Tihama
20-09-2010 om 08:58
Werkstukken, verslagen, presentaties....
er komt geen einde aan.
Zoon zit in 2 VWO. De theorie is een eitje voor hem, maar hij wordt gek van al het 'maakwerk'. Ik heb het dan niet over opgaven in het werkboek.
Dit weekend stond in het teken van 3 verslagen voor NaSk. Meneer had het 3 weken laten ophopen. Hij moest ook nog een brief voor Frans, een radioverslag voor Engels, een posterpresentatie voor geschiedenis, een leesverslag voor Duits en een verslag voor Biologie. Dit was trouwens vorig jaar ook al. Maar het lijkt erop dat er in de 2e nog een schepje bovenop gedaan wordt.
Ik zeg niet dat ik het onzin vind. Ik snap prima dat al deze dingen bijdragen aan een goede kennisontwikkeling. Als beta ken ik het belang van een goed verslag maken.
Maar vergis ik me nu of is het zo ontzettend veel meer dan dat wij ooit kregen?
Tihama
marie
20-09-2010 om 09:19
Hier niet?
Hallo
Dochter zit ook in 2 VWO, maar wat jij beschrijft komt me (nog) niet bekend voor. Maar dat komt misschien ook, omdat ze nog maar net "echt" zijn begonnen. Ze zijn eerst op schoolreis geweest. Maar vorig jaar viel het ook best mee.
Ligt misschien ook aan de school?
Over dat huiswerk laten oplopen. Ik las laatst iets in de krant over een speciale agenda. Schijnt heel goed te werken voor kinderen die moeite hebben met plannen.
http://www.1blik.nl/
Ik ken het zelf dus helemaal niet, maar misschien is het een idee?
Groetjes
M Lavell
20-09-2010 om 09:55
Zo belangrijk is het nu ook weer niet
Tihama:"Ik snap prima dat al deze dingen bijdragen aan een goede kennisontwikkeling. Als beta ken ik het belang van een goed verslag maken. "
Eh.... tja. Dan toch maar een tip. Op de vo school is het meer een administratieve of bureaucratische verplichting dan een didaktische. Het moet afgevinkt.
Mijn ervaring met mijn zoon is dat hij het uitstelde omdat hij het te goed wilde maken.
"Dit weekend stond in het teken van 3 verslagen voor NaSk. Meneer had het 3 weken laten ophopen. Hij moest ook nog een brief voor Frans, een radioverslag voor Engels, een posterpresentatie voor geschiedenis, een leesverslag voor Duits en een verslag voor Biologie. "
Dat bedoel ik. Deel het door drie en je komt tot meer dan 2 verslagen/werkstukken per week. Dat kan eenvoudig niet van al te diepgravende kwaliteit zijn.
Tihama:"Maar vergis ik me nu of is het zo ontzettend veel meer dan dat wij ooit kregen? "
Ja. Leerkrachten hebben geen idee van hoeveel werk het maken van een verslag is (en dan heb ik het niet eens over nadenken, maar puur fysiek typen, corrigeren, in elkaar zetten, etc.). Ondertussen bestaat er wel de plicht bij scholen om te zorgen dat lln per jaar 1600 uur worden beziggehouden: ± 1000 op school, de rest thuis. Voor die thuisinvulling verzinnen ze huiswerk en dit soort opdrachten.
Iedere vaksectie apart en binnen de vaksectie iedere leerkracht weer op een eigen manier. Zonder coördinatie tussen de vakken. Zo krijg je stapeling en concentratie binnen topweken. Reken erop dat er tijdens de kerstvakantie gewerkstukt moet worden.
In onze tijd was dat allemaal niet zo strak omschreven.
Help je zoon met het maken van een grid voor dit soort opdrachten. Laat 'm daarin eerst invullen wat ie zo al weet (titel, inleiding/opdrachtbeschrijving, hoofdstuk of alineakop, sleutelbegrippen uit de opdracht), vervolgens wat hij na opzoeken/studeren weet en daarna pas wat hij graag zelf uit zou willen diepen om het beter te maken.
