Linda
23-08-2010 om 15:11
Survival verplicht of niet
Hallo,
Mijn dochter gaat over 2 weken met school (voortgezet onderwijs, 4 vmbo) 4 dagen op survival in frankrijk.
Wie kan mij vertellen of dit verplicht is of niet,
de bijdrage hiervoor is 120 euro.
Mijn dochter heeft er totaal geen zin in.
Groetjes Linda
M Lavell
23-08-2010 om 15:12
Niet verplicht
als je ervoor moet betalen dan is het niet verplicht. Ze zal die dagen wel naar school moeten.
Groet,
Miriam Lavell
Linda
23-08-2010 om 15:19
Zo dat is snel
Hoi Miriam,
dat is kort maar krachtig.
Maar als school nu gaat zeuren (in de brief staat namelijk dat het wel verplicht is) wat kan ik dan het beste doen?
Groetjes LInda
M Lavell
23-08-2010 om 15:38
Zeuren
Allereerst moet je voor jezelf heel duidelijk bepalen of je vindt dat je dochter inderdaad niet mee hoeft. Daar moet je heel helder over zijn. Geen twijfels hebben.
Heb je al betaald? Zo ja, dan heb je besteld en krijg je je geld niet terug. Dat maakt de reis niet verplicht trouwens.
De school geeft een aantal uren van de totale reis aan de inspectie op als onderwijsuren. Die onderwijsuren zijn verplichte lesuren, maar daarmee is de reis niet verplicht. De school moet die uren op school bieden voor wie niet meegaat.
Geef aan dat je dochter niet meegaat en vraag om het lesrooster dat zij gedurende die dagen op school zal moeten volgen. Doe dat schriftelijk.
Het touwtrekken gaat als volgt: School zegt dat kind mee moet. Jij zegt dat ze niet gaat, je herhaalt opnieuw dat je een lesrooster/vervangende opdracht verwacht (schriftelijk, bewaar mails). School dreigt met de leerplichtambtenaar voor lesverzuim. Jij herhaalt dat je dochter de lessen/opdracht wel moet maken, maar dat ze daarvoor wel een lesrooster/opdracht moet hebben.
Als de school verder niks doet: Stuur je dochter naar school op die dag en laat een briefje tekenen door de concierge dat ze zich voor onderwijs gemeld heeft.
Doe dat elke volgende schooldag, ook als ze onverrichter zaken weer naar huis gestuurd wordt.
Tegen de tijd dat de leerplichtambtenaar moeilijk komt doen heb jij bewijzen dat je dochter helemaal niet verzuimd heeft, maar dat er geen les was.
Lastiger wordt het als er voor deelname aan die survivalweek ook onderwijspunten gegeven worden. Die heeft ze dan niet. Als dat invloed heeft op haar cijfers, dan moet je daar ook over zeuren.
Groet,
Miriam Lavell
Linda
23-08-2010 om 21:09
Miriam
Hoi Miriam,
Dank je voor je heldere uitleg,
hier kan ik wat mee.
Nee, ik heb nog niet betaald,
dochter heeft er helemaal geen zin in,
en ik vind het ook een nogal primitieve survival.
Ze hebben 4 dagen survival, slapen in de openlucht.
Er word een draad gespannen van boom tot boom,
met een zeil eroverheen, en daar moeten ze onder slapen.
Geen wc, dus poepen en plassen tussen de struiken,
wassen in de beek.
Nou ik zou het ook niet doen en willen hoor.
Maar ze heeft eigenlijk een beetje ´mazzel´
ze heeft vorige week haar enkelband ingescheurd en haar enkel verzwikt/verstuikt.
Ze kan nu nog niet op haar voet staan, deze week
word ze ingetaped, en misschien dat ze het dan die week erop weer iets kan belasten.
En dan die week daarop zou de survival plaatsvinden.
