ayla
11-11-2010 om 09:39
Vroeger naar school mag dat nou?
Ik had het vanochtend met de directeur van de school over het aanmelden van aylazoon, volgens hem mocht aylazoon 5 dagen komen wennen vanaf 3j10m. Nu zat ik me af te vragen hoe het zat met ouders die hun kinderen vervroegd naar school sturen, mag dat nou of mag het niet.
Guinevere
11-11-2010 om 11:22
Wel toch?
Volgens mij mag alles, als de directeur het goed vindt. Maar die krijgt er geen financiering voor.
ayla
11-11-2010 om 11:33
Hmmm
Dirk gaf vanochtend aan dat hij er helemaal voor was maar dat het wettelijk gezien niet mag. Ik heb echter in het verleden vaak genoeg verhalen gelezen van peuters die al eerder naar school gaan. In eerste instantie dacht ik dat het een verzekeringskwestie was en dat je als ouder een extra verzekering moest afsluiten maar dat is volgens dirk dus niet het probleem. Hij zei echter wel dat ze bij de stichting aan het uitzoeken waren waarom bepaalde scholen het wel deden. Maar antwoord had hij dus niet.
vlinder72
11-11-2010 om 15:36
Dochter wel
Onze dochter is naar school gegaan toen zijn 3 jaar en 11 maanden was. Ze is van september en ik vond het nogal sneu om haar na de zomervakantie drie weken thuis te houden daarna naar school te laten gaan. Dat vond de juf ook en daarom is zijn na de zomervakantie gelijk naar school gegaan. Neef van ons trouwens ook. Hij is van eind augustus en ook direct na de zomervakantie naar school gegaan. Andere school trouwens in een andere stad.
Ik denk ook niet dat de juf dit officieel gevraagd heeft aan de directie. Zij vond het goed, ik ook dus dochter is gewoon gelijk begonnen.
Vera*
11-11-2010 om 15:50
Hmmm
Op de basisschool van oudste mochten alle kinderen die voor 1 oktober of herfstvakantie ofzo al direct na de zomervakantie naar school.
wil40
11-11-2010 om 15:56
Hier niet
Misschien in bepaalde uitzonderingsgevallen, waar ik niets van weet. Er is hier zelfs een wachtlijst, dus het is al fijn dat je kind net voor zijn/haar 4e mag komen "oefenen."
angelina ballerina
11-11-2010 om 20:58
Ook niet
Hier mogen ze ook alleen maar 5 dagdelen wennen en niet eerder naar school. Wel mag een kind die max. 2 weken na zomer of kerstvakantie jarig is, direct na de vakantie starten.
Jesse_1
11-11-2010 om 21:22
Hier wel
Zoon is van 28-11 en ik heb destijds gevraagd wanneer hij naar school mocht, wij mochten toen kiezen tussen: per 1-11 en na de kerstvakantie. (Is toen 1-11 geworden).
Ook gaan kinderen die voor 1-10 4 worden gelijk na de zomervakantie al naar school.
Jesse
Leenke
12-11-2010 om 09:24
Hier al met 3.6 als je kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft
Ik hoor van steeds meer ouders dat hun ukkie van 3 jaar en 6 maanden al mag beginnen. Sommige scholen zijn dus wel al de leeftijdsgrens aan het verschuiven... Maar dan alleen als een ouder het vraagt omdat het kind voorloopt in zijn ontwikkeling. Eerst dacht ik oooh dat wil ik ook voor mijn kind want verveelde zich thuis te pletter. Maar ik ben achteraf blij dat ik het niet gedaan heb want de kinderen zijn dan wel erg jong in groep 3! Vind ik niet helemaal eerlijk voor de wat oudere groep 3 kinderen. Ook al zou het een slim kind zijn, dan zou het kind eventueel vanaf groep 4 naar een Leonardo school kunnen gaan. Maar ook daar zou het dan al verder zijn dan zijn leeftijdsgenootjes in de klas en dus weer de jongste... Zou zelfs gepest kunnen worden omdat hij zij een uitzondering is. Wil je zoiets voor je kind? Ik niet.... Ik vind het een beetje streberig van de ouders...
Primavera
12-11-2010 om 10:13
Huh, leenke?
