Beau
03-02-2011 om 19:03
Some en any
Kan iemand mij (en mijn dochter) uitleggen op een makkelijke manier wanneer je some en wanneer je any gebruikt???
krin
03-02-2011 om 20:42
Of deze
As a general rule we use some for positive statements, and any for questions and negative statements,
For example:-
I asked the barman if he could get me some sparkling water. I said, "Excuse me, have you got any sparkling water?" Unfortunately they didn't have any.
!Note - You will sometimes see some in questions and any in positive statements. When making an offer, or a request, in order to encourage the person we are speaking to to say "Yes", you can use some in a question:
For example: Would you mind fetching some gummy bears while you're at the shops?
You can also use any in a positive statement if it comes after a word whose meaning is negative or limiting:
For example:-
A. She gave me some bad advice.
B. Really? She rarely gives any bad advice.
Massi Nissa
03-02-2011 om 20:44
Heel in het kort
Bij vragen en ontkenningen gebruik je altijd any (of een woord met any: anyone, anything). Er is een uitzondering, namelijk als je om iets vraagt waarvan je zeker weet dat het er is. Vergelijk: "Have you got any spare change?" (als je geen idee hebt of iemand kleingeld heeft) en "Mom, can I have some spare change?" (kind weet al dat moeder kleingeld heeft).
Bij bevestigende zinnen (geen vraag of ontkenning) gebruik je 'some' of een woord dat daarmee begint: I smell something funny.
Groetjes
Massi