Maar misschien als ik een brief van de dokter krijg,
dat ze dan sowieso niet meehoeft.
Maar de andere meiden uit haar klas willen ook stuk voor stuk niet.
Dus als ik zal deze info die jij geeft aan hun doorgeven.
Groetjes Linda
Maxime.M
23-08-2010 om 21:12
Alternatief?
Hoi,
Hier op school werd ook zo'n survival aangeboden, maar tevens ook nog een stedenreis naar Brussel. Dus degenen die niet van survival hielden konden daarheen. Ik geloof dat mijn dochter het ook niet leuk had gevonden hoor, als ze daar verplicht heen had moeten gaan.
Maxime
M Lavell
23-08-2010 om 21:33
Het recht op miepen
Linda, het zal je verrassen, maar ik zou mijn kinderen wel mee sturen. Lijkt me prima voor ze, 4 dagen open lucht en poepen in een kuil. Maar ja, mijn kinderen zouden ook gewoon gaan.
Hoe dan ook: je hebt keuze. Omdat je moet betalen. En eigenlijk ook, hoewel dat nergens staat, omdat het dag en nacht is. Waar is de tijd toch gebleven dat er eerst een toestemmingsbriefje van de ouders nodig is voordat het gespuis mee mag naar dit soort dingen?
Maar toch, als je het mij vraagt, vind ik dat je een beetje miept. En je dochter ook. En haar vriendinnen ook.
Maar ja, daar hebben jullie allemaal recht op ![]()
Groet,
Miriam Lavell
ijsvogeltje
23-08-2010 om 22:28
Helemaal eens
Ha ha, ik ben het helemaal eens met Mirjam. Natuurlijk mag je weigeren en kun je hier heel erg principieel mee omgaan,is je goed recht.
Maar ik vind je dochter eigenlijk ook wel miepen hoor. En ik vind dat jij er makkelijk in mee gaat... Mijn kinderen zouden gewoon meegaan naar de survival. Hartstikke goed voor ze, het hoeft echt niet altijd luxe, ze mogen best een keertje hun grenzen verleggen.
Grote kans trouwens dat je dochter het stiekem erg leuk gaat vinden daar, en haar vriendinnen ook. Maar ja, als ze zich samen voornemen dat het stom is, dan zal het lastig worden om dat te gaan toegeven.
Polly Shearman
24-08-2010 om 10:17
Pfff
oh mijn dochter ( of zoon) zou gewoon gaan,
Ik vind dat iedereen moet weten wat een hudo is, voor dat ze volwassen zijn.
Luxe paardjes zijn er al genoeg in het leven, hup gewoon op survival! de rest van haar leven kan ze nog naar de manicure, en pinot gris drinken terwijl ze een quiche bakt voor haar vriendinnen!
groet, polly
* opgegroeid tot haar knieen in de drek *
Tinus_p
24-08-2010 om 10:25
Grensbewaking
Miriam:
"Linda, het zal je verrassen, maar ik zou mijn kinderen wel mee sturen. Lijkt me prima voor ze, 4 dagen open lucht en poepen in een kuil. Maar ja, mijn kinderen zouden ook gewoon gaan. "
De mijn eook vermoed ik. maar dara gata het niet om. het gaat niet om het recht op miepen, maar om het recht op respect voor je eigen grenzen. Die grenzen worden bij dit soort kampen vaak overschreden, deels ook bewust (vanuit een gedachte dat dat ergens goed voor is). Maar iemand ongewenst over zn grens heenduwen kan behoorlijk traumatisch zijn.
Temet
24-08-2010 om 10:59
Nou inderdaad
Ik zou wel willen weten van wie dat briljante survivalplan afkomstig is (niet toevallig een gymeraar of zoiets?) en wat er de redenen van zijn. Als in het antwoord de woorden 'grenzen verleggen' prominent voorkomen mochten mijn kinderen mooi zelf kiezen.
En staat er, behalve slecht sanitair, nog meer op het programma?