Hallo Leenke,
Ik kan jouw redenering niet helemaal volgen. Waarom zou een kind eerder dan 4 jaar toelaten op school oneerlijk zijn voor oudere kinderen? Waarom zou het goed voor kinderen zijn om zich eerst thuis te pletter moeten vervelen? Ontwikkeling hou je toch niet tegen door een kind thuis te laten. Alleen als het een zeer weinig stimulerende thuisomgeving heeft zou je zo de ontwikkeling af kunnen remmen, maar bij de meeste doorsnee gezinnen is er thuis gelukkig een genoeg prikkelende omgeving om van alles en nog wat te leren zonder dat je op school hoeft te wachten.
Weet je wat ik eigenlijk pas oneerlijk vind? Eerst een kind wat al lang toe is aan school en paar maanden tot een half jaar laten wachten (of langer als het de schoolvakanties zo uit komt) totdat het precies 4 jaar is en vervolgens het jaar erop het kind laten zitten omdat het 'maar' een half jaar in groep 1 gezeten heeft. Dat vind ik pas echt oneerlijk.
Als alle herfst en winterkinderen nou gewoon in september samen met de rest zouden beginnen zouden we eindelijk van het gemekker: "ja maar hij/zij heeft maar anderhalf jaar gekleurd" als argument tegen wettelijke overgang naar groep 3 af zijn.
Iedereen kan gepest worden. Een kind wordt niet zozeer gepest omdat het ergens anders in is. Iedereen wijkt op tenminste wel één punt af van de grote groep. Alleen als een kind is uitverkoren tot pestslachtoffer, wordt datgene waarin het verschilt vaak als werktuig gebruikt voor het pesten. Pesten moet je niet proberen te voorkomen door je aan alle kanten krampachtig aan de groep aan te passen, maar door een fatsoenlijk pestprotocol en het leren respecteren van anderen ook als ze ergens in iets van ons verschillen of dat nou jong, slim, rood haar, brilletje, dik of huidskleur is. We gaan toch ook geen kinderharen verven of slechtziende kinderen brilloos rondlopen om te voorkomen dat ze gepest worden?
Groeten Primavera
M Lavell
12-11-2010 om 10:17
Voorschool
Er is geen voorziening om lln voordat ze 4 jaar worden toe te laten op school. Alleen het wennen.
Er is wel het experiment van de voorschool en de samenvoeging met de basisschool. Sommige scholen permitteren zich een soort van uitwisseling tussen de voorschool en de basisschool op basis van dat experiment.
"Ook voor alle anderstaligen: die leren meer van de hele week naar school dan van 2-3 ochtendjes psz!"
Daar is dat experiment voor bedoeld.
Dat sommige scholen (en psz's trouwens) er kinderen uit pikken om ze vooruit te sturen (die is al zo voor) is eigenlijk een denkfout. Maar het lost wel een imagoprobleem van voorschool/boschool combinaties op: als je je alleen zou focussen op kinderen met een achterstand (daar zijn de subsidieregels op gericht), dan creëer je vanzelf een school met uitsluitend een zwakke schoolpopulatie.
Door witte kinderen van hoogopgeleide ouders onder het mom van voorsprong een extratje te geven, lok je ze en hou je ze binnen.
Groet,
Miriam Lavell
ayla
12-11-2010 om 10:23
Ja maar
Maar nou weet ik eigenlijk nog niet of het volgens de wet mag. En nee aylazoon is nog geen 3j en 10 maanden, het zou echter wel een opluchting voor ons zijn als hij straks eindelijk mag gaan. Of het zin heeft, tja daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit. Zijn niveau ligt nu al op zeker groep 2 denk ik. Het verbaasde me alleen dat de dirk bij ons heel stellig zei, helaas jammer maar het mag niet terwijl ik toch echt vaker gelezen heb over peuters die met 3,5 al naar school gaan.
M Lavell
12-11-2010 om 10:28
Mag niet
ayla:"Maar nou weet ik eigenlijk nog niet of het volgens de wet mag."
Volgens de wet (de subsidieregels waar bo scholen zich aan moeten houden) mag het niet.
Maar er is geen verbod op de aanwezigheid van een 3 jarige in de klas. Die 3 jarige is echter geen leerling in de zin van de wet (niet verzekerd, geen subsidie, telt niet mee in het aantal).
Uitzondering kan zijn een detachering van de voorschool naar de bo school. Het kind zit dan in de bo klas onder verantwoordelijkheid en op kosten van de voorschool.