Die laatste stap zal in piekperiodes niet altijd gemaakt kunnen worden. Maar zonder is het ook voldoende.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
20-09-2010 om 10:38
Oh hou op
Hier,brugklas vmbo-t net zo,verslagen,mapjes theorie en verfwerkstukjes voor de creatieve vakken,doorsnedes van een ui,boekverslag,uitzoomen/inzoom opdrachten,en daarnaast nog het gewone huiswerk.Ik weet heel zeker dat ik vroeger niet zoveel te doen had.
Bastet
Vic
20-09-2010 om 10:51
Heel nuttig dit (o.t.)
Dit gaat ook op mijn lijstje voor de schoolkeuze v.o. volgend jaar, naast de buitenlandse tripjes en uitwisselingsprojecten, en het al dan niet meetelllen van een onvoldoende voor gym.
M Lavell
20-09-2010 om 11:04
Hoe?
Hm, ik zou eigenlijk niet weten hoe je dit aspect mee zou moeten laten wegen. Het verschilt per school omdat het per leerkracht en vaksectie verschilt.
Er stond niets over in de schoolgids en zelfs niet in studieplan/proefwerkrooster.
Het kwam er naar volledige willekeur bij. Leek het...
Groet,
Miriam Lavell
Tihama
20-09-2010 om 11:28
Logica
Ik heb inmiddels geïnformeerd bij een kennis van me die leerkracht op die school is. Ze vertelde me dat er wel in de vaksecties gesproken wordt over het aantal toetsen dat tegelijkertijd gegeven wordt, maar niet over de gecombineerde huiswerkhoeveelheid. Zoon heeft geen enkel probleem met toetsen, die leert hij in 10 minuten, alle vakken zelfs. Maar al die aparte klussen…
Hij krijgt per vak een overzicht van alles wat hij op het einde van de Daltonperiode (7 weken) moet beheersen en in moet leveren. Daarnaast geeft elke leerkracht voor de hele periode per week aan wat ze ongeveer af moeten hebben. Op die manier wordt geholpen om het enigszins te plannen.
Ik kijk 2 keer per week met mijn zoon door die planning en probeer dan met hem de prioriteiten te bepalen. Ik heb hem vorig jaar geholpen om een standaardverslag op te zetten. Hij gebruikt dit ook steeds als onderlegger voor zijn verslagen. Vorig jaar werden de proeven nog zo opgezet dat je redelijk gemakkelijk kon zien wat je bij hypothese kwijt moest en wat bij conclusie etc. Nu moet hij veel meer zelf ontrafelen.
Daar blokkeerde hij nu voor Nask nogal op, dus ik heb hem geholpen om inderdaad het stramien hierin terug te vinden.
Om een voorbeeld te geven van een van de vragen bij Nask: “Zoek in een BINAS zoveel mogelijk gegevens van het element Fe op”. Vraag van zoon: wat is een BINAS?
Ik heb zoon mijn oude BINAS gegeven. Wat ik me nu afvraag: Is uitgelegd hoe je een BINAS moet gebruiken? Het stond niet op de boekenlijst, dus hoe kunnen ze ernaar verwijzen? Ik denk namelijk dat er erg veel gezinnen zijn die géén BINAS in de boekenkast hebben staan. Toen hij het element Fe had opgezocht, was hij opnieuw in verwarring. Namelijk: wat zijn de verbrandingsenthalpie, de valenties, de atoomdiameter in Angstrom en de relatieve atoommassa? Er stonden meer termen die zoon niet kende dan wel in de tabellen. Ben ik nu gek dat ik dit geen logische lesstof vind voor 2 VWO?
Alleen al die ene vraag leverde meer vragen op dan dat er beantwoord konden worden.
A.s donderdag is er een informatie-avond. Ik wil dan toch deze vraag eens stellen. Ik vraag me namelijk echt af of mijn zoon nu de enige is. Of ben ik nu de enige ouder die er zo dicht op zit? Ik hoor van veel ouders dat ze zich helemaal niet bemoeien met het huiswerk van hun kinderen. Natuurlijk zou ik dat kunnen doen, maar dan zou hij afstromen en dat lijkt me onzinnig aangezien hij voor alle theorie hoge cijfers haalt. En het probleem van al dat maakwerk wordt er net zo min mee opgelost.