Groeten,
Temet
(ervaring met een hudo)
Maylise
24-08-2010 om 13:01
Hier ook
Mijn dochter wilde in de 3de klas ook niet mee op kamp. Ik vond haar redenen gezeur (had ook te maken met primitief en activiteiten niet naar haar smaak) maar aan de andere kant kostte dat kamp wel meer dan 200 euro. Uiteindelijk hoefde ze van mij niet mee want ik had geen zin om dat bedrag uit te geven aan een kind wat vervolgens haar best zou doen om het vooral niet leuk te hebben. Mijn dochter kennende was dat laatste ook zeker gelukt.
Ik heb toen gewoon een briefje naar de school geschreven dat dochter niet mee zou gaan en we dus niet het kamp zouden betalen. We kregen toen een telefoontje dat het wel zeer gewenst was maar dat als we niet zouden betalen ze inderdaad niet mee zou kunnen. Ik heb gevraagd naar alternatief lesprogramma maar dat was er niet dus ze kon gewoon thuisblijven die week. Uiteindelijk zijn er meerdere kinderen uit haar klas thuisgebleven.
Een paar jaar later is mijn zoon met hetzelfde kamp wel mee geweest en hij heeft het prima naar zijn zin gehad hoewel het inderdaad primitief was maar dat vond hij juist leuk. Ik vond de kosten wel vrij hoog voor zo'n primitief kamp maar allez.
Maylise
rodebeuk
24-08-2010 om 13:18
Ik vraag het me af hoor
..onder grenzen overschrijden versta ik nog iets heel anders. Als je iets gaat doen wat je nog nooit gedaan hebt en wat je met zijn allen onderneemt kan je prima binnen je grenzen blijven.
Of je nou met zijn allen op de hudo moet of in een sjiek hotel gaat staat voor mij in beginsel los van grenzen of grensoverschrijding.
Dan denk ik aan groepsdruk, leraren die kinderen individueel of in de groep onder druk zetten, verschil maken tussen kinderen, aan hun lot overlaten.
Dus even voor de duidelijkheid: als mijn kind geen zin heeft in dit soort dingen dan bespreek ik wat er gaat gebeuren, waar het tegen op ziet, en hoe het daar mee om zou kunnen gaan. Dan ga ik zeker niet bij voorbaat al helpen om er onderuit te komen.
Overigens heb ik heel leuke en ook nare herinneringen aan dit soort uitjes, en de nare herinneringen komen zeker niet voor uit primitieve omstandigheden, maar gewoon, uit gepest worden of uit gemene opmerkingen. We zijn een keer op deze leeftijd met school een week gaan zeilen in oktober. We sliepen op een boot onder een zeiltje, gaandeweg werd alles nat. Slaapzakken, schone kleren. Toch was het een prachtige week. Het heeft veel indruk gemaakt en de sfeer onderling was prima.
Temet
24-08-2010 om 13:51
Rodebeuk
Waar Tinus aan denkt weet ik niet, maar naar aanleiding van zijn posting, en dit in combinatie met de kreet 'survival'kreeg ik visioenen van kinderen die geprest worden om zich toch vooral over hun angst heen te zetten en toch maar te abseilen of weet ik wat. Vandaar ook mijn vraag over wat er nog meer op het programma stond, want hoewel de kreet survival wel gevallen was, werd er verder alleen gerept over de kampeervoorzieningen (afwezigheid van - ) en niet over de rest van het programma.
Maar dan nog. Ook zonder enge activiteiten kan sprake zijn van grensoverschrijding. Dat hangt van het individuele kind af. Als het gaat om 'tjesses, ik kan mijn haardroger niet gebruiken' is het imho gemiep, maar als het gaat om 'kind zal daadwerkelijk vier dagen zijn ontlasting op gaan houden want die gaat niet poepen tussen de struiken met zijn klasgenoten op een meter afstand' dan is het weer wat anders. Daar gaan dan uiteindelijk de ouders over.