Dat is wel misbruik van gelden en niet eerlijk, overigens ook om redenen van opvang. Waarom zouden ouders van een slim kind wel gratis schoolopvang mogen genieten? Het is daarmee ook een staaltje van onbehoorlijk bestuur.
"Het verbaasde me alleen dat de dirk bij ons heel stellig zei, helaas jammer maar het mag niet terwijl ik toch echt vaker gelezen heb over peuters die met 3,5 al naar school gaan."
Dirk heeft gelijk. Het mag niet.
Groet,
Miriam Lavell
ayla
12-11-2010 om 10:37
Oke
het komt er dan dus op neer dat zo'n drie jarige er eigenlijk voor de 'lol' bij zit maar er officieel niet is.
billie
12-11-2010 om 11:52
Waarom wil je het?
Heb eigenlijk nooit zo gesnapt waarom ouders dat zo graag willen, juist bij slimmere kinderen. Behalve als kinderen erg sociaal zijn, en er grote behoefte aan hebben tussen andere kinderen te zitten, maar ik weet niet of dat nu perse iets met iq te maken heeft.
Als ik het allemaal opnieuw met slimme zoon zou doen, zou ik hem eerder nog later naar school hebben laten gaan. Misschien. Want tsja, daarmee plaats je je kind ook weer in een uitzonderingspositie.
Maar dus zeker niet eerder. School is voor slimmere kinderen toch vaak een teleurstelling, en ze *passen* vaak slecht. Zoon leerde thuis ontzettend veel. De stof op school en de aansluiting met andere kinderen viel alleen maar tegen. Maar goed, zoon verveelde zich thuis ook helemaal niet.
ayla
12-11-2010 om 11:59
Omdat
Redenen zouden voor mij zijn:
Qua kennis psz en kdv allang voorbij
Op school meer mogelijkheden en kennis om hem bezig te houden
Hij wil niet meer naar psz en kdv
Thuis verveelt hij zich
Als het al zou kunnen weet ik niet of ik het zou doen, misschien wel. Ik zou er over na moeten denken. Maar nu ik eigenlijk weet dat het gewoon niet gaat hoef ik daar al niet van wakker te liggen
ayla
12-11-2010 om 12:23
Nee
ik bedoel beter bezig houden dan de psz, de school waar hij naar toe zal gaan is ivm ayladochter uitgezocht op hun kennis mbt voorlopende kinderen en zijn ook vrij flexibel. dat in tegenstelling tot de psz waar hij nu zit Uiteraard kan ik hem thuis bezig houden. Dat doe ik nu ook op de dagen dat ik thuis ben.
.
Jesse_1
12-11-2010 om 17:25
Billie, waarom (o.t.)
Onze zoon (niet opvallend slimmer dan anderen) is dus van 28-11, het is voor kinderen erg leuk om als ze 4 zijn _eindelijk_ naar school te mogen. Zijn beste vriendje (die vrijwel tegelijkertijd jarig is en naar een andere school ging) zou na zijn verjaardag wel meteen naar school gaan. Zoon zou anders tot na de kerstvakantie op het KDV moeten blijven. Bijkomend argument bij ons was ook dat ze 'herfstkinderen' langer laten kleuteren. Ik vermoedde dat ze onze zoon zeker lang zouden laten kleuteren als hij pas in januari naar school ging, en hoopte dat als hij in november al naar school ging hij aan het eind van dat jaar wel meteen naar groep 2 zou mogen (mislukt).
Jesse
Guinevere
12-11-2010 om 19:35
Nou
Nou, ik wil het ook, maar het mag niet van de directeur. En waarom zou ik het willen? Omdat onze peuter NU het niveau heeft om in te stromen op de basisschool. Hij is er aan toe, zo simpel is dat.
Massi Nissa
13-11-2010 om 08:41
Valt dat niet tegen?
Hier ook een peuter die al met 2,5 naar school wilde en verlangend door de ramen keek van de plaatselijke basisschool. Of ze nu zo slim is, weet ik niet, ze is gewoon nieuwsgierig. Ik heb echter niet de illusie dat ze op school nu zoveel meer en sneller zal leren dan thuis of bij oma (die een druk en interessant huishouden bestiert).
Nu ik een beetje heb rondgekeken op haar eerste wendagen, zie ik niets wat mijn mening dienaangaande zou kunnen wijzigen. School is ook saai, maar op een andere manier. Het gaat langzaam, het is veel van hetzelfde en zal na een paar maanden ook minder belangwekkend blijken dan het leek vanaf de stoep. Maar misschien ben ik te pessimistisch en vindt dochter school langdurig geweldig (ik hoop het).
