Want Oorlog zonder Vrienden van Hartman vind ik namelijk ook een deprimerend boek.
Triest
Tihama
Bastet
22-09-2010 om 22:25
Tihama
Klopt,een opgewekt boek vinden is een hele toer.Al zeg ik er wel bij dat ik eindexamen deed over Het meisje met het rode haar,van Teun de Vries,dat fascineerde me mateloos,boeken over de oorlog.
Bastet
Bastet
22-09-2010 om 22:26
En tihama
Ik ben blij dat jij begon over al die extra dingen die gebeuren moeten,ik dacht al dat het aan mij lag..
Starry Night
23-09-2010 om 12:03
Deprimerend
Je hebt deprimerend en over the top
De onderwerpen van die realityseries komen op mij nogal over the top over (zoals dus die komer&kwelserie van Lemniscaat vroeger). Maar laat ik voorop zetten dat ik er nog nooit een heb gelezen, hoor. Ga ik binnenkort doen.
Wat voor mij gevoelsmatig het verschil is, is dat ik het idee heb dat Evert Hartman graag een boek over de oorlog wilde schrijven, terwijl de schrijvers van die realityseries de onderwerpen meer aangedragen lijken te krijgen van de uitgever ("Als jij nou dit keer eens een zwanger tienerhoertje voor je rekening neemt, en zorg dan meteen even dat ze een dronkelap van een vader heeft en dat haar vriend aan de drugs is").
Op die fiets![]()
Tihama
23-09-2010 om 12:41
Uitgevers
"Wat voor mij gevoelsmatig het verschil is, is dat ik het idee heb dat Evert Hartman graag een boek over de oorlog wilde schrijven, terwijl de schrijvers van die realityseries de onderwerpen meer aangedragen lijken te krijgen van de uitgever "
Ik zal het je nog erger vertellen: dat IS zo! Vanochtend sprak ik de echtgenote van een kinderboekenschrijver. Ik vertelde haar dit en ze zei: "dat moet van de uitgever". Die dicteren de onderwerpen. Precies op de manier die jij nu beschrijft.
Ik vind het overigens echt schokkend dat er smalend gedaan wordt over Terlouw en Beckman. Dat zijn ook Lemniscaten toch? En fantasy.
Zoon is nu dus bezig in een SF van Hartman. Hij zat met een megagrijns en vergastte ons steeds op termen uit het boek, die hij slim gevonden vond. De HV bijv. HoloVisie
Ik heb zelf wel de kommerenkwel van Lemniscaat gelezen, maar ik was onverzadigbaar, volgens mijn pa was ik in staat breipatronen te gaan lezen om maar te kunnen lezen.
Tihama
Starry Night
23-09-2010 om 13:14
En nóg gekker (ot)
Ik meen dat het Martine Letterie was die ooit vertelde dat ze heel graag een boek wilde schrijven (helemaal bevlogen, ze had zich al helemaal ingelezen en al), EN DAT MOCHT NIET! Want dat onderwerp zou niet aanspreken, dacht de uitgever. Letterie was dat niet met hem eens, maar helaas pindakaas. Het onderwerp en alle documentatie ligt ergens in een laadje.
Ik hoor trouwens ook gruwelverhalen rond het illustreren van kinderboeken, en wat er momenteel met Kikker van Velthuijs gebeurt grenst wat mij betreft aan criminaliteit, maar nu dwaal ik af![]()
Ik vind het ook onzin af te geven op 'oude' boeken. We lezen toch ook nog steeds Peter Pan? Alice in Wonderland? Winnie de Poeh? Pluk van de Petteflet? etcetc
Pippin
23-09-2010 om 13:25
Ja!
Al die realistische boeken, die gelukkig helemaal niet realistisch zijn, ergeren mijn kinderen ook enorm. Zij hebben veel liever de sprookjesachtige dromerige fantasievolle boeken. En gelukkig zijn die er ook, maar nauwelijks van hedendaagse Nederlandse kinderboekschrijvers. Mijn kinderen lezen bijna alleen maar vertalingen. Ik begrijp nu opeens hoe dat komt. Ik denk dat de 'markt' voor het andere soort boek gewoon niet groot genoeg is in Nederland. Jammer.
Ze is voor een Nederlands opdracht overigens weleens door een Carry Slee boek heen geworsteld. Ze leest snel en ik vond dat ze zich niet moest aanstellen. Je moet natuurlijk ook leren dat je niet álleen maar hoeft te lezen wat je leuk vindt.
In het boekverslag heeft ze het boek vervolgens neergesabeld. Kijk, dat is natuurlijk ook wel weer leerzaam geweest.
Temet
23-09-2010 om 13:42
Waarom lezen ze eigenlijk
Waar komt dat idee vandaan dat pubers over de werkelijkheid zouden willen lezen? Ik in die periode in elk geval niet, of toch in elk geval niet te vaak. Liever iets escapistisch, zo leuk vond ik het leven in die tijd nu ook weer niet. En dat geldt vast voor meer pubers. Of moeten ze nou juist die realistische dingen lezen zodat ze zien dat het altijd erger kan?
Groeten,
Temet
Bastet
23-09-2010 om 14:11
Starry(ot)
Wat gebeurt er met Kikker?Vertelvertel?
Ik ben dol op die boeken.....
Bastet