Tihama
Vic
20-09-2010 om 11:52
Tihama
Wij zijn een van die gezinnen waar geen BINAS in de kast staat. Ik weet gelukkig (na drie jaar sk onderwijs 25 jaar geleden) wel wat het is. Volgens mij is het doel van die opdracht dat een kind gaat opzoeken wat een BINAS is en in grote lijnen wat er precies in staat. Hij zal vast niet de definities van verbrandingsenthalpie, valenties, atoomdiameter in Angstrom en de relatieve atoommassa hoeven uit te zoeken. Hoe diep gaat zijn scheikundeboek daar op in?
M Lavell
20-09-2010 om 11:57
Niet opgelet
Hm, ik vrees dat of de leerkracht, of de hele vaksectie niet heeft opgelet bij deze opdracht. Zouden ze 'm zelf verzonnen hebben, of is ie gekocht (er bestaat levendige handel in lesideëen)?
Nee, de vaksectie mag er niet van uitgaan dat er een up to date BInas in elke thuisboekenkast staat. Maar staat ie misschien wel op school?
Bij mijn kinderen gebeurde het met enige regelmaat dat er wel iets gezegd was over dit soort dingen, maar dat juist zij dan net even met iets anders bezig waren ![]()
Nieuw advies bij de planning: lees de opdracht door en stel dit soort vragen meteen (meester, wat is Binas?).
"Ben ik nu gek dat ik dit geen logische lesstof vind voor 2 VWO? "
Ik weet het niet meer. Maar hier zit een mogelijk verschil van opvatting tussen de vaksectie en de betreffende leerkracht. De vaksectie gaat ervan uit dat de stof voor de opdracht is behandeld. De leerkracht meent wellicht dat zelf onderzoeken tot beter leren leidt.
Maar goed, als dat al waar zou kunnen zijn, dan betekent dat toch dat de leerlingen die volgens dat laatste model werken, ontiegelijk veel meer tijd kwijt zijn dan die die volgens het eerste model werken.
Als het goed is staat in het opdrachtformulier hoeveel uur er voor de opdracht gepland staat. Klopt dat een beetje? Mijn kinderen kregen nog wel eens een opdracht mee met een inlevertijd over een week waar 80 uur voor stond.
Dat gaat niet natuurlijk. Dan stuurde ik een mailtje met de vraag welke voorkeur de leerkracht had: 80 uur maken en dus een compleet werk afleveren, of het beste wat kan in hooguit 16 uur zodat het op de gestelde datum binnen is. Dat werd meestal dat laatste.
Wat natuurlijk wel een domper op de motivatie opleverde, want waar is al dat gedoe dan wel goed voor?
Groet,
Miriam Lavell
Tihama
20-09-2010 om 12:32
Vic
"Volgens mij is het doel van die opdracht dat een kind gaat opzoeken wat een BINAS is en in grote lijnen wat er precies in staat. Hij zal vast niet de definities van verbrandingsenthalpie, valenties, atoomdiameter in Angstrom en de relatieve atoommassa hoeven uit te zoeken. Hoe diep gaat zijn scheikundeboek daar op in? "
Het zou best kunnen zijn dat dit de opdracht is, maar dat kost dan wel weer bergen extra tijd. Natuurlijk hoeft hij al die definities (nog) niet te kennen, maar je moet je voorstellen dat het openslaan van de bladzijde over Fe er dan uit ziet als Chinees. Je ziet voornamelijk woorden die je niet kent, notaties die je niet kent en daar tussenuit moet je dan de dingen filteren die je misschien wel herkent. En dit was dan 1 vraagje uit een lange reeks. Een andere vraag was om minimaal 30 verschillende stoffen op te zoeken in je huis, bij elke stof minimaal 1 stofeigenschap en 1 voorwerpeigenschap te zoeken en te noteren welke gevaarsymbolen er te vinden waren.
Tihama
Tihama
20-09-2010 om 12:40
Miriam
"Hm, ik vrees dat of de leerkracht, of de hele vaksectie niet heeft opgelet bij deze opdracht. Zouden ze 'm zelf verzonnen hebben, of is ie gekocht (er bestaat levendige handel in lesideëen)? "
Het was een pakketje met losse blaadjes. Zou zelf verzonnen kunnen zijn.