Groetjes
Massi
PS: Ik ben het helemaal eens met voorgaande meningen. Je kunt een kind met een voorsprong thuis meer bieden. En juist kinderen met een achterstand zouden eerder moeten kleuteren. En op voorscholen zouden geen juffen meer moeten zitten die zelf het Nederlands niet goed beheersen (zelf gezien in Bos en Lommer, schandalig).
Gerry
13-11-2010 om 09:20
Welk kind zit nou thuis?
Op het moment dat ik mijn kind met voorsprong thuis heb, kan ik het zeker meer bieden. Maar kinderen zitten nou eenmaal niet zeven dagen in de week thuis. Kinderen zitten op het kdv of op de pz, en daar wordt heel vaak helemaal niks geboden. Plus dat een kind met voorsprong vaak ook sociaal verder is, en dus ook dan niet past. Wat wel past is school.... Maar dat mag heel vaak niet.
En dan mogen ze wel, en komen ze in groep 1 en da's op de meeste scholen weer precies het kdv of de pz, te laag niveau met kinderen waar ze ook niet tussen passen. Terwijl het een jaar daarvoor waarschijnlijk wel stimulerend en leuk geweest zou zijn.
Primavera
13-11-2010 om 16:01
Was dat maar zo, holden
De regels en eisen voor het halen van een rijbewijs zijn duidelijk vastgelegd en rijscholen moeten zich daaraan houden.
Stel je deze situatie eens voor:
Mijn oudste dochter zal op een gegeven moment eind oktober 18 worden en met rijlessen willen beginnen. Helaas de rijscholen zeggen dat ze met alle onregelmatigheid van decemberdrukte, kerstverkeer, enz pas begin januari mag beginnen. Dochter is slim genoeg dus haalt na een tijdje makkelijke haar theorie-examen. Helaas de rijschool zegt dat omdat zij in de herfst geboren is echter 0 fouten moeten hebben om rijbevoegd te zijn ipv de 5 officieel toegestane fouten.
Dochter doet een herkansing voor de zomervakantie en haal eindelijk 0 fouten en mag afrijden. Ze doet alles goed, maar krijgt toch haar rijbewijs niet omdat ze niet uit haarzelf zonder dat iemand haar dat gezegd had moeilijker werkjes heeft gekozen. Zo deed ze de hellingproef met de handrem ipv met de voetrem en heeft niet ingehaald, wat zou bewijzen dat ze sociaal-emotioneel te jong zou zijn voor een rijbewijs ook al krijgen haar medeleerlingen die niet in de herfst jarig zijn met soortgelijke proeven wel allemaal hun papiertje.
Het enige afrijmoment is natuurlijk in September, dus mag dochterlief nog een jaar dure rijlessen volgen, omdat dat vast goed voor haar zelfvertrouwen zal zijn...
Werkelijk er is bijna niks zo soft en willekeurig als de schoolregels voor kleuters. Het enige wat vast staat is dat je omstreeks je 4de verjaardag bij god's, pardon school's gratie naar school mag en op je 5de op straffe van de LPA tenminste 4 dagen naar school moet. Voor wat er daarna gebeurd wat betreft invulling van de bij te brengen stof en moment van overgang ben je volledig zonder enige houvast aan de betreffende school overgeleverd.
Groeten Primavera
Tihama
13-11-2010 om 16:44
Niet doen
Als ik 9 jaar geleden had geweten wat ik nu weet, dan had ik zoon eerder een jaar LATER hebben laten gaan. Op het KDV mocht hij lekker doen wat hij wilde. Ik wist dat hij slim was, maar hoe slim ontdekten we pas toen hij op de basisschool in het cognitieve raamwerk kwam. Hij verveelde zich dood. Het systeem was afgestemd op de gemiddelde 4-6-jarige. Hij was zo blij dat hij nu eindelijk ging leren.....
Op een dag (hij was 4,5) zei hij dat hij naar de directeur wilde, want hij wilde nu eindelijk wel eens wat leren....De juf heeft hem dus meegenomen naar de directeur, die het allemaal nogal vermakelijk vond, maar helaas kwam er geen extra uitdaging. Groep 1, he![]()
Thuis boden we hem gewoon de ruimte, maar ja, dat legde de school uit als pushen.....