Laten we wel zijn, er is hier op dit forum ook regelmatig kritiek op scholen die zich met de inhoud van de lunchtrommel bemoeien, omdat de ouders zelf wel bepalen wat hun kind eet. Ouders hebben dan toch ook het recht om zelf te bepalen of hun kind onder een tentzeiltje slaapt of in een bed onder een dak. Maar goed, daarover verschillen we waarschijnlijk niet van mening.
Groeten,
Temet
Tirza G.
24-08-2010 om 16:24
Mijn zoon in groep 3
Het schoolreisje ging Efteling-waarts. En hij ging met zijn hakken in het zand, want hij wil nergens in wat hij niet zelf onder controle heeft. Och, daar is mee te leven. Maar hij wilde voorál niet mee omdat hij al van tevoren wist wat de begeleidende moeder(s) tegen hem zouden gaan zeggen. Dat heeft-ie keurig uitgebeeld, incl. alle stembuiginkjes, lichte schouderduwtjes, bemoedigende knikjes. Wij lagen vlak. Kind, je hebt meer dan gelijk. Volwassenen denken altijd dat dingen leuk zíjn. Maar leuk is ook maar een mening.
Polly, wat schiet je op van weten wat een hudo is (ik weet het niet, trouwens, ja sinds het vorige maand op dit forum stond) als je de rest van je leven in hotels verblijft?
Tirza
Polly Shearman
24-08-2010 om 19:01
Het nut van weten wat een hudo is.
Is dat je als je kind op zo'n kamp gaat, uit kan leggen dat ze niet zomaar in de bosjes hoeft te poepen met klasgenoten op 1 meter afstand.
Temet
24-08-2010 om 21:07
Polly
En wie moet die hudo dan bouwen?
Geen gekke vraag. Mijn eerste padvinderijkamp staat mij nog helder voor de geest. De leiding, belast met de constructie van de hudo, verzaakte haar taak en richtte dat ding pas op op dag 3 of 4. Dat heeft mij buikpijn (echte, geen overdrachtelijke) opgeleverd.
De constructie van een hudo overlaten aan niet-getrainde en onwillige 14-jarigen is vragen om nog grotere moeilijkheden (zelf heb ik, ondanks herhaald oefenen, het sjorren nooit goed onder de knie gekregen en ik was niet de enige).
Ineens schiet me nu te binnen dat ik mijn derde kamp heb laten schieten. Ik had bedacht dat ik die combinatie van slaapgebrek, groepsdynamiek en gehaktballen in blik eigenlijk niet zo bijzonder aantrekkelijk vond.
Met die hudo had ik - toen dat ding eenmaal stond - geen problemen overigens. Beter te harden (zeker als het warm is) dan zo'n portakabin.
Maar goed, als inderdaad zou zijn gezegd dat er geen sanitair is en je dus in de bosjes je gevoeg moet doen neem ik aan dat dat letterlijk bedoeld is; al vraag ik me nu ineens wel af wat de kampbeheerder daarvan vindt - misschien toch maar even navragen.
Maar we dwalen af.
Groeten,
Temet
Vic
24-08-2010 om 22:35
Een hudo?
Nog nooit een nacht in een tent geslapen, dus dan krijg je dat ![]()
Voor andere watjes: http://nl.scoutwiki.org/Hudo
Nasha 1st
24-08-2010 om 22:40
Oooohhhhhh
vreselijk, ik moet er werkelijk niet aan denken DAAR mijn behoefte in te doen!!!!
Poezie
25-08-2010 om 08:44
Op die leeftijd....
Toen ik die leeftijd had, had ik ook ab-so-lúút niet meegegaan. En niet omdat ik de föhn zou missen, maar omdat je lijf zo vreselijk in ontwikkeling is dat je niet het risico wil lopen dat een ander je in een genante situatie "ziet". Bovendien zal zoiets voor meisjes die ongesteld zijn toch een verschrikking zijn?