"Nee, de vaksectie mag er niet van uitgaan dat er een up to date BInas in elke thuisboekenkast staat. Maar staat ie misschien wel op school? "
In de planning stond de opdracht bij huiswerk, niet bij de lesopdrachten. Ik geef toe: is detail, maar blijkbaar hoefde de opdracht niet op school.
"Bij mijn kinderen gebeurde het met enige regelmaat dat er wel iets gezegd was over dit soort dingen, maar dat juist zij dan net even met iets anders bezig waren
"
Ja, dat ken ik ook.
"Nieuw advies bij de planning: lees de opdracht door en stel dit soort vragen meteen (meester, wat is Binas?). "
Ik stuur hem ook regelmatig terug met de opdracht door te vragen. Vaak blijkt dan wel dat de soep iets minder heet gegeten wordt. Maar ik vraag me af waarom hij dan wel steeds zo heet wordt opgediend.
"Als het goed is staat in het opdrachtformulier hoeveel uur er voor de opdracht gepland staat. Klopt dat een beetje? Mijn kinderen kregen nog wel eens een opdracht mee met een inlevertijd over een week waar 80 uur voor stond."
Nee, er staat geen tijdsinschatting bij.
Ik ontdekte trouwens ook al iets anders, waar zoon mee worstelde. Voor biologie is de opdracht een koelkastverslag te maken. Je moet thuis de koelkast inspecteren en noteren welke producten over de datum zijn of op de verkeerde plank staan. Je moet ook een foto maken van de koelkastinhoud en bij je verslag doen. Je mag niet van te voren tegen je ouders zeggen dat je dit moet doen, want dan gaan ze misschien wel opruimen.......Je kunt je vast voorstellen wat ik vind van deze opdracht. Zoon kwam in een loyaliteitsconflict, want van de juf moest hij zwijgen tegen ons, maar hij voelde zich daarover schuldig tegen ons. En hij wil niet dat ik er iets over zeg tegen school, want dan komt juf erachter dat hij het verteld heeft..........
En ja, verder is het een prima school, hoor met uitstekende leerkrachten en fijne mentoren, die heel veel persoonlijke begeleiding geven aan kinderen.
Tihama
M Lavell
20-09-2010 om 13:06
Herkenbaar
Aaaah, die koelkast! Herkenbaar inderdaad. Mijn kinderen moesten een familiegeschiedenis levensovertuiging schrijven.
Verzinnen mag best, hebben ze geleerd.
"Je mag niet van te voren tegen je ouders zeggen dat je dit moet doen, want dan gaan ze misschien wel opruimen....."
Ai, au, fout... een geheimpje, niet aan je ouders vertellen. Mijn kinderen hebben geleerd dat soort verzoekjes te wantrouwen als de pest. En niet zonder reden.
Maar toen ze uiteindelijk onderdeel van huiswerk bleken te zijn hebben we dat genuanceerd: Belazer niet je ouders, maar je leerkracht.
Die leerkrachten hebben soms geen idee wat ze verzinnen. Zijn ze nou helemaal belatafeld! ![]()
Groet,
Miriam Lavell
Tihama
20-09-2010 om 13:46
Vorig jaar moest hij een presentatie in het Frans houden waarin hij zijn familiestamboom met allerlei relevante aspecten (leeftijd, beroep, hobbies) weergaf. Hij heeft de lerares toen verteld dat hij dit privé vond en dat hij best een presentatie wilde doen, maar dan verzonnen. Dat was prima.
Ik heb ook met hem besproken dat wij dat koelkastverslag wel samen gaan regelen. Zal ik zorgen dat er wat dingen over de datum staan, zodat het net echt lijkt. En hoeft de juf helemaal niet te zien dat wij teveel filet american eten
Tihama
Silone
20-09-2010 om 14:38
O ja
Dit soort opdrachten hangt hier ook van fictie aan elkaar. Oudste zoon heeft van zichzelf nogal de neiging dit soort opdrachten bloedserieus te nemen, met enorm oplopende studieuren tot gevolg. Ik heb hem er wat in geholpen om er wat relaxeter mee om te laten gaan. Houd je qua uiterlijke vorm aan de opdracht, maar verlies je niet aan de inhoud. Werkt prima nu. In relatief korte tijd knutselt hij verslagen in elkaar die aan de vraag voldoen, maar ook niet meer dan dat.