Dus Ayla: laat lekker gaan. Gun je kind zo lang mogelijk de ruimte. Hij zal nog lang zat zichzelf moeten aanpassen aan de schoolse normeringen.
Tihama
Guinevere
13-11-2010 om 22:47
Op niveau
Ik vind eigenlijk gewoon dat een kind op zijn niveau zou moeten kunnen instromen, op het moment dat ie eraan toe is. En het KDV is momenteel gewoon niet meer toereikend voor onze peuter. Vanmorgen kwam onze zoon langs de school, zei hij hoopvol: "Ga ik nu naar school? Mag ik nu gaan leren?". Nee, sorry, nog een half jaar wachten, en dan is het maar afwachten of het je nog aanspreekt. Thuis doen we natuurlijk al van alles met hem, maar het is leuker om samen met leeftijdgenoten te leren, in plaats van in de verticale groep op het KDV.
En ik ben het er helemaal mee eens dat vooral óók kinderen die niet voorlopen een goede en tijdige educatie moeten krijgen. Het zou mooi zijn als de KDV's en peuterzalen daar meer mee zouden doen. Ik begrijp trouwens dat dat wel steeds gestructureerder gebeurt. En er is natuurlijk de voorschool, voor bepaalde groepen, maar lang niet voor iedereen.
School vanaf 3,5 jaar, facultatief, zou fijn zijn.
ayla
14-11-2010 om 08:52
Precies zoals gerry zegt
aylazoon zit NU op niveau al op niveau groep 2, Als ik eraan denk dat het mannetje nog 2,5 jaar moet kleuteren dan vraag ik me heel erg af of dat goed gaat. Moet hij leren tot 5 tellen terwijl hij een jaar geleden al tot dertig telde. Over een anderhalf jaar mag hij pas letters gaan leren terwijl hij nu al het halve alfabet kent. Ik heb natuurlijk gene goede ervaring moet kleuterklassen en misschien gaat het wel heel goed maar Ik vraag het me af. Door hem vroeger te laten beginnen zet ik idd al in op een versnelling, dat weet ik. Maar ik vraag me af of dat bij hem te vermijden is.
Het niveau van de psz en het kdv is hij voorbij, dat zie ik heel duidelijk. Iedere week moeten we hem huilend naar het kdv brengen terwijl hij dolgraag naar school zou willen.
Massi Nissa
14-11-2010 om 09:13
Ayla
Als ik zo rondkijk in mijn omgeving, zijn de meeste 3,5-jarigen aan school toe. Ze vervelen zich thuis en op het kdv. Veel van de oudere peuters die ik ken, kunnen al best ver tellen en kennen veel letters. Dat gaat min of meer vanzelf in een hooggeletterde omgeving, of via oudere broers en zusjes met zendingsdrang. Ik zie nog steeds niet zo goed hoe jouw kind (en deze andere kinderen die ik toevallig ken) gebaat zouden zijn bij vroeger kleuteren. Zo spannend is kleuteren toch niet? Wat ik bedoel is, wat kan groep 1 aan jouw kind bieden wat hij in jouw ogen nodig heeft?
Groetjes
Massi
ayla
14-11-2010 om 09:27
Massi
de wil om een kind uit te dagen, tenminste als je een goede school hebt en ik hoop dat ik die nu heb. Hij komt daar in een combi 1/2 terecht en kan hopelijk op die manier meer uitgedaagd worden
Isabella
14-11-2010 om 10:47
Uitdaging
Ik lees dit en er moet mij iets van mijn hart. Oudste is zeer slim, is zeer leergierig, heeft een brede interesse, vliegt door de stof heen. Op de basisschool heeft zij zich, ondanks alle inspanningen om haar uit te dagen, verveeld. Er is nog gesproken over een klas overslaan maar daar ben ik geen voorstander van en mijn man ook niet. Voor onze dochter zou het niet goed zijn geweest en ondanks dat ze zich niet happy voelde op de basisschool, zijn we allemaal er nog steeds van overtuigd dat dit een goede beslissing is geweest. Ze zit nu op de middelbare school en vindt het daar geweldig. Ze had wat aanloopproblemen (planning etc, de gebruikelijke valkuil voor nieuwe brugklassers) maar doet het goed ondanks minimale inspanning.Een basisschool heeft haar nooit (en is daar volgensmij uberhaupt niet op toegerust) kunnen uitdagen ondanks dat de school zeer veel goede en minder goede pogingen heeft gewaagd. Ik leg in ieder geval niet de schuld bij school of zo, dochter is een uitzondering.