Op de leeftijd die ik nu heb zou ik wel gaan, nu zou ik het wel lachen vinden
. (Mits het weer een beetje meewerkt...)
Gr. Poezie.
Rembrand
25-08-2010 om 09:30
Betekenis woord hudo.
Als rechtgeaarde (ex) scout moet ik toch even de betekenis van het woord kwijt. HUDO staat voor Houd Uw Darmen Open ![]()
M.
(die het als puber totaal geen probleem vond om gebruik te maken van de zelf gegraven HUDO).
Tinus_p
25-08-2010 om 10:55
Rodebeuk/greopsdruk
rodebeuk:
"Als je iets gaat doen wat je nog nooit gedaan hebt en wat je met zijn allen onderneemt kan je prima binnen je grenzen blijven. Of je nou met zijn allen op de hudo moet of in een sjiek hotel gaat staat voor mij in beginsel los van grenzen of grensoverschrijding."
Ja en nee. Voor jou is een hudo geen grensoverschrijding, maar voor veel mensen wel.
Geldt ook (zie eerdere reacties) voor typische andere survivalactiviteiten zoals het abseilen, tokkelen, steilewand klimmen, en indianenbruggetjes oversteken. Sommige van deze dingen heb ik idd ooit gedaan, andere pertinent geweigerd. Maar als je zoiets moet doen als onzekere puber in een groep die je onderdruk zet, wordt het al snel heel vervelend.
Rembrand
25-08-2010 om 14:40
Pelle.
Nee, ik had de link niet bekeken.
Wij hebben met het verjaardagsfeestje van onze jongste de film Spangas op survival gezien. Alle kinderen ( jongens ) vonden de film erg leuk !!
M.
Wilgenkatje-
25-08-2010 om 15:52
Zo'n hudo lijkt me niks
als er afgrijselijke tijden komen waarin we móeten, oke, maar ik ga niet uit vrije wil in een kuil poepen.
Kom op zeg, welke spannende docent verzint dat. Moeten de tampons en maandverbandjes begraven worden?
Brrr.
Tirza G.
25-08-2010 om 18:21
Tjongejonge
Wat een ongein. Jongens, hou toch op. Survivallen in de natuur in *Nederland* he, waar héb je het over. Je moet honden achter de kont aanlopen met plastic zakjes, schijtende duiven worden doodgeschoten en wildplassende meneren bekeurd en dan zullen groepen suvivallende pubers (al dan niet van scouting) op de laatste postzegel natuur die er in NL nog is, een hudo bouwen? Wát een flauwekul. Er ís in NL geen vrije natuur, je hóeft hier niet te kunnen survivallen. Heel die link met de natuur is grote flauwekul, want daar word je nooit mee geconfronteerd. Zolang je in NL maar weet dat je niet op een wesp moet gaan zitten, weet je genóeg van de natuur. O, en dat marters konijnen opvreten - maar daar heb je zelf natuurlijk geen last van.
Ik weet een veel beter survival-thema voor alle clubjes die nog wat ongein zoeken. Drop de kiddoos zonder mobieltje, met slaapzak en 1 eu per dag op een centraal station in een willekeurige grote stad. Dát moet je in NL leren als je wilt survivallen. Hoe overleef ik als dakloze?
Tirza
Tirza G.
25-08-2010 om 20:09
Lekker
asociaal in een buurland de boel onder gaan zitten schijten. Fijn publiek, Nederlanders.
Tirza
M Lavell
26-08-2010 om 08:14
Grenzen
tinus:"De mijn eook vermoed ik. maar dara gata het niet om. het gaat niet om het recht op miepen, maar om het recht op respect voor je eigen grenzen. Die grenzen worden bij dit soort kampen vaak overschreden, "
Eens.