En nog eens wat, Miriam. Staat dat ergens beschreven die 1600 uren? Er gaat namelijke ineens een kwartje vallen geloof ik. Volgens mij kun je er van uit gaan dat vo-ers 40 weken naar school gaan, waarin dus huiswerk gemaakt moet worden, a 15 uur per week (om aan die 600 te komen). Nu snap ik ineens de optelsom van de mentor die het had over 2 uur huiswerk maken per dag, en dat is DUS 15 uur per week. Ik dacht toen nog, als dit het rekenniveau is....
M Lavell
20-09-2010 om 15:15
Ja, dat staat in de WVO geloof ik.
"Nu snap ik ineens de optelsom van de mentor die het had over 2 uur huiswerk maken per dag, en dat is DUS 15 uur per week."
Nou ja... 2 uur per dag 7 dgn pw is al 14.
Dat vergeten juffen trouwens wel eens te vertellen. 2 uur per dag 5 dagen in de week, kan ook. Maar dan moet je in de vakantie ook iedere dag en kom je nog tekort.
Huiswerk is gepland voor 3 uur per dag gedurende die 40 weken (ex vakantie). Dan heb je een 40-urige werkweek.
Maar in de praktijk letten de vaksecties helemaal niet op elkaar, dus zijn er weken met nauwelijks werk en weken met wel 40 uur alleen aan huiswerk.
In de praktijk betekent dat dan weer vooral dat een goede scholier zorgt dat ie weet hoe te doen alsof.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
20-09-2010 om 21:12
C1000 school
Die houden we erin, de C1000 school.
En dan bij iedere 10 euro aan ouderbijdrage zo'n flippo cadeau.
Groeten,
Temet
Tirza G.
20-09-2010 om 23:57
Ah! de studielasturen
Yes my dears, dat is al-le-maal geregeld. Ik deel mijn kennis graag
Bovenbouw havo (2 jaar) maakt 3200 uur (heel pikant detail, met je ogen dicht lezen: niemand weet of een uur een klokuur is of een schooluur - van gemiddeld in NL 50 mintuen). Dat wordt verdeeld over 2 jaar=1600per jaar en dan 40 weken. Van 40 uur. Geen werknemer krijgt je er meer voor, maar leerlingen wel.
VWO: idem dito. Bovenbouw duurt drie jaar=4800 uur. Vakken krijgen een studie-last toegekend. Zeg: thuis een boek lezen voor Nederlands: daar zetten we 10 uur voor. De zgn. SLU's - studielasturen. En zo worden er aan vakken uren toegekend. Er zijn grote en kleine vakken. Zoon heeft bijv. een taal die telt voor 600 uur. Dat is 200 uur per schooljaar, is 5 uur in de week. Hij heeft ook een vak met een SL van 80; dat heeft-ie dan óf 1 jaar lang 2 uur per week of 2 jaar lang 1 uur per week: dat kiest school zelf.
Een nog veel pikanter detail: van die 1600 worden er 1000 op school doorgebracht. De rest is thuisknutselen en dáár zit dus de besparing voor de leerling ![]()
En last but not least: er wordt voor het gemak geen rekening gehouden met eindexamens (mei), waardoor er zomaar floep twee lesmaanden tekort zijn in een jaar. Tsk.
Tirza (kleine vakjes, grote vakjes, stop ze in je roostertje)
Tihama
21-09-2010 om 09:06
Dalton
Er zit inderdaad wel iets in dat Dalton. Ze hebben aan het einde van een periode ook de Daltonweek en dan vinden idd dit soort projecten plaats. Zoon heeft een keer Legorobots gebouwd en een keer zichzelf ingeschreven voor extra wiskunde. Maar dat is gewoon op school, onder lestijd.