Nu ik jouw verhaal lees, Ayla, denk ik: "Zou mijn dochter er bij gebaat zijn geweest eerder te kleuteren" Ik geloof niet dat we haar een groot plezier daarmee zouden hebben gedaan. De uitdaging heeft zij buiten school altijd gehad (gitaarspelen is het nu helemaal voor haar). School is in haar ogen altijd een noodzakelijk iets geweest waar zij naar toe moest.
Ik weet ook niet goed wat je voor ogen hebt: heb je een versnelling al voor je zoon voor ogen, begrijp ik uit wat je schrijft? Ik zie in ieder geval niet een toegevoegde warde dat een school mijn kind beter kan uitdagen dan wij destijds deden.
Overigens is het wel een hele lastige materie, je weet nooit of je het goed doet. Dat weet je pas achteraf. Ik heb een vriendin wier kind een klas overgeslagen heeft en die vastgelopen is in de brugklas. Het kind heeft gedoubleerd en zit nu bij leeftijdgenootjes en daar is het heel blij mee. Toen leek versnellen het beste. Maar het ene kind is het andere niet.
Ik heb ook een kind dat gewoon lekker kan meekomen. Zij gaat lekker door de stof heen. Dat is toch een stuk minder gecompliceerd, voor kind, voor school en voor ouder.
Yvon Meijer
14-11-2010 om 12:25
Redenen/jesse/billie
Onze dochter is van 29-11, had het ook helemaal gehad met het KDV. Ze is na de herfstvakantie naar school gegaan, ze was blij dat ze eindelijk wat kon leren. Na twee weken vond ze het vreselijk en wilde niet meer. Wat bleek: de juf liet haar lekker spelen om wat te wennen en de kinderen te leren kennen. Ze kreeg geen taakjes terwijl ze zo graag wou leren en niet alleen maar spelen. Toen ging de juf haar wat taakjes geven en liet haar mee doen met de oudere kinderen. En ze bloeide helemaal op. Die zomer ging ze naar groep 2 enzovoorts, het gaat prima.
Maar achteraf gezien was, behalve haar belangstelling voor school, er nog een reden dat het heel goed voor haar was om eerder te beginnen. Normaal zou ze in december moeten beginnen, maar dat is een enorm drukke tijd met sinterklaas, kerst, vrije dagen en gedoe. Het wennen in die maand is niet fijn. En nu heeft ze dus een dikke maand vóór december kunnen wennen en zat ze lekker in de groep toen de decemberdrukte begon. Anders dus dan bij jou, Jesse, is dat gelukkig zo gegaan. Dit zou voor mij een belangrijk argument zijn om een kind, wat er toch al erg aan toe is, eerder naar school te laten gaan.
Overigens is jongste kind een dromer en speler; die doet langer over groep 1/2 en dat past helemaal bij haar.
Maylise
14-11-2010 om 12:38
Illusie
Ik denk dat het een illusie is dat de basisschool een plaats is waar alle kinderen veel leren. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk dan beheersten ze op hun 4de ook al de stof van groep 1 en groep 2. Niet dat ik ze dat bewust heb aangeleerd maar door veel (voor)lezen en spelletjes doen en praten en door het hebben van oudere broers en zussen die dat ook allemaal doen gaat het min of meer vanzelf.
Voor het grootste deel van mijn kinderen is de basisschool nooit meer geweest dan een (prettige) bewaarplaats. Het leeraspect is nooit het belangrijkste geweest. Dat geeft trouwens ook helemaal niet. Basisscholen passen zich aan natuurlijk aan de lowest common denominator. Dat moeten ze ook vooral blijven doen. Ik maak me namelijk veel meer zorgen om kinderen met een achterstand of die veel begeleiding nodig hebben (zoals mijn jongste dochter) dan over kinderen die het allemaal met gemak leren.
Kinderen die de stof beheersen kan je inderdaad beter een jaar langer thuis houden dan ze eerder naar school laten gaan. Thuis kan je namelijk veel meer. Ik heb het grote geluk had dat mijn kinderen altijd graag speelden dus die vermaakten zich (met uitzondering van een zoon) wel op de kleuterschool maar ze hebben niet echt wat geleerd.
Maylise