Ik vind bovendien dat die grens door de school al wordt overschreden door te doen alsof dat kamp verplicht is, te doen alsof toestemming voor deelname niet nodig is én er ook nog geld voor te vragen.
Wat ik eigenlijk maar wilde aangeven is dat het vooral om persoonlijke grenzen gaat. Er is geen wet die zegt dat poepen in een kuil niet hoeft en gillen in een achtbaan wel. Het hoeft allemaal niet als je moet betalen.
Juist omdat het om persoonlijke grenzen gaat moet je niet rekenen op medestand voor je motieven om niet te willen. Je moet eenvoudig vasthouden aan je eigen grenzen. Die moeten gerespecteerd worden, ook door mensen die de grenzen anders leggen.
Groet,
Miriam Lavell
Lis@
26-08-2010 om 15:31
Speculaties
Wat een speculaties over een survivalkamp
Ik heb er verschillende meegemaakt maar het valt allemaal best mee hoor. Het is ook erg leuk!
Het argument van "mijn dochter heeft geen zin" gaat er bij mij niet in. Gewoon gaan!
Pippin
26-08-2010 om 18:27
Smaken verschillen lisa
Ik ben ook eens meegeweest op zo'n kamp.
De kou, de nattigheid, het ontzettend vieze oploseten boven een armoedig rokend houtvuurtje in de motregen, het gestrompel door de bossen met die loodzware rugzak , het overdreven groepsgehannes, met ergernissen en al het vervelende gezeur dat daarbij hoort. Brrr, het ergste vond ik nog dat we overgeleverd waren aan zo'n overenthousiaste groep CIOS studenten, die mensen waren echt eng, ik ben een beetje bang voor gymleraren en zij waren 'gymleraar in het kwadraat' (kom op doorzetten, je kan het!). Ik zat daar in die bossen, ik kon niet weg, verschrikkelijk.
Ik ben dol op de natuur, gek op wandelen en echt geen fohnverslaafde. Maar mij kom je niet meer tegen in de bossen in de Ardennen met een rugzak op. En ik zou nooit een kind van mij dwingen om dit te doen.
Als ze het echt zelf willen, ok. Maar anders, nee!
Temet
26-08-2010 om 22:04
Pippin
In mijn eerste posting opperde ik ook al dat er een gymleraar achter dit plan zat. Wat is het toch met die lui?
Hoe kwam je trouwens op dat kamp terecht, met CIOS-studenten nog wel... Of zat je zelf op het CIOS?
Groeten,
Temet
Emmawee
26-08-2010 om 22:19
Het is ook erg leuk
Tja Lisa, het is erg leuk voor de mensen die het leuk vinden en erg niet leuk voor de mensen die het niet leuk vinden. En de mensen die roepen dat het erg leuk is, maken het voor de mensen die het niet leuk vinden nog minder leuk.
Ik had als puber best willen survivallen. Met mijn 4 beste vrienden. Maar niet met mijn klas en zeker niet met degenen die zouden roepen dat het erg leuk is. En ook niet met degenen die steeds zouden lopen klagen dat het koud, nat en vies is.
Overigens denk ik dat ik het als ouder best moeilijk zou vinden om mee te gaan in het 'ik heb geen zin'-argument van mijn kind. Vooral niet omdat het altijd makkelijker is om met de meute mee te doen. "Gewoon gaan!" Dat wordt immers van je verwacht. Toch zou ik mijn kinderen er wel in willen steunen als zij hun grens aangeven. En kijken of ze zelf met een alternatief voorstel kunnen komen voor een pittige ERVARING. Overnachten op het Centraal Station (ideetje Tirza), van 1 euro per dag leven, een week lopend naar school, vrijwilligerswerk doen bij Natuurmonumenten, meehelpen bij de boer, ik noem maar wat.
Het lijkt me een interessante tijd, die puberjaren. ![]()
Groetjes, Maw.