Toen ik gisteren thuiskwam, bleek dat hij spontaan alvast de brief voor Frans geschreven had die hij vrijdag pas klaar hoefde te hebben. Hij had zichzelf deze week voor 3 Daltonuren (elke dag hebben ze 1 Daltonuur om achterstanden in te halen) ingeschreven om zijn verslagen voor Nask af te maken. Maar omdat hij dat nu af had, heeft hij die tijd gebruikt om vooruit te werken voor Nederlands.
Ik heb hem laatst al een keer gevraagd wat hij met mijn zoon heeft gedaan. Hij moest toen erg lachen. Zonder discussie, zonder gedram zelfstandig werken en plannen. Griezelig gewoon. Man en ik twijfelen inmiddels ook aan de genen. Dit herkennen wij absoluut niet
Tihama
Hillary
21-09-2010 om 09:24
Binas?
Zeker heel slecht opgelet op school, heb ook een VWO diploma, dus zal toch echt 2 VWO ook doorlopen moeten hebben, maar wat hierboven allemaal wordt gezegd is echt abracadabra voor mij. Lees wel met angst en beven mee, zoon in brugklas, vraag me af wat ons nog te wachten staat. Dochter volgend jaar in brugklas, heb ik straks een dagtaak in het begeleiden van het huiswerk? En hoe moet dat dan als je zelf weinig onderwijs hebt gehad? Mijn ouders hadden beiden een LBO opleiding en hadden geen flauw idee wat ik aan het doen was op het VWO, maar heb het gewoon in 6 jaar kunnen halen. Als ik af en toe hoor (en ook al zie bij oudste) wat er van de ouders wordt verwacht vraag ik me af of ik in deze tijd nog een VWO-diploma had kunnen halen.
Nikus
21-09-2010 om 09:34
De c1000 school
Geweldige benaming. Onze zoon zit op een Jumbo school. Veel voor een lage kostprijs maar kwalitatief zeer goed!
margje van dijk
21-09-2010 om 09:41
Groepjes
Mijn zoon is denk ik vergelijkbaar met de jouwe, Tihama, in de zin dat hij theorie fluitend en met hoge cijfers kan verstrouwen, maar dat hij moeite heeft met de praktische kant van het schoolwerk.
Hij zit op een Montessori-gymnasium (niet zelfstandig) (al weet ik niet of het nog steeds 100% Montessori is want ze 'adverteren er niet mee', maar die naam heeft het van oudsher, en ik herken het ook op veel punten). Hier bestaat ook veel werk uit het maken van presentaties, verslagen, en vergeet vooral niet de filmpjes.
Mijn zoon vindt het op zich nog wel leuk om een verslag te schrijven of een powerpointpresentatie in elkaar te zetten. Maar waar hij grote moeite mee heeft is het werken in groepen. Bijna al die opdrachten zijn groepsopdrachten. Dat betekent dat zo'n groepje het werk onderling moet verdelen, dat iemand daartoe het initiatief moet nemen, dat er onderling gecommuniceerd moet worden. Daar haakt mijn zoon af. Hij wordt heel passief, wacht tot hem iets toegeschoven wordt, en zal nooit van z'n leven spontaan zelf een email aan groepsgenoten sturen met een voorstel of een vraag. Dus als een ander het niet regelt, HIJ zal het zeker niet regelen. Daar heb ik met hem de meeste handen vol aan: hem op het idee brengen dat je ook kan beginnen met een voorstel, zelf kan bedenken hoe je het zou willen doen en dat overleggen met de anderen.
En een ander probleem bij mijn zoon: hij schuift zo dolgraag aan bij de legoprojecten van zijn broertjes dat hij überhaupt vergeet dat hij nog dingen te doen heeft. En als hij dan eindelijk achter zijn bureau zit voor het een of ander, zit hij even later weer met vouwblaadjes dobbelstenen te plakken en er een bouwwerk van te knutselen.
De focus, de aandacht, de gerichtheid op 'afmaken'.... dat mist hij echt totaal.
(Wel zit hij dan 's avonds voor het slapengaan dan weer gefascineerd in Bill Bryson's geschiedenis van bijna alles te lezen (volwassen editie), en heeft hij intussen al achteloos 2 delen van Harry Potter in het Engels gelezen.)
Margje
margje van dijk
21-09-2010 om 09:43
En hier hebben ze élke dag 'keuzewerktijd': anderhalf uur omstreeks lunchtijd, waarbij ze een vak of een module naar keuze mogen doen. (Dit is schoolbreed, niet alleen op het gymnasium). Zoon heeft op die manier al eens Spaans gedaan, en sterrenkunde, en een roboticaproject. Dat stelt hier echt wel wat voor heb ik het idee, het is geen wassen neus. Maar ook daar natuurlijk weer: groepswerk en powerpointpresentaties.
Margje
ijsvogeltje
21-09-2010 om 10:00
Hier niet
Onze oudste zoon zit in 2 gymnasium, en heeft zelden projecten, presentaties etc. Aan de ene kant heel prettig (hij is er net als de zoon van Margje helemaal niet handig in). Maar aan de andere kant zou het ook wel goed en leerzaam voor hem zijn.
Bastet
21-09-2010 om 11:47
Twee kanten
Mja,mijn zoon werd ook gek van dat eeuwige samenwerken,vooral omdat er altijd een persoon in de groep niks doet en toch hetzelfde cijfer krijgt.Nu hij op zoek is naar een leuke HBO opleiding en zich door diverse folders worstelt,ziet hij dat het daar exact hetzelfde zal gaan..
Tirza G.
21-09-2010 om 17:30
Snots
En dan moet je er zo eentje hebben als die van mij. Dat is net zijn moeder, die kan ontzettend goed samenwerken als hij maar mag bepalen hoe het gaat. Roeien door de stroop, dat is het. Heel dat samenwerkgedoe. En waar is het allemaal goed voor? Dat weet niemand. Want de docenten zelf (toch een lichtend voorbeeld binnen een school zou je zeggen) werken in de regel maar héél beroerd samen. Heh heh heh.
Tirza
Tirza G.
21-09-2010 om 17:32
O ja
De term "in groepjes" is voldoende om zoon in een amechtige neeeeeeeeee stuip over de bankleuning te krijgen. Komt mijn schoonmoeder (90) laatst langs, vertellen over de crea-middag in het verzorgingstehuis, zó leuk, mét quiz. En dan moesten ze in groepjes.......ik zag zoon zomaar zachtjes in elkaar zakken van ellende. Ben je 90. Moet je nóg in een groepje
Tirza
Bastet
21-09-2010 om 18:40
Haha tirza
Zo hoorde mijn zoon van een kennis van ons dat je zelfs in het bedrijfsleven mensen hebt die geen zier uitvoeren bij een project en ook met de eer strijken..
)
Bastet
Tihama
21-09-2010 om 20:45
Oja
Nog een opdracht:
"Kijk een Duitstalig TV programma met Nederlandse ondertiteling"
Natuurlijk kan hij dit aan de leerkracht vragen. Maar ik kom echt niet verder dan Derrick. Ik kijk vast te weinig TV, maar welke TV-programma's zijn er die voor een jongen van 12 leuk zijn?
Tihama
Tirza G.
21-09-2010 om 22:05
Geen
Dat is eenvoudig Tihama. Geliefde grap van mijn vader: wat is het dunste boekje ter wereld? Drie eeuwen Duitse humor. Er zijn géén Duitse programma's die pubers leuk vinden. Je zou op YouTube Deutschland Sucht Eind Superstar kunnen proberen, daar wordt-ie vast blij van
Tirza
Starry Night
21-09-2010 om 22:41
Scenario 1, 2, 3 en 4
Gaat het er hier niet om volgens welk scenario de school werkt? Wij konden vorig jaar kiezen tussen twee scholen, waarvan de ene scenario 2 was (hoofdzakelijk traditioneel klassikaal, af en toe projectmatig) en de andere scenario 3 (hoofdzakelijk projectmatig, af en toe traditioneel klassikaal). Wij hebben toen bewust voor de scenario 2-school gekozen, omdat die ons geschikter voor onze dochter leek (ook al is het verder fietsen).


